Al Fahidi neighborhood of Dubai
1 خرداد 1402
دبی

محله الفهیدی دبی؛ سفری به دبی قدیم

دبی یکی از مدرن‌ترین شهرهای جهان است. ویژگی‌ها و خصوصیات این شهر به گونه‌ای هستند که هر سلیقه‌ای را راضی و خشنود نگه می‌دارد. از کارهای هیجان‌انگیز گرفته تا آرامش مطلق سواحل و رستوران‌ها یا از ساختمان‌ها و جاهای مدرن گرفته تا مکان‌های تاریخی ارزشمند؛ در این شهر همه چیز دیده می‌شود. با این حال، اگر دوست دارید ببینید این امارت قبل از رونق نفت که منجر به ثروت بی‌سابقه‌ای برای منطقه شد، چگونه بود، به محله الفهیدی دبی بروید. چه چیزی برای دیدن و انجام دادن در منطقه تاریخی وجود دارد؟ بیایید با هم کشف کنیم!

رزرو تور دبی

بلیط هواپیما دبی شما را به تجربه رویایی‌ترین اقامت در شهری مدرن و مجلل می‌برد. 

درباره منطقه تاریخی الفهیدی

Al-Fahidi historical area

منطقه تاریخی الفهیدی در بر دبی واقع شده‌است. هیچ زمان‌بندی رسمی برای این محله تاریخی الفهیدی وجود ندارد که گردشگران بتوانند برنامه خود را با آن هماهنگ کنند و شما هر موقع که بخواهید می‌توانید به گشت و گذار در آن بروید. البته حواستان باشد که از قبل ساعات کاری رسمی موزه‌ها و مکان‌های دیدنی را که قصد بازدید دارید، چک کنید. 

چگونه به محله تاریخی الفهیدی برویم؟

علاقه‌مندان به بازدید از این منطقه تاریخی می‌توانند از طریق ایستگاه اتوبوس الفهیدی یا از طریق ایستگاه متروی الفهیدی در نزدیکی به آن برسند. رفتن به این محله برای همه راحت و آسان است. در صورتی که بخواهید با ماشین اجاره‌ای خود بروید، پارکینگ‌های زیادی در اطراف این محله تعبیه شده‌است. 

تاریخچه منطقه الفهیدی

محله الفهیدی دبی اغلب به عنوان البستکیه شناخته می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی دبی است. این منطقه خاطرات دورانی را در خود جای داده است که پیش از ظهور این شهر رویایی را نشان می‌دهد. قبل از سال‌های 1971، زمانی که دبی فقط روستایی برای تجارت مروارید بود. 

هم اکنون این منطقه که در دهه 1800 مرکز تجارت مروارید و منسوجات بود، هنوز هم بخشی از اصالت خود را حفظ کرده‌است. قدم زدن در بین کوچه پس کوچه‌های باریک و قدیمی و ساختمان‌های کم ارتفاع حس و حالی وصف‌نشدنی از گذشته دبی را به شما نشان خواهد داد. 

گشت و گذار در محله بستکیه یا همان الفهیدی 

Al-Fahidi historical area

در کوچه‌های پر پیچ و خم باریک قدم بزنید و با ساختمان‌هایی به رنگ اُخرایی روبرو می‌شوید که از چوب نخل، مرجان، گِل یا گچ ساخته شده‌اند. به بالا نگاه کنید و برج‌های باد (بادگیرها) را در بالای خانه‌ها خواهید دید که برای تهویه هوا در هنگام عصر طراحی شده‌اند. چیزی شبیه به بادگیرهای یزد خودمان برای ورود هوای خنک به داخل. 

برای بهترین تجربه، تور البستکیه را در آبرا در امتداد نهر شرکت کنید.

جاذبه های محله تاریخی الفهیدی

محله الفهیدی دبی علاوه بر اینکه قدیمی‌ترین منطقه مسکونی در دبی است، دارای مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های جالبی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موزه دبی

Dubai Museum in Al Fahidi area

موزه دبی یک مکان محبوب توریستی در منطقه الفهیدی است. این موزه برای خیلی از گردشگران به عنوان یکی از مکان‌هایی شناخته می‌شود که در طول سفر خود باید از آن حتما بازدید کنند. 

این سازه به خودی خود یک جاذبه است، در واقع یک قلعه بازسازی شده با نام الفهیدی که در سال 1700 ساخته شده بود و امروزه میزبان نمایشگاه‌ها و مصنوعات بسیاری است که تاریخ امارت را به نمایش می‌گذارند. 

موزه دبی همچنین به عنوان خانه یک پادشاه سابق حاکم بوده و حتی قبل از اینکه در سال 1971 به موزه تبدیل شود، به عنوان یک زندان از آن استفاده می‌کردند. اسلحه، سفال و مقبره. نمایشگاه‌های قابل توجه شامل مواردی است که غواصی مروارید را به تصویر می‌کشد، که بخش مهمی از اقتصاد قدیمی این کشور قبل از کشف سوخت فسیلی بود.

مکان موزه دبی: خیابان الفهیدی، روبروی مسجد جامع

هزینه ورودی: 3 درهم برای بزرگسالان و 1 درهم برای کودکان (زیر 6 سال)

تماس: +971-4-353-1862

ساعت کاری: 08:30 صبح تا 08:30 شب | 02:30 بعد از ظهر تا 08:30 بعد از ظهر (جمعه)

موزه سکه

موزه سکه در محله الفهیدی دبی قرار دارد و  دارای حدود 470 سکه از دوره‌های مختلف است. علاوه بر موزه تاریخی الفهیدی که در قسمت قبل توضیح دادیم، موزه سکه نیز در این منطقه وجود دارد. این موزه که در نزدیکی دیوان حاکم قرار گرفته، دارای دو طبقه است و حدود 470 سکه از دوران‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد. به عنوان مثال، اتاق سوم دینارها و درهم‌های مورد استفاده در خلافت عباسی را نشان می‌دهد.

تماس: +971-4-392-0093 | +971-4-515-5000

مکان: منطقه الشیندقا، بر دبی

هزینه پذیرش: رایگان

ساعات کاری: 08:00 صبح تا 02:00 بعد از ظهر (جمعه و شنبه تعطیل است)

موزه قهوه

Dubai Coffee Museum

موزه قهوه دارای نمایشگاه‌های جالب و قدیمی است که تاریخ قهوه را در امارات در معرض نمایش قرار می‌دهند و در محله الفهیدی دبی واقع شده‌است.

قهوه بومی امارات نیست، با این حال، تأثیری بر فرهنگ و تاریخ امارات دارد. کسانی که مایلند در مورد آن بیشتر بدانند می‌توانند از موزه قهوه دیدن کنند که دارای حدود 300 نمایش تاریخی است و تاریخچه نوشیدنی در امارات و تأثیر جهانی آن را به تصویر می‌کشد. مطمئن شوید که طعم قهوه سنتی عربی را که در کافه دم کرده است میل کنید. حتی می‌توانید دستگاه قهوه و خود آن را از این موزه خریداری کنید. 

تماس: +971-4-353-8777 | +971-4-353-8666 

مکان: ویلای 44، محله تاریخی الفهیدی، بستکیه، بر دبی

ساعات کاری: 09:00 صبح تا 05:00 بعد از ظهر (جمعه تعطیل است)

بازار نساجی

Textile Souq یا بازار نساجی در محله الفهیدی دبی دارای بهترین پارچه‌ها، لباس‌های چاپ شده و ابریشم است که چشم شما را تا ساعت‌ها به خود خیره می‌کنند. بازدید از این بازار قدیمی یکی از کارهایی است که حتما باید انجام دهید؛ بازاری زیر سقف‌های چوبی و لباس‌های رنگارنگ. 

بهترین راه برای دیدن دبی قدیمی و یافتن بهترین پارچه‌ها، ابریشم‌ها و لباس‌های چاپ شده در این سمت از منطقه است. اینجا سوغاتی بخرید و از چانه زدن نترسید.

مرکز تفاهم فرهنگی شیخ محمد

Sheikh Mohammad Center for Cultural Understanding

مرکز تفاهم فرهنگی شیخ محمد (SMCCU) زاییده فکر اعلیحضرت شیخ محمد بن راشد آل مکتوم بود. او نیاز دید مرکزی را راه‌اندازی کند که مهاجران را در مورد سنت‌ها و آداب و رسوم امارات آموزش دهد. این مرکز در یک برج بادی بازسازی شده در محله الفهیدی دبی واقع قرار دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند برای یک صبحانه، ناهار یا شام سنتی اماراتی ثبت نام کنند که با یک تور روشنگرانه در منطقه قدیمی شروع می‌شود. پس از آن، میهمانان روی فرش‌هایی به سبک بادیه‌نشین می‌نشینند و با غذاهای سنتی میهمانی می‌گیرند. 

محل سکونت: خیابان المسله، محله تاریخی الفهیدی، خانه 26

تماس: +971-4-353-6666

زمان: 08:00 صبح تا 04:00 بعد از ظهر (یکشنبه تا پنجشنبه) | 09:00 صبح تا 01:00 بعد از ظهر (شنبه)

دیگر مکان های فرهنگی

علاقه‌مندان به هنر می‌توانند منطقه تاریخی الفهیدی را برای هنر آن جستجو کنند، یکی از برجسته‌ترین مکان‌ها هتل XVA Art است. در این هتل چندین اثر به نمایش گذاشته شده که در نوع خود بسیار جالب و دیدنی هستند و به بازدیدکنندگان نگاهی اجمالی به هنر خاورمیانه می‌دهد. 

فضاهای عمومی آن دارای سه حیاط اصلی هستند که تابستان‌ها هوایی مطبوع و فضایی دلنشین دارد. این منطقه آرام که در سایه درختان قرار دارد، مکانی ایده‌آل برای شاعران، هنرمندان و بازدیدکنندگانی است که به دنبال آرامش هستند. 

مکان دیگری که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن بازدید کنند، گالری مجلسی است که هنرمندان منطقه و البته هنرمندان خارجی آثار خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند. 

مکان دیگری که ارزش بازدید دارد، بنیاد فرهنگی آلسرکال است که دارای بوتیک‌ها و گالری‌هایی است که از خلاقیت‌های جالبی از هنرمندان را به نمایش می‌گذارد. 

مناسبت هایی دیگر محله الفهیدی دبی

Al Fahidi neighborhood of Dubai

محله الفهیدی دبی علاوه بر نگهداری آثار هنری، محلی برای برگزاری رویدادهایی مانند نمایشگاه هنر سیکا، برنامه هنرمندان در هفته میراث، جشن‌های مذهبی و رویدادهای روز ملی است. برای بهترین تجربه، توصیه می‌کنیم هنگام شروع این رویدادها، تورهای البستکیه خود را برنامه‌ریزی کنید.

در پایان 

منطقه الفهیدی دبی روی دیگری از این شهر به شما نشان می‌دهد. محله‌ای قدیمی که حس و حال گذشته این شهر را به معرض نمایش می‌گذارد و سرگرمی‌ها مکان‌های تفریحی متفاوتی را داراست. اگر خواستید با گذشته این شهر روبرو شوید، محله الفهیدی را انتخاب کنید.

تور دبی سه کلیک منتظر خاطره‌سازی شماست! 

نظرات کاربران