Buckingham Palace
19 اسفند 1401
لندن

درباره کاخ باکینگهام و ملکه ویکتوریا!

کاخ باکینگهام یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بریتانیا به شمار می‌رود و در شهر وست‌ مینستر واقع شده است. از سال 1873 از این کاخ به عنوان اقامتگاه پادشاهان بریتانیا استفاده می‌شد. امروزه به عنوان مقر اداری سلطنت از آن استفاده می‌شود. اگرچه هنوز هم بسیاری از رویدادهای رسمی در این کاخ انجام می‌‌شود اما اتاق‌های دولتی آن در طول فصل تابستان برای پذیرایی از بازدیدکنندگان در دسترس هستند. این کاخ بسیار بزرگ 775 اتاق دارد. این اتاق‌ها شامل 19 اتاق دولتی، 52 اتاق خواب سلطنتی و مهمان، 188 اتاق خواب کارکنان، 92 دفتر و 78 حمام است. این ساختمان 108 متر طول، 120 متر عمق و 24 متر ارتفاع دارد.

مجموعه آثار هنری سلطنتی شامل مجسمه‌ها، نقاشی‌های، ملیله‌دوزی‌ها و موارد بسیار دیگری در این کاخ نگهداری می‌شوند. چیزی که امروزه از این مجموعه برای مردم به نمایش درآمده تنها بخش کوچکی از این گنجینه‌ی بزرگ است. یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های کاخ نقاشی بسیار بزرگی از صحنه‌ی تاج‌گذاری ملکه ویکتوریاست. در خلال جنگ جهانی دوم و بمباران‌های پی‌درپی شهر لندن خاندان سلطنتی تا پایان جنگ کاخ باکینگهام را ترک نکردند. در ادامه با ما همراه شوید تا با این کاخ قدیمی و داستان‌های آن آشنا شویم.

همین حالا بلیط هواپیما لندن را رزرو کنید !

کاخ باکینگهام امروزی

Buckingham Palace

امروزه باکینگهام مرکز سلطنت مشروطه‌ی بریتانیا به شمار می‌رود و از آن به عنوان محل برگزاری بسیاری از رویدادهای مهم سلطنتی استفاده می‌شود. در سال بیش از 50 هزار نفر به عنوان مهمان در ضیافت‌های دولتی، مهمانی‌های ناهار و شام و مهمانی‌های بزرگ در باغ این مجموعه شرکت می‌کنند. جلسات هفتگی ملکه با نخست‌وزیر و همچنین ملاقات با سفرای خارجیِ تازه منصوب شده در کاخ باکینگهام برگزار می‌شود. علاوه بر این در طول سال برای تقدیر از موفقیت‌ها در زمینه‌های مختلف مثل صنعت، امور دولتی، ورزش و بسیاری از حوزه‌های دیگر ضیافت‌های بزرگی برپا می‌شود. کاخ باکینگهام اغلب کانونی برای جشن‌ها و بزرگداشت‌های مهم ملی به شمار می‌رود.

در سال 2002 و به مناسبت سالگرد طلاییِ ملکه یک کنسرت موسیقی بزرگ در باغ کاخ باکینگهام برگزار شد که در آن برایان می آهنگ «خداوند ملکه را حفظ کند» را به شکلی فراموش‌نشدنی بر روی پشت بام کاخ اجرا کرد. در سال 2012 به مناسبت جشن سالگرد الماس مردم به یک پیک‌نیک ویژه در باغِ کاخ باکینگهام دعوت شدند. در سال 2022 به سالگرد پلاتینیوم یک مهمانی ویژه در کاخ برگزار شد که شامل یک نمایش هواییِ تماشایی از هواپیماهای بدون سرنشین بود.

جزئیات بیشتر

بالکن کاخ باکینگهام یکی از معروف‌ترین بالکن‌ها در جهان است. اولین بار در سال 1851 زمانی که ملکه ویکتوریا در جشن افتتاحیه‌ی نمایشگاه بزرگ به آن قدم گذاشت مورد توجه قرار گرفت. از آن زمان ملکه برای رویدادهای مهم و ویژه‌ای مثل جشن سالگرد تولد، برای تماشای نمایش هوایی، عروسی‌های سلطنتی و همچنین جشن هفتاد و پنجمین سالگرد نبرد بریتانیا بر روی این بالکن می‌ایستد.

با اینکه کاخ باکینگهام به عنوان مرکز اداری سلطنت شناخته می‌شود و گالری ملکه و رویال میوز را در خود جای داده است، اما هنوز هم برای خانواده‌ی سلطنتی یک خانه‌ی خانوادگی به شمار می‌رود. ملکه شاهزاده چارلز و پرنس اندرو را در همین کاخ به دنیا آورد و تا به امروز نیز تمام اطلاعیه‌های تولد و مرگ بر روی نرده‌های جلوی کاخ نصب می‌شوند تا عموم مردم از آنها مطلع شوند. مراسم غسل تعمید شاهزاده‌ی ولز، پرنسس رویال (بزرگترین دختر خانواده‌ی سلطنتی)، دوکِ یورک و پرنس ویلیام در اتاق موسیقیِ کاخ باکینگهام برگزار شد. همچنین بسیاری از عروسی‌های سلطنتی را نیز در این کاخ جشن گرفتند، جدیدترین عروسی مربوط به دوک و دوشس کمبریج است. دفاتر ویژه‌ای، مثل دفتر وزیر خصوصی و دفتر خزانه‌داری، که کار آنها پشتیبانی از فعالیت‌ها و وظایف روزمره‌ی ملکه و خانواده نزدیک ایشان است در کاخ باکینگهام واقع شده‌اند.

تاریخچه‌ی کاخ باکینگهام

جورج سوم در سال 1761 کاخ باکینگهام را برای همسرش ملکه شارلوت خرید تا از آن به عنوان یک خانه‌ی خانوادگی راحت در نزدیکی کاخ سنت جیمز استفاده کند. در آن زمان بسیاری از فعالیت‌های دربار در کاخ سنت جیمز برگزار می‌شد. محل اسکان راحتی برای خانواده‌ی سلطنتی نبود. کاخ باکینگهام در نهایت به خانه‌ی ملکه معروف شد. 14 فرزند از 15 فرزند جورج سوم در آنجا به دنیا آمدند. جورج چهارم در سال 1820 به سلطنت رسید. تصمیم به بازسازی آن گرفت تا همانطور که پدرش، جورج سوم، می‌خواست از آن به عنوان محل اقامت خانواده‌ی سلطنتی استفاده کند. در اواخر سال 1826 با پیشرفت کار نظر جورج چهارم تغییر کرد. او به کمک معماری به نام جان نَش تصمیم گرفت خانه را به یک کاخ تبدیل کند.

پارلمان انگلستان با بودجه‌ی 150 هزار پوندی برای این کار موافقت کرد اما رقم تخمینی پادشاه حدود 450 هزار پوند بود. نش ضمن حفظ بدنه‌ی اصلی بنا با افزودن چندین اتاق جدید در قسمت غربی اندازه‌ی بنا را دوبرابر کرد.

نمای بیرونی سبک مورد علاقه‌ی جورج چهارم، یعنی سبک نئوکلاسیک فرانسوی را به خوبی منعکس می‌کرد. اتاق‌های بازسازی شده اتاق‌های دولتی و نیمه‌دولتی هستند که از زمان نش تقریبا بدون تغییر باقی مانده‌اند. قسمت‌های شمالی و جنوبی خانه‌ی باکینگهام تخریب شد و در مقیاس بزرگ‌تر به همراه یک طاق مرمری بازسازی شد. این قسمت را به عنوان بخش مرکزی در نظر گرفتند که به یک حیاط بسیار بزرگ راه داشت و برای بزرگداشت پیروزی بریتانیا در نبردهای ترافالگار و واترلو بازسازی شد.

و در ادامه…

تا سال 1829 حدود نیم میلیون پوند برای بازسازی کاخ باکینگهام هزینه شده بود. زیاده‌روی نش به قیمت از دست دادن کارش تمام شد. پس از مرگ جورج چهارم در سال 1830، برادر کوچکترش ویلیام چهارم برای ادامه‌ی بازسازی به سراغ ادوارد بلور رفت. پادشاه هرگز در این خانه زندگی نکرد. زمانی که ساختمان‌های پارلمان در اثر آتش‌سوزیِ سال 1834 ویران شد پادشاه پیشنهاد کرد که از کاخ باکینگهام به عنوان مقر پارلمان استفاده کنند. اما این پیشنهاد رد شد.

ملکه ویکتوریا اولین حاکم بریتانیا بود که در سال 1837 به کاخ باکینگهام نقل مکان کرد و در ژوئن سال 1838 برای مراسم تاج‌گذاری از کاخ خارج شد.

ملکه ویکتوریا و خانواده‌اش

Queen Victoria and her family

ملکه ویکتوریا در سال 1840 با پرنس آلبرت ازدواج کرد و بعد از آن کمبودهای کاخ باکینگهام کم‌کم خود را نشان داد. مشکل اصلی این زوج نبود مهدکودک و کمبود اتاق خواب برای بازدیدکنندگان بود. تنها راه حل این مشکل جابجا کردن طاق مرمر بود. معماران جدید طاق مرمر را جابجا کردند و به جای آن یک بنای چهارگوش به ساختمان اصلی کاخ اضافه کردند. هزینه‌ی ساخت قسمت جدید با فروش رویال پاویلون در برایتون که متعلق به جورج چهارم بود تامین شد.

نمای جلویی کاخ باکینگهام

بلور یک طبقه‌ی زیر شیروانی به بنای اصلی اضافه کرد و آن را با مرمرهایی تزئین کرد که نش می‌خواست از آنها در طاق مرمر استفاده کند. ساخت این طبقه در سال 1847 کامل شد. با آغاز قرن جدید سنگ نرم فرانسوی که بلور در بخش شرقی کاخ به کار برده بود شروع به خراب شدن کرد و باید این سنگ‌ها را جایگزین می‌کردند. علت خراب شدن این سنگ‌ها هوای بسیار بد و آلوده‌ی لندن بود.

در سال 1913 تصمیم به بازسازی نما گرفتند. سِر آستن وِب که تا آن زمان ساختمان‌های زیادی در شهر لندن ساخته بود مامور طراحی نمای جدید شد. وِب سنگ پورتلند را انتخاب کرد که آماده‌سازی این سنگ 12 ماه طول کشید. جایگزینی سنگ‌های نما در کاخ باکینگهام حدود 13 هفته زمان برد. حیاط فعلی کاخ که تغییر نگهبانان در آن انجام می‌شود، در سال 1911 و به عنوان یادبودی برای ملکه ویکتوریا ساخته شد. کار ساخت و نصب دروازه‌ها و نرده‌ها در سال 1911 تکمیل شد. دروازه‌ی شمالی در حال حاضر برای عبور و مرور روزمره استفاده می‌شود، اما از دروازه‌ی مرکزی برای مناسبت‌های ایالتی و خروج نگهبانان استفاده می‌کنند.

نکات مهم در بازدید از کاخ باکینگهام

Queen Victoria and her family

کاخ باکینگهام در طول ماه‌های تابستان برای عموم باز است و تورهای محدودی در ماه‌های دسامبر و ژانویه و عید پاک نیز در این کاخ برگزار می‌شود. ورود عموم به اتاق‌های دولتی و باغ مجموعه کاملا آزاد است. مهمانانی که معلولیت جسمی دارند می‌توانند بدون پرداخت هزینه یک نفر را به همراه خود بیاورند. 

سرویس‌های بهداشتی در دسترس هستند و تعداد محدودی صندلی جهت استراحت بازدیدکنندگان در کاخ باکینگهام تعبیه شده است. سگ‌های راهنمایی که نام آنها ثبت شده اجازه‌ی ورود به کاخ را دارند.

راهنمای چندرسانه‌ای به زبان اشاره‌ی بریتانیایی با زیرنویس موجود است. بازدیدکنندگان نابینا می‌توانند از راهنمای صوتی استفاده کنند.

یک فروشگاه کوچک جهت خرید سوغاتی در کاخ وجود دارد، همچنین در صورت نیاز می‌توانید از کافه‌ای که در فضای باز ساخته شده استفاده کنید.

دسترسی به باکینگهام با وسائل حمل و نقل عمومی

سفر به کاخ باکینگهام با قطار

 نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به کاخ باکینگهام ایستگاه‌های ویکتوریا یا چِیرینگ کراس هستند.

دسترسی به باکینگهام با مترو

 در صورت استفاده از مترو در یکی از این ایستگاه‌ها پیاده شوید: ایستگاه ویکتوریا، گرین پارک و ایستگاه تقاطع سنت جیمز پارک و هایدپارک.

دسترسی به باکینگهام با اتوبوس

 اتوبوس‌های شماره 11، 211، C1 و C10 در خیابان کاخ باکینگهام توقف دارند. ایستگاه اتوبوس ویکتوریا کوچ نیز تنها ده دقیقه با کاخ فاصله دارد.

کلام پایانی

کاخ باکینگهام به واسطه‌ی تاریخچه‌ی غنی و معماری زیبا یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بریتانیا به شمار می‌رود. اگر به تاریخ سلطنتی بریتانیا علاقه دارید بازدید از این کاخ زیبا را از دست ندهید. در این راهنمای کوتاه تلاش کردیم بخشی از تاریخچه و نکات مهم درمورد این بنا را با شما به اشتراک بگذاریم امیدواریم با استفاده از آن سفر خوبی برای خود رقم بزنید.

نظرات کاربران