هلند به چی معروفه؟

هلند به چی معروفه؟ | از میفی دوست داشتنی تا رنگ نارنجی!

هلند به چی معروفه؟ کشور هلند یکی از محبوب‌ترین مقصدهای اروپایی بین گردشگران تمام دنیا است. گردشگران برای دیدن بناهای تاریخی، قدم زدن و دوچرخه سواری در حومه شهر هر ساله به کشور هلند می‌آیند. هر کدام از شهرهای هلند به واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، به تنهایی نمادهای معروف هلند به حساب می‌آیند. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک به معرفی معروف‌ترین نمادهای هلند می‌پردازیم.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

گل‌های لاله

هلند به چی معروفه؟ گل‌های لاله

شاید یکی از دلایلی که مسافران به هلند می‌روند، بخصوص در فصل بهار، دیدن مزرعه‌های لاله باشد. سالانه میلیون‌ها گردشگر فقط برای دیدن لاله‌های شکوفا شده زیبا، در فاصله شش ماهه بین ماه مارس تا می به باغ‌های لاله معروفی مانند باغ کوکنهوف سر می‌زنند. در این باغ محبوب حدود 8 میلیون گل لاله در سال کشت و پرورش داده می‌شود و بزرگترین باغ گل لاله در کشور هلند است. 

البته باغ کوکنهوف تنها یکی از جاهایی است که گل لاله دارد. مزرعه لاله لیسه، همستد، هلگوم و وارموند نیز هر ساله میزبان بازدیدکنندگان مشتاقی است که از دیدن گل‌های رنگارنگ به وجد می‌آیند. اما گل لاله تنها نماد هلند نیست بلکه هزاران گونه دیگر مانند نرگس، اسطوخودوس، گل رز و سنبل گیاه در این سرزمین خارق‌العاده رشد می‌کند. با این حال، لاله از نمادهای معروف هلند در دنیا محسوب می‌شود و تبدیل به یک کسب‌و‌کار مهم در این کشور شده‌ است. پس اگر از دیدن لاله‌های هلندی سیر شده‌اید، به سراغ مزرعه گل نرگس، اسطوخودوس، گل رز و سنبل بروید. 

هلند به چی معروفه؟ پنیر

اگر در حین بازارگردی در هلند با بازاری پر از پنیرهای مختلف روبه‌رو شدید و مردم را درحال چانه زدن بر سر قیمت آن دیدید تعجب نکنید. به خصوص زمانی که به شهر گودا یا اِدام می‌روید، شاهد مراحل تولید آن به سبک سنتی خواهید بود زیرا پنیرهای هلندی به عنوان یکی از نمادهای معروف هلند شناخته شده است. حتی فروشگاه‌هایی تخصصی وجود دارد که می‌توانید مراحل تهیه پنیرها را با چشم ببینید. هلند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پنیر است که انواع پنیر گودا، کانترکاس و اِدام را به سرتاسر دنیا صادر می‌کند. 

کفش‌های چوبی

هلند به چی معروفه؟ کفش‌های چوبی

کفش‌های چوبی یکی‌دیگر از نمادهای معروف هلند است که از قرن سیزدهم در این کشور به دست هنرمندان کنده‌کاری و ساخته می‌شدند. این کفش‌های زیبا یکی از چندین چیزی است که هلند به آن معروف است که هنوز هم در ولندام و زانسه شانز به دست صنعتگران محلی تولید می‌شود. اگر به مناطق روستایی بروید، این کفش‌های خوش‌رنگ را در پای کشاورزان و باغبانان خواهید دید. حتی از این کفش چوبی خاص که یکی از نمادهای خاص هلند است، جاکلیدی و آهنربا تزئینی نیز می‌سازند تا به عنوان یادگاری مخصوص از هلند با خود به خانه ببرید. 

هلند به چی معروفه؟ آسیاب بادی

بعد از دیدن شهر روتردام، با رفتن به سمت غرب آن، احتمالا متوجه آسیاب‌های بادی بسیار بزرگی خواهید شد که در منطقه شیدام قرار گرفته‌اند. حتی در نزدیکی آمستردام در منطقه‌ای به نام زانسه شانز، دیده می‌شوند. این آسیاب‌های بادی جالب یکی از مهم‌ترین نمادهای معروف هلند است که برای آسیاب کردن دانه‌ها، پمپ کردن آب زیرزمینی و تخلیه آب از مناطق کم ارتفاع استفاده می‌شد. تعداد آسیاب‌های بادی که یکی از نمادهای معروف هلند است به بیشتر از 1000 عدد رسیده‌ است. حتی آسیاب بادی منطقه کیندردیک به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌ است که در نزدیکی روتردام قرار دارد و به قرن هجدهم مربوط می‌شود. آسیاب‌های بادی هلند به‌خاطر قدمت طولانی، بازسازی و تعمیر شده‌اند و هم اکنون عموم مردم می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. 

دلفت آبی

هلند به چی معروفه؟ دلفت آبی

برخلاف اکثر شهرهای هلند که به خانه‌های شیروانی، کانال‌های آب پر پیچ‌و‌خم و بناهای تاریخی معروف هستند، شهر دلفت در نزدیکی آمستردام، به واسطه سفال‌های خوش‌رنگی که تولید می‌کند، به شهرت رسیده. سفال دلفت به عنوان یکی از نمادهای معروف هلند، چشم هر مسافری را می‌گیرد. این سفال زیبا زمینه‌ای سفید رنگ دارد که با جزئیات آبی رنگ از لعاب قلع و اکسید کبالت تزئین می‌شود و در نهایت ترکیبی خاص شکل می‌گیرد که مظهر هلند است. یکی از کارخانه‌های محبوب تولیدکننده سفال دلفت بین گردشگران، کارخانه ظروف دلفت است. این سفال‌ها منحصربه‌فردترین سوغاتی خواهند بود که از هلند با خود خواهید برد به خصوص گلدان زیبایی که با این نوع سفال ساخته می‌شود. 

کانال‌ها؛ معروف ترین نمادهای هلند

ممکن نیست وارد هلند و خصوصا شهرهایی مثل آمستردام، لیدن، اوترخت، آلکار و هارلم شوید و متوجه کانال‌های آب زیادی نشوید که در امتداد خیابان‌ها قرار دارند. در حقیقت یکی دیگر از نمادهای معروف هلند، این کانال‌های پیچ‌در‌پیچ هستند و احتمالا هر کسی که آن‌ها را می‌بیند، دوست دارد بداند چرا هلند از شهر شناور یا ونیز هم کانال‌های بیشتری دارد. به‌طوری که آمستردام به‌خاطر داشتن 62 مایل کانال آب به “ونیز شمالی” معروف شده‌ است. از آنجایی که یک سوم این کشور زیر سطح آب قرار گرفته‌ است، هلند پروژه‌‌ای به اسم مدیریت جامع آب را آغاز کرد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های این پروژه، ساخت همین کانال‌ها بود که امروزه اکثر شهرهای هلند را احاطه کرده‌ است. 

وینسنت ون گوک

هلند به چی معروفه؟ وینسنت ون گوک

وینسنت ون گوک که اکثر دنیا او را با تابلو رنگ روغن “شب پرستاره” می‌شناسند، در قرن 19 در منطقه زوندرت بزرگ استان برابانت شمالی کشور هلند به دنیا آمده‌ است. آثار این هنرمند هلندی از مهم‌ترین آثار در دنیای هنر است که تا زمان زنده بودن او، کمتر کسی به آ‌ن‌ها توجه کرد و متاسفانه شهرت زیاد وینسنت پس مرگ او اتفاق افتاد. به‌ طوری که امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که وینسنت ون گوک بزرگ، منظره‌ها و پرتره‌هایی که او خلق کرده را نشناسد و تابلوهای زیبایش مانند تابلو شکوفه بادام، آفتابگردان و سیستا را ندیده باشد. ون گوک در دنیای امروز به یکی از نمادهای معروف و بخشی از فرهنگ هلند تبدیل شده‌ است که در آمستردام موزه‌ای به نام خود دارد که به آثار این هنرمند پرآوازه اختصاص داده شده‌ است. دوستداران و طرفداران ون گوک هر ساله برای بازدید از موزه ون گوک، موزه هنر در شهر لاهه و موزه کرولر-مولر در شهر ولوو به کشور هلند سفر می‌کنند. 

هلند به چی معروفه؟ هنرمندان هلندی

هلند فقط وینسنت ون گوک هنرمند را ندارد. این کشور زیبا محل تولد و زندگی بهترین استادان هنر بوده که در زمان خود آثار خارق‌العاده زیادی خلق کرده‌اند. امروزه بسیاری از مردم جهان هلند را با هنرمندان خاص آن می‌شناسند و این استادان هنر، از نمادهای معروف هلند هستند. خالق تابلو معروف “دختری با گوشواره مروارید” و “شیردوش” یوهانس ورمیر، در شهر دلفت هلند به‌ دنیا آمد و در طول زندگی‌اش به یکی از هنرمندان عصر خود تبدیل شد. 

شهر لیدن هلند هم افتخار این را دارد که محل تولد یکی از بزرگترین اساتید هنرهای تجسمی تاریخ هنر یعنی رامبراند مشهور باشد که خلاق اثر “نگهبان شب” راست. این هنرمند همواره تلاش می‌کرد تا با تکنیک‌های جدید، آثاری متفاوت‌تر و خاص‌تر خلق کند. البته در شهر لیدن هنرمند دیگری به نام جان استین در قرن هفدهم متولد شد که با بینش روانشناختی خاص خود، تاریخ هنر را دچار تحول کرد. پیت موندریان و ام. سی. اشر از دیگر استادهای هنر این کشور هستند که توانستند به یکی از نمادهای معروف هلند در دنیا تبدیل شوند. 

دوچرخه‌سواری؛ یکی از نمادهای معروف هلند

هلند به چی معروفه؟

یکی از حقایقی جالب درباره هلند این است که تعداد دوچرخه در هلند بیشتر از جمعیت مردم است و هر شهروند هلندی بیشتر از یک دوچرخه در خانه خود دارد. مردم هلند دوچرخه سواری را به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره خود تبدیل کرده‌اند و حتی به کودکان خود از سن کم دوچرخه‌سواری را یاد می‌دهند. دوچرخه‌سواری در هلند یکی از سالم‌ترین تفریحات برای گردشگران است و به یکی از نمادهای معروف هلند نیز تبدیل شده‌ است. اکثر مسافران با کرایه کردن دوچرخه تک‌تک شهرهای هلند را می‌گردند. 

یکی از دلایلی که مردم در هلند همیشه درحال دوچرخه‌سواری هستند، زمین صاف و هموار این کشور است که به شما اجازه می‌دهد با دوچرخه به راحتی به هر جا که می‌خواهید بروید. در هلند مسیرهای مخصوص زیادی برای رکاب زدن در شهر و حومه در نظر گرفته شده‌ است که این هم یکی‌ دیگر از دلایل است. البته در این کشور قوانین راهنمایی و رانندگی از دوچرخه‌سواران حمایت می‌کند که باعث شده تا مردم علاقه داشته باشند از دوچرخه به جای ماشین یا موتور سیکلت استفاده کنند. 

هلند به چی معروفه؟ غذاهای سنتی هلند

معمولا یکی از چیزهایی که هر کشور با آن شناخته می‌شود، غذاهای مخصوص آن کشور است. به‌طور مثال ایتالیا به اسپاگتی و پیتزاهای خوشمزه‌اش و کره جنوبی به کیمچی و نودل‌ معروف است. یکی از چیزهایی که هلند به آن معروف است، استروپ وافل خوشمزه‌ای است که اکثر مردم در کنار نوشیدنی‌های دیگر مانند چای میل می‌کنند و مزه خیلی خوبی دارد. این وافل‌های خوشمزه که در بین دو لایه خمیر نازک و ترد خود، شربتی چسبناک دارد، برای اولین بار در منطقه گودا هلند تهیه شد و هم اکنون یکی از شیرینی‌های محبوب دنیا است. 

البته جدا از شیرینی، یکی از نمادهای معروف هلند، غذایی به نام نیوه هلندی است. هلندی‌ها برای درست کردن این غذا، از شاه ماهی خام استفاده می‌کنند و در کنار آن پیاز خرد شده و غوره هم قرار می‌دهند. یکی‌دیگر از غذاهای هلند که به یکی از نمادهای معروف هلند تبدیل شده‌است، هوچ پاچ است که از مخلوط پوره سیب‌زمینی با سبزیجات درست می‌شود و برای تزئین در کنار آن سوسیس یا بیکن سرو می‌کنند.

رنگ نارنجی؛ معروف ترین نماد هلند

هلند به چی معروفه؟

اگر به هلند بروید و در فستیوال‌ها و جشن‌های آن مانند روز پادشاه شرکت کنید قطعا متوجه خواهید شد که همه مردم هلند لباس‌های نارنجی رنگ پوشیده‌اند و حتی تم جشن‌ها به رنگ نارنجی است. در حقیقت علاقه هلندی‌ها به رنگ نارنجی به خانواده سلطنتی خانه نارنجی برمی‌گردد. این خانواده سلطنتی در زمانی که اسپانیا قصد اشغال هلند را داشت، توانست نقش بسزایی در شورش مردم هلند برعلیه ارتش اسپانیا ایفا کند. بعد از آن زمان، رنگ نارنجی به یکی از نمادهای معروف هلند و نماد غرور ملی مردم هلند تبدیل شد. حتی زمانی که تیم ملی هلند در مسابقات شرکت می‌کنند، مردم هلند با لباس‌های نارنجی رنگ، بازیکنان کشور خود را تشویق می‌کنند. 

هلند به چی معروفه؟ دی جی‌های هلندی

اگر در ماه اکتبر به آمستردام برسید، جشن موسیقی رقص الکترونیک برگزار می‌شود. در این جشنواره، بزرگترین دی‌جی‌های هلند با موسیقی‌های هیجان‌انگیز، جشن را به شور‌و‌هیجان می‌اندازند. در حقیقت کشور هلند بیشترین تعداد دی‌جی را در دنیا دارد و دی‌جی‌های حرفه‌ای تبدیل به یکی از نمادهای معروف هلند شده‌اند. از جمله دی‌جی‌هایی که در جشن EDM به روی صحنه می‌آیند، هاردوِل، افروجک، تیستو، مارتین گریکس و دان دیابلو هستند که موسیقی‌های ساخته شده توسط آن‌ها در سراسر دنیا شناخته شده‌ است. 

شهر آمستردام؛ پایتخت هلند

هلند به چی معروفه؟

پایتخت کشور هلند که در بخش شمالی کشور واقع شده از دیگر نمادهای معروف هلند و یک شهر گردشگری بسیار مهم است. سالانه تعداد بسیار زیادی از مسافران فقط به‌ خاطر دیدن آمستردام محبوب به این کشور می‌آیند تا در خیابان‌های زیبای آن قدم بزنند، در کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های درجه یک آن غذای سنتی هلند را تجربه کنند و در مناظر چشم‌نواز آن عکس یادگاری بگیرند. آمستردام حتی نسبت به دیگر شهرهای هلند موزه‌های بزرگتر و بهتری هم دارد. یکی از معروف‌ترین موزه‌های آن، موزه رایکس است. البته اگر به آمستردام می‌روید حتما باید خانه آنه فرانک را هم ببینید. 

هلند به چی معروفه؟ روتردام 

بعد از آمستردام، دومین شهر بزرگ و البته پرطرفدار در هلند، شهر روتردام است. شهر روتردام از نظر اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است چون یکی از بزرگترین بنادر هلند در آن قرار گرفته و به همین دلیل از مناطق تجاری اصلی این کشور محسوب می‌شود. روتردام به عنوان یکی از نمادهای معروف هلند، به پایتخت معماری آن نیز شناخته می‌شود و گردشگرانی که به هنر معماری علاقه دارند، از جاذبه‌های روتردام دیدن می‌کنند. یکی از این جاذبه‌ها، برج رصد یوروماست است. این برج با داشتن 185 متر ارتفاع، بلندترین ساختمان شهر روتردام است که به مناسبت دومین نمایشگاه باغبانی فلوریا ساخته شد. در کنار این ساختمان‌های سربه‌فلک کشیده، در مرکز روتردام، پل کابلی اراسموس را خواهید دید که از رودخانه ماس عبور می‌کند و دو بخش شمالی و جنوبی روتردام را به هم وصل می‌کند. 

خانه‌های زیبا

هلند به چی معروفه؟

فقط با چند روز گشتن در مناطق مختلف هلند، متوجه خواهید شد که در هلند برخلاف بعضی از دیگر کشورها، خانه‌هایی که در مناطق روستایی ساخته می‌شوند از نظر طراحی و زیبایی دست کمی از خانه‌های مناطق شهرنشین ندارد. هلند در سطح جهانی به معماری خلاقانه معروف است. زمین‌های هلند به واسطه کانال‌های زیادی اطراف آن‌ها به قطعات کوچک و باریکی تقسیم شده و ساختن خانه‌هایی با ظرافت و زیبا در چنین زمین‌های باریک تقریبا کار هر کشوری نیست و تنها هلند است که با معماری خاص خود از پس این کار برآمده‌ است. طراحی زیبای خانه‌ها در مناطق مختلف هلند چه در قدیم و چه در عصر حاضر، یکی از نمادهای معروف هلند بوده و است و سالانه میلیون‌ها مسافر و گردشگر را مجذوب خود می‌کند. 

خانه آن فرانک

خانه آن فرانک یکی از محبوب‌ترین موزه‌های شهر آمستردام است. اکثر گردشگران برای دیدن این خانه، به هر قیمتی که شده‌ است بلیط آنلاین آن را تهیه می‌کنند چون تمام بلیط‌ها به سرعت به فروش می‌رسد و اگر دست نجنبانید، بلیط نصیب شما نخواهد شد. داستان خانه آنه فرانک به دوران جنگ جهانی دوم برمی‌گردد که نازی‌ها به هلند رسیده بودند. در آن زمان، دختری به نام Anne (آنه) برای در امان ماندن از دست نیروهای نازی به همراه هفت نفر دیگر، به مدت دو سال در بخش کوچکی مخفی می‌شوند که فقط به اندازه 41 متر مربع جا داشت. در طی این دو سال، این دختر یهودی خاطرات روزانه خود را از این مخفیگاه در دفتری ثبت می‌کند. بعدها پدر آنه که تنها بازمانده هولوکاست بود، دفتر خاطرات دختر خود را منتشر می‌کند و همین باعث شهرت آنه فرانک می‌شود و او را به یکی از نمادهای معروف هلند تبدیل می‌کند. 

هلند به چی معروفه؟ میفی دوست‌داشتنی

هلند به چی معروفه؟

میفی، خرگوش محبوب کودکان هلندی، با اینکه فقط یک شخصیت خیالی است که توسط هنرمند هلندی، دیک برونا، خلق شده، ولی با این حال یکی از نمادهای معروف هلند به‌شمار می‌آید. این خرگوش محبوب در بیش از 30 کتاب مصور حضور دارد و حتی از روی این شخصیت داستانی، فیلم و سریال هم ساخته‌ شده است. اگر به شهر اوترخت سری بزنید، میدانی می‌بینید که به شکل این شخصیت دوست داشتنی هلندی ساخته شده‌ است. در شهر اوترخت که زادگاه برونا است، موزه‌ای به طور کامل به میفی اختصاص داده شده‌ است و به کودکان اجازه می‌دهد که در دنیای میفی معروف بچرخند و خوش بگذرانند. 

کلام آخر

کشور هلند که معمولا به لاله و آسیاب‌های بادی خود بیشتر شناخته می‌شود، به چیزای بیشتری معروف است. از هنر و معماری خارق‌العاده این کشور گرفته تا شخصیت‌های تاریخی و خیالی آن. هر کدام از شهرهای هلند به واسطه ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود، تبدیل به نمادهای معروف هلند در بین مردم جهان شده‌اند و میلیون‎‌ها گردشگر برای دیدن روتردام مدرن، تجربه قایق سواری در کانال‌های آمستردام و خوردن غذاهای خوشمزه هلندی به این کشور سفر می‌کنند. حالا شما بگویید دوست دارید کدام یکی از دیدنی‌های هلند را تجربه کنید؟

نظرات کاربران