Travel guide to Baku

راهنمای سفر به باکو؛ کامل‌ترین و جدیدترین اطلاعات 2023

کشور آذربایجان را «سرزمین آتش» می‌نامند؛ کشوری که به خاطر پایتخت زیبایش یعنی باکو، کوه‌های قفقاز و پدیده آتش‌سوزی عجیب کوه آتش مشهور است. این کشور در نگاه اول آرام و روستایی به نظر می‌رسد، اما وقتی کمی در آن به گشت و گذار می‌پردازید؛ متوجه تغییرات سریع و رو به رشد آن خواهید شد.بگذریم، هدف ما ارائه راهنمای سفر به باکو است تا بتوانید قبل از سفر هر آنچه را که نیاز است، بدانید. از کارهایی که باید انجام دهید، هزینه‌ها، موارد مربوط به امنیت در سفر، صرفه‌جویی در هزینه، نحوه رفت و آمد و موارد دیگر در این راهنما به صورت مفصل توضیح داده می‌شود تا به شما کمک کند به بهترین شکل سفر خود را برنامه‌ریزی کنید و مطمئن شوید که از زمان خود بهترین استفاده را خواهید کرد.

بهترین زمان سفر به باکو

باکو

بهترین زمان برای سفر به باکو و آذربایجان واقعا به کارهایی که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد. بهار و اوایل تابستان بهترین ماه‌ها برای پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر این کشور است. دما نیز معمولاً بین 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد است.

  • از آوریل تا ژوئن زمانی است که گل‌ها شکوفه می‌دهند و طبیعت به شما می‌خندد.  
  • جولای ماه محبوبی برای کوهنوردی است. در این مدت هنوز هوا گرم است، اما جمعیت زیادی در اطرافتان نخواهید دید.
  • آگوست می تواند به ویژه گرم باشد و دمای آن تا 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) می رسد.
  • دمای هوا در ماه‌های زمستان به زیر صفر می‌رسد، اما اگر برای اسکی اینجا هستید، زمان آن است که به سراغش بروید.
  • در نهایت، اگر چه آذربایجان جمعیت مسلمان زیادی دارد، مردم محلی کریسمس را با بازارها و فستیوال‌ها در ماه دسامبر جشن می‌گیرند که بسیار دیدنی و خاص است.

نگاهی گذرا به باکو پایتخت آذربایجان

آذربایجان مکانی شگفت انگیز، زیبا و دوستانه است. این کشور زمانی که برای اولین بار در سال 1918 اعلام استقلال کرد، به اولین کشور سکولار دموکرات با اکثریت مسلمان در جهان تبدیل شد. امروز، باکو، به عنوان پایتخت آذربایجان، شهری مدرن است که غرق در پول نفت با ساختمان‌های مدرن، متروی زیباییی که جدیدا احداث شده، وای فای سریع و هزاران شهر شبیه به پاریس است.

بقیه کشور هم به طور باورنکردنی روستایی یا شهرهای کوچک احاطه شده در میان کوه‌های زیبا و زمین‌های کشاورزی است. در دهکده‌های کوچک، پیرمردهایی با عصا در میدان‌های شهر می‌نشینند و به عابران نگاه می‌کنند. در کل، مردم محلی با مهربانی و صمیمیت بسیار از مسافران و گردشگران پذیرایی می‌کنند. شهری و کشوری که قطعا ارزش دیدن و رزرو بلیط هواپیما باکو را خواهد داشت.

5 کاری که در سفر به آذربایجان باید حتما انجام دهید؟

در راهنمای سفر به باکو، ابتدا به کارهایی که در این کشور می‌توانید انجام دهید؛ اشاره می‌کنیم؛ شاید شما هم بخواهید به غیر از پایتخت به جاهای دیگر این کشور هم سر بزنید.

1.  در باکو از گشت و گذار لذت ببرید.

Baku

باکو، پایتخت آذربایجان، در امتداد دریای خزر قرار دارد. این شهر ترکیبی عجیب از ساختمان‌های قدیمی و تاریخی و آسمان‌خراش‌های مدرن است. گشت و گذار در باکو بسیار لذت‌بخش است و غذاهای خوب، موزه‌های جالب، و بارهای شراب شگفت‌انگیز زیادی در آن وجود دارد. کلا دو روز را به آن اختصاص دهید.

2.   به دیدن شکی بروید.

شهر شکی یک ایستگاه معروف در جاده ابریشم بود. کاروانسرای بزرگ قدیمی (کاروانسرا با حیاط) که مربوط به اوایل قرن هجدهم است، هنوز هم در اینجا پابرجاست. شکی مانند یک قلعه برای محافظت از بازرگانان (دیوارهای بلند، یک دروازه) ساخته شده است، قاکت و گشتن در این کاروانسرا از جالب‌ترین کارهایی است که در سفر به باکو انجام می‌دهید. شما می‌توانید با حدود 50 AZN (مانات پول رایج آذربایجان) برای هر شب در آنجا بمانید.

3.  لاهیج زیبا را از دست ندهید.

یی از بهترین کارهایی که در سفر به باکو می‌توانید انجام دهید، رفتن به لاهیج زیباست. شهری با خیابان‌های سنگفرش شده و مناظر ستاره‌ای از دره. در مسیری که از رودخانه و آبشار مجاور منتهی می‌شود، خرابه‌هایی وجود دارد، که به سال‌های دور برمی‌گردد. رفتن به لاهیج فقط یک پیشنهاد است؛ اما اگر به این منطقه رفتید، بهترین خاطرات سفر را برای خودتان خواهید ساخت.

4.  ذخیره سنگ نگاره گوبوستان را ببینید.

Gobustan petroglyphs

ذخیره‌گاه سنگ‌نگاری گوبوستان که در فهرست یونسکو ثبت شده است، خانه 6000 نقاشی صخره‌ای با قدمت 40000 سال است. طرح‌هایی در اینجا وجود دارد که به خوبی حفظ شده‌اند. این طرح‌ها جمعیت‌های باستانی را نشان می‌دهند که با قایق‌های ساخته شده از نی سفر می‌کنند؛ مردانی که بز کوهی و گاوهای وحشی را شکار می‌کنند، و زنانی که در حال رقصیدن هستند.

5.  از آتشگاه دیدن کنید.

آتشگاه معبدی در خارج از باکو است که به‌عنوان عبادتگاه هندوها، سیک‌ها و زرتشتیان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هر اتاق دارای تابلوهایی است که تاریخ معبد و دین زرتشتی را نشان می‌دهد. در مرکز مجتمع شعله‌ای وجود دارد که نشان دهنده خداست. این آتشگاه در طول روز باز است و ورودی آن 4 AZN می‌باشد.

دیگر کارهای که در سفر به باکو باید انجام دهید؟

آتشفشان‌های گلی را از نزدیک ببینید.

آذربایجان نزدیک به یک سوم آتشفشان‌های گلی جهان را در خود جای داده است. این آتشفشان‌ها زمانی به وجود می‌آیند که گازهای زیرزمینی به سطح زمین می‌رسند. آنها مانند آبفشان هستند، اما با گل، و از آنجایی که از ماگما ساخته نشده‌اند، گل آنها بسیار سرد است (درست بالاتر از دمای انجماد). خیلی جالب و دیدنی است؛ اما بایستی تور یک روزه رزرو کنید؛ چراکه یافتن آنها کار آسانی نیست. تورهای نیم روزه از حدود 60 AZN  شروع می‌شود.

از کاخ شکی خان بازدید کنید.

کاخ شکی خان در سال 1797 ساخته شد و زمانی اقامتگاه تابستانی خان‌ها بود. این کاخ یکی از زیباترین و نمادین‌ترین بناهای قفقاز جنوبی است که در راهنمای سفر به باکو می‌توانید قرارش دهید. پنجره‌های مشبک آن (شیشه‌های رنگی فوق‌العاده ظریف با نقوش هندسی که به طور خاص توسط استادان آذربایجانی ساخته شده‌اند) پرتوهای درخشانی از نور رنگی را در کل فضای داخلی می‌تابانند. این کاخ همه روزه از ساعت 10 صبح تا 18 بعد از ظهر باز است و هزینه آن 2 یا 5 مانات است.

کاخ شیروانشاهان را از دست ندهید.

Shirvanshahan Palace

در داخل شهر محصور شده باکو، کاخ آهکی شیروانشاهان به مساحت 54 جریب قرار دارد. این مجموعه کاخ گسترده که توسط دیوارها احاطه شده و بالای آن گنبدها قرار دارد، در قرن پانزدهم ساخته شد و شامل مسجدی با یک مناره 16 متری (52 فوتی)، حمام، مقبره، ویرانه‌های حمام باستانی و مقبره‌ای به شکل هشت ضلعی است که به نام “آرامگاه درویش”. این آرامگاه دارای دروازه‌های بزرگی است که با نقش‌های عربی حکاکی شده پیچیده، درگاه‌های پوشیده شده با کتاب مقدس عربی، گنبدهای باشکوه و حیاط‌هایی با حوضچه‌های انعکاسی هشت ضلعی تزئین شده‌اند. این بنا واقعا حیرت‌انگیز است و سفر به باکو را برای شما به یاد ماندنی خواهد کرد.

در داخل کاخ، آثار سنتی مانند لباس، جواهرات، متون باستانی، سلاح و غیره به نمایش گذاشته شده است. برج معروف قرن دوازدهمی، یک بنای یادبود آذربایجانی با تأثیرات عربی، ایرانی و عثمانی نیز در اینجا قرار دارد. با ارتفاع بیش از 29.5 متر (97 فوت)، شما می‌توانید در بالای این برج، منظره‌ای پانوراما از شهر را ببینید. کاخ همه روزه از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است و ورودی آن 2 AZN یا 6 AZN برای یک تور با راهنما است.

در سواحل آبشرون استراحت کنید.

در طول تابستان، ساکنان باکو برای فرار از گرمای شهر به خانه‌های روستایی خود (معروف به ویلا) در شبه جزیره آبشرون مهاجرت می‌کنند. در سال‌های اخیر، به لطف استراحتگاه‌هایی که در امتداد ساحل درست شده است، گردشگران زیادی به این منطقه می‌روند. سواحل عمومی مرداکان یا بوزونا دو گزینه محبوب برای آفتاب گرفتن و شنا در آب‌های گرم دریای خزر هستند.

به پیاده‌روی در منطقه گوبا بروید

در راهنمای سفر به باکو خود حتما پیاده‌روی را قرار دهید. منطقه گوبا یا قبا، واقع در شمال باکو (2 ساعت فاصله)، منطقه‌ای دورافتاده است که به دلیل روستاهای سنتی، باغ‌های سیب و مناظر کوهستانی مناسب برای پیاده‌روی، مشهور است. بسیاری از شرکت‌ها تورهای یک روزه سازمان‌یافته در منطقه را با قیمتی در حدود 53 تا 115 AZN ارائه می‌کنند.

نظرتان درباره اسکی چیست!

Ski

آذربایجان ممکن است در سطح بین المللی به خاطر اسکی خود شناخته نشده باشد، اما دارای دو تفرجگاه زمستانی است که تجربه زمستانی “خارج از مسیر” را ارائه می‌دهند: استراحتگاه کوهستان شهداگ و استراحتگاه کوهستانی توفنداق. فصل اسکی بسیار کوتاه است و فقط دو ماه از اواسط دسامبر تا اواخر فوریه طول می‌کشد. بنابرانی اگر سفر به باکو را در این زمان‌ از سال انتخاب کردید؛ حتما کمی اسکی کردن را تجربه کنید. راستی، یک روز اسکی حدود 25-35 AZN هزینه دارد. هزینه آموزش اسکی در حدود 40 AZN برای هر درس است.

به قبا بروید.

با اتوبوس به سمت شمال به سمت شهر کوهستانی قبا بروید تا آب و هوای خنک‌تری داشته باشید، مساجد قدیمی و قالی‌بافی سنتی در محیط‌های کوهستانی زیبا را تماشا خواهید کرد. در قبا، هر کجا که بچرخید، مناظر پانورامای چشمگیری وجود دارد، با خانه‌های پاستلی رنگ و سقف‌های کاشی کاری قرمز که در مقابل کوه‌های سرسبز خودنمایی می‌کنند. قبا که در دامنه‌های کوه شهداگ بر روی رودخانه‌ای جاری قرار دارد، در زمان آذربایجان قرن نوزدهم باقی مانده است.

در گنجه چند روزی اقامت کنید.

سومین شهر بزرگ آذربایجان متعلق به قرن ششم است و دارای جاذبه‌ها، مکان‌های تاریخی و پارک‌های زیادی است. دیدن از این شهر را حتما در راهنمای سفر به باکو و برنامه سفر به آذربایجان قرار دهید. جاذبه‌های اصلی شامل کاروانسرای شاه عباس قرن هجدهم (مشابه در شکی)، مساجد و کلیساهای سنتی قرن 14 تا 19، حمام گنبدی، آجر قرمز قرن هفدهم چوکاک، باغ خان قرن نوزدهم و آرامگاه نظامی گنجوی، مشهورترین شاعر قرن دوازدهم کشور (او به نوعی یک قهرمان ملی است).

مهم‌ترین موزه اینجا، موزه تاریخ و قوم‌نگاری دولتی گنجه است که در آن می‌توانید با نمایش بیش از 30000 مصنوعات و اشیاء، تاریخ منطقه را از دوران باستان تا مدرن بیاموزید. برای دیدن چیزهای عجیب‌تر، از خانه بطری دیدن کنید، یک اقامتگاه خصوصی که در دهه 1960 ساخته شده و در بیش از 48000 بطری شیشه‌ای پوشیده شده است.

از لنکران دیدن کنید.

این شهر تفریحی خواب‌آلود در دریای خزر، خانه زندان و فانوس دریایی قدیمی (استالین مدتی در اینجا زندانی بود)، یک بازار باستانی، یک قلعه قرن هجدهم و یک مسجد قرن نوزدهمی است. می‌توانید یک روز خوب را با گشت و گذار در اینجا و سپس یک روز دیگر در سواحل جنوب در کنارمشا سپری کنید. اگر وقت بیشتری دارید، یک سفر یک روزه به منطقه حفاظت شده ایالتی قیزیل آغاج، که خانه حدود 250 گونه پرنده است را برنامه‌ریزی کنید.

از یانار داگ (معروف به کوه آتش) بگذرید.

Yanar Dog

یانار داگ (کوه آتش یا کوه سوزان) یک آتش سوزی گاز طبیعی است که به طور مداوم در دامنه تپه‌ای در خارج از باکو شعله می‌کشد. مارکوپولو یک بار زمین‌های این منطقه را به دلیل چنین پدیده‌هایی در حال آتش سوزی توصیف کرد، اما این یکی از تنها آتش سوزی‌های باقی مانده در منطقه است. اگر در سفر به باکو زمان زیادی دارید؛ اینجا قطعا ارزش دیدن را خواهد داشت.

هزینه سفر به باکو و آذربایجان

هزینه سفر به آذربایجان به خیلی موارد بستگی دارد. مهمترین آنها سبک سفر رفتن شما خواهد بود؛ اینکه ترجیح می‌دهید در کجا اقامت داشته باشید و چه کار کنید. در هر صورت این هزینه‌ها در راهنمای سفر به باکو در سال 2023 به شکل زیر هستند:

هزینه اقامت:

  • در آذربایجان تنها تعداد انگشت شماری هاستل وجود دارد. یک تخت در خوابگاه 4 تا 6 تخته شبی 26 تا 32 AZN در باکو و 10 تا 20 مانات در شهرهای دیگر هزینه دارد. قیمت‌ها در باکو به طور کلی بالاتر از سایر نقاط کشور است.
  • یک اتاق خصوصی در هاستل حدود 40 تا 80 AZN در هر شب است. بیشتر هاستل‌ها دارای امکانات خود پذیرایی، وای فای و صبحانه رایگان هستند.
  • هتل ها و مهمانسراهای مقرون به صرفه در این کشور بسیار رایج هستند. برای مثال، برای یک اتاق دو نفره که شامل صبحانه است حدود 60 تا 85 AZN در هر شب هزینه دارند.
  • اتاق‌های خصوصی از حدود 25 AZN در هر شب شروع می‌شود در حالی که هتل آپارتمان‌ها حداقل 80 AZN در هر شب هزینه دارند.

هزینه غذا:

baku


غذاهای آذربایجانی ترکیبی از طعم‌های مدیترانه‌ای و خاورمیانه‌ای است. معمولاً هم به شدت تند، معطر و سرشار از سبزیجات هستند. بسیاری از روش‌های پخت سنتی (مانند استفاده از ظروف مسی یا سفالی) هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند.گوشت گوسفند، بره و ماهیان خاویاری بیشترین مصرف را دارند، در حالی که سبزیجاتی مانند بادمجان، خیار، فلفل قرمز و گوجه فرنگی به وفور در غذاها دیده می‌شود.

  • وعده‌های غذایی در آذربایجان بسیار مقرون به صرفه است. قیمت غذاهای خیابانی مانند دونر کباب 2 تا 3.50 AZN است. فست فود مانند مک دونالد برای یک وعده غذای ترکیبی حدود 9 AZN هزینه دارد در حالی که یک پیتزا کامل 7.50-11 AZN است.
  • یک وعده غذایی در رستورانی که غذاهای سنتی سرو می‌کند حدود 7 تا 11 اوانت (مانات) است. پیشنهاد ما درخواست غذاهای سنتی مانند پلو یا پلو باشید که در آن برنج با طعم زعفران، گوشت سرخ شده و سبزیجات است؛ طعم ان را فراموش نخواهید کرد. به ره حال، برای یک بشقاب بزرگ حدود 10-12 AZN هزینه دارد. پیش غذای سرد، مانند هوموس یا سالاد، 3 تا 7 AZN قیمت دارد. سوپ‌های سنتی، که انواع زیادی از آنها وجود دارد، حدود 3 تا 5 اوانت می‌باشد.
  • غذای “غربی” گران تر است و غذاهای اصلی (مانند برگر) حدود 16 تا 18 اوانت قیمت دارند. قیمت غذاهای ماهی یا استیک به طور کلی در حدود 25-40 AZN است. یک وعده غذایی سه وعده در یک رستوران سطح بالاتر حدود 50 AZN هزینه دارد.
  • برای نوشیدنی، می‌توانید انتظار داشته باشید که برای یک آبجو یا نوشابه 2-4 AZN، برای یک لیوان شراب 6-8 و برای یک کوکتل 8-10 AZN بپردازید. قیمت یک کاپوچینو در حدود 4-5 AZN است.
  • اگر قصد دارید غذای خود را بپزید، یک هفته مواد غذایی اولیه 50 تا 70 AZN هزینه دارد، اما از آنجایی که بیشتر اقامتگاه‌ها، آشپزخانه ندارند؛ بهتر است فقط تنقلات و وعده‌های غذایی آماده را بخرید.

هزینه فعالیت‌ها و تفریحات:

  • هزینه ورودی به کاخ‌ها و موزه‌ها معمولاً بین 2 تا 6 AZN است.
  • هزینه بلیط آسانسور برای اسکی 25-35 AZN در حالی که هزینه درس اسکی حدود 40 AZN است.
  • اجاره خودرو را می توان با حدود 60 AZN دریافت کرد.
  • پیاده روی و کمپینگ تا دلتان بخواهد رایگان و فراوان است.

بودجه کلی برای کوله‌گردان در راهنمای سفر به باکو

Travel guide to Baku

اگر اهل کوله پشتی هستید و به این سبک سفر می‌کنید، بودجه پیشنهادی ما روزانه 85 AZN است. این شامل اقامت در خوابگاه هاستل، خوردن غذاهای خیابانی، غذا پختن توسط خودتان، بازدید از چند جاذبه مانند موزه‌ها و کاخ‌ها و در نهایت استفاده از وسایل حمل و نقل محلی برای رفت و آمد می‌شود.

با بودجه متوسط حدود 175 AZN در روز، می‌توانید در یک اتاق خوابگاه خصوصی یا Airbnb بمانید، بیشتر غذا بخورید، چند تور با راهنما داشته باشید، از چند نوشیدنی بیرون لذت ببرید، چند تاکسی بگیرید و از جاذبه‌های پولی باکو بیشتری دیدن کنید.

با بودجه «لوکس» 375 AZN یا بیشتر در روز، می‌توانید در هتل‌ها اقامت کنید، یک ماشین کرایه‌ای بگیرید، همه وعده‌های غذایی خود را در رستوران و غذاخوری‌ها بخورید و تمام فعالیت‌ها و تورهایی را که می‌خواهید انجام دهید.

نکات ایمنی در راهنمای سفر به باکو

آذربایجان بسیار امن است. این کشور توسط یک “رئیس جمهور مادام العمر” اداره می‌شود (رئیس جمهور فعلی از سال 2003 در قدرت است و فرزند رئیس جمهور سابق است). این رئس جمهور به منظور افزایش گردشگری، جرمیه‌های سنگینی برای کسانی که برای توریست‌ها مزاحمت ایجاد می‌کنند؛ قرار داده است. بنابراین، بعید است که به دردسر بیفتید، زیرا همه می‌دانند که در صورت گرفتار شدن چه مجازات‌های سختی دارد.

وقتی از باکو خارج می‌شوید، شهرها و شهرک‌ها بسیار کوچک هستند و همه همدیگر را می‌شناسند. به این معنی که، مردم قصد کلاهبرداری از شما را ندارند.

اگر به کمک پلیس نیاز دارید، برای کمک با شماره 102 تماس بگیرید.

از مدارک شخصی خود از جمله پاسپورت و شناسنامه خود کپی تهیه کنید. برنامه سفر خود را برای عزیزانتان فوروارد کنید تا بدانند شما کجا هستید.

کلام آخر

رزرو بلیط هواپیما آنلاین یا تور باکو از بهترین کارهایی است که می‌توانید در حق خودتان انجام دهید. سفری به مقصد خارجی نه چندان دور اما زیبا و ارزشمند. در باکو کارهای زیادی برای انجام دادن است و هزینه‌های سفر هم به آن شکلی که فکر می‌کنید، زیاد نخواهد بود. در کل، امیدواریم این راهنمای سفر به باکو یک برنامه‌ریزی خوب برای شما باشد تا سفری لذت بخش را تجربه نمایید.

نظرات کاربران