نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس

نکات مهمی که هنگام درخواست ویزای توریستی انگلیس باید بدانید

انگلیس یکی از کشورهای پرگردشگر شمال اروپا به شمار می‌رود و هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن جاذبه‌های گردشگری این کشور بارانی به آن سفر می‌کنند. برای ورود به انگلیس حتما باید ویزای توریستی دریافت کنید. فرقی نمی‌کند مدت زمان سفر شما چقدر است یا به چه هدفی سفر می‌کنید، حتما باید ویزای توریستی داشته باشید. در حال برنامه‌ریزی برای سفر به انگلیس هستید و می‌خواهید نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس را بدانید؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل در مورد شرایط اخذ ویزا و نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس را برای شما شرح دهیم.

برای دریافت ویزای انگلستان با سه کلیک همراه باشید

نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس

نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس

ویزای توریستی انگلیس را معمولا با نام ویزای پنج ساله انگلیس می‌شناسند. به واسطه داشتن این ویزا می‌توانید از انگلستان بازدید کنید. بر اساس دلایلی که متقاضی برای بازدید از این کشور ارائه می‌دهد ویزای گردشگری انگلیس به چند دسته تقسیم می‌شود. هرکدام از این انواع ویزا را که بگیرید تنها برای مدتی کوتاه اعتبار دارد و متقاضی اجازه تحصیل و کار در این کشور را ندارد. از آنجا که مدت اعتبار این ویزا کوتاه است برای افرادی که قصد اقامتی کوتاه مدت در انگلیس را دارند مناسب است. اهداف گردشگری، بازدید از اقوام یا شرکت در یک رویداد معتبر می‌تواند از دلایل درخواست برای اخذ ویزای توریستی انگلیس باشد.

فرآیند اخذ و تمدید ویزای توریستی انگلیس محدودیت‌هایی دارد که باید به آنها توجه کنید. از جمله نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس تمکن مالی است. وقتی برای اخذ ویزای توریستی انگلیس اقدام می‌کنید تمکن مالی شما اهمیت بسیاری دارد. برای نشان دادن تمکن مالی باید گردش حساب 3 تا 6 ماه اخیر را ارائه کنید. علاوه بر اینکه موجودی این حساب باید برای سفارت انگلیس قانع‌کننده باشد چند نکته دیگر هم وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. از زمان افتتاح حساب باید چند ماه گذشته باشد. موجودی حساب مذکور باید در گردش باشد. دلایلی که این پول گردش پیدا کرده باید موجه باشد. 

با توجه به هدف از سفر می‌توانید بین ویزای توریستی کوتاه‌مدت و بلندمدت انتخاب کنید. مدت اعتبار ویزای توریستی کوتاه مدت 6 ماه است. اگر سفارت بریتانیا تشخیص دهد که شما برای این سفر زمان بیشتری نیاز دارید احتمال دارد که هنگام بررسی پرونده ویزای توریستی انگلیس ویزای بلندمدت به شما بدهد. مدت اعتبار ویزای بلندمدت انگلیس بین 2 تا 10 سال است.

از دیگر نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس که باید بدانید این است که همه انواع ویزاهای توریستی قابل تمدید نیستند. برخی از ویزاهای مهمی که نمی‌توان تمدید کرد عبارتند از ویزای تحصیلات تکمیلی، ویزای جوانان و ویزای استارت‌آپ. این ویزاهای غیرقابل تمدید را می‌توانید به نوع دیگری از ویزای انگلیس تغییر دهید. برای مثال اگر ویزای تحصیلات تکمیلی دارید ممکن است بتوانید درخواست ویزای اسکیل ورکر بدهید. این نکته را باید در نظر داشته باشید که باید حتما از طرف یک کارفرمای تایید شده پیشنهاد کاری داشته باشید. برای تمدید ویزای توریستی انگلیس حتما باید به کشور خود بازگردید و از آنجا درخواست ویزای جدید ارسال کنید.

وقتی برای اخذ ویزای توریستی انگلیس اقدام می‌کنید در ابتدا ویزای 6 ماهه برای شما صادر می‌شود و سپس ارائه مدارک لازم و معتبر به سفارت بریتانیا می‌توانید این ویزا را به 11 ماه تغییر دهید. باید به این نکته توجه کنید که تمدید ویزای توریستی انگلیس یک فرایند دشوار است و باید ثابت کنید که برای کار یا هدفی که در این کشور دارید باید مدت زمان بیشتری در این کشور بمانید. بهتر است برای تمدید ویزای توریستی پیش از موعد انقضای ویزای فعلی اقدام کنید. 

انواع ویزای توریستی انگلیس

نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس

از نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس که باید بدانید تنوع بالای این نوع ویزای است. شما باید بر حسب هدف سفر و مدت زمانی که در نظر دارید یکی از این ویزاها را انتخاب کنید.

اخذ ویزای توریستی انگلیس برای دیدار با خانواده

در صورتی که قصد دیدار با خانواده یا آشنایان خود را دارید باید ویزای توریستی دیدار با خانواده بگیرید. از جمله نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس برای دیدار با خانواده می‌توان به این موارد اشاره کرد: این ویزا 6 ماه اعتبار دارد. با این ویزا حق کار و استفاده از خدمات دولتی را ندارید. با این ویزا نمی‌توانید اعضای خانواده را به همراه خود ببرید و در صورتی که خانوادگی سفر می‌کنید باید برای هر فرد به صورت جداگانه ویزا دریافت کنید.

ویزای توریستی اشخاص زیر 18 سال

در صورتی که متقاضی زیر 18 سال قصد سفر به انگلیس را دارد باید برای این نوع ویزا درخواست بدهد. از نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس برای زیر 18 ساله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: این ویزا 18 ماه اعتبار دارد. هنگام ثبت درخواست برای این ویزا باید مدارک معتبری از محل اقامت خود به همراه تمکن مالی مناسب ارائه دهید.

اخذ ویزای توریستی انگلیس برای کسب‌وکار

این نوع ویزا با ویزای کاری انگلیس متفاوت است. با داشتن ویزای توریستی کسب‌وکار تنها فعالیت‌های کاری محدودی را می‌توانید در این کشور انجام دهید. از جمله نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس برای کسب‌وکار می‌توان موارد زیر را نام برد: این ویزا 6 ماه اعتبار دارد. با داشتن این ویزا تنها می‌توانید برای شرکت رویدادها و کنفرانس‌های کاری، تکمیل پروژه‌های آکادمیک، شرکت در رویدادهای ورزشی، برگزاری جلسه و مذاکره با شرکت‌ها و امضای قراردادهای کاری استفاده کنید.

اخذ ویزای توریستی انگلیس برای تحصیلی کوتاه‌مدت

نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس

ویزای توریستی تحصیلی نیز با ویزای تحصیلی در انگلیس متفاوت است. این ویزا مخصوص افرادی است که برای مدت زمانی محدود و کوتاه قصد تحصیل در انگلستان را دارند. از جمله نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس برای تحصیل کوتاه‌مدت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مدت زمان اعتبار این ویزا 6 ماه است. در صورتی که قصد تحصیل طولانی‌مدت دارید این ویزا مناسب شما نیست. اگر قصد تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترا دارید نمی‌توانید این نوع ویزا را درخواست کنید.

ویزای توریستی ترانزیت

در صورتی که قصد سفر به کشوری را دارید که لازم است از خاک انگلستان برای ترانزیت و تعویض پرواز استفاده کنید باید برای ویزای توریستی ترانزیت درخواست بدهید. از جمله نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس برای ترانزیت که حتما باید از آنها مطلع باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: این ویزا تنها 48 ساعت اعتبار دارد. مراحل دریافت این ویزا نیز متفاوت است و تنها 48 ساعت قبل باید برای درخواست اقدام کنید. هنگام ثبت درخواست باید مدارک سفر خود به کشور مقصد را نیز ارائه دهید.

زمان مناسب برای تمدید ویزای توریستی انگلیس

از نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس که اهمیت بسیاری دارد زمان مناسب برای درخواست تمدید آن است. به یاد داشته باشید که حتما باید قبل از انقضای ویزای فعلی خود برای تمدید ویزای انگلیس اقدام کنید. طبق قوانین جدید ویزای انگلیس درخواست شما باید حتما قبل از تاریخ انقضای ویزای فعلی به سازمان مهاجرت انگلستان ارسال شده باشد. اگر فردی که درخواست تمدید ویزای انگلیس می‌دهد هنوز داخل کشور باشد و پس از انقضای ویزای فعلی اقدام کند از نظر وزارت کشور به عنوان فردی که به صورت غیرقانونی در انگلستان مانده در نظر گرفته می‌شود و مطابق با قوانین مهاجرت غیرقانونی با وی رفتار می‌شود.

شرایط تمدید و نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس

نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس

همانطور که اشاره کردیم این ویزا به صورت 6 ماهه صادر می‌شود و در صورتی که متقاضی دلایل معتبر ارائه دهد می‌تواند آن را تا 11 ماه تمدید کند. احتمال تمدید ویزای توریستی انگلیس برای افرادی که صرفا برای گردش و تفریح وارد این کشور می‌شوند بسیار پایین است اما باز هم می‌توان برای تمدید آن اقدام کرد. برای تمدید این نوع از ویزا باید حتما سابقه دریافت ویزای کوتاه مدت 6 ماهه را داشته باشید. برای اقامت طولانی‌تر در انگلیس باید دلایل موجه با مدارک معتبر ارائه کنید. هنگام درخواست برای تمدید ویزای توریستی انگلیس باید اثبات کنید که قصد اقامت مستمر در این کشور را ندارید و کاربری ویزای خود را تغییر نمی‌دهید. با ویزای توریستی بلندمدت انگلیس می‌توانید با هر بار ورود به خاک انگلیس 6 ماه در آن اقامت داشته باشید.

مدارک لازم و بعضی نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس 

داشتن مدارک کامل و دقیق از دیگر نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس است. این مدارک را باید در روز مصاحبه به سفارت ارائه دهید. مدارک لازم برای اخذ یا تمدید ویزای توریستی از این قبیل می‌باشد:

  • دریافت فرم درخواست از سایت سفارت بریتانیا و تکمیل آن با توجه به نوع ویزا.
  • پاسپورت معتبر با حداقل 3 ماه اعتبار. توجه داشته باشید که پاسپورت شما باید حداقل یک صفحه خالی داشته باشد.
  • دو قطعه عکس رنگی جدید. این عکس باید در 6 ماه اخیر گرفته شده باشد.
  • ارائه تمکن مالی. تمکن مالی شامل گردش حساب 3 تا 6 ماه اخیر می‌‌شود.
  • ارائه پاسپورت‌های قبلی تا 10 سال گذشته که تاریخچه سفرهای متقاضی را نشان می‌دهد. 
  • محل اقامت خود در انگلیس را پیش از سفر باید مشخص کنید و مدارک آن را به سفارت ارائه دهید.
  • ارائه برنامه یا هدفی که از این سفر دارید.
  • ارائه دعوتنامه معتبر از کسی که تابع یا مقیم قانونی انگلیس باشد.
  • پرداخت هزینه لازم برای اخذ ویزای توریستی انگلیس.

مراحل درخواست و دیگر نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس

شما برای ارائه درخواست خود به سفارت انگلیس در ابتدا باید در سایت کارگزاری ویزای انگلیس یک حساب کاربری درست کنید. در فرم درخواست باید اطلاعات کامل شخصی و اعضای خانواده را درج کنید. جزئیات شغل و سوابق شغلی خود را به طور کامل و دقیق در فرم ذکر کنید. همچنین باید سوابق سفر خود به کشورهای خارجی دیگر و سوابق سفر به انگلستان را نیز باید در فرم درج کنید.  در مرحله بعد باید نوع ویزای خود را مشخص کنید و یک وقت برای مصاحبه را سفارت تعیین کنید. در مرحله بعدی از مراحل اخذ ویزای توریستی انگلیس باید هزینه‌های لازم برای بررسی مدارک و انگشت نگاری را پرداخت کنید. دقت کنید که پس از ارسال اسکن مدارک تنها 30 دقیقه برای پرداخت هزینه بررسی پرونده فرصت دارید و این هزینه 19.20 پوند است. شماره پیگیری را که پس از پرداخت به شما داده می‌شود نزد خود نگهدارید. در این مرحله از اخذ ویزای توریستی انگلیس باید به صورت حضوری و به همراه مدارک به یکی از دفاتر VFS مراجعه کنید. از نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس مراجعه به دفاتر VFS است، بدون مراجعه به این دفاتر و ارائه مدارک پرونده شما بررسی نمی‌شود. سفارت پس از بررسی مدارک آنها را به شما برمی‌گرداند. در آخرین مرحله از اخذ ویزای توریستی انگلیس در صورتی که مرحله انگشت نگاری را داخل ایران انجام داده باشید پاسپورت به آدرس منزل شما پست می‌شود. حدوده 3 هفته زمان می‌برد تا نتیجه درخواست شما اعلام شود.

هزینه لازم برای اخذ ویزای توریستی انگلیس

هزینه‌ای که برای اخذ ویزای توریستی انگلیس دریافت می‌شود در واقع حق‌الزحمه سفارت برای بررسی مدارک و ثبت اطلاعات بیومتریک است که بر حسب نوع ویزایی که انتخاب کرده‌اید متفاوت است و قابل استرداد نیست.

نوع ویزاهزینه به دلار آمریکا
توریستی 6 ماهه130 دلار
توریستی 2 ساله490 دلار
توریستی 5 ساله873 دلار
توریستی 10 ساله1090 دلار
تحصیل به مدت 6 تا 12 ماه260 دلار
توریستی درمانی (6 تا 11 ماه)260 دلار
تحقیقاتی (6 تا 12 ماه)260 دلار
ویزای گاردین (حداکثر 12 ماه)692 دلار
ویزای ترانزیت83 دلار
ویزای عبور هوایی (DATV)46 دلار
ویزای توریستی ازدواج 130 دلار

کلام پایانی

اتباع غیربریتانیایی به هر دلیلی که بخواهند وارد انگلستان بشوند باید مجوز ورود یا ویزا دریافت کنند. مدت زمانی که متقاضی برای سفر در نظر دارد متفاوت است و کارمندان سفارت پس از بررسی پرونده و دلایلی که متقاضی در آن درج کرده ویزای مناسب وی را صادر می‌کنند. مراحل ثبت درخواست و نکات مهم درباره ویزای توریستی انگلیس کمی پیچیده و دشوار به‌نظر می‌رسد. در مقاله‌ای که از نظر گذراندید سعی کردیم بعضی از این نکات را برای شما شرح دهیم. امیدواریم به کمک این راهنما بتوانید ویزای مناسب خود را انتخاب کنید و سفر خوبی به این کشور زیبا داشته باشید.

نظرات کاربران