هتل بوتیک چیست

هتل بوتیک چیست؟ 6 ویژگی برای پیدا کردن هتل بوتیک‌های زیبا

در پاسخ به این سوال که هتل بوتیک چیست، باید بگوییم هتلی لوکس و کوچک‌تر از هتل‌های دیگر است که از بهترین مکان‌ها برای اقامت در سفر به شمار می‌رود. این نوع هتل‌ زمانی که ترجیح می‌دهید فضای شخصی خود را داشته‌باشید، یا زمانی که دوست ندارید در خوابگاه بمانید یا بودجه‌ای برای رزرو هتل‌های 5 ستاره ندارید، گزینه خوبی است. هتل بوتیک امکانات رفاهی عالی با محدوده قیمتی مناسب‌تری را به شما ارائه می‌دهد.

در حالی که هیچ دستورالعمل دقیقی در مورد اینکه چه چیزی را می‌توان به عنوان هتل بوتیک درنظر گرفت وجود ندارد، اما باز هم آن‌ ویژگی‌های متمایزی دارد که به راحتی می‌توان تشخصیش داد؛ به عنوان مثال به هتل بوتیک Morgen & Mees در آمستردام نگاهی بیندازید. این هتل کوچک تنها 9 اتاق دارد و در یک خانه زیبا و سنتی در غرب آمستردام واقع شده‌است. همچنین دارای یک رستوران داخلی است که صبحانه، ناهار و شام سرو می‌کند. هتلی که مثال زدیم، نمونه خوبی از تعریف هتل بوتیک است که اطلاعاتی کامل به شما ارائه می‌دهد.

با این حال اگر باز هم مطمئن نیستید که هتل‌ بوتیک چیست و اگر می‌خواهید درباره این نوع اقامتگاه بیشتر بدانید، ادامه مطلب را بخوانید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا بیشتر متوجه شوید که اصل ماجرا چیست.

رزرو بهترین هتل خارجی با سه کلیک

هتل بوتیک چیست؟

 هتل بوتیک چیست

ساده‌ترین تعریف هتل بوتیک این است: یک کسب‌وکار یا مؤسسه کوچک، پیچیده و شیک. درواقع هتل بوتیک یک هتل کوچک و شیک است که معمولاً در مکانی شیک در منطقه شهری واقع شده‌است. هیچ تعریف دقیقی برای توصیف هتل‌های بوتیک وجود ندارد. با این حال، آن‌ها معمولاً ویژگی‌های مشترکی با هم دارند. 

در مقایسه با هتل‌های معمولی، هتل‌ بوتیک معمولا کوچک‌تر و صمیمی‌تر است و معمولاً دارای حس هنری قوی‌ای است و روی طراحی، تمرکز ویژه‌ای دارد. علاوه بر این، جذابیتش به خدمات خوب، مکان‌ها و دکورهای شایسته و همچنین موقعیت مکانی آن است.

این نوع ملک معمولاً در مراکز شهر و سایر مناطق شیک یافت می‌شود که حس بسیار خوبی از فرهنگ آن شهر به مسافران می‌بخشد.

هتل بوتیک از گذشته تا کنون

در طول دهه 40 و 50، هتل‌های زنجیره‌ای به سرعت در حال افزایش بودند. بنابراین، با افتتاح اعتبار فرنچایز در شهرهای مختلف بر بازار تسلط یافتند. هتل‌هایی امثال ماریوت، هالیدی و هیلتون در این دوران ظهور کردند. در حالی که هتل‌ها شکوفا می‌شدند، همزمان هرکدام از آن‌ها می‌خواستند که از دیگری متمایز شوند و خدمات جدید و نوآورانه‌ای را به مهمانان ارائه دهند. یکی از نمونه‌های قابل توجه برای این مثال، هتل Westin است؛ هتلی که اولین سرویس اتاق 24 ساعته را ارائه داد.

از نمونه‌های دیگر، هتل Ocean Drive در ساحل میامی و همچنین هتل Beacon و هتل Century  را می‌توان نام برد که طرح‌های جدیدی را بررسی کردند؛ به عنوان مثال با غذاها و نوشیدنی‌ها بازی کردند و توجه زیادی به این داشتند که چگونه می‌توانند خدمات خود را بهتر کنند و خود را از هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ‌تر متمایز سازند.

با وجود این تلاش‎ها برای ایجاد هتل‌های منحصر‌به‌فرد، این روند در دهه 1960 و 1970 مشاهده نشد و تمرکز به جای کاوش در نوآوری، فقط بر روی ارائه خدمات معمول بود. تا دهه 1980 که این صنعت شاهد تعریف هتل‌ بوتیک شد و از شهرهای بزرگی مانند نیویورک، سانفرانسیسکو و لندن شروع شد. این اصطلاح در ابتدا توسط کارآفرینی به نام استیو روبل برای توصیف هتل مورگانز به عنوان اولین هتل خود با کارآفرین دیگری به نام ایان شریگر ابداع شد؛ اصطلاحی که صنعت هتلداری را متحول کرد و روندی را ایجاد نمود که اکنون در سراسر جهان مشاهده می‌شود.

این امر تا به امروز ادامه داشت؛ جایی که هتل‌های زنجیره‌ای رویش سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند طرفداران هتل‌ بوتیک را به سوی خود جلب کنند. همین موضوع نشان می‌دهد که این بخش در صنعت واقعاً شکوفا شده‌است و به این زودی‌ها از بین نخواهدرفت.

6 ویژگی مشترک هتل‌های بوتیک

6 ویژگی مشترک هتل‌های بوتیک

برای تأسیس هتل بوتیک هیچ الزامات سختگیرانه‌ای وجود ندارد. با این حال، بیشتر هتل‌ها از دستورالعمل‌هایی پیروی می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر بتوانند در این دسته قرار بگیرند. البته هستند هتل بوتیک‌هایی که همه این موارد را باهم ندارند.

در این قسمت برخی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این نوع از هتل را برایتان آورده‌ایم تا بهتر بتوانید تعریف هتل بوتیک را درک کنید:

  1. در اندازه کوچک‌تری نسبت به هتل‌های دیگر هستند.
  2. دارای شخصیتی منحصربه‌فرد هستند.
  3. به طراحی داخلی و بیرونی توجه ویژه‌ای دارند.
  4.  در مناطقی شیک قرار دارند.
  5. دارای خدمات شخصی‌سازی‌شده هستند.
  6. نشانه‌هایی از فرهنگ، هنر و غذای هر شهر دارد.

اکنون اگر موافق باشید، در ادامه به جزئیات موارد بالا بپردازیم.

1. اندازه کوچک هتل‌های بوتیک نسبت به سایر هتل‌ها

هتل‌ بوتیک معمولاً کوچک است و حدود 10 تا 100 اتاق (حداکثر 150 اتاق) دارد. علاوه بر این، سوئیت‌هایی نیز در این ملک موجود است. این هتل‌ها معمولا در مقایسه با هتل‌های دیگر فضای صمیمی‌تری دارد و البته خدماتش، آن را شخصی‌تر از همیشه می‌کند. با این وجود، بسیاری از هتل‌های بوتیک برجسته کمتر از 30 اتاق دارند.

بیایید برای روشن شدن تعریف هتل بوتیک، یک مثال بزنیم؛ بوتیک هتل زیبای The Villa Spalletti Trivelli  واقع در رم ایتالیا را اگر سرچ کنید، می‌بینید که تنها 14 اتاق دارد. راستی اگر به آنجا رفتید، حتما به تراس زیبای بالای پشت‌بام آن نیز نگاهی بیندازید.

2. شخصیت منحصر به فرد

 هتل بوتیک چیست

هتل‌ بوتیک معمولاً در تلاش است تا یک ویژگی متمایز در فضای خود ایجاد کند. حتی اگر آن بخشی از یک هتل زنجیره‌ای هم باشد، مطمئن باشید که باز هم ویژگی‌های خاص خود را دارد و از طریق همین ویژگی‌ها است که به تعریف هتل بوتیک بهتر پی می‌بریم.

ناگفته نماند، بیشتر هتل‌های بوتیک به‌طور مستقل کار می‌کنند؛ اگرچه هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ شروع به سرمایه‌‎گذاری برای ایجاد هتل بوتیک‌های خود کرده‌باشند.

3. توجه زیاد به طراحی؛ نشان خوبی برای درک تعریف هتل بوتیک

طراحی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد است. به همین دلیل است که اکثر هتل‌های بوتیک واقعاً به کامل کردن کوچکترین جزئیات فضای خود توجه می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید که هتل بوتیک چیست، این نکته را درنظر بگیرید که معمولاً این نوع هتل‌ها معماری جالب، وسایل هنری و همچنین بازی با دکورهای مختلف برای خلق یک شخصیت خاص در خود دارد. گاهی اوقات این هتل‌ها مضامینی دارد که در سراسر هتل پیاده‌سازی می‌شود؛ چه جزئیات عجیب‌وغریبی که در هتلی مانند Hotel Not Hotel in Amsterdam در آمستردام وجود دارد یا هر چیزی که در هتل  Belle Epoque  یا هتل  Maison Souque در پاریس باشد.

از سوی دیگر، در حالی که تعداد انگشت‌شماری از هتل‌های بوتیک وجود دارد که فضاهایی با مضمون خارج از این دنیا را ارائه می‌دهد، طراحی معمولی که بیشتر، این نوع هتل‌ دنبال می‌کند، حال وهوای مدرن و شیکی است که دارد.

4. واقع در مناطق شیک

طراحی هتل بوتیک

همانطور که اشاره کردیم، هیچ قانون سختی برای ایجاد و تعریف یک هتل بوتیک وجود ندارد. با این حال، بیشتر آن‌ها معمولا در مناطق شیک و در قلب نقاط فرهنگی شهر یافت می‌شود، در حالی که برخی را هم می‌توان در امتداد خیابان‌های شلوغ پیدا کرد و برخی دیگر ممکن است در کوچه پس‌کوچه یا حتی گاهی اوقات در مناطق مسکونی واقع شود. هر کجا که باشد، باز هم به راحتی به شهر دسترسی دارد.

با این که ویژگی‌های هتل بوتیک به راحتی از هتلی به هتل دیگر متفاوت است، اما یک چیز مسلم است: این نوع از هتل‌ موقعیت مکانی خود را طوری درنظر می‌گیرد که به برخی از بهترین مکان‌های فرهنکی و هنری نزدیک باشد. همچنین قصد دارد یک نقطه پرش عالی برای کشف شهر باشد.

مثالی که در اینجا برایتان می‌آوریم، منظره اتاق‌های بوتیک هتل لوکس W Hotel در بارسلون است.

5. ارائه خدمات شخصی در تعریف هتل بوتیک

از آنجایی که در تعریف هتل بوتیک آمده که بیشترشان کوچک است، پس می‌تواند خدمات شخصی‌تری را به مهمانان خود ارائه دهد. برخی ممکن است امکانات رفاهی سفارشی را به مهمانان ارائه دهد، در حالی که برخی دیگر ممکن است بسته به ترجیح شما راهنمای گسترده‌ای در مورد منطقه، پیش رویتان بگذارد.

مهم نیست که چگونه این کار را انجام می‌دهد، بلکه این هتل‌های بوتیک می‌خواهد مطمئن شود که در طول اقامتتان اوقات خوبی را برای شما رقم می‌زند. مثال دیگری از ونیز زیبا برایتان می‌آوریم؛ بوتیک هتل Londra Palace درهای خود را در سال 1853 به روی جهان گشود و از آن زمان تاکنون میزبان تعدادی از مهمانان برجسته بوده‌است. این هتل بوتیک برای مهمانان خود سواری‌های تله‌کابین و همچنین میزبانی رویدادها، کنسرت‌ها و حتی ارائه کتاب ترتیب می‌دهد.

6. ارائه اصالت شهر به مهمان‌ها

 هتل بوتیک چیست

هتل بوتیک معمولاً سه مورد را در فضای خود پررنگ می‌کند: فرهنگ، هنر و غذا. اغلب اوقات، این نوع از هتل مطمئن می‌شود که خوب بتواند جزئیات شهر خود را به مهمانان خود ارائه دهد. چه برجسته‌کردن هنرمندان محلی باشد و چه ارائه مواد اولیه محلی، این عوامل همیشه در هتل بوتیک‌ها ریشه دارد. این موضوع برای آن دست مسافرانی جالب است که شیفته کشف اطلاعات هر شهر هستند.

طراحی هتل بوتیک چگونه است؟

در ادامه مقاله هتل بوتیک چیست، به این موضوع اشاره می‌کنیم که قوانین سختگیرانه‌ای وجود ندارد که یک هتل بوتیک باید شیک و مد روز باشد، اما این موضوع معمولاً یکی از متمایزترین ویژگی‌های آن است. توجه این نوع از هتل‌ها به جزئیات و اینکه چگونه به طراحی اهمیت زیادی می‌دهد، ناشی از تمایل هتل بوتیک به منحصر‌به‌فردبودن است.

به عنوان راهی برای خاص بودن، اکثر هتل‌های بوتیک دانش خود را در زمینه طراحی و فرهنگ به کار می‌گیرد تا شخصیتی برجسته برای فضاهای خود ایجاد کند. علاوه بر این، هتل بوتیک معمولاً حال‌وهوای امروزی، شیک و زیبایی دارد. این هتل به سمت ارائه ظرافت و تجملات بدون زیاده‌روی در قیمت‌ها می‌رود.

از سوی دیگر، اتاق‌های هتل بیشتر اوقات به صورت مجزا دکور می‌شود و از دکوراسیون هنری و سبک پیروی می‌کند. این اتاق‌ها همچنین سعی می‌کند شخصیت خاص خود را داشته باشد و در بین سایر هتل‌‌های این صنعت متمایز و متفاوت باشد.

یکی از مثال‌هایی که در اینجا می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، هتل بوتیک Coco-Mat Hotel  در یونان است که اگر به آنجا بروید، بی‌شک از ساختمان شیک و زیبای آن تحت‌تأثیر قرار خواهیدگرفت.

تفاوت بین تعریف هتل بوتیک و هتل معمولی

تفاوت بین تعریف هتل بوتیک و هتل معمولی

در حالی که هتل‌ بوتیک ازنظر فنی یک هتل است، اما وقتی آن را با هتل‌های زنجیره‌ای سنتی مقایسه کنید، هنوز تفاوت‌های زیادی بینشان وجود دارد.

یکی از تفاوت‌ها همانطور که اشاره کردیم در خلق شخصیت منحصربه‌فرد است که بیشترین اولویت را دارد. برخلاف بسیاری از هتل‌ها، هتل‌ بوتیک تمام تلاش خود را می‌کند تا متمایز باشد و اقامتی بی‌نظیر را به مهمانانش هدیه دهد و این موضوع معمولاً منجر به انتخاب‌های عجیب‌وغریب و گزینشی می‌شود.

علاوه بر این، هتل‌های سنتی معمولاً به ارائه امکانات فوق‌العاده مجلل به مهمانان خود برای ایجاد یک تجربه ویژه متکی است. درحالی که هتل بوتیک بر روی ارائه خدمات و پیشنهادات تمرکز می‌کند تا این تجربه را به مهمانان خود به بهترین شکل نشان دهد.

همچنین تفاوت زیادی در مورد بازاری که آنها ارائه می‌دهند وجود دارد. در مقایسه با هتل‌های سنتی که از عموم مردم پذیرایی می‌کند، هتل‌های بوتیک معمولاً به سمت مسافرانی گرایش دارد که به چیزهای شیک و خاص علاقه دارند. در دیگر تعریف هتل بوتیک باید بگوییم که این نوع هتل  معمولاً به مسافران طبقه متوسطی که دوست دارند از حریم خصوصی و اقامت در هتل بدون هزینه زیاد لذت ببرند، خدماتی ارائه می‌دهد که قیمتش بسته به موقعیت و امکانات هتل متفاوت است.

هتل های بوتیک در ژاپن

 هتل بوتیک چیست

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هتل بوتیک در ژاپن تعریف متفاوتی دارد. تعریف هتل بوتیک در ژاپن می‌تواند به معنای هتل‌های رمانتیک برای زوج‌ها باشد تا چند ساعت را در آنجا سپری کنند. از این رو، لزوماً به معنای اقامتگاه شیک و منحصر‌به‌فرد نیست. پس اگر به ژاپن سفر کردید، لطفا به این جزئیات توجه کنید تا به سراغ محل اقامت اشتباهی نروید.

از طرف دیگر، در ژاپن نام‌هایی برای هتل بوتیک تحت عنوان هتل‌های عشق، هتل عاشقانه، هتل مد، هتل تفریحی، هتل زوج‌ها البته هتل بوتیک وجود دارد. دانستن این اطلاعات بد نیست؛ چراکه در سفر به ژاپن به کارتان می‌آید.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله و در تعریف هتل بوتیک خواندیم، هتل بوتیک، هتلی کوچک و شیک است که معمولا در مناطق لوکس اکثر شهرها قرار دارد. در مقایسه با هتل‌های سنتی، هتل‌ بوتیک بر فردیت و خلق شخصیت خاص خود تمرکز می‌کند و این کار را با توجه زیاد به طراحی و جزئیات و همچنین ارائه تجربیات شخصی برای مهمانانش انجام می‌دهد.

در حالی که قوانین سختگیرانه‌ای وجود ندارد که این نوع از هتل رعایت کند، اما باز هم از نوعی دستورالعمل پیروی می‌کند که به راحتی قابل تشخیص است و معمولاً در بیشتر هتل‌های بوتیک وجود دارد.

در مجموع، هتل بوتیک برای مسافران مدرن ایجاد می‌شود؛ کسانی که می‌خواهند از اقامت خود نهایت استفاده را ببرند، با فرهنگ، هنر و صحنه غذای آن شهر در تماس باشند و به ویژه خدمات عالی و اقامتی راحت را بدون نیاز به ولخرجی زیاد تجربه کنند.

راستی، شما تا‌به‌حال تجربه اقامت در هتل بوتیک را داشته‌اید، اگر پاسختان مثبت است، مشتاقیم که تجربیات خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران