باکو

جاهای دیدنی باکو؛ از آتشفشان تا کاخ شیروانشاهان و برج های شعله!

باکو

از کاوش در بناهای قرن دوازدهم شهر قدیمی تا لذت بردن از مناظر برج های شعله معروف. اینها تنها برخی از بهترین جاهای دیدنی باکو هستند که باید در لیست سفر خود قرارشان دهید.پایتخت آذربایجان یعنی باکو، توسط لنلی پلنت به عنوان «فرزند عشق معماری پاریس و دبی» لقب گرفته است، یکی از شهرهای جهان است که طی سال های اخیر بیشترین تغییرات را داشته است.

کوچه‌های فرسوده اکنون مملو از کافه‌های مدرن و رستوران‌های بین‌المللی است. برج های شعله یکی از شگفتی های معماری مدرن شهر باکو هستند. همچنین مردم این کشور را با جدیدترین مدهای گران قیمت در خیابان ها می توانید ببیند که این نشان دهنده ی پیشرفت زیاد باکو از همه نظر است. باکو، این شهر کوچک ، اصلا خالی از جذابیت نیست.

در مرکز باکو، شهر قدیم، یک میراث جهانی است که در یونسکو به ثبت رسیده. در اطراف این کپسول زمان عمارت های سنگی و بوتیک های مجلل قرار دارند. همین امر سبب ترکیب جذابی از جاذبه های دیدنی قدیمی و مدرن در کنار هم شده که گردشگران زیادی را به وجد آورده است.در اطراف شهر جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد. این شهر به سرعت در حال گسترش است و کارهای زیادی برای انجام دادن در باکو پیدا خواهید کرد تا خود را و سرگرم کنید و از سفرتان نهایت لذت را ببرید.

پیشنهاد ما برای انجام بهترین کارها در باکو

اگر قصد سفر به آذربایجان را دارید، این کارهای شگفت انگیز را در باکو از دست ندهید.

به پیاده روی در “شهر قدیمی” باکو بروید

باکو

شهر قدیمی یا «ایچری ‌شهر» یکی از دو میراث جهانی جمهوری آذربایجان در یونسکو است. این منطقه واقعاً یک بخش منحصر به فرد و تاریخی آذربایجان است و در قلب باکو واقع شده است.

شهر قدیمی یک شهر بسیار زیبا و هنرمندانه است که با دیوارهای قلعه احاطه شده است و به زیبایی این منطقه می افزاید. می توانید در خیابان های سنگفرش آن قدم بزنید، سنگ های دیوارهای باستانی را ببینید و لمس کنید، از راهروهای باریک عبور کنید و از هنر ظریف جاری در ایچری شهر لذت ببرید.

شهر قدیمی باکو چیزهای زیادی برای دیدن دارد. این شهر دارای تعداد زیادی ساختمان قدیمی، مجموعه کاخ، مساجد و یکی از برج های نمادین باکو به نام برج میدن (برج دوشیزه) است. فراموش نکنید که در محله قدیمی باکو می توانید سوغاتی های جذابی نیز بخرید.

این محله یک مکان عالی برای قدم زدن و آشنا شدن با گذشته باکو است. تعداد زیادی فروشندگان سوغاتی، چای‌ و رستوران‌های با کیفیت در این قسمت شهر وجود دارد که می توانید بعد از خرید و قدم زدن در آن ها هم استراحت کنید و غذاهای محلی را باکو را امتحان کنید. این مکان واقعاً جایی است که به نظر می رسد زمان در آن متوقف شده است. شهر قدیمی باکو همیشه به عوان یکی از بهترین جاهای دیدنی باکو از سمت تورلیدر ها و کسانی که قلا به این شهر مسافرت کرده اند معرفی میشود!

مسجد بی بی هیبت را ببینید

باکو

مسجد بی بی هیبت یکی ازجاهای دیدنی باکو است که می توانید در سفر خود به آن سر بزنید. حتی غیر مسلمانان نیز از معماری این مسجد بسیار شگفت میشوند. این مسجد در سال های اخیر بازسازی شده است، در واقع مسجد بی بی هیبت در قرن سیزدهم توسط شیروانشاه فرخزاد دوم ساخته شده.

مسجد مرمت شده امروزی نمونه کلاسیک مدرسه معماری شیروانی است. جالب اینجاست که این تنها ساختمان مذهبی است که در سال 1936 توسط استالین (رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی) به طور کامل ویران شد.

این مسجد زیبا سه گنبد و دو مناره دارد، که گنبدها با آینه‌های فیروزه‌ای و سبز تزئین شده‌ و با کتیبه‌های طلاکاری قرآن حاشیه‌سازی شده‌اند. این مسجد شامل مقبره اوکیما خانم که (در برخی روایات از نوادگان حضرت محمد معرفی میشود) است و امروزه به عنوان مرکز معنوی و بنای مهم معماری اسلامی آذربایجان به شمار می رود.

به دلیل فاصله ای که این مسجد با مرکز شهر باکو دارد، برای استفاده حداکثری از روز خود، می توانید قبل از رفتن به مسجد بی بی هیبت و آتشفشان های گلی، یک تور 5 ساعته با راهنما رزرو کنید تا از گوبوستان نیز دیدن کنید.

موقعیت: 6 کیلومتری جنوب غربی باکو

ساعات کار: 24 ساعت در 7 روز هفته

قیمت: رایگان

از برج دوشیزه بالا بروید

Maiden Tower

زمانی که در باکو هستید، نمی‌توانید از بالا رفتن از شناخته‌شده‌ترین نقطه دیدنی باکو و مرکز اهمیت تاریخی شهر غافل شوید. برج دخترکه از قدیم یکی از جاهای دیدنی باکو بوده است توسط مردم محلی “گیز گالاسی” نامیده میشود، در شهر قدیمی واقع شده است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب میکند.

برج دوشیزه بخشی از فهرست میراث جهانی یونسکو است که در کنار شهر قدیمی و کاخ شیروانشاه قرار دارد.

درست قبل از غروب آفتاب از برج دوشیزه بالا بروید و از منظره پانوراما پایتخت آذربایجان و شهر قدیمی آن لذت ببرید.

مکان: در منطقه قدیمی شهر

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

قیمت: 15 منات

از آتشفشان‌های گلی در پارک ملی گوبوستان دیدن کنید

باکو

یکی دیگر از میراث جهانی یونسکو در آذربایجان پارک ملی گوبوستان است که سالانه هزاران گردشگر به بازدید از آن می روند.

این مکان که یکی از ماورایی ترین جاهای دیدنی باکو است، میدان وسیعی مملو از آتشفشان‌های گلی جوشان، موزه ی مردم‌شناسی و دریاچه‌های سوزان است.

در آذربایجان حدود 300 آتشفشان گلی در ساحل، دریا و جزایر آن یافت می شود. از فرصت خود استفاده کنید و به بازدید از موزه ملی گوبوستان بروید و همه چیز را در مورد تاریخ سنگ نگاره ها بیاموزید، در این مکان می توانید استخوان های انسان های باستانی یا ابزار کار صدها سال پیش را ببینید.

برای رفتن به پارک ملی گوبوستان میتوانید از باکو به برج دوشیزه بروید و با اتوبوس شماره 88 یا 120 به ایستگاه «Field of 20» سفر کنید ، سپس با اتوبوس شماره 195 مسیر خود ادامه دهید.

به بازدید از برج های شعله بروید

برج های شعله بر روی تپه ای مشرف به خلیج باکو و شهر قدیمی واقع شده اند. این برج که متشکل از سه ساختمان است به یکی از نماد های اصلی شهر باکو تبدیل شده. این برج ها نه تنها افق شهر را تغییر می دهند، بلکه به تاریخ باکو نیز احترام می گذارد و آینده قدرتمند آن را پیش بینی می کند.

طراحی این برج ها از گذشته تاریخی آذربایجان که مردم محلی آتش پرستی می کردند الهام گرفته شده است. ساختمان ها به شکل شعله ساخته شده اند و به طور کامل با صفحات ال ای دی پوشانده شده اند که حرکات آتش را نشان می دهند. تقریباً از هر نقطه شهر می توانید برج های شعله را ببینید که بر خط افق جدید تسلط دارند.

پیشنهاد ما این است که از برج تلویزیونی که در بالای یکی از این برج ها قرار دارد دیدن کنید تا با مدرن ترین سازه در میان جاهای دیدنی باکو با خیره کننده ترین منظره روبرو شوید!

مکان: 1A Mehdi Huseyn 1A Mehdi Huseyn

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 10 صبح الی 13، 14 تا 22

قیمت: رایگان

در موزه فرش آذربایجان گشت و گذار کنید

باکو

قالی بافی جایگاه ویژه ای در تاریخ فرهنگ ملی جمهوری آذربایجان دارد. به طور قطع گسترده ترین هنر عامیانه(پاپ آرت) در این شهر قالی بافی است. قالی بافی بخشی از زندگی روزمره آذربایجانی ها است که به نماد ملی تبدیل شده.

فرش‌ها از اهمیت زیبایی‌شناختی و تاریخی بالایی برخوردارند، بنابراین برای پوشش دیوارها و کف خانه‌ها، چادرهای عشایر، مساجد و ساختمان‌های دولتی از آن ها استفاده می‌شوند.

موزه فرش آذربایجان در سال 1967 راه اندازی شد. علاوه بر فرش، بیش از 10000 شی مانند سرامیک، آثار فلزی و جواهرات قدیمی و عتیقه را نیز می توانید در این موزه که از میراث فرهنگی این کشور و جاهای دیدنی باکو است ببینید.

از این موزه عمدتاً برای تحقیق، نگهداری و نمایش فرش و اقلام فرش و همچنین آثار هنری کاربردی استفاده می شود.

مکان: خیابان Mikayıl Hüseynov 28

ساعات کاری: سه شنبه تا جمعه از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر، شنبه تا یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 8 بعد از ظهر

قیمت: 7 منات

کاخ شیروانشاهان را از دست ندهید

یکی از بخش های مهم از تاریخ آذربایجان کاخ شیروانها است که در قرن پانزدهم توسط پادشاهی شیروانشاه ساخته شده. شیروانشاهان حاکمان شیروان (آذربایجان کنونی) بودند. این رهبران، مجبور بودند قصری برای زندگی بسازند که نتیجه آن ، کاخ شیروانشاهان شد. کاخ آن ها، در کنار برج دختر و شهر قدیمی، در فهرست میراث جهانی یونسکو باکو به ثبت رسیده است و درمیان جاهای دیدنی باکو برای علاقمندان تاریخ از جایگاهی ویژه یرخوردار است.

این کاخ شامل یک ساختمان اصلی، مقبره ملک خلیل الله با مادر و پسرانش، دو مسجد، دروازه شرقی (یا دروازه مراد)، حمام و مقبره فیلسوف و دانشمند صوفی سید یحیی باکوی است.

این کاخ در سال 2003 بازسازی شد و اکنون می توانید از چند شگفتی سرگرم کننده در آن لذت ببرید.

محل سکونت: سبائل، 76، گسر، خط 1

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر

قیمت: 8.50 منات

سری به آتشکده آتشگاه بزنید

باکو

باکویی ها در گذشته به آتش پرستی اعتقاد داشتند که همین موضوع باعث شده معابد آتش جاویدان آنها در جهان شناخته شده باشد.

در حومه باکو، یکی از معابد آن ها هنوز وجود دارد که یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی باکو است. این معبد توسط جامعه هندو مستقر در باکو در حدود قرن 17تا 18 میلادی ساخته شده است. این منطقه به دلیل وجود یک پدیده طبیعی منحصر به فرد، یعنی سوختن گاز در هنگام خروج ار بنا به صورت طبیعی، بسیار شناخته شده است. این بدان معناست که گاز زیرزمینی که به سطح می‌آید هنگام تماس با اکسیژن مشتعل می‌شود.

به همین دلیل در گذشته این معبد به سرعت به مکان مقدس آتش پرستان تبدیل شد. آن ها فکر می کردند که آتش خاموش نشدنی خاصیت عرفانی دارد، بنابراین برای عبادت معبد می رفنتد. در اوایل قرن نوزدهم، معبد ظاهر امروزی خود را به دست آورد و اندکی بازسازی شد. آتشکده دارای ساختاری پنج ضلعی با یک قلعه و درگاه ورودی است. پیشنهاد می کنیم در سفر خود به شهر باکو به این آتشکده سری بزنید تا با تارخ باکو بیشتر آشنا شوید.

مکان: 20 کیلومتری شرق ایچری شهر

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر

قیمت: 2 منات

وارد موزه کتاب مینیاتور شوید

موزه کتاب مینیاتور در نوع خود بسیار منحصرد به فرد است، در سال 2002 توسط ظریفه ساهووا افتتاح شد ،وی این موزه را به امید الهام بخشیدن به نسل‌های جوان برای خواندن بیشتر افتتاح کرد. این موزه دارای هزاران کتاب در ابعاد مینیاتوری از جمله نسخه های آثار داستایفسکی، پوشکین، چوکوفسکی و گوگول است.

این کتاب ها از تمام نقاط جهان گردآوری شده اند و به زبان های متعددی از جمله روسی، آذری، آلمانی و انگلیسی نگاشته شده اند. قدیمی‌ترین کتاب موجود در این موزه، نسخه‌ای از قرآن است که مطالعات تاریخی آن را مربوط به قرن هفدهم نشان میدهد، در حالی که کوچک‌ترین کتاب این مجموعه در ابعاد ۶ میلی‌متر در ۹ میلی‌متر است، که تنها با استفاده از ذره‌بین قابل خواندن است. هرگز بازدید از موزه کتاب مینیاتوری را از دست ندهید، زیرا یکی از منحصر به فرد ترین جاهای دیدنی باکو است.

آدرس: Icheri Sheher 67, 1-st Castle Lane, 67

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 11 صبح تا 5 بعد از ظهر (دوشنبه ها و پنجشنبه ها تعطیل است)

قیمت: رایگان

راهنمای سفر باکو

مطالعه در مورد کارهایی که باید در باکو انجام دهید می تواند زمان بر باشد؛ بخاطر همین ما سعی کردیم در این مطلب فهرستی از جاهای دیدنی باکو را معرفی کنیم تا به شما کمک کنیم از تجربه گشت و گذار در باکو نهایت استفاده و لذت را ببرید.

اگر قصد خرید ارزان ترین بلیط هواپیما را دارید؛ با سه کلیک رزرو کنید!

نظرات کاربران