چابهار یا قشم

کدام شهر مقصد بهتری برای سفر است، چابهار یا قشم؟

هوا که کمی رو به سردی می‌رود بسیاری از گردشگران شهرهای جنوبی ایران را برای سفر انتخاب می‌کنند. چابهار و قشم دو مقصد گردشگری محبوب در فصل‌های سرد هستند و هوای مطبوع و معتدل گردشگران بسیاری را به این دو مقصد زیبا می‌کشاند. از آنجا هر دو شهر ویژگی‌های خاص خود را دارند انتخاب چابهار یا قشم به عنوان مقصد سفر کمی سخت به نظر می‌رسد. اگر قصد سفر به یکی از دو شهر چابهار یا قشم را دارید باید تفاوت‌های هر دو مقصد را در زمینه‌های مختلف بدانید و با آگاهی کامل برای سفر خود تصمیم بگیرید. در ادامۀ این مقاله با ما همراه باشید تا سری به این دو شهر زیبا بزنیم و ببینیم کدام برای سفر بهتر است.

رزرو تور قشم

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

یک مقایسه کوتاه؛ چابهار یا قشم؟

چابهار یا قشم

قشم

قشم به عنوان یکی از زیباترین جزایر ایران شناخته می‌شود و هر ساله گردشگران زیادی برای تفریح و خرید به این جزیره سفر می‌کنند. جزیره قشم که یکی از بزرگترین جزایر ایران است از جنوب به جزیره هنگام، از شمال به بندرعباس، از شرق به جزیره هرمز و از شرق به جزیره لارک راه دارد. نزدیکترین فاصله جزیره قشم تا ساحل اصلی ایران 20 کیلومتر است و بسیاری از مسافران از همین بندر و با لنج و قایق خودشان را به جزیره قشم می‌رسانند. جزیره قشم جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد، از جمله جنگل‌های حرا، دره ستارگان، جزایر ناز و چندین روستای کوچک و دیدنی. این جزیره به دلیل آب و هوای معتدل و جاذبه‌های دیدنی بسیارش هر ساله گردشگران بسیاری را میزبانی می‌کند.

چابهار

بندر چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و از شمال به شهر قصرقند و از جنوب به دریای عمان می‌رسد. شهرستان دشتیاری در شرق و شهرستان کنارک در غرب چابهار واقع شده‌اند. وسعت بندر چابهار به 11 کیلومتر مربع می‌رسد و ارتفاع آن از سطح دریا 7 متر است. چابهار فرودگاه مستقل ندارد و برای سفر هوایی به این بندر باید در فرودگاه کنارک پیاده شوید و از آنجا با ماشین خودتان را به چابهار برسانید. بندر زیبای چابهار تنها بندر ایران است که به اقیانوس هند راه دارد و به همین دلیل از لحاظ اقتصادی و بازرگانی یکی از مهمترین بنادر ایران به شمار می‌رود. این شهر بندری زیبا و تاریخی که در کرانه اقیانوس هند قرار دارد جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی زیادی را در خود جای داده و هر ساله گردشگران بسیاری برای تماشای این جاذبه‌ها راهی چابهار می‌شوند. قطعا با این معرفی کوتاه نمی‌توان مقصد سفر را انتخاب کرد. در ادامه ابعاد دیگری از این دو مقصد را بررسی می‌کنیم تا ببینیم کدام مقصد بهتر است؛ چابهار یا قشم؟

آب و هوای کدام بهتر است، چابهار یا قشم؟

چابهار یا قشم

یکی از مهمترین مسائلی که هنگام برنامه‌ریزی سفر باید مد نظر قرار دهید آب و هوای مقصد است. بسته به فصلی که برای سفر انتخاب می‌کنید باید به آب و هوا و اقلیم منطقه‌ای که به عنوان مقصد انتخاب کرده‌اید آشنا باشید. شاید فکر کنید که چون چابهار و قشم فاصله چندانی با هم ندارند پس حتما آب و هوای یکسانی دارند؛ اما اینطور نیست. قشم آب و هوای گرم و مرطوبی دارد و بهترین زمان برای سفر به این جزیره فصل بهار و زمستان است. در این فصل‌ها دمای هوا پایین‌ می‌آید و باد خنکی که از سمت دریا می‌وزد حال و هوای بهاری به جزیره می‌دهد. برعکس تابستان‌ها آب و هوای قشم گرم و طاقت‌فرسا می‌شود و به همین دلیل تعداد گردشگرانی که قشم را برای سفر در این فصل انتخاب می‌کنند به شدت پایین می‌آید. 

چابهار در مقایسه با قشم در تمام فصول سال آب و هوای معتدل و بهاری دارد. گرمترین دمای این شهر بندری 36 درجه و خنک‌ترین دمای آن 10 درجه سانتیگراد است. از دلایل تعادل آب و هوای چابهار می‌توان به نزدیکی آن به مدار راس‌السرطان و وزش بادهای مونسون از سمت اقیانوس هند اشاره کرد. اگر قصد سفر به چابهار را دارید پیشنهاد می‌کنیم برنامه سفر خود را از اوایل پاییز تا اوایل بهار بچینید.

مقایسه چابهار و قشم از نظر فرهنگی

در هر سفری آشنایی با فرهنگ مردم آن منطقه یکی از مهمترین و در عین حال جذاب‌ترین جنبه‌های سفر به شمار می‌رود. بسیاری از گردشگران به قصد آشنایی با فرهنگ و آیین‌های مردم بومی سفر می‌کنند. مردم چابهار عموما اهل سنت هستند و به زبان زیبای بلوچی مکران صحبت می‌کنند. مردم منطقه به مهمان‌نوازی معروفند و در مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی جشن‌های زیادی برگزار می‌کنند. مردم قشم نیز به خونگرمی و مهمان‌نوازی شهرت دارند و عموما اهل سنت هستند. اهالی قشم به زبان محلی جزیرتی صحبت می‌کنند؛ این زبان ترکیبی از گویش‌های بندری، عربی، مینابی، حبشی آفریقایی و لارستان است. در جزیره قشم نیز جشن‌های فرهنگی بسیاری برگزار می‌شود از جمله جشن میگو و جشن نوروز صیاد که از معروف‌ترین جشن‌ها هستند.

مقایسه سواحل چابهار و قشم

چابهار یا قشم

شهرهای ساحلی جنوب ایران زیباترین سواحل کشور را دارند. از بین آنها سواحل چابهار را می‌توان به عنوان زیباترین سواحل خطه جنوب معرفی کرد. بسیاری از گردشگران تنها برای دیدن این سواحل جذاب و دیدنی خودشان را به چابهار می‌رسانند. اگر به دنبال دیدنی‌ترین مناظر از غروب و دریا می‌گردید سواحل چابهار بهترین انتخاب برای شماست. منظرۀ نارنجی رنگ غروب بر فراز دریا نفسگیر است و عکس‌های بی‌نظیری از این مناظر می‌توانید بگیرید. اگر قصد بازدید از سواحل یکی از دو شهر چابهار یا قشم را دارید بهتر است بدانید که شهر چابهار به دلیل حجم کمتر گردشگران سواحل بکرتری دارد و در این سواحل کمتر رد پای انسان‌ها به چشم می‌خورد. به همین دلیل در سواحل چابهار در مقایسه با قشم گیاهان و پدیده‌های زمین‌شناسی زیادی را می‌بینید. از جمله سواحل دیدنی چابهار می‌توان به ساحل صخره‌ای، ساحل شب‌تاب و ساحل قرمز اشاره کرد. 

قشم در مقایسه با چابهار سواحل بیشتری دارد و نسبت به دیگر شهرهای ساحلی خلیج فارس کرانه‌های بیشتری را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل این سواحل تنوع بسیاری دارند و در سفر به این جزیره می‌توانید سواحل گلی، ماسه‌ای و صخره‌ای را کنار هم ببینید. قشم در مقایسه با چابهار گردشگران بیشتری را به خود جذب می‌کند و به همین دلیل هم در بعضی فصول سال سواحلش شلوغ‌تر هستند. از جمله سواحل زیبا و دیدنی قشم می‌توان به ساحل زیتون، ساحل سوزا، ساحل روستای سلخ و سواحل جزایر ناز اشاره کرد.

جاذبه‌های گردشگری کدام منطقه، چابهار یا قشم؟

چابهار یا قشم

اگر قصد سفر به یکی از دو مقصد چابهار یا قشم را دارید باید با جاذبه‌های گردشگری آنها آشنا شوید. جزیره قشم به عنوان یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری جنوب ایران جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد و هر ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از این جاذبه‌ها خودشان را به قشم می‌رسانند. از جمله جاذبه‌های گردشگری قشم می‌توان به غار نمکدان در 90 کیلومتری شهر قشم، دره ستارگان در 5 کیلومتری جنوب جزیره، جنگل‌های شگفت‌انگیز حرا، جزایر زیبای ناز، جزیره هنگام و تنگه چاهکوه اشاره کرد. علاوه بر این جاذبه‌های گردشگری طبیعی روستاهای دیدنی قشم را نیز نباید فراموش کنید. روستای لافت و روستای شیب‌دراز از جمله روستاهای دیدنی جزیره قشم هستند.

چابهار در مقایسه با قشم جاذبه‌های گردشگری کمتری دارد اما جاذبه‌های بکر و طبیعی آن نگاه شما را خیره خواهد کرد. از جمله جاذبه‌های دیدنی چابهار می‌توان به دریاچه صورتی لیپار، کوه‌های مینیاتوری مریخی، کوه گِل‌افشان، مسجد جامع تیس، ساختمان تلگرافخانه، قدمگاه خضر، خلیج گواتر، قلعه پرتغالی‌ها، سواحل شنی عمان و موج‌فشان‌های ساحل بریس اشاره کرد. روستای شیرگواز، روستای رمین و روستای تیس نیز از روستاهای دیدنی و تاریخی منطقه چابهار هستند.

کجا خرید کنیم، چابهار یا قشم؟

اگر چابهار یا قشم را برای سفر انتخاب کرده‌اید حتما می‌دانید که این دو مقصد از بهترین انتخاب‌ها برای خرید هستند. قشم در مقایسه با چابهار گردشگران بیشتری دارد و به همین دلیل هم بازارها و مراکز خرید آن شلوغ‌تر هستند. در جزیره قشم می‌توانید اجناس متنوعی را با قیمت ارزان پیدا کنید. از جمله مراکز خرید قشم می‌توان به بازار بزرگ قدیمی، مجتمع تجاری سیتی‌سنتر، الماس مال و بازار خلیج فارس اشاره کرد. 

بندر چابهار به عنوان منطقه آزاد شناخته می‌شود و دسترسی آن به آبهای آزاد بین‌‌المللی بر اهمیت اقتصادی و بازرگانی آن افزوده است. تجار بسیاری در چند سال اخیر از این بندر برای ورود و خروج کالاهای خود استفاده می‌کنند و همین باعث شده قیمت اجناس و محصولات مختلف در چابهار در مقایسه با قشم کمتر باشد. شما با هر بودجه‌ای می‌توانید از مراکز تجاری چابهار خرید کنید. از جمله مراکز خرید چابهار می‌توان به مجتمع تجاری تیس، صدف و صالحیار اشاره کرد. 

مقایسه چابهار و قشم از نظر امکانات رفاهی

هتل هانی قشم

اگر قصد سفر به مقصد چابهار یا قشم را دارید باید بدانید که این دو مقصد از نظر امکانات رفاهی تفاوت‌هایی با هم دارند. قشم در مقایسه با چابهار گردشگران بیشتری را به خود جذب می‌کند و همین باعث شده امکانات شهری بیشتری داشته باشد. شما در جزیره قشم به راحتی به تمام امکانات شهری از جمله رستوران، کافه، سرویس بهداشتی و مراکز خرید دسترسی دارید. اما چابهار در مقایسه با قشم امکانات کمتری دارد و شاید در بعضی مناطق امکان دسترسی به تمام امکانات رفاهی را نداشته باشید. در راستای همین تفاوت در امکانات، هتل‌های چابهار تنوع کمتری دارند و در نتیجه اقامت در آنها هزینه کمتری نیاز دارد اما قشم در مقایسه با چابهار هتل‌های لوکس بیشتری دارد و با بودجه‌های متفاوت می‌توانید از هتل‌هایی با امکانات متنوع استفاده کنید.

غذای کدام منطقه خوشمزه‌تر است، چابهار یا قشم؟

اگر به شکم‌گردی علاقه دارید و سفر به یکی از دو مقصد چابهار یا قشم بهترین فرصت برای امتحان کردن غذاهای دریایی جنوبی است. بحث مقایسه چابهار و قشم که به میان می‌آید چابهار در زمینه غذا حرف بیشتری برای گفتن دارد. این منطقه غذاهای متنوعی دارد و این تنوع شامل غذاهای سنتی و محلی بلوچی نیز می‌شود. تباهگ و استانبولی بلوچی از غذاهای معروف چابهار هستند. تنوع رستوران‌ها در چابهار در مقایسه با قشم کمتر است و رستوران‌ها بیشتر ساحلی و ساده هستند. قشم در مقایسه با چابهار غذاهای کمتری دارد و بیشتر این غذاها ریشه عربی دارند. از غذاهای معروف قشم نیز می‌توان به ماهی برشته، موفلک و برنج دیشو اشاره کرد. غذای مشترک هر دو منطقه قلیه‌ماهی است که از ماهی تازه دریای جنوب، سبزی‌های معطر و تمبر هندی تهیه می‌شود. 

کلام پایانی

چابهار و قشم دو مقصد گردشگری مهم در جنوب ایران هستند و هر ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از این شهرها راهی جنوب می‌شوند. در مقاله‌ای که از نظر گذراندید این دو مقصد را از جنبه‌های مختلفی با هم مقایسه کردیم. از این مقایسه می‌توان نتیجه گرفت که اگر قصد خرید از مراکز خرید مجهز را دارید یا ترجیح می‌دهید در محیطی با امکانات رفاهی کامل اقامت داشته باشید قشم انتخاب مناسبی است. اما اگر مکان‌های بکر و دست‌نخورده و دوری از محیط‌های شهری را ترجیح می‌دهید چابهار را انتخاب کنید. امیدواریم در صورتی که قصد دارید چابهار یا قشم را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید این راهنمای کوتاه برای شما مفید باشد و سفر خوبی را برای خود رقم بزنید.

نظرات کاربران