rome
1 آبان 1402
رم

رم به چی معروفه؟ یک شهر، هزاران داستان!

اگر کسی از شما بپرسد که روم به چی معروفه؟ اولین چیزهایی که به ذهن شما برسد، مکان‌های تاریخی آن مانند کلوسئوم، تاریخ روم و یا غذاهای معروف آن باشد. اما در واقع رم به خیلی چیزهای دیگر شناخته می‌شود که شاید دانستن آن برای شما جالب باشد. اگر قصد سفر به رم را دارید، بهتر است در قدم اول با تمام چیزهایی که رم به خاطر آنها معروف است آشنا شوید. ما در این مقاله تصمیم داریم تا به طور کامل به سوال رم به چی معروفه؟ پاسخ دهیم و تمام مکان‌ها، افراد، غذاها و نمادهای معروف رم را به شما معرفی کنیم.

Tour europe

رزرو بلیط هواپیما رم با سه کلیک!

رم به چه دلیل شناخته شده است؟

رم به‌ خاطر بناهای تاریخی‌اش شناخته می‌شود و به عنوان «شهر ابدی» نامیده می‌شود، زیرا ساکنان باستان معتقد بودند این شهر برای همیشه ادامه خواهد داشت. سازه‌هایی مانند کولوسئوم و پانتئوم تقریباً دو هزار سال پیش ساخته شده‌اند، اما تا به امروز پابرجا هستند. علاوه بر این، رم به دلیل مذهب کاتولیک خود به ویژه در شهر واتیکان مشهور است.

تاریخ، سنت و فرهنگ

در قدم اول رم به دلیل فرهنگ، سنت و تاریخ خود در بین تمام جهانیان شهرت دارد:

روم باستان

Ancient Rome

بین قرن هشتم قبل از میلاد و قرن پنجم پس از میلاد، یکی از چشمگیرترین و فراموش نشدنی ترین دوره‌هایی وجود دارد که جهان تاکنون شناخته است. بنابراین، رم در دوران باستان به چه چیزی معروف بود؟ روم باستان متمدن بود و راه را برای نسل‌های آینده هموار کرد. مهارت‌های مهندسی و دانش علمی آنها کمک کرد تا ساختمان‌های تاریخی، قنات‌ها و میدان‌های کامل بسازند. یکی دیگر از عناصری که در آن سرآمد بودند ادبیات بود که در آن زمان به زبان لاتین نوشته می‌شد. نمایشنامه نویسانی مانند پلاتوس و انیوس به خاطر کمدی خود مشهور بودند، در حالی که دیگران مانند ویرجیل اشعار دراماتیک می‌نوشتند.

امپراطوری روم

امپراتوری روم دوره خاصی در روم باستان بود که در 27 قبل از میلاد آغاز شد و بیش از 1000 سال به طول انجامید. پس از سقوط جمهوری روم و ترور ژولیوس سزار، امپراتور آگوستوس که برادرزاده و پسر خوانده سزار بود، به فرمانروایی منصوب شد. اگر چه تا پایان امپراتوری روم تقریباً 70 امپراتور وجود داشت، اما آگوستوس همیشه بهترین در نظر گرفته می‌شد. گذشته از ایجاد برخی از معماری‌های معروف روم که تعداد کمی از آنها تا به امروز باقی مانده است، این امپراتوری به وحشی بودن شهرت داشت. آنها ارتش قدرتمندی داشتند، سرزمین‌های سه قاره را فتح کردند و بسیاری را سلاخی کردند.

فراگوستو

ferragosto rome

یکی از تعطیلات برجسته در رم، فراگوستو است که از امپراتور آگوستوس گرفته شده است. این روز هر سال در 15 آگوست به عنوان یک تعطیلات عمومی در سراسر ایتالیا جشن گرفته می‌شود. مردم محلی معمولاً برای مراسم صبحگاهی از کلیسا دیدن می‌کنند که به مراسم عروج مریم اختصاص دارد. از آنجایی که فراگوستو در تابستان اتفاق می‌افتد، مردم اغلب از این فرصت برای بازدید از سواحل رم استفاده می‌کنند. غذاهای دریایی کبابی می‌شوند و اغلب به پاستا افزوده می‌شود. سپس  یک جشن بزرگ با دوستان و خانواده برگزار خواهد شد.

مد

در پاسخ به سوال رم به چی معروفه؟ باید بگوییم که اگر چه رم اغلب تحت الشعاع میلان قرار می‌گیرد، اما در واقع به عنوان پایتخت مد شناخته می‌شود. پارچه‌های کتانی و پنبه‌ای با پارچه‌های آزاد در رم محبوب هستند، زیرا کاربردی بودن نیز به همان اندازه که سبک در اولویت است. مقصد اصلی رم که در آن می‌توانید لباس‌های گران ‌قیمت پیدا کنید، «مثلث مد» است که از Piazza del Popolo، Piazza di Spagna و Piazza Venezia تشکیل می‌شود. در اینجا شما می‌توانید برندهای لوکس ایتالیایی مانند ورساچه، گوچی و بوتگا ونتا را پیدا کنید. هفته مد رم بسیاری از این خانه‌های مد را به نمایش می‌گذارد. این رویداد هر ساله تعداد زیادی از شرکت کنندگان بین المللی را به خود جلب می‌کند.

نواحی و مناطقی که رم به آن شهرت دارد

در شهر رم چندین محل یا مناطق مختلف وجود دارد که رم را بیش از پیش مشهور کرده‌اند. این مناطق عبارتند از:

شهر واتیکان

Vatican City

شهر واتیکان کوچکترین کشور جهان است. این یک شهر-دولت بوده که توسط رم احاطه شده است، بنابراین آن تنها کشوری است که در یک شهر قرار دارد. همچنین این تنها مکان در جهان است که 100 درصد ساکنان آن کاتولیک هستند و در نتیجه آن را به یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها تبدیل می‌کند. گفته می‌شود، این یک مکان زیارتی مذهبی برای بسیاری از کاتولیک‌ها و مسیحیان است، در حالی که به دلیل اهمیت آن یک جاذبه توریستی محبوب است. شهر واتیکان علیرغم اندازه کوچکش، به‌ خاطر موزه واتیکان، کلیسای سیستین متعلق به قرن پانزدهم در داخل آن و کلیسای عظیم سنت پیترز شهرت دارد. علاوه بر این، کاخ حواری محل اقامت رسمی پاپ است که رئیس کلیساهای کاتولیک است.

مونتی

مونتی منطقه‌ای جادویی است که برخی از بهترین مکان‌های دیدنی رم را در خود جای داده است . این از کلمه به معنای کوه گرفته شده، زیرا در سه تپه از هفت تپه رم یعنی Celio، Esquilino و Viminale گسترده شده است. کولوسئوم، کلیسای کاتولیک Trinità dei Monti و حمام‌های تراژان از جمله جالب‌ترین مناظر تاریخی هستند. اگر برای خرید وقت دارید، حتما از Piazza della Madonna dei Monti دیدن کنید. این میدان روستایی دارای کافه‌های محلی، ساختمان‌های قدیمی زیبا، و بوتیک‌های مد روز است.

تروی

Trevi Fountain

تروی، معروف به Rione II، دارای برخی از دیدنی‌ترین جاذبه‌هایی است که در پاسخ به سوال رم به چی معروفه؟ می‌توان آن را معرفی کرد. اگر چه فواره تروی شناخته شده‌تر است، اما چندین سازه و ساختمان قابل توجه دیگر نیز در اینجا وجود دارد. به عنوان مثال، کاخ کویرینال یکی از اقامتگاه‌های رسمی رئیس جمهور ایتالیا است. این بنا توسط پاپ گریگوری سیزدهم در تپه کویرینال، بلندترین تپه رم، ساخته شد. اگر به دنبال یک تجربه فرهنگی غنی هستید، گالری ملی هنرهای باستانی یک موزه و مجموعه جالب است. آثار هنری معروفی از نوابغ خلاق مانند رافائل، برنینی و برونزینو وجود دارد. کاوش در این منطقه یکی از کارهای توریستی و در عین حال محبوب در رم است و ارزش وقت گذاشتن را دارد.

تراستور

تراستور محله‌ای سنتی و به سبک بوهمیایی در مقابل رودخانه تیبر است. جمعیت جوان آن را به خاطر کافه‌های آزاده، فروشگاه‌های صنایع دستی، و میدان‌های آرامش ‌بخشش می‌ستایند. اگر مرکز رم برای شما خیلی شلوغ است، این منطقه‌ای است که می‌توانید در آن استراحت کنید. میدان سانتا ماریا میدانی باستانی با جاذبه‌های تاریخی متعدد است. این کلیسا خانه کلیسای سانتا ماریا، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شهر بوده که در قرن چهارم ساخته شده است. علاوه بر این، فواره‌ای که در قلب میدان قرار دارد، قدیمی‌ترین فواره باقی مانده در رم است.

نشانه‌ها و معماری که رم به آن مشهور است

حتماً تا به حال عکس‌های مختلفی از معماری رم را در اینترنت مشاهده کرده‌اید. بنابراین اگر بخواهیم به سوال رم به چی معروفه؟ پاسخ دهیم باید بگوییم که معماری و نشانه‌های رم یکی دیگر از چیزهایی است که این شهر را تا این حد مشهور کرده است:

کولوسئوم

Colosseum

بی‌تردید هنگامی که درباره رم به چی معروفه؟ صحبت می‌کنیم باید از کولوسئوم اسم بیاوریم. معروف‌ترین بنای دیدنی ایتالیا، کولوسئوم نمونه‌ای بارز از معماری چشمگیر روم از قرن اول است. این یک آمفی تئاتر به یاد ماندنی است که پس از سال‌های متوالی جنگ و تاریکی برای امپراتور وسپاسیان ساخته شده است. هدف این بود که این مکان یک مکان سرگرمی برای تمدن باستان باشد، جایی که می‌توان نمایش‌ها و نمایش‌های موزیکال‌ها را در آن برگزار کرد. با گذشت زمان، این سازه  بی‌توجهی و تخریب زیادی را پشت سر گذاشته است، اما بارها تعمیر شد. در نتیجه، هنوز به خوبی حفظ شده است و تا به امروز به عنوان یادآور مهندسی پیشرفته در این دوران از آن یاد می‌شود. این یک جاذبه بسیار محبوب در شهر رم است، بنابراین حتماً از قبل بلیط بگیرید یا به یک تور راهنما بپیوندید تا واقعاً این مکان تاریخی مهم را درک کنید. کولوسئوم در طول شب در مقایسه با روز بسیار متفاوت به نظر می رسد. پیشنهاد می‌شود که آن را حتما بعد از غروب خورشید ببینید.

فواره تروی

یکی از حقایق شگفت انگیز در مورد رم برای بسیاری این است که بیش از 300 فواره در سراسر شهر پراکنده شده است. قدیمی‌ترین آن به قرن هشتم باز می‌گردد. تصور می‌شود مهم ترین فواره، فواره تروی باشد که در مقابل کاخ جذاب Palazzo Poli قرار دارد.  در حوض چشمه مجسمه مرمر سفید اقیانوسوس، خدای تیتان اسطوره‌ای رودخانه‌ها قرار دارد. این یک ویژگی سبک باروک است که بر بسیاری از بناهای تاریخی رم تأثیر گذاشته است و همان ماده کولوسئوم است.

پانتئون

pantheon

پانتئون یک بنای تاریخی الهام بخش از روم باستان است. این اسم از کلمه یونانی به معنای “همه خدایان” گرفته شده است، که در ابتدا برای آن به عنوان معبد ساخته شد. این بنا در ابتدا توسط آگریپا برای قدردانی از امپراتور آگوستوس به خاطر پیروزی او در نبرد آکتیوم ساخته شد. با این حال، چندین بار به دلیل بلایای طبیعی مانند آتش سوزی و صاعقه تخریب شد. در نهایت پانتئون به عنوان یک کلیسای کاتولیک بازسازی شد. امروز، می‌توانید به صورت رایگان از این مکان دیدن کنید و فضای داخلی باورنکردنی را ببینید. 

کلیسای سنت پیتر 

کلیسای سنت پیتر یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی رم و جهان است که در شهر واتیکان واقع شده است. ساخت این ساختمان به سبک رنسانس بیش از 150 سال طول کشید که از سال 1506 شروع شد. برخی از تحسین ‌شده‌ترین معماران، از جمله میکل آنژ، مسئول این فرآیند بودند. این کلیسا شکل صلیبی درازی دارد و بلندترین گنبد جهان را در راس خود دارد. این مکان مقدس محل دفن سنت پیتر و همچنین امپراتور اتو دوم و ملکه کریستینا سوئد است. 

پله‌های اسپانیایی

Spanish Steps

یکی از طولانی‌ترین و عریض‌ترین راه پله‌ها در تمام اروپا، پله‌های اسپانیایی است. 135 پله همگی از سنگ تراورتن رومی ساخته شده اند و در پایه پیاتزا دی اسپاگنا قرار دارند. سه تراس تثلیث مقدس را به تصویر می‌کشد. فرانچسکو دی سانکتیس، با طراحی برجسته خود برنده مسابقه شد. این پله‌ها با هدف قراردادی بین فرانسه و اسپانیا به دستور لویی دوازدهم ساخته شد. این پلکان طولانی کلیسای فرانسوی Trinità dei Monti در بالا را به میدان اسپانیایی Piazza di Spagna در پایین متصل می‌کند.

رم به چی معروفه؟ از ژلاتو تا بستنی ایتالیایی!

هر کشوری چندین غذای منحصر به فرد و لذیذ مخصوص به خود را دارد. شهر رم هم چندین غذای فوق العاده دارد که عبارتند از:

کربنارا

کاربونارا سنتی در رم یک غذای ساده است که به راحتی با چند ماده تازه درست می‌شود. اما اجازه ندهید این شما را گول بزند، این غذای ایتالیایی لذیذ یک وعده غذایی واقعا خوشمزه را می‌سازد. بخش عمده پاستا نودل اسپاگتی نازک است که با پنیر پکورینو رومانو، پانچتا و تخم مرغ مخلوط شده است. عنصر اصلی در یک کاربونارا سنتی فلفل سیاه است که در سراسر ظرف مخلوط می‌شود. این غذا با افزودن یک کرم غلیظ برای ایجاد بافت مخملی تر، با روش آمریکایی متفاوت است. 

ژلاتو

gelato

بهترین غذاهای رم بدون ژلاتو ناقص خواهد بود. ژلاتو از خامه، شیر و شکر درست می‌شود. نه به خاطر مواد تشکیل دهنده اش، بلکه به طور خاص‌تر، با بستنی متفاوت است. کرم کمتری استفاده می‌شود و همین امر آن را سبک‌تر و همچنین سالم‌تر می‌کند. طعم‌های ژلاتو بسیار متفاوت است، با این حال شکلات تلخ یا نوتلا در رم محبوب‌ترین است. از طرفی دیگر، طعم‌های کمی تلخ تری مانند پسته وجود دارد، یا می‌توانید یک ترکیب میوه‌ای سالم را انتخاب کنید. این دسر یکی از محبوب‌ترین دسرها و شیرینی‌های ایتالیایی در سطح بین المللی است، اما هیچ جایی بهتر از تهیه آن از کشور مبدا وجود ندارد.

افراد مشهور رم

رم محل پرورش بسیاری از دیکتاتورها، بازیگران و افراد مهم تاریخ است:

ژولیوس سزار

Julius Caesar

ژولیوس سزار مسئول بسیاری از موفقیت‌های روم باستان است. برخی او را به عنوان یک دیکتاتور بی رحم می‌شناسند که ارتش خود را در نبردهای خونین رهبری می‌کرد. از معروف‌ترین پیروزی‌های او می‌توان به جنگ‌های گالیک اشاره کرد که نبرد آلسیا به عنوان بزرگترین دستاورد او در نظر گرفته شد. در فرهنگ پاپ، سزار به دلیل رابطه‌اش با کلئوپاترا برجسته است. آن‌ها به عنوان یکی از بزرگترین عاشقان تمام دوران در نظر گرفته می‌شدند و اغلب در هالیوود به تصویر کشیده می‌شوند.

سوفیا لورن

سوفیا لورن بازیگر و چهره مشهوری است که در رم متولد شد. برخی از بهترین فیلم‌های کلاسیک او عبارتند از دو زن که برای آن برنده جایزه اسکار شد و Arabesque که برای آن جایزه بامبی را برد. سوفیا لورن علاوه بر هالیوود، یکی از مشهورترین افراد رم نیز به دلیل شخصیتش در رسانه هاست. او به خاطر بینش و ظاهرش معروف است. 

فرانچسکو توتی

Francesco Totti

شناخته شده‌ترین بازیکن فوتبال ایتالیا در سطح جهان فرانچسکو توتی است. او در رم متولد شد و در پست فوروارد برای رم و همچنین تیم ملی بازی کرد. بهترین دستاوردهای توتی شامل دو نامزدی توپ طلا، قهرمانی در جام جهانی فوتبال در سال 2006 و دو قهرمانی سوپرجام ایتالیا است. او علاوه بر بازی، نزدیک به 20 سال کاپیتان رم بود.

سخن پایانی

در این مقاله درباره رم به چی معروفه؟ صحبت کردیم. شهرت رم باستان، شهر ابدی به خاطر مکان‌های تاریخی‌اش که شامل قلعه‌های چشمگیر ایتالیایی و همچنین کاخ‌های پیچیده با فضای داخلی خیره‌ کننده است. سازه‌هایی مانند فواره‌ها، آمفی‌تئاتر و حتی راه‌پله‌ها به دلیل حفظ و نگهداری بسیار محبوب هستند. علاوه بر این، غذاهایی که رم به آن معروف است شامل پاستا، پیتزا و ژلاتو است. هیچ چیز لذت بخش‌تر از کاوش در خیابان‌های سنگفرش رم با آفتابی که روی صورت شما می‌تابد و یک میان وعده خوشمزه ایتالیایی در دست شما نیست.

نظرات کاربران