Church basement

کلیسای وست مینستر؛ به سبک گوتیک!

کلیسای وست مینستر یک کلیسای بزرگ به سبک گوتیک است که در شهر وست مینستر انگستان واقع شده و یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی این کشور به شمار می‌رود. قدمت این شاهکار معماری به قرن 13 تا 16 میلادی برمی‌گردد. بنا بر افسانه‌ها در زمان اسقف ملیتوس گروهی از راهبان بِنِدیکتین به این مکان آمدند و سنت عبادت روزانه را پایه‌گذاری کردند. با این حال این کلیسا زمانی مورد توجه قرار گرفت که در سال 1605 ادوارد اعتراف‌کننده تاج و تخت خود را در این مکان برپا کرد و در نهایت به همراه همسرش همانجا به خاک سپرده شد. ساخت بنایی که امروزه از این کلیسا می‌بینید به دستور پادشاه هنری سوم آغاز شد و او نیز پس از مرگ در همین کلیسا به خاک سپرده شد.

کلیسای وست مینستر تاریخ گسترده و عمیقی دارد، چرا که درست از زمان ویلیام فاتح تمام تاج‌گذاری‌های پادشاهان و ملکه‌های بریتانیایی و انگلیسی در این کلیسا برگزار شد. این کلیسا در واقع یک کلیسای «ویژه‌‌ی سلطنتی» به حساب می‌آید، به این معنی که کاملا تحت حاکمیت پادشاه است و به هیچ ارگان دیگری پاسخگو نیست. این بنای تاریخی باشکوه نقطه‌ی عطفی در گردشگری بریتانیا به حساب می‌آید و پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این بنای باشکوه با تاریخ چند صد ساله را از دست ندهید. در ادامه این جاذبه‌ی گردشگری را معرفی کرده و به نکات مهمی که در بازدید از آن باید بدانید اشاره می‌کنیم.

چرا باید از کلیسای وست مینستر بازدید کنید

Westminster

کلیسای وست‌ مینستر به چند دلیل یک مکان دیدنی بسیار خاص به شمار می‌رود. بیش از 3300 تن از افرادی که در تاریخ جهان سهم مهمی داشتند در این کلیسا دفن شده‌اند، افرادی شامل 17 نفر از پادشاهان و ملکه‌های بریتانیا، دانشمندان، شاعران، مورخان، نویسندگان و حتی رقصنده‌ها. دست کم پانزده زوج سلطنتی از جمله ملکه الیزابت دوم و پرنس ادوارد در این کلیسا ازدواج کرده‌اند، پرنس ویلیام و کیت میدلتون نیز در این کلیسای باشکوه مراسم عروسی خود را برگزار کردند.

یکی دیگر از دیدنی‌های این کلیسا صندلی تاج‌گذاری است که در سال 1296 برای پادشاه ادوارد اول ساخته شد. در قسمتی از این کلیسا چندین شاعر و نویسنده‌ی مشهور دفن شده‌اند و به این قسمت «گوشه‌ی شاعران» گفته می‌شود. وجود پنجره‌های رنگی نفیس و معماری خیره‌کننده به سبک گوتیک و قرار گرفتن کلیسای وست مینستر در نزدیک دیگر جاذبه‌های گردشگری محبوب لندن مثل کاخ وست مینستر، برج لندن و چرخ و فلک چشم لندن باعث شده شده این کلیسای زیبا هر سال میزبان بیش از یک میلیون بازدیدکننده باشد.

معماری کلیسای وست مینستر

بنای امروزی کلیسای وست مینستر به دستور پادشاه هنری سوم ساخته شد. در آن زمان معماران معروفی چون هنری رینز، جان گلاستر و رابرت بورلی بر ساخت آن نظارت داشتند. این معماران تحت تاثیر معماری کلیساهای ریمز، آمنیس و چارترز ایده‌ی محراب و سالن‌های پرنور را اجرا کردند. آنها همچنین ویژگی‌های برجسته‌ی سبک گوتیک مانند طاق‌های نوک‌ تیز، سقف‌های آجدار، راهرو‌های 30 متری و پشت‌بندهای معلق را در طراحی و ساخت این سازه‌ی شگفت‌انگیز به کار بردند. کلیسای وست مینستر بلندترین طاقِ سبک گوتیک را در انگلستان دارد، ارتفاع این طاق به 31 متر می‌رسد.

سر گیلز گیلبرت اسکات، آخرین معماری که در دهه‌ی 1870 بر روی این سازه کار کرد، خانه‌ی فصلیِ کلیسای وست مینستر را اینگونه توصیف‌ می‌کند: «ساختاری که به خودی خود یک سازه‌ی کامل است». خانه‌ی فصلی در بخش شرقی کلیسا قرار دارد و جایی بود که راهبان به همراه راهب بزرگ برای دعا و خواندن از روی قوانین سنت بندیکت در آن گرد هم جمع می‌شدند. این بخش شبیه به هشت ضلعی ساخته شده و حدود هشتاد صندلی در آن قرار دارد و در مرکز آن یک ستون بزرگ و باشکوه وجود دارد که کف را به سقف طاقی شکل آن متصل می‌کند.

خانه‌ی فصلی را با شیشه‌های رنگیِ زیبا، کاشی‌کاری‌های قرون وسطایی و نقاشی‌های دیواری فوق‌العاده تزیین کرده‌اند. کلیسای وست مینستر در چند سال اخیر چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته اما ذره‌ای از زیبایی و شکوه ذاتی این مکان تاریخی کم نشده است، برعکس این مرمت‌ها باعث شده تا جایگاه خود را به عنوان یک شاهکار معماری حفظ کند.

طراحی داخلی کلیسای وست مینستر

Westminster

کلیسای وست مینستر یکی از مهم‌ترین و چشم‌نوازترین کلیساهای لندن است. فضای داخلیِ زیبا و بزرگ آن وقایع تاریخی بسیاری را در طول قرن‌ها از سر گذرانده و آنها را به زیبایی روایت می‌کند. ویژگی‌های سبک گوتیک از جمله پنجره‌های مزین به شیشه‌های رنگی، ستون‌های حکاکی شده و سقف‌های گنبدی شکل به خوبی در شبستان کلیسا رعایت شده است. سقف گنبدی این کلیسا حدود 30 متر ارتفاع دارد. همچنین مقبره و یادبودهای فراوانی متعلق خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا و شخصیت‌های مشهور در همه جای کلیسا به چشم می‌خورد. محل قرارگیری گروه کر نمای باشکوهی از حکاکی‌های چوبی قرون وسطایی را به نمایش می‌گذارد.

کلیسای کوچک مری‌آندرکرافت، از قدیمی‌ترین بخش‌های این مجموعه و محل مخصوص تاج‌گذاری از دیگر فضاهای مهم کلیسای وست مینستر هستند. تمام پادشاهان بریتانیا از سال 1066 در این محل تاج‌گذاری کرده‌اند. معبد سنت ادوارد اعتراف‌کننده، یکی از قدیسین حامی انگلستان، نیز در این کلیسا قرار دارد. این فضاهای داخلی نفس‌گیر که قدمت بعضی از آنها به بیش از 900 سال می‌رسد تجربه‌ای به یاد ماندنی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

چه کسانی در این کلیسا دفن شده‌اند؟

کلیسای وست مینستر از دیرباز مکانی مهم برای دفن افراد قدرتمند و بانفوذ بریتانیا در طول تاریخ بوده است. این کلیسا 960 سال پس از میلاد مسیح تاسیس شد و از آن زمان شاهد تاج‌گذاری‌ها و تشییع‌ جنازه‌های پادشاهان انگلیسی بوده که با اردوارد اعتراف‌کننده در سال 1066 آغاز شد. این کلیسا علاوه بر خانواده‌ی سلطنتی محل دفن شخصیت‌های برجسته‌ی بسیاری از جمله شاعران، سیاستمداران و دانشمندان بوده است.

افراد مشهوری از جمله چارلز داروین، اسحاق نیوتون، چارلز دیکنز و جفری چاوسر در این کلیسا آرمیده‌اند. از دیگر افراد مهم دفن شده در این کلیسا می‌توان به الیور کرامول، لارنس اولیویه، ویلیام پیت بزرگ و وینستون چرچیل اشاره کرد. همچنین برای شخصیت‌های مشهوری که پس از مرگ جسدشان سوزانده شده یادبودهایی ساخته‌اند و خاکسترشان را در آنجا پراکنده‌اند از جمله این افراد می‌توان جان لنون را نام برد.

مهم‌ترین دیدنی‌های کلیسای وست مینستر

1. صندلی تاج‌گذاری

Coronation chair

این صندلی بلوط به دستور پادشاه ادوارد اول ساخته شد و از سال 1308 برای مراسم تاجگذاری از آن استفاده می‌شود. به هنگام ساختن این صندلی سنگ اسکُن را که به عنوان سنگ سرنوشت یا سنگ تاج‌گذاری شناخته می‌شود در این صندلی تعبیه کردند. این سنگ یک بلوک سنگی قرمز رنگ است که برای قرن‌ها از آن در مراسم تاج‌گذاری پادشاهان اسکاتلند استفاده می‌شد. بر اساس افسانه‌ها این همان سنگی است که یعقوب در بِتِل به آن تکیه داد. این سنگ امروزه در قصر ادینبورگ نگهداری می‌شود. اگر به پشت صندلی تاج‌گذاری بروید می‌توانید حکاکی‌هایی را که بازدیدکنندگان در قرن‌های 18 و 19 بر روی بدنه‌ی چوبی آن حک کرده‌اند ببینید.

2. گوشه‌ی شاعران

گوشه‌ی شاعران نامی است که به قسمت جنوبی کلیسای وست مینستر داده‌اند. این نام را به افتخار شاعران، نویسندگان و نمایشنامه نویسانی برگزیده‌اند که در آنجا دفن شده‌اند. اولین شاعری که در این مکان به خاک سپرده شد، جفری چاسر، نویسنده‌ی داستان‌های کانتربری بود. از دیگر نویسندگان مدفون در این بخش می‌توان به چارلز دیکنز، توماس هاردی، آلفرد تنیسون، جین آستین، امیلی برونته، لوئیس کارول اشاره کرد. آخرین شاعری که در کلیسای وست مینستر دفن شد فیلیپ لارکیب بود که در دوم دسامبر سال 2016 درگذشت.

3. ناقوس‌های کلیسای وست مینستر

این کلیسا در سال 1065 و به دستور ادوارد اعتراف‌کننده ساخته شد اما اولین اطلاعات ثبت‌شده درمورد ناقوس‌ها به سال 1230 برمی‌گردد. در حال حاضر ده ناقوس در کلیسای وست مینستر وجود دارد که معمولا در جشنواره‌های کلیسا، روزهای مقدس، سالگرد تاسیس کلیسا، رویدادهای مدنی و برای خدمات ویژه نواخته می‌شوند.

4.  زیرزمین کلیسا

Church basement

قدمت زیزمین کلیسای وست مینستر به قرن یازدهم و همزمان با ساخت پایه‌های نورمنِ سازه در سال 1065 برمی‌گردد. از زمان تاسیس موزه در سال 1905 این زیرزمین نمایشگاه‌های بسیاری را در خود جای داده است؛ از جمله مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از مجسمه‌های سلطنتی، صفحات شیشه‌ای مربوط به قرون وسطا، قطعاتی از مجسمه‌هایی مربوط به قرن دوازدهم، صندلی تاج‌گذاری مری دوم و نمونه‌های کپی‌شده از صندلی تاج‌گذاری اصلی.

5. قبرستان کلیسای وست مینستر

قبرستان کلیسای وست مینستر یکی از مهم‌ترین مکان‌ها در بریتانیاست. این کلیسا آخرین خانه‌ی بسیاری از افراد خانواده‌ی سلطنتی، شخصیت‌های مشهور ادبی، سیاستمداران و بسیاری دیگر از افراد بانفوذ در طول تاریخ بوده است. بعضی دیگر از افرادی که در این قبرستان دفن شده‌اند عبارتند از: ساموئل جانسون، رودیارد کیپلینگ، آلفرد تِنیسون، هنری پورسِل، ویلیام ویلبرفورس و هشت نفر از نخست‌ وزیران انگلستان.

اطلاعات مهمی که هنگام بازدید باید بدانید

ساعات بازدید از کلیسا

کلیسای وست مینستر از دوشنبه تا جمعه از ساعت 9:30 صبح تا 3:30 بعدازظهر، و شنبه‌ها از 9 صبح تا 1 بعدازظهر (و در ماه‌های می تا آگوست 9 صبح تا 3 بعدازظهر) آماده‌ی پذیرش از بازدیدکنندگان است.

دسترسی به کلیسای وست مینستر

با اتوبوس: اتوبوس‌های 11، 24، 88، 148 و 211 از مقابل ورودی کلیسا می‌گذرند. اتوبوس‌های 3، 12، 53، 87، 109، 159 و 453 نزدیک به کلیسا توقف دارند و با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خود را به کلیسا برسانید.

با مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به کلیسای وست مینستر ایستگاه سنت جیمز پارک و ایستگاه وست مینستر هستند.

با قطار: نزدیک‌ترین ایستگاه‌های قطار ایستگاه‌های ویکتوریا و واترلو هستند.

بهترین زمان برای بازدید از کلیسا

Church basement

با اینکه نمی‌توان زمان مشخصی برای بازدید از کلیسا در نظر گرفت اما مشخصا صبح‌ها خلوت‌تر است. پس برای دیدن مناظر زیبای کلیسا برنامه‌ی خود را برای اوایل روز تنظیم کنید.

نکاتی که در بازدید از کلیسا باید به خاطر داشته باشید

از آنجا که کلیسای وست مینستر در نزدیکی ساختمان پارلمان لندن و چرخ و فلک چشم لندن واقع شده بهتر است در ساعات اولیه‌ی روز خود را به آنجا برسانید تا بتوانید از دیگر جاذبه‌های نزدیک به این مجموعه نیز دیدن کنید.

کلیسا روزهای یکشنبه برای بازدید باز نیست، اما در عوض می‌توانید در مراسم یکشنبه‌های کلیسا شرکت کنید یا از تماشای تکنوازی ارگ در کلیسا لذت ببرید.

سنگ‌فرش‌های کلیسای وست مینستر عموما قدیمی و ناهموار هستند پس پیشنهاد می‌شود حتما کفش راحت به پا کنید.

نیاز نیست لباس خاصی به تن داشته باشید اما به این نکته توجه کنید که کلیسا مکانی مقدس است و بهتر است لباس مناسب بپوشید.

توصیه می‌شود افرادی که ویلچر دارند از در شمالی وارد مجموعه شوند.

سگ‌های راهنما اجازه‌ی ورود به کلیسا را دارند.

متاسفانه داخل کلیسا نمی‌توانید عکسبرداری یا فیلمبرداری کنید.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به کلیسای وست مینستر

چند مورد از جاذبه‌های دیدنی معروف لندن در نزدیکی کلیسای وست مینستر قرار دارند و می‌توانید برنامه‌ی بازدید از آنها را در یک روز تنظیم کنید. این جاذبه‌ها عبارتند از: چرخ‌ و فلک چشم لندن، برج لندن، موزه‌ی هری پاتر، تئاتر لندن و موزه‌ی مادام توسو.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب کوتاه خواندید کلیسای وست مینستر وزنه‌ی مهمی در تاریخ بریتانیا به شمار می‌رود و از این جهت یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری لندن است. تلاش کردیم در این مطلب به طور مختصر این کلیسای زیبا را به شما معرفی کنیم و نکاتی را که رعایت آنها هنگام بازدید لازم است پوشش دهیم. امیدواریم به کمک این اطلاعات اوقات خوشی را در بازدید از کلیسای وست مینستر داشته باشید.

همین حالا بلیط هواپیما لندن را رزرو کنید !

نظرات کاربران