آزاد و شناور شدن نرخ‌گذاری بلیط هواپیما

دیوان عدالت اداری، مصوبه ستاد تنظیم بازار که باعث شده بود بعضی پلتفرم‌های آنلاین فروش بلیط هواپیما مسدود شوند را باطل کرد و انواع بلیط هواپیما روی سایت‌های فروش بلیط قرار گرفت.

در رأی دیوان عدالت اداری آمده است: نرخ‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل هوایی در قلمرو نرخ‌گذاری تکلیفی دولت قرار نمی‌گیرد و اصل بر این است که عرضه و تقاضا، نرخ خدمات را تعیین می‌کند.

احکام برنامه ششم و برنامه پنجم توسعه بر آزاد بودن نرخ‌گذاری بلیت هواپیما دلالت دارند و بنابراین طبق رای دیوان عدالت اداری، نرخ‌گذاری بلیط هواپیما از طریق شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود که آنها هم این کار را براساس نیاز بازار و میزان تقاضا انجام می‌دهند. طبق این مصوبه، ستاد تنظیم بازار و شورای عالی هواپیمایی نقشی در تعیین قیمت بلیط هواپیما ندارند.

آزادسازی نرخ‌گذاری بلیط هواپیما برای اولین بار در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفته و پیش‌بینی شده بود اما این قانون از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به‌صورت کامل اجرا نشده و بعضی دوره‌ها، کف و سقف قیمت بلیط پروازهای داخلی از طرف این سازمان مشخص می‌شد که البته با اعتراض مداوم شرکت‌هایی هواپیمایی و انجمن آنها همراه بود.

این انجمن ابتدای سال جاری با توافق شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی، نرخ‌نامه پیشنهادی خود را هم برای شرکت‌های هواپیمایی ارسال کرد که در آن، افزایش حدود ۵۰ درصدی بلیط پیش‌بینی شده بود که مورد مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت. در نهایت این افزایش قیمت، باعث شد تعدادی از سایت‌های فروش بلیت هواپیما مسدود شوند.

رئیس سازمان هواپیمایی هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که نرخ‌گذاری بلیط هواپیما باید براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باشد اما طبق مصوبه جدید دیوان عدالت اداری، نرخ‌گذاری بلیط پروازهای داخلی باید از طریق بازار و طبق تقاضای بازار انجام شود و در قلمرو نرخ‌گذاری تکلیفی دولت قرار نمی‌گیرد.

تیرماه گذشته سازمان هواپیمایی کشوری، ۱۹ سایت فروش بلیط هواپیما را به دلیل گران‌فروشی مسدود کرد و پیش از آن هم مجوز آژانس هواپیمایی علی‌بابا را به همین دلیل تعلیق کرده بود. این مشکل پس از چند روز برطرف شد اما در عمل اتفاقی که افتاد، امکان فروش بلیط به صورت آنلاین محدود و به بازار سنتی منتقل شد.

حالا و براساس رأی دیوان عدالت اداری و طبق قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین قانون برنامه ششم توسعه، مصوبه ستاد تنظیم بازار باطل شده است و انواع بلیط هواپیما به صورت آزاد و شناور نرخ‌گذاری می‌شود.

در حال حاضر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با همکاری شرکت‌های هواپیمایی بار دیگر نرخ‌نامه پیشنهادی خود را برای شرکت‌های هواپیمایی ارسال کرده تا در محدوده مشخصی نرخ بلیت را تعیین کنند. البته هنوز مشخص نیست این رای مورد پذیرش سازمان هواپیمایی کشوری قرار می‌گیرد یا در نهایت این سازمان باز هم قیمت‌های مصوب خود را به شرکت‌ها ابلاغ می‌کند.

نظرات کاربران