27 مهر 1400
جهانگردی

سوغات ارمنستان

گشتن در ایروان و تهیه سوغاتی، راحت‌ترین کار در جهان نیست؛ بنابراین بهتر است پیش از خرید بلیط هواپیما وسفر به کشور ارمنستان با سوغاتی‌های این کشور آشنایی داشته باشید تا بدانید چه چیزی را می‌خواهید تهیه کنید و با خود به خانه بیاورید. ارمنستان کشوری با تاریخ غنی و تمدنی قدیمی است که با سفر به آن، مسلما شما گزینه‌های مختلفی از صنایع دستی و… را پیش رو خواهید داشت که به عنوان سوغات ارمنستانخریداری کنید. در این مقاله ما چندتا از برترین سوغاتی‌های ارمنستان را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را خریداری کرده و با خود به ایران بیاورید.

رزرو تور اروپا
  1. جواهرات نقره

اگر به دنبال خرید یک سوغاتی لوکس و با ارزش هستید که ماندگاری طولانی مدتی داشته باشد، می‌توانید جواهرات نقره را انتخاب کنید. جواهرات فلزی نقره از محبوب‌ترین صنایع دستی ارمنستان هستند که در این کشور با اشکالی سنتی و زیبا طراحی می‌شوند. شما می‌توانید این جواهرات زیبا را هم در بازارهای سنتی و هم در پاساژهای لوکس پیدا کنید و به عنوان هدیه خریداری کنید.

  • صنایع دستی ارمنستان

صنایع دستی ارمنستان به عنوان سوغات ارمنستانشناخته می‌شوند و طرفداران زیادی دارند. اقلام مورد نیاز برای ساخت صنایع دستی ارمنستان را غالبا پارچه‌های سنتی، چوب و فلزات تشکیل می‌دهند. شما می‌توانید این سوغات ارمنستان را با قیمت‌های مناسب از بازارهای محلی در دسترس تهیه کنید و برای خرید آن‌ها به صرف زمان زیادی نیاز نخواهید داشت. البته بد نیست که برای خرید این اجناس به بازارهای سنتی سر بزنید تا خریدی مقرون به صرفه‌تر و انتخاب‌هایی بیشتر داشته باشید. صنایع دستی که در ارمنستان و به عنوان سوغات ارمنستانبه فروش می‌رسند، طیف گسترده‌ای از اقلام را برای سلیقه‌های مختلف پوشش می‌دهند و شما می‌توانید برای کودکان یا بزرگسالان از بین آن‌ها اشیایی را انتخاب کرده و خریداری کنید. بیشتر صنایع دستی این کشور شامل عروسک، زیورآلات سنگی و چوبی، مجسمه‌ها و… هستند که روی آن‌هد نماد کوه آرارات و نماد یکی از شاهان قدرتمند ارمنستان به چسم تیگران به چشم می‌خورد.

  • لباس‌های ارمنی

مردم ارمنستان لباس‌های سنتی زیبایی دارند که از پارچه‌هایی شاد و رنگارنگ ساخته شده‌اند. آن‌ها این لباس‌ها را معمولا در جشن‌ها و به هنگام به جا آوردن آداب و رسوم خود می‌پوشند. در اغلب بازارهای ارمنستان می‌توان این لباس‌های سنتی زیبا را پیدا کرد؛ اما به علت استفاده از پارچه‌های مرغوب و با کیفیت، مسلما شما نمی‌توانید با پرداخت تنها هزینه کمی این لباس‌ها را خریداری کنید. البته به جز این لباس‌های سنتی، شما انتخاب‌های دیگری مانند خرید لباس‌های محلی یا خرید بلوز و تیشرت‌هایی با طراحی ارمنی به عنوان سوغاتی خواهید داشت‌.

  • صنایع دستی سفالی ارمنستان

از قدیمی‌ترین صنایع دستی کشور ارمنستان می‌توان به دست ساخته‌های سفالی آن اشاره کرد. این سوغات ارمنستان که بسیار نفیس و در عین حال ارزان قیمت است، معمولا با طراحی‌های خاصی از نمادهای کشور ارمنستان تزیین می‌شود و می‌تواند یک گزینه مناسب برای هدیه دادن باشد. این سوغات سنتی کشور ارمنستان را می‌توان در اغلب مغازه‌های این کشور پیدا کرد.

پاسپورت دومینیکا
  • صنایع دستی چوبی

اگر به خرید اجناس چوبی از جمله گردنبندهای چوبی، بشقاب‌های چوبی، مجسمه چوبی، تابلوهای چوبی و… علاقمند هستید، خرید صنایع دستی چوبی می‌تواند یک گزینه عالی برای تهیه سوغات ارمنستان باشد. این لوازم در عین تراشیده شدن توسط بهترین هنرمندان ارمنی و داشتن نمادهایی از جمله کوه آرارات، صلیب و… و نشان دادن فرهنگ ارمنی، می‌توانند یک هدیه بسیار کاربردی باشند. چنان چه به دنبال خریدی خاص و ماندگار به عنوان سوغات ارمنستان هستید، توصیه می‌کنیم این لوازم چوبی را خریداری کنید.

  • فرش و قالیچه ارمنی

خرید فرش به عنوان سوغات ارمنستان می‌تواند یک هدیه لوکس و گران بها باشد. به خصوص خرید فرش‌های دست بافت سنتی زیبای این کشور که با نخ‌های ابریشمی و با ظرافت تمام بافته شده‌اند می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. این فرش‌ها بیشتر به عنوان تزیینات و دیوار کوب استفاده می‌شوند و کمتر به عنوان کف پوش یا پشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر قصد دارید فرش‌های ارمنی را به عنوان سوغات ارمنستان خریداری کنید، بهتر است چند نکته را مد نظر قرار دهید. اول از همه خرید این فرش‌ها به هزینه نسبتا بالایی نیاز دارد و شما باید این هزینه را تامین کنید و دوم این که با توجه به سنگین بودن این فرش‌ها بهتر است به دنبال وسیله‌ای برای جا به جایی آن‌ها باشید.

  • میوه خشک و لواشک

زرد آلو و هلو دوتا از میوه‌های خوشمزه‌ای هستند که در ارمنستان می‌توان آن‌ها را به وفور یافت. با گردش در این کشور می‌توانید لواشک‌های زردآلو و هلو یا میوه‌های خشک شده زردآلو و هلو را پیدا کنید که می‌توانند تنقلاتی عالی به منظور تهیه سوغات ارمنستان برای عزیزانتان باشند.

  • گاتا

ارمنی‌ها  در زمینه آشپزی و داشتن خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه زبانزد هستند و یکی از این خوراکی‌های خوشمزه نان گردویی و کشمشی لذیذی به نام گاتا است. شما می‌توانید این نان را به عنوان سوغات ارمنستان خریداری کنید و با خود به ایران بیاورید. البته اگر در زمان برگزاری فستیوال‌ها به این کشورها سفر کنید، می‌توانید با خوراکی‌های بیشتری آشنا شوید.

  • خاچکار

خاچکار یکی از هنرهای قدیمی و نمادین کشور ارمنستان است که به عنوان نمادی از فرهنگ این مردم روی اشیا کوچک و بزرگ حک می‌شود. شما می‌توانید این نمادها را به عنوان سوغات ارمنستان از فروشگاه‌های مختلف خریداری کنید.

  1. دست سازه‌های اناری

یکی از نمادهای سرزمین ارمنستان، انار است. اگر به این کشور بروید، مسلما اشیا مختلفی را خواهید دید که به شکل انار ساخته شده‌اند. بعضی از این اشیا تنها جنبه تزیینی دارند و برخی دیگر می‌توانند کاربردی هم باشند. خرید این اشیا می‌تواند یک سوغاتی خوب از کشور ارمنستان باشد.

سخن پایانی

در این مقاله انواعی از سوغات ارمنستان را به شما معرفی کردیم که می‌توانید در سفر خود آن‌ها را خریداری کنید و با خود به ایران بیاورید. خرید سوغاتی هم می‌تواند برای شما لذت بخش باشد و هم هدیه دادن آن می‌تواند نزدیکانتان را خوشحال کند. چنان چه با فرهنگ و سوغاتی‌های کشور ارمنستان آشنایی دارید، خوشحال می‌شویم سوغاتی‌های دیگری از این کشور که می‌شناسید را به ما معرفی کنید.

نظرات کاربران