انواع هتل

راهنمای 20 تا از محبوب‌ترین انواع هتل ها

از مسافرخانه‌های دنج کنار جاده‌ای ساخته‌شده با کابل معمولی و ارائه‌دهنده قهوه‌ صبحگاهی گرفته تا استراحتگاه‌های گسترده برای تعطیلات در مجلل‌ترین مقاصد دنیا، ده‌ها نوع هتل مختلف در سرتاسر جهان وجود دارد. برخی از این هتل‌ها شبیه به هم هستند و برخی متفاوت‌اند از هم؛ مثلا بعضی از هتل‌ها می‌توانند به عنوان یک ملک به مهمانان اجاره داده شوند و بعضی موقتی و روزانه در اختیار افراد قرار می‌گیرند. اما نگران نباشید. ما در این مقاله، 21 مورد از محبوب‌ترین انواع هتل‌ ها را بررسی می‌کنیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های هر کدام را بیان می‌کنیم. چه مسافری باشید که به دنبال یک اتاق اقتصادی ارزان‌قیمت است یا کسی که دنبال محل اقامتی طولانی می‌گردد، دنیای گسترده هتل‌ها برای همه شما گزینه‌های جذابی دارد.

رزرو بهترین هتل خارجی با سه کلیک

20 مورد از محبوب‌ترین انواع هتل ‌ها

1. هتل‌های زنجیره‌ای

انواع هتل

متداول‌ترین هتل در فهرست انواع هتل ‌ها، هتل‌های زنجیره‌ای است که ده‌ها هزار ملک در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. هتل‌های زنجیره‌ای معمولاً زیرمجموعه گروهی از هتل‌ها قرار می‌گیرند که توسط یک شرکت یا مالک اداره می‌شنود. به عنوان مثال، هیلتون دارای مجموعه‌ای متشکل از دوجین برند از جمله دابل تری، امبسی سوییتس، همپتون، هوموود هیلتون و Home2 Suites  است. نمونه دیگر، ماریوت است که دارای برندهایی مانند ریتز کارلتون، شرایتون، وستین، گلرد، Courtyard  وSpringHill Suites  است.

مالکیت حق رای در انواع هتل ‌های زنجیره‌ای چیزی رایج است. هتلداران شعبه‌های اصلی باید بدانند مسافران به دنبال هزینه‌هایی مانند هزینه‌های استراحتگاه هستند نه هزینه‌های اضافی و آن‌ها ریزبینانه خدمات هتل را بررسی می‌کنند. به عنوان مثال، هتل ماریوت اینترنشنال، یک برنامه VIP به نام Marriott Bonvoy ارائه می‌‌هد که شامل سطوح مختلفی از خدمات مانند شب رایگان، ارتقاء اتاق و حتی حمل‌ونقل از فرودگاه است. 

2. متل؛ از انواع هتل‌های بزرگراهی

اصطلاح متل که یکی از انواع هتل ها است، در دهه 1920 مدت‌ها بعد از هتل، تکامل یافت. این واژه، ترکیبی از دو کلمه موتور و هتل است. متل‌ها شروع به کار کردند تا مسافران را به عنوان مکانی مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترس برای توقف شبانه در طول سفرهایی طولانی آماده کنند. آن‌ها معمولاً در امتداد بزرگراه‌ها و دیگر جاده‌های اصلی قرار دارند و حداقل امکانات را در صورت وجود ارائه می‌دهند.

متل‌ها اغلب چیدمان متفاوتی نسبت به هتل‌های استاندارد دارند؛ به عنوان مثال، اتاق‌هایشان از فضای بیرون قابل دسترس است. علاوه بر این، متل‎ها یک تا دو طبقه ارتفاع دارند، درحالی که هتل‌ها می‌توانند بسیار بزرگ‌تر باشند. متل 6، سوپر 8 و اکونو لاج از معروف‌ترین متل‌های زنجیره‌ای است؛ اگرچه متل‌ها را می‌توان به‌طور مستقل نیز اداره کرد.

برای هتلدارانی که اداره متل را بر عهده می‌گیرند، درک ترجیحات و انتظارات مسافران سفرهای جاده‌ای ضروری است. ارائه خدمات شخصی مانند خدمتکار، گشت‌های تاریخی و رختشورخانه رایگان می‌تواند متل‌ها را در این بازار خاص متمایز کند.

3. استراحتگاه ها

استراحتگاه ها

یکی از انواع هتل، استراحتگاه است و معمولاً مقصدی است که سعی می‌کند هرچیز موردنیاز مسافران را در یک مکان فراهم کند؛ چیزهایی مانند اقامت، غذاخوری، نوشیدنی، خرید و سرگرمی. برخی از استراحتگاه‌ها که اغلب در مقاصد محبوب تعطیلات واقع شده‌اند، همه چیز را شامل می‌شوند و به مسافران این امکان را می‌دهند که برای خدمات نامحدود یک قیمت مشخص بپردازند؛ به عنوان مثال استراحتگاه Hyatt Ziva Cancun، یک استراحتگاه همه‌جانبه است که از مسافران کانکون پذیرایی می‌کند و خدمات مجلل و چشم‌اندازی بی وقفه از دریای کارائیب را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

در حالی که برخی از استراحتگاه‌ها، مقرون‌به‌صرفه هستند، گزینه‌های لوکس نیز در دسترس است. استراحتگاه‌های مجلل، مظهر عظمت و لذت‌اند. آن‌ها به مهمانان خود امکاناتی رفاهی در سطح جهانی و خدماتی استثنایی ارائه می‌دهند. استراحتگاه‌های لوکس که اغلب در مقاصد عجیب‌وغریب واقع شده‌اند، یکی از انواع هتل ها هستند که مقصدی رویایی برای فرار از روزمرگی‌های زندگی به شمار می‌روند. انتظار ویلاهای خیره‌کننده در کنار اقیانوس، پیشخدمت‌های خصوصی، غذاخوری‌های لذیذ و اسپاهای سطح بالا را در این مکان‌ها داشته‌باشید. این استراحتگاه‌ها برای ماه عسل، افراد مشهور و هرکسی که به دنبال کسب تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و دوست‌داشتنی است، بسیار مناسب است.

4. مسافرخانه؛ از انواع هتل مقرون‌به‌صرفه

یک مسافرخانه معمولاً بسیار کوچک‌تر از یک هتل استاندارد یا انواع هتل های زنجیره‌ای است. مسافرخانه‌ها اغلب به صورت فردی یا خانوادگی، فضایی دنج و خانگی را به مهمانان خود ارائه می‌دهند. معمولاً امکانات کم‌تری نسبت به هتل‌های بزرگ‌تر دارند. البته ممکن است قهوه، Wi-Fi  یا گزینه‌های کوچکی برای صبحانه را در مسافرخانه‌ها پیدا کنید.

بسیاری از مسافرخانه‌ها سبک یا تزئینات منحصر‌به‌فردی را از اتاقی به اتاق دیگر دارند. جالب است بدانید بعضی مسافرخانه‌ها، مانند پونته، وینارد در تمکولای کالیفرنیا، یک تاکستان در ملک خود  دارند و برای خدمات عروسی نیز استفاده می‌شوند.

برای مسافرخانه‌داران درک این نکته مهم است که حفظ ویژگی تاریخی یا منحصر‌به‌فرد ملک در عین ارائه امکانات رفاهی مدرن، هم یک چالش و هم یک نکته فروش است. برای متمایز شدن، مسافرخانه‌ها می‌توانند با میزبانی رویدادهای محلی، نمایشگاه‌های هنری یا تجربه‌های آشپزی، حس اجتماعی قوی‌ای میان مردم ایجاد کنند و مهمانان و افراد محلی را به سوی خود جذب کنند.

5. تمام سوئیت

انواع هتل

به انواع  هتل‌هایی که تمام اتاق‎های آن سوئیت است، هتل‌های تمام‌سوئیت گفته می‌شود. این هتل‌ها معمولاً سوئیت‌هایی با نام مشخص دارند که شناسایی آن‌ها را برای مسافران آسان‌تر می‌کند.

املاک تمام‌سوئیت‌ اغلب به هر مهمان یک اتاق خواب، فضای نشیمن مجزا و یک آشپزخانه با لوازم آشپزی ارائه می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ هتلداری یک یا دو نام تجاری تمام سوئیت دارند؛  مانند Comfort Suites by Choice Hotels، Embassy Suites by Hilton یا Staybridge Suites by IHG.

برای هتلداران، مهم است بدانند انواع هتل ‌‌های تمام سوئیت به مهمانانی که خواهان فضای بیشتر، راحتی یا اقامت طولانی‌تری هستند، به خوبی پاسخ می‌دهند. این امر تمرکز بیشتر بر چیدمان اتاق، عملکرد و نگهداری را ضروری می‌کند. به‌علاوه، تمام‌سوئیت‌ها می‌توانند مسافران تجاری که به دنبال محیطی شبیه به خانه برای سفرهای کاری خود می‌گردند را جذب کنند. طراحی داخلی که عناصر لوکس و دنجی به همراه داشته‌باشد، برای این دسته از مخاطب ضروری است.

6. هتل‌های مرکز کنفرانس/کنوانسیون

هتل‌های مرکز کنفرانس یا کنوانسیون با ترکیبی از اتاق‌ مهمان و فضای جلسه شناخته می‌شوند. این ویژگی برای میزبانی رویدادهای بزرگ طراحی شده‌است.

انواع این مدل هتل‌ها خدماتی همچون مکانی برای کنفرانس، اتاق‌های استراحت، خدمات غذا و نوشیدنی و حمل‌ونقل را به مهمانان خود ارائه می‌دهند. آن‌ها معمولاً هزاران فوت فضا برای کنفرانس  در خود جای می‌دهند و اغلب در شهرهای بزرگ‌تر یا مقاصد تجاری محبوب یافت می‌شوند.

7. یکی از انواع هتل ‌های طولانی مدت

 هتل ‌های طولانی مدت

در حالی که بسیاری از گزینه‌های اقامتی برای اقامت‌های شبانه یا کوتاه‌مدت ارائه می‌شوند، برخی از املاک در پذیرش مسافرانی که به دنبال اقامت طولانی‌مدت هستند، تخصص دارند. این مدل در فهرست انواع هتل ها، هتل با اقامت طولانی‌مدت نامیده می‌شود و در بین مسافران تجاری و سایر افرادی که چندین روز، هفته یا بیشتر در یک مکان اقامت می‌کنند، محبوب است.

بیشتر املاک اقامتی طولانی‌مدت، امکاناتی اضافی به مهمانان خود عرضه می‌کنند تا آنجا بیشتر به فضای خانه شباهت پیدا کند. بسیاری از هتل‌های طولانی‌مدت با رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و مشاغل محلی شراکت دارند و برای صرفه‌جویی بیشتر به مهمانان تخفیف‌ها و معاملاتی ارائه می‌دهند. با این حال، آن‌ها ممکن است فاقد خدمات خانه‌داری روزانه‌ای که در هتل‌های سنتی موجود است باشند. البته ممکن است این موضوع برای کسانی که نظافت روزانه را ترجیح می‌دهند، بسیار موردتوجه قرار گیرد.

8. هتل‌‌ بوتیک؛ از انواع هتل های لوکس

هتل‌ بوتیک معمولاً بسیار کوچک‌تر از انواع هتل های زنجیره‌ای متوسط است. این نوع هتل‌ها معمولاً از تعداد 100 اتاق مهمان یا کمتر تشکیل شده‌اند. می‌توانید انتظار داشته‌باشید که هتل‌ بوتیک‌ها را در مکان‌هایی هیجان‌انگیز یا نزدیک به مقاصد محبوب، مانند مرکز شهر یا منطقه خرید امروزی پیدا کنید. هتل‌های بوتیک می‌توانند به‌طور مستقل یا بخشی از یک زنجیره اداره شوند؛ اما تمایل دارند مخاطبان هدف خاصی داشته‌باشند و سبکی منحصر‌به‌فردی ارائه دهند.

9. خانه‌های‌های تخت‌خوابی

انواع هتل

خانه‌های تخت‌خوابی از انواع هتل ‌ها هستند که با تخت‌های دوطبقه ورزشی، یا سبک ساختمان‌های سربازخانه‌‌ای، معمولاً به عنوان خانه‌های دوطبقه شناخته می‌شوند. در ابتدا از خانه‌های تخت‌خوابی برای اسکان مزرعه‌داران، دامداران، گاوچرانان و سایر کارگران مهاجر استفاده می‌شد. با این حال، خانه‌های تخت‌خوابی در طول سال‌ها تکامل پیدا کردند و اکنون، بسیاری از انواع هتل‌ها نسخه‌های مدرنی از آن‌ را ارائه می‌دهند که برای پذیرایی از گروه‌های بزرگ استفاده می‌شود؛ برای مثال، هتل آتیکوس در مک‌مین‌ویل اورگان، دارای خانه‌های تخت‌خوابی مجلل است که مسافران می‌توانند در سفر به اورگان از آن لذت ببرند.

در وب‌سایت هتل آمده است: «با دیواری از تخت‌خواب‌های مجلل، اتاق‌های کوچک برای شش نفر و حمامی که هنرمندانه طراحی شده‌است، خانه‌های لوکس ما برای خنده‌های آخر شب با دوستان خوب پذیرای شما است.»

10. خواب و صبحانه (BnBs)

به طور معمول، فضای خصوصی کوچک‌تر، تخت‌خواب و صبحانه محل اقامت، موردعلاقه مسافرانی است که به دنبال تجربه پیچیدگی‌‌های یک مقصد، مانند کوه و…هستند. بسیاری ازBnBs‌ها که با ارائه یک تخت و همچنین خدمات غذایی (معمولاً صبحانه) شناخته می‌شوند، توسط مهمانداران اداره می‌شوند. مالکان اغلب در ملک دیگر یا نزدیکی این خانه‌ها زندگی می‌کنند و از دور آنجا را اداره می‌کنند.

برجسته کردن ویژگی‌های این اقامتگاه چه تاریخی باشد، چه معماری یا موضوعی می‌تواند به متمایز کردن B&B از سایر انواع هتل ها کمک کند. برای هتلداران بسیار مهم است که زمان خود را به طور موثر مدیریت کنند؛ زیرا اداره یک B&B می‌تواند سخت باشد.

از آنحایی که این خانه‌ها اغلب در نزدیکی مناطق تفریحی و فضای باز قرار دارند، ارائه کمپینگ یا اجاره تجهیزات ورزشی یا حتی تورهای طبیعت‌گردی مانند تماشای ستاره‌ها می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را به آنجا جذب کند.

11. هتل‌های اکو؛ گزینه‌ای سبز از انواع هتل ها

هتل‌های اکو

یکی دیگز از انواع هتل ها که بسیار اقامت در آن می‌تواند جذاب باشد، هتل‌های اکو است. این هتل‌ که معمولاً به عنوان هتل سبز یا هتل پایدار نیز نامیده می‌شود، نوعی هتل است که تمرکز زیادی بر روی کارکردن به شیوه‌ای سازگار با محیط زیست و پایدار دارد. هتل‌های دوست‌دار محیط زیست، طرح‌های سبزی، مانند استفاده از انرژی خورشیدی و کاهش ضایعات را ترویج می‌دهند. 

برای هتلدارانی که علاقه‌مند به راه‌اندازی هتل‌های اکو هستند، درک این نکته ضروری است که پایداری می‌تواند هم نقطه فروش و هم یک معیار صرفه‌جویی در هزینه باشد. در حالی که فناوری‌های سازگار با محیط زیست ممکن است هزینه اولیه داشته باشد، اما باز هم می‌تواند منجر به صرفه‌جویی طولانی‌مدت در هزینه‌های انرژی و آب شود. 

افزودن گزینه‌ وعده‌های غذایی محلی و فصلی و همچنین غذاهای گیاهی و گیاه‌خواری، می‌تواند یک اقدام پایدار آسان برای اجرا باشد. همکاری با جوامع محلی و حمایت از پروژه‌های حفاظت از محیط‌زیست و حیات‌وحش نیز تأثیر مثبتی فراتر از اهداف هتل ایجاد می‌کند.

12. هتل‌های پاپ ‌آپ

هتل‌های پاپ ‌آپِ شیک و مد روز، گزینه‌های اقامتی موقتی‌ای هستند که برای مدت کوتاهی مورداستفاده قرار می‌گیرند. هتل‌های پاپ آپ برای مسافرانی که به دنبال تجربیات جدید هستند یا کسانی که می‌خواهند از مکان‌های دست‌نخورده لذت ببرند، بسیار جذاب است.

انحصاری‌بودن پاپ آپ که یکی از انواع هتل ها است، آن را برای بسیاری از طراحان و تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی جذاب می‌کند. اگر دلتان می‌خواهد از هتل‌های پاپ آپ، بیشتر بدانید، هتل پاپ آپ تاکو بل یک گزینه عالی برای شما است.

13. هتل‌های دوست‌دار حیوانات خانگی

انواع هتل

هتل‌ دوست‌دار حیوانات خانگی یکی از انواه هتل ها است که به مهمانان این امکان را می‌دهد حیوانات خانگی خود را هنگام سفر با خود بیاورند. برخی از این املاک، هزینه حیوان خانگی دریافت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر امکان اقامت رایگان برای حیوانات خانگی را دارند. محدودیت‌های وزن، محدودیت‌های نژادی یا تعداد حیواناتی که یک مسافر ممکن است با آن‌ها هتل را رزرو کند، می‌تواند از ملکی به ملک دیگر متفاوت باشد. وب‌سایت‌هایی مانند petswelcome.com به مسافران این امکان را می‌دهد که به جستجوی یکی از هتل‌های دوست‌دار حیوانات خانگی بپردازند.

14. خانه‌های بین راهی

Roadhouse اصطلاحی است که معمولاً برای اشاره به متل‌ها یا مکان‌های اقامتی کوچک در امتداد بزرگراه استفاده می‌شود. همچنین یک اصطلاح محبوب در بریتانیا بود که برای توصیف کافه‌های کنار جاده‌ای که شامل گزینه‌های اقامتی نیز بودند، استفاده می‌شد. این اصطلاح را هنوز هم می‌توان در تبلیغات برخی از هتل‌ها و مکان‌ها یافت. البته امروزه این اصطلاح بیشتر با رستوران‌ها مرتبط است.

15. هتل‌های گاسترو؛ از انواع هتل ها با غذاخوری ایده‌آل

هتل‌های گاسترو

هتل‌های گاسترو تمرکزشان روی غذاخوری ایده‌آل برای اقامت شبانه مسافران است. این هتل‌ها معمولا کوچک‌تر هستند و با کمتر از 50 اتاق از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند؛ برای مثال هتل The Cookbook Gastro Boutique Hotel & Spa تنها 17 اتاق دارد و برنامه‌های ویژه‌ای جهت ایجاد لذت‌های آشپزی برای مهمانانی که آنجا را رزرو می‌کنند، دارد. 

16. هتل‌های میکرو

هتل‌های میکرو دقیقاً همان چیزی هستند که از نامشان پیدا است؛ هتل های کوچک. میکرو که در فهرست انواع هتل های کوچک قرار دارد، برای افرادی طراحی شده‌است که به مکانی برای خواب نیاز دارند و نه چیزهای دیگر. حضور میکرو هتل‌ها در حال افزایش است. هیلتون اخیراً با ایجاد نام تجاری Motto خود وارد فضای میکروهتل شده‌است که اتاق‌های مسافرتی را برای سفر ارائه می‌دهد.

17. هتل‌های ترانزیت

انواع هتل

هتل‌های ترانزیت از انواع هتل ‌های فرودگاهی است و برای مسافرانی که در انتظار پرواز هستند، جذاب است. هتل‌های ترانزیت در داخل یک فرودگاه، معمولاً نزدیک یک ترمینال و در یک پست بازرسی قرار دارند. مسافرانی که با پروازهای طولانی یا بین‌المللی روبه‌رو هستند، می‌توانند در هتل‌های ترانزیت در بین سفرها یا در طول توقف‌های طولانی کمی استراحت کنند.

برخی از هتل‌های ترانزیت زمان‌های کوتاه و انعطاف‌پذیری برای ورود/خروج در نظر می‌گیرند که به این معنی است مهمانان می‌توانند چند ساعت در آنجا بمانند تا قبل از پرواز چرت بزنند. علاوه بر این، این هتل‌ها اغلب مجهز به عایق صدا هستند تا صدای ترمینال‌های حمل‌ونقل مجاور را کاهش دهند و استراحتی آرام را تضمین کنند؛ امکاناتی مانند انبار چمدان و نزدیکی به پایانه‌های حمل‌ونقل.

18. هتل‌های هریتیج؛ از انواع هتل های میراث فرهنگی

مسافرانی که به دنبال جذب فرهنگ محلی یا کاوش در تاریخ یک منطقه هستند، ممکن است اقامت در یک هتل میراث فرهنگی را انتخاب کنند. انواع این هتل ها معمولاً در مناطق مهم تاریخی واقع شده‌اند یا ارتباط مستقیمی با رویدادهای مهمی دارند که فرهنگ محلی را شکل داده‌اند. با توجه به قدمت بسیاری از سازه‌های اصلی، برخی از هتل‌های میراثی نسخه‌های بازسازی شده از قلعه‌ها یا معابد قدیمی هستند.

19. هاستل‌ها

هاستل‌ها

هاستل‌ها انواعی از هتل هستند که برای مسافران با بودجه کم برنامه‌ریزی شده‌اند. بیشتر هاستل‌ها ترتیبانی خوابگاهی را ارائه و نوع خاصی از مسافر را هدف قرار می‌دهند؛ مانند دانشجویان و مسافران جوان.

بسیاری از این هتل‌ها، رویدادها، تورها و فعالیت‌های گروهی زیادی را سازماندهی می‌کنند تا به مهمانان کمک کنند در طول سفر خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و دوستان جدیدی پیدا کنند. این موضوع می‌تواند یک موقعیت ایده‌آل باشد برای مسافران تک‌نفره یا کارگران از راه دور که علاقه‌مند به نقل مکان به یک منطقه جدید هستند.

20. هتل‌های مفهومی منحصر‎‌به‌فرد

هتل‌های مفهومی، هیجان‌انگیز، مفرح و منحصربه‌فرد، به مسافران این امکان را می‌دهند که به طور کامل خود را در تجربه‌های بی‌نظیر غرق کنند. هتل‌های مفهومی شامل هتل‌های یخی، هتل‌های زیر آب و تقریباً هر ملک منحصربه‌فردی  است که فکرش را بکنید.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله خواندیم، اتواع مختلفی از هتل وجود دارد که می‌توانید طبق نیاز خود یکی از آن‌ها را برای اقامت انتخاب کنید. هرکدام از این هتل‌ها، امکانات و شرایط ویژه‌ای دارند و طوری طراحی شده‌اند که بتوانند نیاز افراد گوناگون را برطرف کنند. شما تجربه اقامت در کدام نوع هتل را داشته‌اید؟ مشتاقیم که تجربه خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران