Sydney's Cockatoo Island

چرا باید جزیره کوکاتو سیدنی را ببینیم؟

یکی از جاذبه های دیدنی استرالیا در سفر به سیدنی، جزیره کوکاتو سیدنی در دهانه رودخانه پاراماتا است. اکثر مسافران حتی نام این جزیره کوچک 18 هکتاری را نیز نشنیده‌اند، اما این جزیره و تاریخچه‌اش یکی از دیدنی‌های عجیب در سیدنی است. شواهد تاریخی از سکونت بومیان در جزیره‌های اطراف، نشان از آن دارد که اولین ملت‌هایی که وارد سیدنی شدند این جزیره را پیدا کردند. این جزیره که 15 دقیقه از سیدنی فاصله دارد تا سال‌ها به عنوان تبعیدگاه زندانیان و محکومان کار اجباری استفاده می‌شده و در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده است. بعد از این سال بین 1871 تا 1880 جزیره مدرسه‌ای اصلاحی برای رسیدگی به یتیمان و نوجوانان بزهکار دختر بوده است که بسیار بد مدیریت گردید.

پس از مدرسه، نقش اصلی جزیره زمانی بود که در این محل کشتی‌سازی انجام می‌شد و در سال 1913 نیز اسکله رسمی نیروی دریایی سلطنتی استرالیا بود. در طول جنگ جهانی دوم، این جزیره مرکز اصلی تعمیر کشتی در جنوب غربی اقیانوس آرام بود. در نهایت جزیره در سال 1991 بسته شد و کارگران از آن خارج شدند، اما امروز این خشکی کوچک در میان آب‌ها یکی از جاذبه‌های دیدنی سیدنی برای مسافران است.

رزرو بلیط هواپیما سیدنی همین حالا!

دسترسی به جزیره آسان و ارزان است

Sydney's Cockatoo Island

برخلاف بسیاری از جزایر در بندر سیدنی، جزیره کاکاتو در مسیر اصلی کشتی‌ها قرار دارد که دسترسی به آن را ساده و سریع می‌کند. اگر یک قایق کرایه کنید 10 دقیقه‌ای از Circular Quay به جزیره خواهید رسید. اما اگر به دنبال مسیری خوش‌منظره هستید، به سراغ بندر دارلینگ بروید. از این مسیر 20 دقیقه در راه خواهید بود اما مسیر سراسر زیبایی و دیدنی است. هزینه سفر برای هر طرف کمتر از 6 دلار است و سفر دریایی با عبور از مناظر استثنایی خط ساحلی شهر و پل بندر خواهد بود. زمانی که به جزیره رسیدی از مرکز اطلاعات نزدیک به اسکله می‌توانید بروشورهای مسیر پیاده‌روی را تهیه کنید و قبل از شروع کاوش در جزیره، کمی با آن آشنا شوید. 

جزیره کوکاتو بخشی از تاریخ استرالیا است

جزیره کوکاتو سیدنی جزیره کوچک گردشگری که به طور معمول همه تصور می‌کنند با مسیرهای پیاده‌روی، کلوب غواصی و سواحل بکر دست‌نخورده برای عکاسی نیست. وقتی وارد جزیره می‌شوید در کنار صخره‌های سنگی طبیعی جزیره، صخره‌های بتنی، سازه‌ها و تجهیزات صنعتی ساخته دست بشر را خواهید دید. اگرچه این منظره تعجب‌برانگیز است، اما باید این واقعیت را دانست که همین تجهیزات، داستان‌هایی از تاریخ و گذشته استرالیا را روایت می‌کنند. 

حضور بومیان در جزیره

نام جزیره در واقع نام یک طوطی سفید پرسروصدا استرالیایی است اما بخش عجیب این است که حتی یک طوطی کوکاتو در جزیره نمی‌بینید. شواهد تاریخی نشان از آن دارد که نام جزیره کوکاتو استرالیا قبل از استقرار اروپایی‌ها گذاشته شده است. بنابه مستندات تاریخی به دلیل اینکه کوکاتو آب شیرین نداشته است، بومیان منطقه در این جزیره زندگی نمی‌کرده‌اند. اما تصور می‌شود مردم محلی وانگال قبل از ورود مهاجران اروپایی در اینجا چادر زده و ماهی‌گیری می‌کردند و شاید حتی از درختان جزیره برای ساخت قایق‌ها استفاده می‌کرده‌اند.

تبعیدگاهی برای محکومان

Sydney's Cockatoo Island

بین سال‌های 1839 و 1869 جزیره کوکاتو استرالیا به عنوان شهرک محکومان تبعیدی فعالیت می‌کرد. با نگاه به بقایای بناهای ساخته شده از شهرک مانند بیمارستان، پادگان زندانیان، سالن غذاخوری و سیلوهای زیرزمینی می شود تصور کرد که شرایط زندگی و کار محکومان تا چه حد سخت بوده است. در این شهرک زمانی ازدحام زندانیان به حد بحرانی رسید، به گونه‌ای که 500 زندانی در فضایی کوچک‌تر از یک خانه مدرن بدون فضایی برای دراز کشیدن زندگی می‌کردند. کوکاتو یکی از یازده سایت میراث محکومین در استرالیا است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان مکانی با اهمیت فرهنگی و فیزیکی خاص ثبت شده است.

مدرسه اصلاحات دخترانه

در سال 1871 این جزیره به یک مدرسه صنعتی برای دختران تبدیل شد. یک مرکز اصلاحی برای بزهکاران و نگهداری یتیمان که به دلیل مدیریت نادرست در سال 1888 بسته شد و دختران به پاراماتا منتقل شدند. 

تاریخ جزیره کوکاتو سیدنی در زمان جنگ

در زمان جنگ جهانی دوم، جزیره کوکاتو استرالیا به مرکز اصلی تعمیر کشتی‌ها در جنوب غربی اقیانوس آرام تبدیل شده بود. حدود 250 کشتی از جمله ملکه الیزابت و ملکه مری در این مرکز نگهداری می‌شدند. این امکانات همچنین برای تبدیل کشتی‌های تجاری و کشتی‌های مسافربری به کشتی‌های جنگی استفاده شد. کشتی‌هایی که در حملات زمان جنگ آسیب دیده بودند، مسافت قابل‌توجهی را به جزیره برای تعمیر طی می‌کردند، از جمله HMAS استرالیا پس از حملات کامیکازه در فیلیپین و HMAS Hobart پس از حملات اژدر در نیوهبرید. اهمیت جزیره در زمان جنگ نگرانی‌هایی را در مورد احتمال حمله دشمن به کوکاتو ایجاد کرد که سبب شد پناهگاه‌هایی برای زمان بمباران در تونل‌های زیرزمینی در زیر تپه‌های ماسه سنگ ایجاد شود.

تاریخ دریایی

Sydney's Cockatoo Island

از سال 1857 تا 1991 جزیره کوکاتو سیدنی مرکز اصلی ساخت و تعمیر کشتی در استرالیا بود که بیش از 12000 اسکله را در اختیار داشت. HMAS Success آخرین و بزرگ‌ترین کشتی نیروی دریایی بود که تاکنون از جزیره ساخته شده است. با مشاهده این جزیره به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی استرالیا، شاید جالب باشد که ببینید هنوز کشتی‌سازی در مقیاس کوچکتر به همراه اسکله پهلوگیری و طیف کاملی از خدمات تعمیر و نگهداری قایق‌ها هنوز به صورت تجاری در کوکاتو انجام می‌شود.

تونل‌های جزیره کوکاتو سیدنی

در میان صخره‌های ماسه سنگی جزیره سه تونل وجود دارد. اولین مورد در سال 1912 در هنگام ساخت ناوشکن موشکی نیروی دریایی HMAS بریزبن، در یک خط مستقیم از اسکله جنوبی تا کارخانه کشتی‌سازی به طول 113.3 متر حفر شد که در طول جنگ جهانی دوم به عنوان پناهگاه حملات هوایی سقف آن با ریل تراموا تقویت گردید. تونل دوم در سال 1915 ساخته شد تا کارگران و تجهیزات‌شان در سراسر جزیره راحت‌تر جابه‌جا شوند. ورودی تونل سگ-پا نزدیک مرکز اطلاعات است و به عنوان پناهگاه حملات هوایی در طول جنگ، انبار و درمانگاه نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 

تجربه کمپینگ در کوکاتو

اگر علاقمند به کمپینگ در سفر به سیدنی هستید، چندین گزینه برای اقامت در جزیره کوکاتو سیدنی وجود دارد که یکی از منحصربه‌فردترین آنها اقامت در یکی از چادرهای دائمی در زمین کمپینگ لبه بندر است. اقامتی به یاد ماندنی که با گذراندن یک شب کنار آتش با همسفران جذاب‌تر خواهدشد. 

کلام آخر

یکی از جاذبه های دیدنی استرالیا که تا حدودی بین گردشگران ناشناخته مانده است، جزیره کوکاتو سیدنی است. این جزیره در فاصله کمی از سیدنی قرار دارد که با کشتی و قایق به راحتی می‌توان از آن بازدید نمود. کوکاتو علاوه بر اینکه جاذبه‌ای طبیعی و دیدنی است، روایتگر تاریخ استرالیا از گذشته است که بازدید بقایای آن در جزیره خالی از لطف نخواهد بود.

نظرات کاربران