فرودگاه اردبیل
19 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

همه چیز درباره فرودگاه اردبیل؛ از ترمینال ها تا اطلاعات مهم

در این مقاله به معرفی فرودگاه اردبیل پرداختیم. شما دوست عزیزی که با ما همراه هستید، به‌احتمال زیاد قصد مسافرت از طریق این فرودگاه را دارید. پس لازم است اطلاعات لازم و کافی را در این‌باره داشته‌باشید. باید بگوییم از صفر تا صد آنچه که باید از فرودگاه بین‌المللی اردبیل بدانید، در این مقاله دراختیارتان قرار می‌دهیم. پس لطفا با ما همراه باشید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نقش فرودگاه‌ها 

فرودگاه اردبیل

امروزه در روابط کشورهای مختلف جهان اعم از روابط فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، حمل‌ونقل هوایی برای تسریع روند امور، اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. همچنین فرودگاه‌ها نقش اساسی را در رشد صنعت توریسم ایفاکرده و می‌کند. فرودگاه‌ها موجب راحتی سفر و صرفه‌جویی در وقت مسافران داخلی نیز می‌شود. برای مثال در ایران، پروازهای داخلی هر روز روبه‌رشد است. می‌شود گفت، یکی از اساسی‌ترین دستاوردهای بشر ساخت هواپیما و به‌تبع آن فرودگاه بوده‌است. درنتیجه با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری، هواپیماها نیز باید در این راستا روندی روبه‌جلو طی‌کند تا با حفظ ایمنی لازم موجبات راحتی مسافران را درپی داشته‌باشد. باتوجه به مطالب گفته‌شده ،موضوعی که در این مقاله ما به آن پرداختیم، فرودگاه بین‌المللی اردبیل است. لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا بهترین اطلاعات را در این زمینه در اختیارتان قرار‌دهیم. اما قبل از پرداخت به این موضوع بهتر است نخست آشنایی نسبی با شهر زیبای اردبیل داشته‌باشیم.

شهر اردبیل 

اردبیل شهری در شمال شرقی ایران و در آذربایجان قراردارد. این شهر که یکی از شهرهای بزرگ ایران به‌شمار می‌آید، قبل و بعد از اسلام مرکز آذربایجان بود. شهراردبیل دارای اماکن تاریخی زیادی است؛ مانند بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بقعه شیخ امین‌الدین جبرئیل، مزار پیران، مسجد جمعه اردبیل، پل‌ها، موزه‌ها،کاروانسراها، بازارها و گرمابه‌های تاریخی متعددی که باید همه آن‌ها را از نزدیک دید و از شکوه و عظمتش حیران‌شد. این شهر به‌دلیل قرارگرفتن در دامنه کوه سبلان جزو شهرهای سردسیر ایران به‌حساب می‌آید که در بیشتر ماه‌های سال آب‌وهوایی سرد دارد. گفتنی‌ها درباره این شهر تاریخی و بزرگ زیاد است، اما به همین مقدار بسنده می‌کنیم تا به معرفی فرودگاه بزرگ اردبیل بپردازیم. پس لطفا با ما همراه باشید.

 تاریخچه فرودگاه اردبیل

فرودگاه اردبیل

کلانشهر اردبیل با داشتن آن همه مواهب طبیعی و تاریخی‌اش گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند؛ ازاین‌رو طبیعی است که در این شهر فرودگاه بین‌المللی دایرباشد. این فرودگاه که فرودگاه بین‌المللی شهدای اردبیل نام دارد، در 14کیلومتری شمال شرق شهر اردبیل قراردارد. شروع تأسیس این فرودگاه از سال 1357 و 1358 بوده‌تسن که متأسفانه آغاز جنگ ضربه‎‌ای جدی به ادامه روند ساخت آن زد. سرانجام پس از ده سال که ساخت این پروژه به‌حالت تعلیق درآمده‌بود، در سال 1368 با پایان‌یافتن جنگ ادامه روند ساخت این فرودگاه از سرگرفته‌شد تا اینکه در سال 1370 به‌طور رسمی افتتاح شد. این فرودگاه نوپا در سال 1373 با کامل‌شدن ساخت ترمینال و مراکز خدماتی-رفاهی مستقلا فعالیت خود را آغازکرد. فرودگاه شهر اردبیل دو باند فرود آسفالتی دارد که طولش 3299 و عرض آن 45متر است. طبق آمار رسمی سایت فرودگاه اردبیل، در هفته حدود تقریبا 58پرواز از این فرودگاه انجام می‌شود. جالب است بدانید، این فرودگاه ظرفیت پذیرش هواپیماهای مثل توپولوف و ایرباس306a را نیز دارد. فرودگاه بین‌المللی اردبیل اطلاعات ناوبری بسیارخوبی دارد. از امکانات ایمنی این فرودگاه می‌توان از برج مراقبت، چراغ‌های مخصوص در شب برای مواقع خاص، سیستم لندینگ و دو باند متقاطع با طول 3298 و2500 نام‌برد. اگر با ماشین شخصی خود به فرودگاه رفتید، هیچ نگران نباشید؛ چراکه فضای باز فرودگاه اردبیل چندین پارکینگ با ظرفیت بالا دارد. البته هزینه پارکینک بسته‌به نوع ماشین و مدت پارک آن متغیر است. 

مقصد پروازهای فرودگاه

متاسفأنه فرودگاه شهر اردبیل پروازهای داخلی بسیارمحدودی دارد. برای مثال از پروازهای داخلی فرودگاه تنها می‌توان دو مقصد مشهد و تهران را نام‌برد. این دو پرواز داخلی نیز تحت پشتیبانی 4شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ایرتور، ماهان و آسمان است. به‌این‌ترتیب پروازهای داخلی این فرودگاه چندان اهمیتی ندارد. آنچه که موجب اهمیت این فرودگاه شده‌، پروازهای بین‌مللی آن است. در این میان دو پرواز بین‌‌المللی فرودگاه به شهرهای نجف و جده بیشترین اهمیت را دارد. همچنین شرکت‌های ایران‌ایر و قشم‌ایر این دو پرواز خارجی را پشتیبانی می‌کند.

پروازهای خارجی فرودگاه بین‌المللی اردبیل

فرودگاه اردبیل

در سال 1379 اولین پروازهای خارجی فرودگاه شهر اردبیل انجام شد که مربوط به پروازهای حج و عتبات‌وعالیات بود. به‌مرور با توجه به درخواست مسافران پرواز نجف نیز در لیست پروازهای خارجی قرارگرفت. پشتیبانی پروازهای خارجی این فرودگاه برعهده دو شرکت هواپیمایی قشم‌ایر و ایران‌ایر است. در زمان برگزاری این پروازها، پرسنل با لباس فرم مخصوص راهنمایی‌های لازم را به مسافران می‌کنند. نزدیک‌ترین فرودگاه به شهر اردبیل، فرودگاه شهیدمدنی شهر تبریز است. اگر با خودروی شخصی قصد رفتن به آن فرودگاه را داشته باشید، از شهر اردبیل تقریبا 3ساعت تا آن‌جا راه است.  

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

ترمینال‌های فرودگاه 

فرودگاه بین‌المللی اردبیل 3 ترمینال دارد که یکی از آن‌ها مختص پرواز داخلی و دوتای دیگر برای پروازهای خارجی است. ناگفته نماند که مساحت ترمینال حجاج 2500متر است که برای سفر به عربستان راه‌اندازی شد. خوشبختانه این فرودگاه در هر دوبخش از نظر خدمات رفاهی سرویس‌های خوبی ارائه‌می‌دهد. امکانات و خدمات این ترمینال‌ها شامل بوفه، رستوران، کافه و غرفه‌های تجاری می‌شود. شاید شما خرید سوغاتی را فراموش کرده‌ یا وقت خرید آن را پیدا نکرده‌باشید، از این‌نظر هم هیچ جای نگرانی نیست؛ چرا که غرفه‌های متعددی برای خرید و فروش در این فرودگاه وجوددارد. یکی از خدمات بسیار ویژه این فرودگاه اتصال آن به ناوگان حمل‌ونقل پزشکی است. یعنی اگر نیاز به جابه‌جایی فردی بیمار باشد، هواپیماهای مخصوصی برای این کار تعبیه شده‌است. افزون‌بر اینن‌ا تعدای از شرکت‌های هواپیمایی مثل قشم‌ایر و آسمان برای مسافرانشان خدمات اتوبوس رایگان بین فرودگاه و شهر را فراهم می‌کنند. 

شرکت‌های هواپیمای فرودگاه اردبیل 

اگرچه فرودگاه شهر اردبیل شرکت‌های هواپیمایی محدودی دارد، اما همان تعداد محدود از نظر کیفیت، کارشان را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند. در حال حاضر 5شرکت با نام‌های ایران‌ایر، ماهان، آسمان، ایران ایرتور و قشم‌ایر در این فرودگاه مشغول به فعالیت است. البته هرکدام از این ترمنیال‌ها باجه مخصوص خودش را دارد که گاهی بلیط هوایپیمایی در همان باجه فروخته‌می‌شود.

آدرس، اطلاعات فرودگاه و راههای دسترسی به فرودگاه شهر اردبیل 

فرودگاه اردبیل

فرودگاه اردبیل در شمال شرق شهر اردبیل قراردارد. برای رفتن به این فرودگاه از شهر اردبیل، ابتدا باید باید به طرف میدان فاطمیون بروید. سپس پس از عبور از خیابان شهید دادمان به سمت شهر سلطان‌آباد و نوجه‌ده بروید. قبل از رسیدن به نوجه‌ده ورودی فرودگاه را خواهید‌دید. اگر هم قصد دارید با اتوبوس به سمت فرودگاه بروید، ابتدا باید به پایانه مسافربری شمال شهر رفته و سپس از آنجا سوار اتوبوس‌های خط 100 بشوید و به‌سوی فرودگاه بروید. شما می‌توانید ازطریق شماره‌های زیر با فرودگاه اردبیل تماس بگیرید

199 (از اردبیل)     31458899-045

نشانی اینترنتی فرودگاه: /https/Ardabil.airport.ir

نام فرودگاه: Ardabil airpor

نوع فرودگاه: عمومی

کد یاتا: adu

کد ایکائو: oitl

قیمت بلیط هواپیمای اردبیل به تهران

آیا قصد سفر به تهران از طریق فرودگاه شهر اردبیل را دارید؟ باید بگوییم قیمت‌ بلیط‌ها براساس بازه زمانی سفر، سیستمی‌بودن، کلاس پروازی و شرکت هواپیمایی مدنظرتان، متغیر است. البته ناگفت ه‌نماند که قیمت بلیط برای کودکان زیر 2 سال و از 2سال تا 12سال متفاوت می‌شود. مبلغ بلیط نوزاد تا 10درصد بلیط بزرگسال و بلیط کودکان نصف تا سه‌چهارم بلیط بزرگسالان برآورد شده‌است. خوشبختانه این فرودگاه هر روز به مقصد تهران پرواز دارد. همچنین مسافت هوایی اردبیل تا تهران 389کیلومتر است. 

سرویس lounge فرودگاه بین‌المللی اردبیل

لانج فرودگاه اردبیل

خدمات lounge  (سالن مسافران) فرودگاه اردبیل شامل موارد زیر می‌شود:

-پذیرایی مختصر در لانج

-دریافت کارت پرواز

-تحویل بار و چمدان مسافر

-ترانسفر شخصی با انواع خودرو

-اینترنت پرسرعت

لانج فرودگاه داخل ترمینال اصلی قراردارد و فعلا برای پروازهای داخلی استفاده می‌شود. 

هتل‌های نزدیک فرودگاه اردبیل

قطعا برخی از شما عزیزان که این مقاله را می‌خوانید، قصد سفر به اردبیل را دارید؛ به این منظور احتمالا پس از رسیدن به مقصد برای رفع خستگی و استراحت قصد سکونت در هتل را داشته‌باشید. ازطرفی ممکن است از اردبیل قصد سفر به شهری دیگر را داشته‌باشید و پرواز فرودگاه اردبیل دچار تأخیر شود. به‌این ترتیب شاید به دنبال مکانی نزدیک برای استراحت بگردید. درهر دوصورت ما به شما تعدادی از نزدیک‌ترین هتل‌ها را معرفی می‌کنیم تا در این زمینه به مشکلی برنخورید. 

هتل نگین اردبیل

این هتل در سال 1380 تأسیس‌شد. چنانچه شما از شهرهای دیگر به مقصد اردبیل در فرودگاه این شهر فرود آمدید، می‌توانید در این هتل که جزو نزدیک‌ترین هتل‌ها به فرودگاه شهر اردبیل است، اقامت کنید. مزیت اسکان در این هتل آن است که به جاهای دیدنی مثل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، خانه تاریخی صادقی و خانه وکیل‌ارعایا دسترسی دارد. همچنین این هتل دارای اتاق‌های یک‌نفره، دونفره، سه‌نفره و چهارنفره است. 

آرس: اردبیل، خیابان سی‌متری، حدفاصل عالی‌قاپو و بازار

فاصله تا فرودگاه اردبیل: با خودروی شخصی 15کیلومتر و 763متر.

مهمانسرا ایده‌آل اردبیل؛ یکی از هتل‌های نسبتا نزدیک به فرودگاه اردبیل

مهمانسرا ایده‌آل اردبیل

این هتل پارکینکی عمومی در پشت مجموعه‌اش دارد که از 8صبح تا 8شب باز است. در مهمانسرای ایده‌آل، سرویس‌دهی به کودکان زیر 5سال رایگان و کودکان 5تا 10سال به‌صورت نیم‌بها است. همچنین این هتل  دسترسی بسیارخوبی به امکانات شهری دارد. اگر اهل خوردن صبحانه هستید، باید بگوییم که صبحانه این مهمانسرا از کیفیت خوبی برخوردار بوده و موجب جلب رضایت مسافران زیادی شده‌است.

آدرس: اردبیل، نبش چهارراه پیرملک

فاصله تا فرودگاه بین‌المللی اردبیل: 16کیلومتر و 24متر.

هتل سبلان اردبیل

هتل سبلان که یک هتل سه‌ستاره است، در سال 1372 افتتاح و در سال 1397 بازسازی شد. این هتل در کنار بقعه شیخ صفی و در مرکز شهر قراردارد. هتل سبلان به‌دلیل داشتن نورپردازی متمایزش فضای دلنشینی را ایجاد کرده‌است. اتاق‌های این هتل فضایی عالی، امکانات و نور بسیارخوبی دارد. پارکینک این هتل عمومی است. ورود کودکان زیر 3سال رایگان بوده و کودکان 3تا8سال به‌صورت نیم‌بها حساب می‌شود. از جمله امکانات هتل سبلان می‌توان از رستوران اصلی، تالارهای پذیرایی، کافی‌شاپ، کافی‌نت، لاندری، ترانسفر و… نام‌برد.

آدرس: اردبیل، خیابان امام، چهارراه شیخ صفی

فاصله تا فرودگاه اردبیل: 16کیلومتر و 844متر.

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات جامع و کاملی از فرودگاه اردبیل به شما ارائه بدهیم؛ از پروازهای داخلی و خارجی و شرکت‌های مربوط به آن‌ها گرفته تا خدمات رفاهی ارائه‌شده در این فرودگاه. بااین‌وصف شما همراهان عزیز، آیا تمایلی به تهیه بلیط از این فرودگاه را دارید؟ چنانچه پیش از این، پروازی هوایی به این فرودگاه داشته‌اید، خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمندتان را با ما به‌اشتراک بگذارید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

نظرات کاربران