غذاهای سنتی چالوس
23 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

غذاهای سنتی چالوس؛ گردومسما یا نازخاتون؟ کدام انتخاب شماست؟

هدف از نگارش این مقاله با توجه به نامش معرفی غذاهای سنتی چالوس به شما خوانندگان عزیز است. اینکه شما بتوانید با مسافرت به هر شهری غذاهای خاص آن شهر را که فقط ویژه آنجا است امتحان کنید، موهبتی است که نباید از دستش بدهید. حال شما در نظر داشته‌باشید که قرار است خوردن غذایی سنتی را در بهشتی وصف‌ناشدنی تجربه‌کنید؛ چه از این زیباتر؟ غذاهای چالوس مانند این شهرِ بهشت‌گونه، طعم‌هایی خوش و روح‌بخش دارد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع غذاهای سنتی چالوس آشنا کنیم. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

ویژگی غذاهای سنتی

غذاهای سنتی چالوس

همان‌طور که از نام (غذاهای سنتی) برمی‌آید، یعنی غذایی که ریشه در سنت و قدمت مکان مدنظر دارد. ایران جزو آن دسته از کشورهایی است که به‌دلیل تنوع آب‌وهوایی در هر منطقه، غذای سنتی خاص خودش را دارد. بنابراین شما با رفتن به هر شهر، با توجه به خلق‌وخو و طبع مردم آن منطقه می‌توانید از غذاهای سنتی‌اش بهره‌مند شوید. متاسفانه امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، افزایش شهرنشینی، نداشتن وقت کافی، بی‌حوصله‌بودن و شتاب‌زده‌ عمل‌کردن انسان‌ها میل به خوردن غذاهای نیمه‌آماده و یا غذاهایی که دارای پختی سریع هستند، بیشتر شده‌است؛ در حالی‌که یکی از مهم‌ترین موارد در غذاهای سنتی تازه و طبیعی‌بودن مواد تشکیل‌دهنده آن است. افزون‌بر این آنچه که موجب خوشمزه‌شدن غذاهای سنتی می‌شود، صبر و حوصله‌ای است که برای پختنش به‌کار می‌رود. 

 با توجه به‌آنچه گفته‌شد‌، مسافرت زمان بسیار مناسبی برای تجربه خوردن غذاهای سنتی است. حال شما دوستان عزیزی که قصد سفر به شهر زیبای چالوس را دارید، همراه ما باشید تا شما را با بهترین غذاهای سنتی چالوس آشنا کنیم. 

آشنایی با غذاهای سنتی شهر چالوس

شهرستان چالوس جزو شهرهای شمالی کشور بوده که در کنار دریای خزر واقع شده‌است. با توجه به زیبایی خارق‌العاده این شهر که گردشگران و مسافران زیادی را مجذوب خود می‌کند، هر آن‌چه که مربوط به این منطقه باشد، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. یکی از آن موارد که در حین سفر بسیار مهم به‌شمار می‌آید، بحث شیرین و دلچسب غذا است. اما دررابطه با غذا آنچه که اهمیت فراوان دارد، تجربه‌ طعمی متفاوت و خاص است؛ زیرا خوردن آنچه که همه‌جا یافت می‌شود، صرفا لذت‌بخش است؛ اما خوردن آنچه که همه‌جا پیدا نمی‌شود، یعنی کسب تجربه‌ای جدید و افزایش دانایی. 

اگر شما جزو آن دسته از افرادی باشید که به‌دنبال کشف چیزهای تازه هستند، حتما به‌سراغ غذاهای سنتی خواهیدرفت؛ زیرا این موجب خلق تجربه‌ای ماندگار برای شما خواهدشد. به‌این‌ترتیب خوشحالیم که با معرفی غذاهای سنتی چالوس، در ایجاد حسی متفاوت و بی‌نظیر برای شما سهیم هستیم.

کئی‌پلا

غذاهای سنتی چالوس؛ کئی‌پلا

کئی (کدو) در فرهنگ غذایی مردم مازندران جایگاه ویژه‌ای دارد و از آن برای پخت غذاهای زیادی استفاده می‌کنند؛ در رأس همه اینها می‌توان از کئی‌پلا نام برد که چند سالی است در میراث ملی ایران به‌ثبت رسیده‌است. به‌علاوه هرساله در ساری جشنواره‌ای با همین نام دایر می‌شود که در آن از غذاهایی که پایه کدو دارد، رونمایی می‌کنند. کئی‌پلا غذایی است که در بیشتر شهرهای مازندران محبوبیت زیادی دارد. کئی به گویش مازندرانی به‌معنای کدوحلوایی است. این غذا با برنج، کدو حلوایی نگینی‌شده، پیاز و روغن (به‌ویژه روغن حیوانی) درست می‌شود. جز این چهار مواد که عنصر اصلی در پخت کئی‌پلا است، برخی بنابه‌سلیقه مرغ یا گوشت‌ چرخ‌شده نیز به آن اضافه می‌کنند. اما اگر تمایل دارید که این غذا را به‌شکل کاملا سنتی میل کنید، حتما این کته خوشمزه را با نیمرو سرو کنید. این غذا به‌عنوان یکی از غذاهای سنتی چالوس، درعین سادگی دارای طعم بسیار خوشمزه‌ای است که ارزش یک‌بار امتحان‌کردن را دارد. 

آش کدو؛ یکی از غذاهای سنتی شهر چالوس 

آش کدو از آن دست آش‌هایی است که در شهرهای مختلفی از ایران بسته‌به ذائقه مردم همان شهر طبخ می‌‌شود؛ اما آنچه که ما در این مقاله با نام آش کدو به شما معرفی می‌کنیم، یکی از غذاهای سنتی شهر چالوس است. مردم مازندران به‌ویژه چالوس از کدو که پای ثابت اکثر غذاهای سنتی شمال به‌شمار می‌آید، در آش نیز استفاده می‌کنند. مواد تشکیل‌دهنده آش کدو عبارت است از: عدس، کدو، پیازداغ، ادویه، لیموترش و شکر. این آش را معمولا با نعناع‌داغ و کشک تزئین می‌کنند. پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که در سفر به چالوس حتما خوردن این آش خوشمزه را امتحان کنید.

آغوذمسما (گردومسما)

غذاهای سنتی چالوس؛ آغوذمسما (گردومسما)

آغوذمسما که از نظر ظاهری شباهت زیادی به فسنجون دارد، یکی از بهترین غذاهای سنتی چالوس و کل مازندران است. مواد اصلی این غذا گردوی ساییده‌شده، دانه‌های انار، رب انار، ادویه و پیاز است. در مازندران این غذا را با مرغابی یا همان اردک درست می‌کنند. لازم به‌ذکر است که این غذا به‌دلیل وجود ترشی‌های نام‌برده، طعمی ترش دارد. 

نازخاتون؛ از بهترین غذاهای سنتی چالوس

نازخاتون یک نوع ترشی مخصوص مازندران است که به‌عنوان چاشنی در کنار غذاها استفاده‌می‌شود و طعم و ترکیب بی‌نظیری را می‌سازد. ترکیب این ترشی شامل آبغوره، بادمجان کبابی ساطوری‌شده، ریحان چرخ‌شده، نعنا خشک، آب انار یا رب انار

 است. ناگفته نماند ریحانی که در این ترشی به‌کار می‌رود، ریحانی مخصوص است که به آن ریحان نازخاتونی می‎گویند. اگر می‌خواهید در سفر به چالوس طعمی بی‌نظیر و اشتهابرانگیز را تجربه کنید، ما به شما نازخاتون را به‌عنوان یکی از غذاهای سنتی چالوس معرفی می‌کنیم. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

بیج‌بیج

بیج‌بیج غذایی خورشتی به‌شمار می‌آید که هم با نان و هم با برنج سرو می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این غذا شامل گوشت‌ چرخ‌شده، پیاز، سیب‌زمینی و گوجه فرنگی است. طزر تهیه این غذا بسیار ساده و مواد تشکیل‌دهنده‌اش در دسترس است. این غذا برای آن دسته از عزیزانی که به خوردن غذای گوشتی علاقه‌مند هستند، بسیار گزینه مناسبی به‌حساب می‌آید.

بشته‌واش

غذاهای سنتی چالوس؛ بشته‌واش

این غذا در شهر چالوس به‌ویژه روستای کندلوس محبوبیت زیادی دارد. بشته‌واش نوعی آش محسوب می‌شود که برای پختش موادی مثل عدس، سیر، پیاز، اسفناج، ادویه و زیره سبز را به‌کار می‌برند. این غذا بسیار سالم است و به کسانی که دچار کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود. البته بشته‌واش به شکل‌های دیگر در شهرهای دیگر استان مازندارن هم تهیه می‌شود. 

خورشت آلو؛ به‌عنوان یکی از غذاهای سنتی چالوس

در معرفی غذاهای سنتی چالوس این‌بار به سراغ خورشت آلو می‌رویم. به این خورشت، مرغ‌وآلو یا خورشت ناردون هم گفته‌می‌شود. این غذا که طعمی ترش دارد، در سطح استان مازندران بسیار پرطرف‌دار است. ترکیبات خورشت آلو شامل مرغ، انارملس، آب‌نارنج، زعفران، آلو، پیاز و گردوی خوردشده است. برخی نیز برای متعادل‌کردن طعم ترشی این غذا، به آن شکر اضافه می‌کنند. بی‌شک با خوردن این غذا طعم متفاوتی از مرغ را تجربه خواهیدکرد که در خاطرتان ماندگار خواهدشد.

سخن پایانی 

در این مقاله به موضوع جذاب خوردنی‌ها پرداختیم. این موضوع وقتی اهمیتش را بیشتر نشان می‌دهد که قصد سفر به مکانی را داشته‌باشید. داشتن اطلاعات کافی از غذاهای سنتی هر منطقه علاوه‌بر اینکه تجربه تازه و متفاوتی را برایتان خلق می‌کند، باعث می‌شود شما دارای بینش و آگاهی لازم درباره غذاهای سنتی ایران بشوید؛ غذاهایی که ریشه در فرهنگ و ذائقه مردم این مرزوبوم دارد و هر کدام دارای فلسفه‌ای به درازای قدمت ایران است. شهرستان زیبای چالوس نیز از این امر مستثنا نیست. آنچه که در این مقاله به تفصیل از آن نوشتیم، غذاهای سنتی چالوس است؛ غذاهایی که به فرهنگ و شرایط آب‌وهوایی این منطقه مربوط می‌شود. 

با توجه به آنچه در بالا نوشته‌شد، شما دوستان عزیز، ترجیح می‌دهید نخست کدام‌یک از غذاهای محلی چالوس را امتحان کنید. با اشتراک نظر ارزشمندتان ما را نیز خرسند کنید. 

 رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران