جلفا

جاهای دیدنی جلفا؛ از نقطه صفر مرزی تا بازارچه روس ها!

آشنایی با جاهای دیدنی جلفا

رزرو بلیط هواپیما و سفر به تبریز از بهترین و فراموش نشدنی‌ترین تعطیلات برای شما خواهد بود؛ اما بیایید این بار سفر را کمی متفاوت و باصفاتر کنیم و سری هم به شهر زیبای جلفا بزنیم. جلفا شهری مرزی است که در حدود یک ساعت با تبریز فاصله دارد. این شهر با داشتن موقعیت‌های خاص گمرکی و تجاری؛ بهترین مکان برای خریدهای باورنکردنی است. با داشتن جاهای دیدنی و تاریخی، بهترین مکان برای تفریح و گشت‌وگذار است. بله! زیبایی‌ها و قطب تجاری بودن جلفا باعث شده تا بعد از فرودگاه‌های تهران، بیشترین میزان تردد را این مرز به خودش اختصاص دهد. به نظرتان جاهای دیدنی جلفا، توجهتان را جلب خواهد کرد؟

جلفا کجاست؟

در استان زیبای آذربایجان شرقی و در قسمت شمال غربی آن، شهری در نقطه صفر مرزی قرارگرفته که با طبیعت منحصربفرد، موقعیت تجاری، اقتصادی و ویژگی‌های طبیعی خاص خودش معروف شده است. جلفا، شهری زیبا و متفاوت که خیلی‌ها را برای خرید یا حتی گشت‌وگذار به سمت خودش می‌کشاند.

بهترین زمان برای سفر به جلفا

از آب و هوای جلفا بخواهیم بگوییم، خودتان تا حدی می‌توانید حدس بزنید که قرار گرفتن در استان آذربایجان شرقی چه آب و هوایی دارد. به هر حال، جلفا سرد و نیمه خشک است؛ یعنی تابستان گرم و زمستان سرد است. پس اگر می‌خواهید بهترین آب و هوای این شهر را از نزدیک لمس کنید، دو ماه اول سال (فروردین و اردیبهشت) برای سفر و خرید بلیط هواپیما تبریز بهترین گزینه خواهند بود. هر چند که تابستان و زمستان هم قشنگی‌های خودش را دارد.

بهترین جاهای دیدنی جلفا

با توجه به آب و هوای خیلی خوب و مطبوع جلفا، پس باید انتظار جاهای دیدنی سرسبز و بکر را داشته باشید. البته جاهای تاریخی خاص هم در این شهر وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

کلیسای سنت استپانوس؛ تاریخی و باارزش

کلیسای سنت استپانوس از جاهای دیدنی جلفا

در جلفا کلیساهای متعددی وجود دارد؛ همین کافی است که بدانید بیشتر مردم این شهر مسیحی هستند. دیدن این کلیساها در نوع خود بسیار جالب است؛ هر کدامشان، در دل خود پر از حرف، تاریخ و البته زیبایی‌های معماری هستند. به سراغ کلیسای سنت استپانوس می‌رویم؛ سنت استپانوس از اولین شهدای راه مسیحیت است که یهودیان آن را در بیت المقدس سنگسار کردند؛ به همین دلیل اسم این شهید را برای کلیسا انتخاب کردند.

از تاریخ آن که بگوییم این کلیسا به قرن نهم میلادی برمی‌گردد و طبیعتا در فراز و نشیب تاریخ با خرابی‌های زیادی روبرو بوده ولی خوشبختانه در هر دوره مرمت شده و هنوز هم به همان شکل پابرجاست. برای دیدن آن باید به دل کوهستان بروید و مطمئن باشید که نمای سنگی به خصوص آن گنبد استوانه‌ای شکل و چند ضلعی‌اش برای شما دیدنی خواهد بود. جالبه که بدانید این کلیسا برای همه ادیان قابل احترام و به عنوان دومین کلیسای مهم ارمنی‌ها در ایران شناخته می‌شود و هر ساله همه ارمنی در یک روز مشخص در اینجا برای انجام مراسم مذهبی خودشان گرد هم می‌آیند.

راستی اگر به دیدن این کلیسا رفتید، حتما به مجتمع تجاری بین‌المللی ستارخان که در نزدیکی آن قرار دارد هم سری بزنید؛ در این مرکز خرید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد با قیمت‌های خیلی خوب پیدا می‌شود.

آبشار آسیاب خرابه؛ آبشاری زیبا و خیره‌کننده

یکی از لذت بخش‌ترین لحظه‌های سفر، رفتن به دل طبیعت بکر و سرسبز است که جلفا در این مورد برای شما کم نمی‌گذارد. بیایید به جایی بریم که چشمه‌های زلال، درختان انجیر و از همه مهمتر آبشار آن روحتان را تازه می‌کند؛ آبشار آسیاب خرابه یکی از زیباترین جاهای دیدنی جلفا، حتما می‌پرسید که این چه اسمی است؟

در گذشته‌های دور در این منطقه از جلفا آسیاب آبی بوده که مردم شهر از استفاده می‌کردند و با گذشت زمان بخش‌های زیادی از این آسیاب خراب شد و کم‌کم این منطقه و به خصوص آبشار به این نام معروف شد. اما زیبایی این آبشار چیزی فراتر از نامش است. آبشاری در ارتفاع 15 متری در دل صخره‌های خزه‌ای که آب را به صورت قطره‌ای به پایین می‌ریزند. لذت ایستادن زیر این آبشار که همانند یک دوش طبیعی است و خوردن قطرات کوچک آب و نسیم خنک هوا؛ حال دلتان را جلا می‌دهد. خیلی‌ها برای تجربه این لحظه بهار و تابستان را انتخاب می‌کنند؛ ولی دیدن قندیل‌های بلند و آویزان فصل زمستان هم بسیار دیدنی است.

رود ارس؛ پرخروش و باعظمت

رود ارس از جاهای دیدنی جلفا

مطمئنا شما هم می‌دانید که طولانی‌ترین رودخانه کشور، رود ارس است. این رود که از ارزروم ترکیه و از ارتفاعات هزار برکه سرچشمه می‌گیرد؛ زیبایی و عظمت خود را در جلفا به نمایش می‌گذارد. در میان کوه‌های سربه فلک کشیده و مناطق سرسبز، این رود پرخروش همیشه پر از نعمت و زیبایی برای مردم این منطقه بوده است. نه تنها مردم محلی بلکه خیلی از مسافران هم برای طبیعت‌گردی و ماهیگیری، رود ارس از جاهای دیدنی جلفا را انتخاب می‌کنند.

گفتیم ماهیگیری؛ جالبِ که بدانید در این رودخانه ماهی‌های حتی به اندازه خودتان هم می‌توانید صید کنید. هر ساله اداره محیط زیست با تخم‌ریزی در این رودخانه، برخی از روزهای سال اجازه ماهیگیری را به مردم می‌دهد. پس اگر می‌خواهید ماهی غول پیکر از رود ارس بگیرید، از قبل تاریخ صید ماهی را بپرسید.

روستای اوشتبین؛ بکر، اصیل و زیبا

از دیگر جاهای دیدنی جلفا، روستای اوشتبین است. البته بیشتر روستاهای این شهر سرسبز و پر رونق و زیبا هستند؛ اما اوشتبین کمی با بقیه فرق دارد. قبل از هر چیز، اصلا اوشتبین به چه معناست؟

اوشتبین از ترکیب دو کلمه «اوش» به معنی سه و «تبین» به معنی قبیله می‌باشد. در واقع این روستا، از ترکیب سه روستای نزدیک به هم تشکیل شده است. همچنین در بین سه کوهستان قرار گرفته است. بله، این روستا در دل کوهستان‌های بلند قامت جلفا به شکل زیبای پلکانی با خانه‌های کاه‌گلی و کوچه‌هایی پر از پله ساخته شده است. قدمت اوشتبین به دوره صفویه بر می‌گردد؛ پس انتظار دیدن آثار تاریخی را هم داشته باشید.

همانطوری که می‌دانید، خانه‌های پلکانی به معنی این است که حیاط یک خانه، پشت بام خانه دیگر است و این یک شاهکار معماری است. قدم زدن در این روستا و هم صحبتی با مردم آن از بهترین تجربه‌های سفر برای شما خواهد بود. فقط این نیست: آرامگاه ابوالقاسم نباتی (شاعر آذری)، کتیبه خواجه احمد، کتیبه‌های به خط ثلث و سنگ‌های حکاکی شده بر سر در خانه‌ها دیدنی و جالب هستند.

بازارچه مرزی روس‌ها؛ خریدهای باور نکردنی

بازارچه مرزی روس‌ها؛ از جاهای دیدنی جلفا

هرچند که شهری مرزی جلفا مرکز خرید خیلی خوب و با قیمت‌های مناسب و همچنین اجناس با کیفیتی دارد ولی محبوب‌ترین آنها همین بازارچه روس‌ها است. این نام را از گذشته به ارث برده، چون بیشتر اجناس روس خرید و فروش می‌شده؛ در صورتی که الان اجناس ترکیه و چینی جای آن را گرفته‌اند. این بازار سرپوشیده با انواع لباس، شوینده، خوراکی، لوازم برقی و آشپزخانه از جاهای دیدنی جلفا برای مسافران است. از آنجایی که خرید یکی از بیشترین دلایل سفر به جلفاست؛ پس رفتن به این بازار را از دست ندهید، چون سوپرایزهای زیادی در انتظار شماست.

در آخر

هدف ما از معرفی جاهای دیدنی جلفا و خصوصیات و زیبایی‌های این شهر، بیشتر نشان دادن یک مقصد فوق‌العاده عالی و جدیدی برای سفر بود. شاید بپرسید که با توجه به قیمت بلیط هواپیما و قیمت هتل، آیا ارزش دیدن را دارد که قطعا هم همین طور است. فرقی نمی‌کند که خرید و تجارت یا تفریح و گردش، هدف شما از سفر به جلفا باشد. این شهر با تمام شگفتی‌های خودش شما را در آغوش خواهد گرفت و ناراضی نخواهید ماند.

صحبت از آذربایجان شرقی شد؛ آیا دوست دارید با جاهای دیدنی آن آشنا شوید؟ (لینک مقاله)

نظرات کاربران