باکو

سوغاتی های باکو؛ چی بخریم و از کجا بخریم؟

سوغاتی شاید یکی از بهترین چیزها در سفر باشد. این یادگاری است که با هر بار نگاه کردن به آن، به یاد خاطرات سفرتان می‌افتید. جاهایی که رفتید؛ غذاهای که خوردید، فرهنگ زیبای آن شهر و تمام لحظاتی که گذراندید. حالا اگر مقصد کمی متفاوت بوده باشد، مثلا باکو، آذربایجان که این سوغاتی‌ها خاص و ماندگار خواهند بود. سوغاتی های باکو مانند خود آذربایجان روشن و رنگارنگ است. افراد که رمانتیک هستند و مشتاق زیبایی، جواهرات و روسری‌های ابریشمی می‌خرند، کسانی که اهل شکم گردی هستند، از انتخاب باقلوا و چای غنی آلپ لذت می‌برند، برخی هم که هنر دوست هستند به سراغ محصولات قالی بافی می‌روند.

صنایع دستی قومی، سلاح‌های سوغاتی، ظروف مسی چکش خورده و لیوان‌های کریستالی آرمود در مغازه‌ها و بوتیک‌های عتیقه گمشده در خیابان‌های شهر قدیمی، انگار که به شما چشمک می‌زنند. البته، مراکز خرید زیادی در این شهر است که می‌توانید سواغاتی های باکو را خریداری نمایید.

 5 تا از بهترین مراکز خرید برای تهیه سوغاتی های باکو

در اینجا لیستی از بهترین مکان‌ها برای خرید در آذربایجان وجود دارد که بهترین تجربه خرید را برای شما به ارمغان می‌آورد. نگاهی بیاندازید!

خیابان نظامی

باکو

یکی از محبوب‌ترین خیابان‌های باکو آذربایجان، خیابان نظامی می‌باشد که به نام نظامی گنجوی شاعر معروف پارسی گوی نامگذاری شده است. همانطور که حدس می‌زنید، این خیابان به خاطر مغازه‌های متنوعی که در دو طرف دارد معروف است. مغازه‌های کوچک سوغاتی، غرفه‌ها و سوپرمارکت‌های آن زیباترین سوغاتی‌های باکو را در دستان شما می‌گذارند.

تازه بازار

بازار تازه یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای باکو، بهشتی برای عاشقان ماهی است. ماهی تازه مستقیماً از دریای خزر آورده و در اینجا فروخته می‌شود. همچنین در این بازار انواع میوه های تازه، سبزیجات، آجیل و ادویه‌جات و حتی گل به فروش می‌رسد. مطمئن باشید یک چیز برای خرید و سوغاتی پیدا می‌کنید، هر چند کوچک!

خانه صنعتگران

اگر دوست دارید چیزهای خاص و شیکی را به عنوان سواغاتی های باکو با خود به خانه ببرید؛ House Of Craftsmen  بهترین گزینه برای شماست. این مجموعه دو طبقه دارای کارگاه‌های واقعی هنرمندان صنایع دستی است و دیدن آن‌ها ممکن است شما را برای خرید وسوسه کند. اینجا قطعا ارزش گشت و گذار و خرید را دارد؛ خودت برو کشف کن!

مرکز خرید بندر باکو

باکو

این یکی واقعاً گنجینه‌ای برای عاشقان خرید است. این مرکز خرید در مجموعه‌ای سه طبقه ساخته شده و برندهای درجه یک جهانی را گرد هم آورده تا بهترین و شیک‌ترین خرید را به زیباپسندان ارائه دهد. برندهایی مانند Jimmy Choo، Burberry، Valentino، Tory Burch و Chloe در دسترس شما خواهند بود.

مرکز خرید Tsum (MUM)

ویژگی خوب این مرکز خرید، قرارگیری آن در قلب باکو است و به احتمال زیاد همان چیزی است که به دنبالش بودید. چراکه از جان شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان پیدا کرد. از لباس عروس گرفته تا لوازم الکترونیکی، صنایع دستی تا وسایل روزمره، همه چیز زیر یک سقف موجود است.

چه چیزی از آذربایجان سوغاتی بیاوریم؟

در اینجا لیستی از سوغاتی‌های آذربایجان را فراهم کرده‌ایم تا با خودتان به خانه بیاورید و یادگاری از سفرتان داشته باشید.

ظروف، آرمودی و سرامیک

باکو

یکی از سوغاتی های باکو سرامیک است که از قدیم الایام در آذربایجان وجود داشته،. خرید سرامیک می‌تواند یکی از خاطره انگیزترین سوغاتی‌هایی باشد که از آذربایجان با خود بیاورید. مجموعه وسیعی از سرامیک‌های تزئین شده و ساده، براق و غیر براق به شکلی زیبا که می توانید آنها را از مغازه‌های سوغاتی خریداری کنید. لیوان‌ها و بشقاب‌هاییی با رنگ‌های جذاب که البته، بیشتر گردشگران لامپ‌های روغنی سرامیکی را انتخاب می‌کنند.

آرمودی را حتما بخرید؛ لیوانی گلابی شکل مخصوص نوشیدن چای. طراحی آن بدین صورت است که مایع پایین هنوز داخل و دومای چای قبل از نوشیدن ملایم است. لیوان جادویی!

راستی، ظروف مسی با ارزش زیادی در عتیقه فروشی‌ها پیدا خواهید کرد که شاید قیمت آنها ککمی گران به نظر برسد و واقعا ارزش خرید را دارند.

فرش و قالی‌های گرانبها

گران‌ترین چیزی که می‌توانید از آذربایجان بخرید فرش است. میراث و فرهنگ آذربایجان با «هنر سنتی قالی بافی» در هم آمیخته است و ارزش بسیار بالایی برای مردم باکو دارد. درست است که در کشور خودمان هم می‌توان فرش‌های نفیس و ارزشمندی را خریداری کرد. اما در آذربایجان هفت منطقه وجود دارد که به تولید فرش می‌پردازند؛ هر کدام دارای سبک و نقش و نگارهای خاص خود هستند. نقش‌هایی خاص که قالی‌های زیبایی را خلق می‌کنند.

اگر فرش کلاسیک از سوغاتی های باکو، بسیار گران قیمت است، م‌توانید یک فرش کوچک به نام “چای” بخرید. چنین محصولاتی هم زیبا و هم بسیار فشرده‌تر و ارزان‌تر هستند.

جواهرات و سلاح‌های سوغاتی

نه تنها بافندگان، بلکه جواهرسازان آذربایجان نیز با استعداد هستند؛ جواهرات بسیار زیبایی را خواهید یافت. با داشتن میراث فرهنگی زرگرها به تأسیس دو مدرسه مستقل جواهرات حاتمکارلیق و شکبه کمک کرد. فناوری مورد استفاده در ساخت این زیورآلات پیچیده است و نیاز به تمرین مداوم دارد، اما محصول نهایی احتمالاً زیباترین جواهری است که دیده‌اید.

مهارت جواهرسازان در سلاح‌های سوغاتی نیز قابل قدردانی و ستایش است. البته مسلما از طلا ریخته‌گری نمی‌شوند، بلکه با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی پوشانده خواهند شد. خنجرهای سنتی از زیباترین سوغاتی های باکو به خصوص برای آقایان است.

لباس ملی و منسوجات خانگی

باکو

تماشای لباس ملی و محصولات ساخته شده از ابریشم طبیعی، قطعا شما را مجذوب خود می‌کند. خیلی از گردشگران در سفر خود با تور باکو از این لباس‌ها به عنوان یادگاری می‌خرند. اکثر این لباس‌ها از پارچه‌های نفیس و به شکل دست دوزی شده تزئین می‌شوند و همین باعث ارزش بالای آنها شده است. حتما عاشق این گلدوزی‌ها خواهید شد.

از طرفی، یک هدیه خوب منسوجات خانگی مانند رومیزی خواهد بود. آنها از پارچه‌های کتانی طبیعی دوخته می‌شوند که به وفور با تزئینات سنتی تزئین شده‌اند. بهترین محصولات دست ساز نه فقط در فروشگاه‌های بزرگ، بلکه توسط فروشگاه‌های کوچک هم می‌توانید پیدا کنید.

سوغاتی های لذیذ و خوشمزه باکو

خاویار سیاه

باکو

یکی از محصولات مورد نظر برای گردشگران و سوغاتی های باکو، خاویار سیاه است. برای مدت طولانی، خرید آن فقط در بازار سیاه امکان پذیر بود. حتی در حال حاضر، گردش مالی این محصول به شدت توسط دولت کنترل می‌شود. اگر به این خوردن خاویار علاقه دارید و قصد خرید آن را دارید، حواستان باشد که فقط حمل بیش از 250 گرم برای هر نفر مجاز است.

انواع مرباهای خوشمزه

مربا یک هدیه عالی براب دوستداران شیرینی‌جات است. ده‌ها نوع مختلف در بازارهای مواد غذایی وجود دارد، هم از میوه‌ها و توت‌های سنتی اروپایی و هم از انواع عجیب‌تر آنها. مربای گردو، توت، انجیر، گیلاس سفید، گلبرگ گل رز و غیره را می‌توانید به عنوان یکی از سوغاتی های باکو با خودتان به خانه بیاورید. البته فقز مربا نیست و حلوا، شکر بورا و … هم جز این خوشمزه‌جات‌ها هستند. برای سالم نگه داشتن شیشه، بهتر است محصولات کارخانه را با درب مهر و موم شده خریداری کنید.

باقلوا

باقلوا در بسیاری از کشورهای شرقی درست می شود، اما در اینجا طعم خاصی دارد. دستور غذا شامل عسل، هل و زعفران است. به لطف ادویه‌ها این دسر، عطر فراموش نشدنی دارد که حتما آن را می‌خرید. چون نمی‌توانید جلوی خودتان را بگیرید.

چای

باکو

در آذربایجان، مانند بسیاری دیگر از کشورهای شرقی، سنت چای وجود دارد. در مناطق جنوبی کشور چای با کیفیت کشت می‌شود. مردم محلی چای کیسه‌ای را دوست ندارند، آنها همانند ما، ترجیح می‌دهند برگ‌های چای را در قوری دم کنند. فراموش نکنید که حتما یک جعبه چای سیاه از سوغاتی های باکو با خودتان همراه بیاورید.

کلام آخر

خرید بلیط هواپیما آنلاین به مقصد باکو،شما را به سرزمینی زیبا، سرسبز و مردمان مهربان مهمان نواز همچون ایرانی‌ها می‌برد. گشت و گذار در این شهر قطعا شما را راضی نگه خواهد داشت. تفریحات و جاهای دیدنی ان خاص و متفاوت از هر جای دیگر هستند.اما خرید لذتی دیگر دارد؛ از برندهای بین المللی در مراکز خرید بزرگ گرفته تا خریدهای خیابانی، باکو همه چیز را برای شما فراهم می‌کند. اگر نمی‌دانید چه بخرید و با سوغاتی های باکو آشنا نیستید، این مقاله مختص شماست.

نظرات کاربران