Museums of Baku

26 تا از موزه های باکو که باید ببینید!

شهر تاریخی باکو، با گذشته ای پر فراز و نشیب. شهر قدیمی هزارتویی از کوچه ها، مساجد، بناهای تاریخی و بقایای استحکامات از جمله کاخ شیروانشاهان و برج دختر است که اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این شهر بیشتر از یک مکان تاریخی، میزبان هنرهای پر جنب و جوش و فعالیت‌های فرهنگی، و همچنین بخش تجاری مدرن و شلوغ است. بنابراین بازدید از موزه های تاریخی و محلی باید به یکی از نقاط مهم برای رزرو تور و سفر به آذربایجان تبدیل شود. موزه های باکو حاوی نمایشگاه‌های منحصربه‌فردی هستند که شما را مجبور می‌کند نگاهی تازه به تاریخ شهرها و مناطق مختلف آذربایجان بیندازید.

1. موزه فرش آذربایجان

باکو

موزه تاریخی فرش آذربایجان یکی از موزه های باکو، آذربایجان است که در هنر فرش بافی تخصص دارد. این موزه دارای مجموعه ای از بیش از 10000 فرش از سراسر آذربایجان است و همچنین انواع دیگری از آثار باستانی از تاریخ این کشور را به نمایش می گذارد.

2. موزه کتاب های مینیاتوری

موزه کتاب های مینیاتوری در میان موزه های باکو، تنها نمونه در جهان است و مجموعه وسیعی از کتاب های مینیاتوری منحصر به فرد از بیش از 60 کشور جهان را در خود جای داده است. این موزه برای هر کسی که به کتاب های مینیاتوری علاقه مند است، جذاب است، زیرا نمونه های پیچیده ای از سراسر جهان در آن به نمایش گذاشته شده است.

3. موزه ملی ادبیات آذربایجان

موزه ملی ادبیات آذربایجان که به نام نظامی گنجوی نامگذاری شده است، معبدی از کلمه در باکو است. این مجموعه گسترده ای از کتاب ها و نسخه های خطی کمیاب در ارتباط با مشهورترین نویسندگان و شاعران آذربایجان است. ورودی موزه به شهر قدیمی نزدیک است.

4. موزه هنر ملی

آذربایجان

موزه هنر ملی آذربایجان یک موزه بزرگ و جامع است که طیف وسیعی از هنرهای سراسر جهان را به نمایش می گذارد. این موزه دارای بخش هایی است که به دوره ها و سبک های مختلف هنری اختصاص دارد و یکی از محبوب ترین موزه های باکو است. هزینه ورودی نسبتاً ارزان است، و اگر به دنبال یک تجربه فرهنگی هستید، مکانی ایده آل برای بازدید شما خواهد بود.

5. موزه حیدر علی اف

مرکز حیدر علی اف ساختمانی مدرن و نمادی از غرور ملی و تشکیل جامعه مدنی است. این مکان دارای یک سالن کنفرانس، یک گالری هنری و یک موزه است. معماری، استحکام، و طراحی بی نظیر آن به خودی خود ارزش بازدید دارد، اما سالن نمایشگاهی 9 طبقه این مرکز جلوه دیگری برای ساعت ها بازدید دارد.

6. موزه هنر مدرن

موزه هنر مدرن در باکو آذربایجان، مجموعه ای چشمگیر از هنر معاصر از سراسر جهان است. این نمایشگاه آثار برخی از مشهورترین هنرمندان زمان ما، از جمله پابلو پیکاسو و سالوادور دالی، در کنار هنرمندان آوانگارد آذربایجانی مانند راسیم بابایف یا اشرف مراد را به نمایش می گذارد. در بین موزه های باکو، در موزه هنر فضا بزرگ و باز است و برای کاوش در آثار مختلف نمایش داده شده، عالی است.

7. موزه تاریخ ملی

موزه تاریخ ملی آذربایجان طیف متنوعی از اشیا و مصنوعات تاریخی را از سراسر تاریخ این کشور به نمایش می گذارد. این موزه در طول قرن‌ها مروری بر فرهنگ و تاریخ آذربایجان به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. موارد برجسته شامل نمایشگاه هایی در مورد اشیاء پیش از تاریخ و قرون وسطی و همچنین موارد مرتبط با تاریخ معاصر است. تراس وسیع پشت بام، مناظر خیره کننده ای از مرکز شهر باکو را ارائه می دهد.

8. کاخ شیروانشاهان

آذربایجان

کاخ شیروانشاهان مجموعه کاخ متعلق به قرن پانزدهم در باکو آذربایجان است که یونسکو آن را به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و بهترین موزه های باکو، آذربایجان معرفی کرده است.

9. موزه باستان شناسی و قوم نگاری

موزه باستان شناسی و قوم نگاری در شرق ایچری شهر، مجموعه ای از آثار باستانی است که تاریخ آذربایجان را از عصر حجر تا اواخر قرون وسطی و زندگی و فرهنگ محلی در قرون 19 و 20 را به تصویر می کشد.

10. موزه Stone Chronicle

موزه Stone Chronicle موزه ای است که به تاریخچه هنر مصنوعات سنگی اختصاص دارد. این موزه شامل انواع اشیاء با اهداف کاربردی یا تزئینی است که قدمت آن به دوران باستان باز می گردد. ساختمان موزه قبلا متعلق به ایستگاهی بود که برق میادین نفتی را تامین می کرد و با مشارکت مستقیم بنیاد حیدر علی اف برای پیوستن به لیست موزه های باکو ایجاد شد.

11. موزه فرهنگ موسیقی

موزه دولتی فرهنگ موسیقی آذربایجان موزه ای است که آثار موسیقی آذربایجان را جمع آوری و نگهداری می کند. همچنین موسیقی آذربایجان را به عموم مردم آموزش می دهد. این موزه دارای مجموعه بزرگی از آلات موسیقی، عکس ها، ضبط ها و دیگر آثار مرتبط با موسیقی آذربایجان است.

12. موزه استقلال آذربایجان

آذربایجان

یکی دیگر از موزه های باکو، موزه استقلال آذربایجان در باکو است که داستان مبارزات این کشور برای استقلال را روایت می کند و نمایشگاه هایی از تاریخ معاصر را به نمایش می گذارد. این موزه دارای یک عنصر تبلیغاتی است که تاریخ اوایل قرن بیستم تا استقلال آذربایجان در سال 1991 را پوشش می دهد. بخش های دیگر درگیری اخیر قره باغ را شرح می دهند.

13. موزه تاریخ محلی

برج دوشیزه یک برج زرتشتی به ارتفاع 30 متر است و در حال حاضر موزه تاریخ محلی را در خود جای داده است. مردم محلی بر این باورند که این برج در قرن دوازدهم ساخته شده است و با زیبایی فوق العاده خود منظره شگفت انگیزی را از بالا ارائه می دهد. این ساختمان برای مردم محلی کاملاً یک رمز و راز است، زیرا هیچ کس نمی داند چه زمانی و برای چه هدفی ساخته شده است.

14. صندوق میراث نوبل باکو

صندوق میراث نوبل در باکو موفقیت برادران نوبل را جشن می گیرد، تاجرانی که در دوران رونق نفت باکو پول خود را به دست آوردند. خانه-موزه برادران نوبل عمارتی متعلق به قرن نوزدهم است که اکنون به یکی از موزه های باکو تبدیل شده است.

15. موزه تاریخ تقیف

موزه تاریخ تقیف یک موزه بزرگ و جالب است که تاریخ آذربایجان را از پیش از تاریخ تا به امروز پوشش می دهد. این موزه شامل بخشی از زندگی حاجی زینال الدین تقی اف، بزرگ نفت و نیکوکار است که آن را به شهر اهدا کرده است.

16. گالری علی شمسی

آذربایجان

گالری علی شمسی یکی از موزه های باکو است که باید حتما ببینید. این گالری آثار هنرمند علی شمسی را به نمایش می‌گذارد که هم مالک و هم هنرمند سازنده آثار در گالری است. قطعات نمایش داده شده کاملاً خیره کننده هستند و شما را با حس هیبت و شگفتی مواجه می کنند. در سفر باکو، این مکان را از دست ندهید!

17. موزه ارتش

موزه ارتش در پارک غنائم نظامی دارای مجموعه بزرگی از نظامیان دوران مختلف است. همچنین در فضای بیرونی موزه تانک ها و سایر وسایل نقلیه نظامی وجود دارد که برای علاقه مندان به سخت افزار نظامی جذاب خواهد بود.

18. آتشکده سوراخانی

آتشکده سوراخانی یکی دیگر از موزه های باکو و مکانی باستانی، جالب و زیبا است. این موزه محل نمایش برخی از آثار مذهبی قابل توجه و مکانی عالی برای گذراندن یک یا دو ساعت است. معبد در هنگام بازدید زیاد شلوغ نیست، که باعث ایجاد فضایی آرام می گردد. علاوه بر این، موزه دارای نمایشگاه‌های کوچک جالبی است و رانندگی از کنار میدان‌های نفتی در راه لذت‌بخش است.

19. خانه موزه ستار بهلول زاده

موزه ستار بهلول زاده خانه ای است که این هنرمند آذربایجانی در زمان حیات خود در آن زندگی و فعالیت می کرد. پر از نقاشی ها، طرح ها و وسایل شخصی او است. همچنین تعدادی پوستر، مدل صحنه و هدایایی از افراد مشهور در موزه به نمایش گذاشته شده است.

20. موزه تاریخ طبیعی باکو

آذربایجان

نمایشگاه‌های موزه تاریخ طبیعی باکو شامل استخوان‌های حیواناتی است که در مینگاچویر یافت شده است. این بیشتر مردم را تحت تأثیر قرار داد، زیرا مارها پوست خود را در یک پتو نشان دادند.

21. موزه صمد وورگون

خانه-موزه صمد وورگون یادبود شاعر آذربایجانی است که در 50 سالگی درگذشت. این شامل میز مطالعه و نوشتن او است. بازدیدکنندگان این بخش از موزه های باکو می توانند از آثار و شیوه زندگی صمد وورگون بازدید کنند.

22. موزه پزشکی آذربایجان

این موزه به تاریخ پزشکی آذربایجان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از عکس، فیلم، کتاب و اسناد است. همچنین بخشی به ابزارهای مورد استفاده پزشکان اختصاص داده شده است.

23. موزه مرکزی باکو

آذربایجان

موزه مرکزی، یکی دیگر از موزه های باکو است که انواع آثار هنری از کلاسیک تا معاصر را در خود جای داده است. گالری در طبقه 4 دارای یک مجموعه هنر مدرن استثنایی است. این ساختمان همچنین دارای سقف شیشه ای خیره کننده ای است که در تمام طول روز به فضا نور طبیعی می دهد.

24. خانه اوزییر حاجی بی اف

این موزه حاوی آثاری از زندگی و آثار اوزییر حاجی بی اف، آهنگساز و بنیانگذار موسیقی آذربایجان است. بازدیدکنندگان می‌توانند از این نمایش‌ها که شامل آلات و اشیاء موسیقی کمیاب است، با زندگی و آثار او آشنا شوند. خوش برخورد هستند و این موزه را به مکانی عالی برای گذراندن یک بعد از ظهر تبدیل کرده است.

25. خانه-موزه طاهر صلاحوف

موزه طاهر صلاحوف از موزه های باکو آثار این هنرمند از جمله نقاشی، مناظر و طبیعت بی جان را به نمایش می گذارد. مجموعه موزه شامل اقلامی از دوران حرفه‌ای او، از جمله فرش‌ها و عکس‌های صلاحوف با مشاهیر جهانی است.

26. موزه استاد علی شمیف

استودیوی استاد علی شمیف مکانی بسیار رنگارنگ و جالب با نقاشی ها و مجسمه های فراوان است. طراحی بیرونی شگفت انگیز خانه آن را به یک جاذبه توریستی عالی در باکو تبدیل کرده است، موزه استاد علی مکان محبوب عکاسان برای ثبت عکس های فوق العاده است.

نتیجه گیری

باکو، پایتخت آذربایجان، بیش از 30 موزه را در خود جای داده است که همه چیز از تاریخ و قوم نگاری گرفته تا مجموعه ای از کتاب های کوچک، داستان و فرهنگ جذاب آن را به نمایش می گذارد. حالا پس از آشنایی با موزه های باکو، شم ا دلایل زیادی برای شروع رزرو بلیط هواپیما رو یک سفر پر خاطره و شگفت انگیز به این شهر تاریخی و فرهنگی دارید.

نظرات کاربران