عجایب گردشگری ایران

عجایب گردشگری ایران؛ از جنگل جیغ تا مثلث برمودا

اگر اهل هیجان و کشف ناشناخته‌ها هستید، همینجا بمانید و جای دوری نروید؛ چراکه سرزمینمان ایران، اسراری را در بعضی نقاط خود پنهان کرده‌است که برای کشف آن‌ها باید لباس ماجراجویی بر تن کنید و ذره‌بین به‌دست، بروید سراغ یافتن اطلاعات پنهان. پس اگر اهل ماجراجویی هستید، در این مقاله از سایت سه‌کلیک همراه ما باشید تا شما را با عجایب گردشگری ایران آشنا کنیم.

برای رزرو بلیط هواپیما ارزان قیمت با سه کلیک همراه باشین!

ترکیب مثلث برموردا و اجنه؛ از عجایب گردشگری ایران

یب مثلث برموردا و اجنه

در جنوب سمنان، کویری خطرناک و وهم‌انگیز به نام کویر ریگ جن وجود دارد. این کویر به مثلت برمودای ایران معروف است. چیزی که در کویر ریگ جن واقعی و ترسناک است و جان آدم‌ها را می‌گیرد، وجود باتلاق‌هایی کشنده در کویر است؛ باتلاق‌هایی که هر موجود زنده‌ای را غرق می‌کند و به کام مرگ می‌کشاند. پس هیچوقت به سرتان نزند که به کویر ریگ جن بروید؛ چراکه منطقه‌ای بسیار خطرناک است.

شب‌ها از این کویر صداهای ترسناک بلند می‌شود؛ چراکه آنجا خانه اجنه و موجودات ماوراءالطبیعیه است. به گفته محلی‌ها، این موجودات ترسناک اجازه ورود انسان‌ها به کویر را نمی‌دهند. اگر انسانی به آنجا برود، بی‌شک زنده برنخواهدگشت و ناپدید می‌شود. 

اما آیا واقعا این کویر جن دارد؟ همانطور که گفتیم، صداهای عجیب‌وغریب زیادی خصوصا هنگام شب در کویر پخش می‌شود. اما باید بگوییم همه این صداها دلیل علمی دارد؛ چیزی که مردم عام از آن بی‌خبرند. از آنجایی که هنگام روز، دمای هوای کویر بسیار گرم است و شب که می‌شود درجه حرارت پایین می‌آید، سنگ‌ها در اثر اختلاف دما ترک می‌خورند و می‌ترکند. علاوه بر این، برخورد باد با ریگ‌های کویر نیز صدای سایشی ایجاد می‌کند و همه این‌ها در کنار هم باعث ایجاد خرافات می‌شود و البته از دلایلی است که کویر جن را به عجایب گردشگری ایران تبدیل می‌کند.

دریاچه ارواح نوشهر

در حدفاصل بین نوشهر و نور، دریاچه‌ای اسرارآمیز به نام دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز وجود دارد. این دریاچه برخلاف نامش، مظهری از زیبایی‌های طبیعت است. درختان توسکا و ممرز در این دریاچه به چشم می‌خورند که البته به دلیل مجاورت با آب، پوسیده یا از وسط نصف شده‌اند. در میان دریاچه نیز ریشه درختانی را می‌بینیم که از آب بیرون آمده‌ و اصلا همین‌ها است که فضای دریاچه را وهم‌انگیز می‌کند؛ وگرنه هیچ روح سرگردانی در این دریاچه وجود ندارد!

وقتی به این دریاچه می‌روید، با طبیعتی بکر و دست‌نخورده مواجه می‌شوید که سرتاسرش پر است از پرندگانی که با صدایشان فضای آنجا را روح‌نواز می‌کنند. جالب است بدانید که دریاچه ارواح در ابتدا فقط پوشیده از درختان توسکا و ممرز بوده‌ و در طی مدن زمان و به دلیل بارش باران، به تالاب تبدیل شده‌ و یکی از عجایب گردشگری ایران در نوشهر را ایجاد کرده‌است.

جنگل جیغ؛ عجایب ترسناک گردشگری ایران

عجایب گردشگری ایران

جنگل جیغ، جنگلی اسرارآمیز در روستای سربرج طرقبه مشهد است که هنگام شب تا سپیده‌دم از آن صدای جیغ، بلند می‌شود. شنیدن صدای جیغ باعث شده‌است تا هم محلی‌ها بترسند و هم گردشگران بازدید خود را نصفه و نیمه رها کنند. مردم می‌گویند صداهای جیغ می‌تواند دو دلیل داشته‌باشد؛ دلیل اول حضور اجنه و شیاطین در این جنگل است که شب‌ها از خود صداهای عجیب‌وغریب و ترسناک ایجاد می‌کنند، دلیل دوم زنی است که در این جنگل سوخته و به قتل رسیده‌است و شب‌ها با صدای جیغ به دنبال قاتل خود می‌گردد. هر دوی این دلایل کافی است که جنگل جیغ، یکی از عحایب گردشگری ایران باشد.

رودخانه سربرج در جنگل جیغ، تا قبل از سال 1390 خشک بود و در سال 1390 پر از آب شد، اما نکته عجیب این جا است که دقیقا بعد از اینکه آب به رودخانه برگشت، صدای جیغ‌ هم شنیده شد؛ درواقع در فصل‌هایی که آب رودخانه خشک است، صدای جیغ شنیده نمی‌شود، اما همزمان با پر شدن آب، این صداها به گوش می‌رسد. همین موجب شد تا کارشناسان به دنبال توجیهی علمی برای صدای جیغ بگردند. بعضی از آن‌ها می‌گویند همزمان با جاری شدن آب، ملخ‌ها به آنجا حمله می‌کنند و صدای جیغ درواقع صدای ملخ‌ها است. البته درجواب این نظریه می‌گویند که پس چرا ملخ‌ها آسیبی به درختان نزده‌اند؟ فرضیه دیگر آن است که صدای دسته‌جمعی جیرجیرک‌ها صدایی مانند جیغ ایجاد کرده‌است و عده‌ای هم می‌گویند این صدای جیغ درواقع صدای وزش باد میان شاخ و برگ درختان است. اما نکته ترسناک و چیزی که باعث می‌شود این جنگل به یکی از عجایب گردشگری ایران تبدیل شود این است که هنوز هیچکدام از این سه دلیل به اثبات نرسیده‌است!

مریخ‌نوردی در کوه‌های مریخی

درست است که امکانات سفر به مریخ برای ما فراهم نیست، اما هیچ جای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه ما در کشور خودمان کوه‌های مریخی داریم که یکی از عجایب گردشگری در ایران است. این کوه‌های زیبا که در فاصله 40 تا 50 کیلومتری از چابهار قرار دارند، به کوه‌های مینیاتوری نیز معروف‌اند؛ چراکه روی سطحشان، ترک‌ها و شیارهایی ریز و یکدست وجود دارد. اگر در امتداد کوه‌های مریخی پیش بروید، به دریاچه‌ای می‌رسید که هیچ کجا عین آن را ندیده‌اید؛ دریاچه‌ای صورتی‌رنگ و زیبا. گردشگران زیادی سالیانه به کوه‌های مریخی می‌روند و در آنجا پیاده‌روی می‌کنند و عکس می‌گیرند. نکته جالب درمورد کوه‌های مریخی این است که لای شیار این کوه‌ها فسیل‌هایی از موجودات دریایی پیدا شده‌ که نشان می‌دهد کوه‌ها قبلا زیر آب بوده‌است. متاسفانه این عجایب گردشگری در ایران، مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌ و در ژئوپارک ثبت نشده‌است. امیدواریم این اتفاق به‌زودی برای کوه‌های شگفت‌انگیز و زیبای مریخی پیش بیاید.

گورستان خالدنبی؛ یکی از عجایب زیبای گردشگری ایران

گورستان خالدنبی

شاید بعد از شنیدن اسم گورستان وحشت کنید و با خود بگویید دلتان نمی‌خواهد از این عجایب گردشگری  ایران بازدید کنید، اما باید بگوییم این گورستان چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبا دارد و عجایب زیادی در دل خود پنهان کرده‌است. گورستان خالد نبی که درگنبد گلستان واقع شده‌است، دارای چندین بقعه و زیارتگاه مربوط به خالد نبی، چوپان عطا و عالم بابا است. اما چیزی که این گورستان را متفاوت کرده‌است، وجود 600 سنگ قبر با اشکال عجیب‌وغریب است که بعضی از آن‌ها کوتاه هستند و بعضی تا 4 متر ارتفاع دارند. برخی می‌گویند قبرهای بزرگ، نمادی از آلت مردانه هستند و قبرهای کوچک نشان از سینه زنان دارند. برخی دیگر می‌گویند قبرهایی که ارتفاع بیشتری دارند، نماد مردی است که سرش کلاه گذاشته و به دور کمرش، کمربند بسته‌است و قبرهای کوچک سر و شاخ میچ است. عده‌ای هم هستند که می‌گویند که تندیس‌ها به صلیب شباهت دارند. به هرحال، نظریه‌ها متفاوت است اما چیزی که در این گورستان بسیار جالب توجه است، منظره و چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای آن است؛ به‌طوری که گمان می‌کنید وارد دشتی سرسبز و زیبا شده‌اید.

تنگه چاهکوه

کم‌تر کسی است که به قشم رفته باشد و اسم تنگه چاهکوه را نشنیده باشد. این تنگه که در بخش شهاب شهرستان واقع شده‌است، از عجایب گردشگری ایران محسوب می‌شود. وقتی وارد تنگه چاهکوه می‌شوید، در دو طرف خود دیواره‌هایی سنگی می‌بینید که در اثر فرسایش، حفره‌هایی دایره‌ای‌شکل روی آن‌ها ایجاد شده‌است و نمایی عجیب و اسرارآمیز به آن بخشیده‌است. هرچه در این تنگه پیش بروید، مسیر، باریک‌ و سخت‌تر می‌شود و دیواره‌ها بلندتر می‌شود؛ به‌طوری که ممکن است جایی برسد که آسمان تنها از شیارهایی باریک مشخص باشد. البته ما پیشنهاد می‌کنیم که بدون راهنما مسیری طولانی در تنگه طی نکنید. در طول مسیر این امکان وجود دارد که پایتان روی صخره‌های صیقلی صخره‌ها لیز بخورد. چهار چاه آب در تنگه چاهکوه قشم وجود دارد که با بخشندگی، منبع آب منطقه را تأمین می‌کند. علاوه بر این، در ورودی تنگه، تندیس سر نگهبان وجود دارد و از همان ابتدا شما را برای ورود به تنگه هیجان‌زده می‌کند.

دریاچه شهداد؛ از عجایب گردشگری ایران میان بیابان!

عجایب گردشگری ایران

شاید برایتان عجیب باشد بدانید که از دل کویر لوت، دریاچه‌ای به وجود آمده‌است به نام دریاچه شهداد. این دریاچه که در بخش شهداد استان کرمان واقع شده‌است، در اثر بارش باران و طغیان رود شور شکل گرفته‌ و به یکی از عجایب گردشگری ایران تبدیل شده‌است. اگر به این دریاچه بروید، تعجب می‌کنید؛ چراکه در آب‌وهوایی گرم و خشک و خالی از پوشش گیاهی، حجم وسیعی از آب را می‌بینید که خودنمایی می‌کند. اگر به دریاچه شهداد بروید، کلوت‌های شهداد که به شکل ستون‌هایی صخره‌است را در مسیر خود می‌بینید. به‌هرحال برای رفتن به آنجا مراقب باشید و حتما از راهنما کمک بگیرید.

دریاچه لیپار چابهار

دریاچه لیپار، یکی از عجایب گردشگری ایران است که در جاده چابهار به گواتر واقع شده‌است. رنگ آب این دریاچه بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند؛ چراکه صورتی‌رنگ است و در نوع خود منحصربه‌فرد. اگر دلیل رنگ آب لیپار را بپرسید، باید به نوعی از باکتری‌ها و پلانگتون‌ها اشاره کنیم که در آنجا وجود دارد و آب دریاچه را به رنگ صورتی درآورده‌است. لازم به ذکر است که آب این دریاچه بسیار شور است. اگر در فصل زمستان به دریاچه لیپار بروید، در آب دریاچه، ترکیبی از رنگ‌های صورتی، قرمز، آبی و نارنجی مشاهده می‌کنید که جلوه‌ای بسیار زیبا دارد.

باغ سنگی سیرجان؛ یکی از عجایب گردشگری ایران

اغ سنگی سیرجان

تا حالا کشاورزی را دیده‌اید که درختانی با میوه‌هایی از سنگ پرورش بدهد؟ باید بگوییم شخصی به نام درویش خان اسفندیارپور این کار را انجام داد! درویش خان فردی کر و لال بود و در سال 1340 به دلیل اصلاحات اراضی، زمین‌هایش خشک شد. او که از این بابت بسیار ناراحت و ناامید شده‌بود، تصمیم گرفت برای بیان اعتراض خود، اقدامی عجیب انجام دهد. به همین دلیل چاله‌هایی روی زمین حفر کرد و درختان خشکش را آنجا کاشت؛ سپس سنگ و لاستیک از شاخه درختان آویزان کرد. این باغ 1000 متری که 180 درخت را در خود جای داده‌است، از عجایب گردشگری ایران به شمار می‌رود. درباره انگیزه این باغ، روایت‌های فراوانی وجود دارد، برخی می‌گویند از آنجایی که درویش خان لال بود، تصمیم گرفت اعتراض خود را اینگونه بیان کند، برخی می‌گویند درویش خان آنقدر به باغش وابسته بوده که بعد از خشک شدنش مجنون شده و این کار را انجام داده‌است، برخی هم می‌گویند یک شب در خواب خود را در باغی این‌چنینی دیده و تصمیم گرفته‌است تا چنین اقدامی انجام دهد. 

قنات قصبه

قنات قصبه یکی از عجایب گردشگری ایران است که در شهرستان گناباد واقع شده‌است. وقتی به این قنات می‌روید، حیرت می‌کنید که چگونه ممکن است 2500 سال پیش، مردم قادر به طراحی و مهندسی چنین قنات بزرگی شده‌باشند. این قنات که قدیمی‌ترین و عمیق‌ترین قنات جهان است، یک شاهکار ادبی است که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده. چاه مادر قنات قصبه، عمقی برابر با 300 متر دارد. میزان آبدهی این قنات، 130 لیتر در ثانیه است. قنات قصبه دو جاذبه جذاب و مهم در دل خود دارد؛ یکی از آن‌ها ساعت آبی است که ساعتی دقیق بود و در زندگی کشاورزان نقش مهمی داشت و دیگری چرخ قصبه است که از آن برای حفاری استفاده می‌کردند. درمورد قنات قصبه نیز افسانه‌هایی وجود دارد. مثلا بعضی می‌گویند این قنات آنقدر اسرارآمیز است که انسان‌ها قادر به ساخت و حفرش نبودند و جن‌ها آن را ساختند؛ به همین دلیل به آن قنات جن گناباد هم می‌گویند. البته نام این قنات، در طول تاریخ بارها تغییر کرده‌است؛ نام‌هایی همچون قنات گناباد و قنات کیخسرو نیز دارد.

دریاچه گنج تخت سلیمان؛ از عجایب خطرناک گردشگری ایران

عجایب گردشگری ایران

دریاچه تخت سلیمان، دریاچه‎‌ای اسرارآمیز است که در فهرست عجایب گردشگری ایران قرار می‌گیرد. این دریاچه که به صورت طبیعی ایجاد شده‌است، بسیار خطرناک و مرگبار است؛ به‌طوری که هرکسی به آنجا وارد شود را در خود می‌بلعد و هلاک می‌کند. علت علمی‌اش برمی‌گردد به گل حاصل از خاکستر آتشفشان که در آنجا وجود دارد و مانند باتلاق، موجودات را به کام خود می‌کشد. علاوه بر این، آب دریاچه آهکی است و امکان شنا و غواصی را فراهم نمی‌کند. بعضی‌ها می‌گویند حضرت سلیمان در تخت سلیمان عصایش را به زمین زده‌است و دریاچه شکل گرفته‌است. دلیل اینکه به دریاچه، گنج تخت سلیمان می‌گویند، افسانه‌هایی است که می‌گوید کوروش پادشاه هخامنشی، اشیاء قیمتی خود را به عنوان نذر در آب این دریاچه می‌انداخته‌است و ساکنین آنجا نیز در دوران جنگ بین ایران و روم، همین کار را انجام می‌دادند. باید بگوییم از آنجایی که ورود به عمق این دریاچه به هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست و ورود به آنجا مساوی مرگ است، این افسانه‌ها اثبات نشده‌است.

گورستان سفیدچاه بهشهر؛ از عجایب گردشگری ایران

در روستای سفیدچاه شهرستان بهشهر، گورستان شگفت‌انگیزی وجود دارد که قدمتش برمی‌گردد به قرن نهم هجری. اگر به این گورستان وارد شوید، سنگ‌قبرهایی عجیب را می‌بینید که رویشان نوشته‌هایی خوانا و بعضا ناخوانا درباره افراد خفته در آن‌ها وجود دارد؛ نوشته‌هایی که اطلاعاتی درباره شغل و شیوه زندگی افراد مرده می‌دهد. نکته جالب‌تر این است که روی سنگ‌قبرها علاوه بر نوشته، نقش‌ونگارهایی وجود دارد که ویژگی و خصلت آن‌ها را بیان می‌کند؛ مثلا خورشید روی سنگ قبر، نشانی از بخشندگی آن فرد است و نقاشی‌های دیگر که هرکدام نماد خاصی است.

امامزاده‌ای که در گورستان سفیدچاه وجود دارد، قدمتش به 840 سال قبل برمی‌گردد. قبر حاکم شمال که شخصی به نام ملک بادله بود نیز در این گورستان وجود دارد. افسانه‌های محلی درباره این عجایب گردشگری ایران هم صادق است؛ بعضی می‌گویند از آنجایی که خاگ گورستان سفید است، جسد مردگان در آن پوسیده نمی‌شود! البته در اینجا بد نیست اشاره کنیم که نام دیگر گورستان سفیدچاه، گورستان سپید نیز است.

دره کال جنی طبس

دره کال جنی طبس

دره کال جنی، دره‌ای واقع در شهرستان طبس که محلی‌ها اعتقاد دارند مکانی جن‌زده است! کال، به معنی مسیری است که توسط جریان سیلاب ایجاد می‌شود.  اگر به دره کال جنی بروید، می‌بینید که بین دو دیواره صخره‌ای مسیری پر آب وجود دارد. جنس دیواره‌های دره حاکی از آن است که کال‌ جنی در طول هزاران سال بر اثر فرسایش آب و خاک به وجود آمده‌است. از آنجایی که دیواره‌‌های صخره‌ای دره، پرشیب است، به‌تنهایی به آنجا نروید. در قسمت‌های انتهایی دره، دیواره‌ها آنقدر به هم نزدیک می‌شود که آسمان مشخص نیست. جالب است که در مسیر این دره، خانه‌هایی وجود دارد به نام خانه گبر که محل زندگی زرتشتیان بوده‌است. همچنین وجود حوضچه و آبشارهای کوچک، به زیبایی این دره افزوده‌است. کارشناسان تاریخی معتقدند که کال‌ جنی به دوره ساسانیان برمی‌گردد و محل چله‌نشینی یکتاپرستان بوده‌است. اما عجایب گردشگری ایران تنها به دره محدود نمی‌شود؛ بلکه در اطراف کال جنی، نخلستان زیبایی وجود دارد که شما را محو زیبایی خود می‌کند؛ پوششی سبز در دل بیابان. اسرارآمیز نیست؟

روستای صراخیه

روستای صراخیه که در جوار تالاب شادگان استان خوزستان واقع شده است، به ونیز ایران شهرت دارد. شاید با خود بگویید که چرا ونیز؟ پاسخ این است که معابر روستا را آب فراگرفته‌است و برای رفت‌وآمد در آنجا باید از قایق استفاده کرد. فکرش را بکنید؛ انعکاس خانه‌هایی خشتی روی آب.

تالاب شادگان در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است و روستایی که در آنجا قرار دارد، از عجایب گردشگری ایران است. اگر به روستای صراخیه رفتید، می‌توانید با اهالی آنجا به ماهیگیری بروید یا در فصل‌های مناسب در آب شنا کنید.

سازه‌های آبی شوشتر؛ مهندسی نوین در 2000 سال پیش!

عجایب گردشگری ایران

مادام دیولافوا، باستان‌شناس‌شناس فرانسوی جایی گفته‌است که پیش از انقلاب صنعتی، مجموعه‌ای صنعتی در شوشتر دیده‌است که او را به حیرت وا داشته! واقعا هم این چنین است؛ 2000 سال پیش، مهندسان این سازه از چنان نبوغی بهره‌مند بودند که موفق شدند با مهندسی هیدرولیک، جریان آب را به‌گونه‌ای کنترل و مدیریت کنند که برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی به شیوه‌ای هوشمند استفاده کنند. ساخت این سازه سنگی و شگفت‌انگیز که یکی از عجایب گردشگری ایران است، از زمان ساسانیان شروع شده و تا دوران هخامنشیان ادامه داشته‌است. البته باید بگوییم که در زمان قاجار نیز مرمت‌هایی روی آن انجام شده‌است. در این سازه، بخش‌های مختلفی همچون بند میزان، برج کلاه‌فرنگی، رودخانه دست‌کند گرگر، پل بند گرگر، مجموعه آسیاب‌های آبی و آبشارها، پل بند برج عیار، نیایشگاه صابئین، بند ماهی بازان، قلعه سلاسل، نهر داریون، پل بند شادروان و بخش‌های متعدد دیگر نیز وجوددارد.

دره کول خرسون؛ از عجایب گردشگری ایران با چاشنی داستان ارواح

دره کول خرسون که به دره ارواح نیز معروف است، در 5/35 کیلومتری شمال دزفول قرار دارد. این دره 200 متر عمق دارد و با هر قدم، شما را شگفت‌زده می‌کند. دیواره‌های دره پوشیده از شن و سنگ‌های ماسه‌اس است. در قسمت دهانه دره، گیاه پر سیاوشان وجود دارد که جلوه‌ای خیره‌کننده به فضای اسرارآمیز دره می‌بخشد. هرچه در این دره جلوتر بروید، دیواره‌ها به هم نزدیک‌تر و آسمان پنهان‌تر می‌شود. در طول دره، آبشار و چشمه وجود دارد؛ آب‌هایی خنک که فضای دره را بسیار مطبوع و دلنشین می‌کنند. تصور کنید که در دل یکی از شهرهای گرم کشورمان، دره‌ای وجود داشته‌باشد که دمای هوایش در بالاترین حالت ممکن، 20 درجه باشد. این دره که یکی از عجایب گردشگری ایران است، تفریحات زیادی مانند شنا، رفتینگ، پیاده‌روی و عکاسی در خود دارد. در این دره بخش‌هایی مانند رودخانه، دز، گرداب مرگ و دریاچه گهر وجود دارد که مسیر رسیدن به آنجا بسیار خطرناک است. باید بگوییم که این دره نیز از افسانه‌های محلی بی‌نصیب نبوده‌است، به‌طوری که بعضی محلی‌ها می‌گویند علاوه بر جن، روح افرادی که از مسیرهای صعب‌العبور این دره عبور کرده‌اند و مرده‌اند، در کال جنی سرگردان است!

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با عجایب گردشگری ایران آشنا کنیم؛ مکان‌هایی که نه‌تنها نکات شگفت‌انگیزی در دل خود پنهان دارند، بلکه افسانه‌های محلی ترسناکی هم درباره‌شان وجود دارد. اگر تجربه بازدید از این عجایب را داشته‌اید، در قسمت نظرات مقاله با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران