تالاب انزلی

 تالاب بندر انزلی؛ همراه با نیلوفرهای آبی

اگر علاقه‌مند هستید تا یک سفر کوتاه با قایق به سمت بهشت را تجربه کنید، با ما در گردشی نیم‌روزه به تالاب انزلی همراه باشد. تالاب انزلی یکی از دیدنی‌های منحصربه‌فرد در شمال کشور ایران و در استان گیلان، شهر بندر انزلی است. مرداب انزلی صحنه‌هایی تماشایی برای گردشگران به نمایش می‌گذارد، مخصوصاً در زمانی که لاله‌های مردابی شکوفه‌هایشان را به رخ می‌کشند. این تالاب زیبا همچنین محلی مناسب برای پرندگان مهاجر و تولیدمثل آنها است و در بازدید از این تالاب شما می‌توانید پرندگان مهاجر را نیز تماشا کنید. تالاب انزلی هرساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت بندر انزلی می‌کشاند. با ما در این مقاله همراه باشید تا با تالاب انزلی، فعالیت‌ها، پوشش گیاهی و حیات‌وحش آن آشنا شوید. 

پاسپورت دومینیکا

یک تور جذاب همراه با رزرو بلیط هواپیما در سه کلیک میتوانید تجربه کنید

 تالاب انزلی

 تالاب بندر انزلی

تالاب انزلی که در امتداد سواحل خزر جای گرفته، یکی از خیره‌کننده‌ترین و زیباترین نقاط گردشگری طبیعی ایران در استان گیلان و در شهر بندر انزلی است. این تالاب بین‌المللی در جهان به‌عنوان زیستگاه مهم برای پرندگان شناخته می‌شود. تالاب انزلی دارای چهار بخش شرقی، غربی، مرکز و سیاه کشیم است. سیاه کشیم نام یک پرنده با گردنی سیاه است که هرساله به این منطقه مهاجرت می‌کند. علاوه بر این، سیاه کشیم یک منطقه ارزشمند از نظر زیست‌محیطی است چرا که پرستوهای دریایی در این منطقه تولیدمثل می‌کنند. این تالاب توسط یازده رودخانه پر می‌شود و در بخش غربی آن عمق آب به دو متر می‌رسد. تالاب انزلی در زبان گیلکی به انزلی سل معروف است. این تالاب در سال 1975 در فهرست تالاب‌های بین‌المللی به ثبت رسید. 

ویژگی‌های تالاب انزلی

تالاب انزلی علاوه بر اینکه یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرف‌دار است، زیستگاه بسیاری از جانوران نیز به‌حساب می‌آید. این تالاب به دلیل موقعیت مکانی و به‌ خاطر رطوبت بالا و کیفیت آب با سایر تالاب‌ها فرق می‌کند و ازآنجایی‌که تالاب انزلی بر سر راه رودخانه‌‌هایی که به خزر می‌ریزند قرار گرفته، مانند یک تصفیه‌خانه عمل می‌کند. آب این تالاب شیرین است و محلی مهم هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیستگاهی به شمار می‌رود. تالاب انزلی که به‌عنوان یک تالاب ساحلی نیز آن را می‌شناسند محلی برای رویش لاله‌های مردابی است و تماشای این لاله‌ها در فصل‌هایی که شکوفه می‌زنند می‌تواند لحظات خوشی را برای شما ثبت کند.

تالاب انزلی کجاست؟

 تالاب بندر انزلی

این تالاب در 120 کیلومتری جنوب غربی بندر انزلی و دریای خزر واقع شده و به‌عنوان بزرگ‌ترین خانه حیات وحش ایران شناخته می‌شود. در فصل بهار، عمق آب تالاب حدود 2.5 متر است که بسته به بارندگی و دوره‌های خشک تغییر می‌کند. برای دسترسی و گردش به این تالاب لازم است به بندر انزلی سفر کرده و در سواحل خزر به دنبال تعاونی‌های معتبر قایق‌سواری بگردید و با اجاره قایق و یک راهنما به سمت تالاب حرکت کرده و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرد. 

حالا که با تالاب انزلی به طور مختصر آشنا شدید، وقت آن می‌رسد که در گردشی، بیشتر درباره فعالیت‌ها و طبیعت تالاب انزلی که برای گردشگران می‌تواند جذاب باشد، حرف بزنیم.

گردشی نیم‌روزه به تالاب انزلی

وقتی که در ساحل بندر انزلی قدم می‌زنید، دکه‌ها و قایق‌هایی را می‌بینید که شما را به تالاب انزلی می‌رسانند. با اجاره یک قایق می‌توانید سفر خود را به تالاب انزلی آغاز کنید. در ادامه فهرستی از فعالیت‌های تفریحی و تماشایی تالاب انزلی را آورده‌ایم تا با استفاده از این فهرست لحظات خاطره‌انگیزی را برای خود ثبت کنید.

با سه کلیک رزرو تور و رزرو هتل تان اقدام کنید.

فعالیت‌های تالاب انزلی

تالاب انزلی یکی از منحصربه‌فردترین دیدنی‌های شمال کشور ایران است. شما در این تالاب می‌توانید تجربه‌های متفاوتی را از سفر به یک شهر شمالی داشته باشید. از جمله این تجارب می‌توان به قایق‌سواری در میان لاله‌های مردابی، تماشای پرندگان، کایاک سواری و ماهیگیری اشاره کرد. 

قایق‌سواری و دیدن لاله‌های مردابی

 تالاب بندر انزلی

قایق‌سواری یکی از تفریحات لذت‌بخش تالاب انزلی است. وقتی سوار قایق می‌شوید و در آب‌های دریا خزر حرکت می‌کنید، نسیم خنگ دریا و آب‌های تالاب صورت شما را نوازش می‌کند. در مسیر قایق‌سواری شما می‌توانید از تماشای کشتی‌های باری رنگارنگی که در ساحل خزر لنگر انداخته‌اند، لذت ببرید. همچنین وقتی در مسیر نیزارهای تالاب انزلی با قایق حرکت می‌کنید، حس و حال متفاوتی را تجربه خواهید کرد. احتمالاً خیلی از شما با تماشای تالاب و نیزارهای یادی از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این تالاب فیلم‌برداری شده‌اند، می‌‌افتید. بعد از گذر از نیزارها شما با فضایی وسیع از تالاب انزلی روبه‌رو خواهید شد و دشتی از گیاهان شناور و غوطه‌وری از لاله‌های مردابی را خواهید دید. این منظره را گردشگران به دشت بهشت توصیف می‌کنند. اگر سوال شما هم این است که چه موقع به تالاب انزلی بروید که بتوانید لاله‌ها تالابی را تماشا کنید، باید به شما بگوییم که اواخر خرداد تا پایان فصل تابستان می‌توانید برای تماشای این گل‌های زیبا به بندر انزلی و تالابی انزلی سفر کنید. 

برای گشت‌وگذار در تالاب شما چند انتخاب دارید، می‌توانید با قایق‌های معمولی یا VIP یا اتوبوس دریایی به سمت تماشای لاله‌های مردابی و حیات‌وحش منحصربه‌فرد تالاب انزلی بروید.

همچنین باید به شما بگوییم که هزینه رزرو قایق بسته به انتخاب، تعداد نفرات و فصل بازدید متغیر است.

تماشای پرندگان

در تالاب انزلی چندین پرنده مهاجر که از همسایگان شمالی ایران هستند را می‌توانید از نزدیک تماشا کنید. در مسیر تالاب انزلی منطقه‌ حفاظت شده‌ای به نام سلکه قرار دارد که محل اصلی توقف آن پرندگان است. شما با پرداخت هزینه به تعاونی قایق‌سواری می‌توانید از این منطقه نیز بازدید کنید.

کایاک سواری

 تالاب بندر انزلی

کایاک سواری یکی از تفریحات جذاب و هیجان‌انگیزی است که شما می‌توانید در اطراف تالاب انزلی تجربه کنید. کایاک‌ها معمولاً قایق‌های یک‌نفره یا دونفره هستند با رزرو هرکدام شما می‌توانید لحظات شاد و متفاوتی را از تالاب انزلی به‌خاطر بسپارید.

ماهیگیری

ماهیگیری فعالیتی است که به طور گسترده در سراسر جهان موردعلاقه برخی افراد است. اگر به دنبال ماهیگیری در فضایی آرام هستید، به تالاب انزلی بروید. توجه داشته باشید که باید تجهیزات ماهیگیری خود را همراه داشته باشید؛ زیرا امکان اجاره تجهیزات وجود ندارد. همچنین باید به فصل‌های مناسب برای ماهیگیری توجه داشته باشید؛ چرا که ممکن است حیات‌وحش منطقه آسیب ببیند.  

طبیعت تالاب انزلی

در بدو ورود به تالاب انزلی دو طرف شما را نیزارها و درختچه‌های سبز احاطه می‌کنند و شما می‌توانید از مناظر چشم‌نواز تالاب انزلی درحالی‌که روی صندلی قایق نشسته‌اید، لذت ببرید. طبیعت منحصربه‌فرد تالاب انزلی می‌تواند شما را شیفته خود کند. در ادامه بیشتر درباره گیاهان این تالاب صحبت خواهیم کرد.

پوشش گیاهی تالاب انزلی

 تالاب بندر انزلی

تالاب انزلی مانند تالاب‌های دیگر، زیستگاه گیاهان متنوعی از جمله لاله مردابی است. لاله مردابی برای رویش به رطوبت زیادی نیاز دارد و به دلیل خاک مرطوب تالاب در اطراف آن می‌روید. این گیاه زیبا از اواخر خرداد تا پایان شهریور در تالاب رشد می‌کند و قبل از شکوفه دادن آن را به پسته دریایی می‌شناسند. در اطراف تالاب شما منظره‌های زیبایی از گیاهان و درختان زیبا مثل سازو را مشاهده خواهید کرد. همچنین در منطقه تالاب انزلی نیزارها حدود دو سوم زمین را پوشش می‌دهند و در حرکت با قایق در میان اینها شما می‌توانید منظره بی‌نظیر از درختان، علف‌ها، نی‌ها را درحالی‌که روی آب شناور هستید، مشاهده کنید. در تالاب انزلی شما غالباً سه نوع گیاه را مشاهده خواهید کرد:

 گیاهان حاشیه‌ای: نوعی گیاه که به‌خاطر رویششان در اطراف تالاب‌ها و رودخانه‌ها، به گیاهان حاشیه‌ای شهرت دارند. نمونه‌ای از گیاهان مثل: نی، نعنا آبی، علف برکه‌ای و نیلوفر آبی.

 گیاهان شناور: برگ‌های این نوع گیاهان روی آب و گل‌های آنها روی آب قرار گرفته و منظره‌ای چشم‌نواز را برای شما خلق خواهد کرد. این گیاهان شناور مثل شالوین، مریم آبی، علف هفت‌بند و نیلوفر آبی است.

گیاهان غوطه‌ور: این نوع گیاهان اغلب در زیر آب روییده می‌شوند و گاهی می‌توان گل‌هایشان را در سطح آب تماشا کرد. نمونه‌هایی از این گیاهان عبارت‌اند از میرپوفیلوم، تیزک، پکتیناتوس و… 

حیات‌وحش تالاب انزلی

 تالاب بندر انزلی

اگر شما هم عاشق گشت‌وگذار و تماشای پرندگان، جانوران دریایی و… هستید، پیشنهاد ما به شما سفر به بندر انزلی و رفتن به تالاب انزلی است. این تالاب میزبان گونه‌های متنوعی از پرندگان مهاجر مانند حواصیل و قو است که تماشای آنها قلب شما را به لرزه خواهد انداخت. حواصیل، مرغان سرسفید، کاکل بزرگ و گردن‌سیاه از جمله پرندگانی هستند که در این تالاب یافت می‌شوند. در تالاب انزلی همچنین می‌توانید لاک‌پشت‌ها، قورباغه‌ها، مارها و… را ببینید. اینکه تالاب انزلی زیستگاهی مناسب و مهم برای دوزیستان خزندگان، پرندگان و پستانداران است، به جذابیت منحصربه‌فرد تالاب می‌افزاید و محلی تماشایی برای علاقه‌مندان به طبیعت و کسانی که مشتاق کشف شگفتی‌های قلمرو حیوانات هستند، خواهد بود. 

تالاب انزلی ازاین‌جهت یک زیستگاه مهم است که فضایی مناسب برای تولیدمثل و تخم‌گذاری برای پرندگان و جانوران به‌حساب می‌آید. تالاب انزلی دارای چندین منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات‌وحش است که محل زندگی گونه‌های مختلف پرندگان و آبزیان است. در ادامه به معرفی دو مورد از این مناطق می‌پردازیم. 

پناهگاه حیات‌وحش سلکه: سلکه منطقه‌ای ارزشمند در تالاب انزلی که هر ساله پذیرای انبوهی از پرندگان مهاجر است. این منطقه در ماه‌های سرد سال به‌عنوان پناهگاه حیاتی برای پرندگان به‌حساب می‌آید. سلکه یکی از تالاب‌های منحصربه‌فرد انزلی است که در آن غازهای سینه‌سرخ، قو و حتی غازهای پاکوتاه زندگی می‌کنند.

پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل: در مجاورت تالاب بین‌المللی انزلی و در غرب سلکه، سرخانکل، پناهگاه حیات‌وحش کشور قرار دارد. برای دسترسی به این منطقه، باید از میان لاله‌های حرکت کنید. در فصل زمستان پرندگان مهاجری مانند قو، غاز، انس و مرغ دریایی به این منطقه می‌آیند. همچنین این منطقه زیستگاه ماهی‌های بومی مانند کپور، پیک و… و همچنین ماهی‌های مهاجری مانند ماهی سفید خزر، شمایا و ویمبا است. در این تالاب خرچنگ نیز یکی از موجوداتی است که در کنار دیگر آبزیان و پرندگان رشد می‌کند.  

دیدنی‌های اطراف تالاب انزلی

 تالاب بندر انزلی

روستای آبکنار یکی از دیدنی‌های جذاب در نزدیکی تالاب انزلی است. این روستا همان‌طور که از نامش پیداست در نزدیکی آب قرار دارد که از طریق جاده آسفالتی و راه‌آبی قابل‌دسترسی است. مردم خونگرم آبکنار برای امرارمعاش باغداری، ماهیگیری و برنج‌کاری می‌کنند. تماشای این روستا و پل چوبی که در آن قرار گرفته و شما را به دشت لاله‌های تالابی می‌رساند، را از دست ندهید. سفر به آبکنار احتمالاً می‌تواند به‌عنوان یک تجربه آرام در خاطرات شما ثبت شود، زیرا که روستای آبکنار با وجود جذابیت‌هایش، آرامشی باورنکردنی دارد.

همچنین در مسیر حرکت به سمت تالاب انزلی شما منظره‌ای زیبا از خانه‌های رنگی‌رنگی بندر انزلی که در کنار آب‌ها ساخته شده‌اند را تماشا خواهید کرد.

چگونه به تالاب انزلی برویم

 تالاب انزلی بسیار بزرگ است و بخش‌ها و نقاط مختلفی دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای بازدید از تالاب انزلی با قایقرانان شناخته شده که در ساحل دریای خزر دکه دارند، ارتباط بگیرید و با راهنمایی و همراهی آنها برای تماشای تالاب به دل آب بزنید. همچنین توجه داشته باشید که در اطراف این تالاب، باتلاق‌هایی نیز وجود دارد که سفر بدون راهنما را به تالاب انزلی به شما پیشنهاد نمی‌دهیم. 

بهترین زمان برای بازدید از تالاب انزلی

 تالاب بندر انزلی

تالاب انزلی به‌خاطر لاله‌های تالابی‌اش معروف و تماشایی است. برای اینکه در سفر به تالاب انزلی بتوانید این لاله‌های صورتی رنگ و زیبا را تماشا کنید، بهتر است از آخر بهار یعنی اواخر خردادماه تا پایان تابستان به این تالاب سر بزنید. در این زمان شکوفه‌های لاله‌های تالابی بیشتر فضای تالاب را پرکرده و تالاب انزلی را شبیه به تکه‌ای از بهشت می‌کند. 

کلام آخر سه کلیک درباره تالاب انزلی

تالاب انزلی که به مرداب انزلی نیز معروف است و با وسعتی حدود ۲۰ هزار هکتار به‌عنوان یکی از  بزرگ‌ترین و مهمی‌ترین تالاب‌های ایران شناخته می‌شود. این تالاب در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر نیز به ثبت رسیده است. گشت‌وگذار در تالاب انزلی، تجربه‌ای خاص برای گردشگران است. قایق‌سواری در میان لاله‌های و تماشای پرندگان، سفری جذاب برای گردشگران خواهد بود.  

نظرات کاربران