Schloss Schonbrunn

تفریحات وین؛ بازدید از اولین دیوانه خانه تا بررسی قتل های تاریخی!

وین، پایتخت اتریش، قرن هاست که با افتخار بر روی رود دانوب قرار گرفته است. سفر به وین، پایتخت سابق سلطنت هاپسبورگ که زمانی در بخش بزرگی از اروپا امتداد داشت، واقعاً سفر خاصی است. شهری که امروز روح گذشته و تاریخ کهن خود را در خیابان های عریض و کاخ های باشکوه نشان می دهد. این شهر اکنون با ترکیب رنگارنگ فرهنگ ها و پارک های وسیع خود به قدمت قرن های گذشته اشاره می کند. شما نمی توانید بدون امتحان دسرهای خوشمزه، از Sachertorte گرفته تا اشترودل سیب، وین را ترک کنید. علیرغم این دسرها، وین یکی از محبوب ترین شهرهای توریستی است، تفریحات وین و جاذبه های بسیار زیاد آن سبب می شود که بازدیدکنندگان به سادگی در سرتاسر پایتخت گم می شوند. در این مقاله ده مورد از برترین تفریحات وین، شهر موسیقی و تاریخ را برای شما معرفی خواهیم کرد.

1. کتابخانه زیبای باروک امپراتوری هاپسبورگ

وین

یکی از تفریحات وین، شاهکار نفس گیر باروک، کتابخانه ملی اتریش است که ساخت آن در سال 1726 به پایان رسید. این کتابخانه که قبلاً کتابخانه درباری هاپسبورگ بود، یکی از کتابخانه‌های بزرگ جهان است، با مجموعه‌ای خارق‌العاده که قدمت آن به قرن چهاردهم بازمی‌گردد. مجموعه فعلی شامل حدود 2.5 میلیون کتاب است. بازدیدکنندگان می‌توانند علاوه بر سالن‌های اصلی، از مجموعه‌های ویژه ای که شامل چاپ، نقشه، پاپیروس، پرتره، موسیقی و تئاتر می‌شود، بازدید کنند. اما خود کتابخانه باشکوه نقطه عطف بنا است. در میان نمایشگاه‌ها، دو کره نفیس باروک ونیزی هر کدام با قطری بیش از یک متر وجود دارد، یکی برای زمین و دیگری برای آسمان.

2. دخمه استفانسدوم

 در مرکز شهر وین، کلیسای جامع تاریک و با ابهت سنت استفانسدوم (Stephansdom) به عنوان باشکوه ترین معماری در بین تفریحات وین هزاران گردشگر را به تماشا می کشاند. اما جاذبه اصلی و شگفت انگیز در زیرزمین کلیسا است که بقایای اسکلت بیش از11000 نفر از خاندان سلطنتی است. . ورودی مقبره زیرزمینی به صورت پلکانی در سمت چپ طبقه اصلی و پنهان از دید عموم است. دخمه وسیع Stephansdom به تعدادی دخمه کوچکتر تقسیم شده است و هنوز هم برای تدفین استفاده می گردد. فرانتس کاردینال کونیگ، اسقف اعظم وین آخرین فردی است که در سال 2004 در این کلیسا به خاک سپرده شد. بیشتر اجساد خانواده سلطنتی هاپسبورگ در نزدیکی دخمه امپراتوری در میدان نویر مارکت دفن شده اند.

کمی به عمق ماجرا برویم…

در بخش دیگری که به سرداب دوک معروف است، اندام شاهزادگان، ملکه ها و امپراطوران نگهداری می شود. بیش از 60 کوزه حاوی روده های افراد سلطنتی در دخمه دوک قرار دارد، از جمله یک کوزه که متعلق به معده ملکه ماریا ترزیا است. چندی پیش، مهر و موم های یک شیشه شکست و مایع احشایی 200 ساله روی زمین نشت کرد. بوی تعفن ظاهرا آنقدر وحشتناک بود که یکی دو روز طول کشید تا کسی حاضر شد پایین برود و به وضعیت رسیدگی کند.

در سال 1735، وین شیوع طاعون بوبونیک را تجربه کرد. در تلاش برای جلوگیری از مرگ سیاه، گورستان های متعدد اطراف استفانسدوم و خانه چارنل (ساختمانی برای نگهداری استخوان های روی هم) خالی شدند و هزاران استخوان و جسد پوسیده در گودال هایی که در کف آن حفر شده بود پرتاب شدند. اما بوی دخمه ها گهگاه به کلیسا می پیچید و مراسم مذهبی را غیرممکن می کرد. برای از بین بردن بوی ناخوشایند و همچنین ایجاد فضایی برای اجساد بیشتر، چند زندانی بدشانس را به داخل گودال ها فرو بردند، تا گوشت پوسیده را از بدن های آلوده به طاعون پاک کنند و استخوان اسکلت ها را برای چیدن آنها در ردیف های منظم بشکنند.

به نظر می رسد که آنها هرگز کار را به پایان نرسانده اند، تا به امروز، هنوز می توان بخش هایی از دخمه را پیدا کرد که با انبوهی از استخوان های نامرتب و تابوت های در حال خراب شدن پراکنده شده است. از بین تفریحات وین این دخمه فقط در تورهای با راهنما در مناسبت‌های خاص مانند “die lange Nacht der Kirche” (“شب طولانی کلیساها، یک رویداد سالانه)، برای عموم باز است.

3. دخمه امپراطوری هاپسبورگ

The crypt of the Hapsburg Empire

یکی دیگر از تفریحات وین، دخمه امپراطوری هاپسبورگ است که محل دفن 143 نفر از افراد خاندان سلطنتی هاپسبورگ به حساب می آید. مرگ برای قرن ها در زندگی فرهنگی وینی ها نقش مهمی داشت و در آهنگ ها، شعرها و آثار هنری تجلیل می شد. مجسمه‌های یادگاری ماکابری که برای القای تقوا طراحی شده‌اند، در سرتاسر شهر قابل مشاهده هستند. مرگ یک پادشاه یا ملکه یک رویداد بزرگ بود، هاپسبورگ ها به عنوان یکی از سلسله های سلطنتی امپراطوری اروپا و همچنین امپراطورهای روم مقدس از 1438 تا 1740، بر بیشتر اروپا تا زمان سقوطشان در جنگ جهانی اول حکومت کردند. برای بسیاری از پادشاهان هاپسبورگ، مرگ آنها بیش از ایجاد یک تابوت بزرگ و زیبا برای سرداب سلطنتی بود، بلکه یک کوزه نقره ای برای حفظ قلب و یادگارهایی که حاوی احشاء مومیایی شده آنها است نیز، پس از تشییع جنازه در سه سردابه مجزا دفن می‌شدند.

این دخمه دارای 105 تابوت فلزی است که استادانه ترین آنها توسط مجسمه ساز سلطنتی بالتاسار فردیناند مول طراحی شده است. تابوت دوتایی روکوکو امپراطور فرانتس استفان و همسرش ملکه ماریا ترزا شاهکار او محسوب می شود. زوج سلطنتی در بالای مقبره دراز کشیده اند و اطراف آن را نقش برجسته هایی پیچیده که صحنه هایی از زندگی آنها را به تصویر می کشد، احاطه شده اند.

4. پارک پروانه های سلطنتی اشمتترلینگهاوس

این گلخانه با نام Jugendstil یا Art Nouveau که در حوالی قرن گذشته ساخته شده و بخشی از کاخ هافبورگ است، مملو از مناظر سرسبز، گیاهان گرمسیری، آبشارهای کوچک است که پروانه ها در داخل دیوارهای مرطوب آن به استقبال بازدید کنندگان می روند. با نگاه کردن به درختان توخالی و در میان شاخه‌ها، این حشرات بی نظیر را تماشا کنید که در حال بال زدن و پرواز هستند، یا به آرامی استراحت کرده و بال‌های عجیب و غریب خود را احتمالاً روی انگشت دراز شده خود می‌زنند. با یک نگاه دقیق‌تر به خوبی می‌توانید پیله‌ها را کشف کنید، یا حتی ممکن است یک جوجه‌ریزی پیدا کنید. این بخش از تفریحات وین در کنار لذت بردن از منظره پرواز پروانه ای رنگارنگ در انتها یک بازدید علمی و یادگیری درباره پروانه های گرمسیری استوایی نیز خواهد بود.

5. موزه ساعت

وین

موزه ساعت وین با حدود 1000 ساعت در هارفنهاوس (خانه هارپیست)، یکی از قدیمی ترین خانه های وین قرار دارد. در این موزه همه ساعت ها به ترتیب زمانی مرتب شده‌اند، از ساعت‌های جیبی پرآذین، ساعت برجی قرن پانزدهمی، ساعت‌های آفتابی، ساعت‌های ستونی کمیاب ژاپنی تا ساعت‌های پدربزرگ. شگفت آورترین ساعت موزه، ساعت نجومی 230 ساله است که توسط یکی از رهیبان آگوستین در سال 1679 ساخته شده و تا سال 9999 کالیبره شده است. ساعتی با چرخ دنده های طلایی که یک قطعه مهندسی باشکوه است. برای بازدید از تفریحات وین حتما زمان ویژه ای را برای بازدید این موزه اختصاص دهید.

6. موزه جنایی

Kriminalmuseum یا موزه جنایی قتل های تاریخی وین را از قرون وسطی تا به امروز دنبال می کند. این ساختمان در یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های منطقه لئوپولدشتات، «Seifensiederhaus» یا «خانه دیگ‌های صابون» قرار دارد و قدمت آن به سال 1685 برمی‌گردد. بیست اتاق از این خانه 324 ساله به این موزه شگفت‌انگیز بزرگ و بسیار بیمارگونه در مورد قتل و جنایات اختصاص داده شده است.

در موزه جنایی جمجمه‌ها، دستگاه‌های شکنجه قرون وسطایی، دستکش‌های خونین، تصاویر قتل، نقاب‌های مرگ، و تبرهای زنگ‌زده دیده می شود که توصیه می کنیم اگر دل دیدن این حجم خشونت را ندارید، بازدید از موزه جنایی را از لیست تفریحات وین در سفرتان حذف کنید. چرا که مسلماً Kriminalmuseum چیزی فراتر از قتل است. مواردی وجود دارد که به پول های تقلبی، فاحشه خانه ها و پرده برداری از جنایت ها و تحقیقات پلیس اختصاص دارد. اما بیشتر، تصاویر صحنه های جنایت، سلاح های قتل و جمجمه قاتلان و قربانیان آنها فضا را پر می کند. در حالی که این موزه ترسناک است، کیفیتی جذاب و تا حدودی مرموز دارد.

اگر زیاد علاقه مند به پرونده های قتل نیستید؛ جاذبه های دیدنی وین را ببینید!

7. Karlskirche (کلیسای سنت چارلز)

وین

کلیسای جامع KARLSKIRCHE یک شاهکار معماری منحصر به فرد و ترکیبی از عناصر یونان و روم باستان با سبک های بیزانس، رنسانس و باروک است. جزئیاتی که در ساخت و تزئین این بنا به کار برده شده است، به دستور دربار امپراطوری هاپسبورگ به دنبال یک عهد مذهبی و تقویت ادعای تاریخی وین به عنوان مرکز موقت جهان مسیحیت طراحی و ساخته شده است. در اوایل قرن هجدهم، اروپای مرکزی با آخرین شیوع بزرگ طاعون سیاه مواجه شد. امپراتور روم مقدس، چارلز ششم، عهد کرد که در صورت نجات شهر، کلیسایی را بسازد. پس از عبور از طاعون، کلیسای جدید به طور رسمی در سال 1713 بنا شد.

معماری کلیسای معروف!

این کلیسا توسط معمار دربار، یوهان برنارد فیشر فون ارلاخ، طراحی شده است که سبک معماری او عمیقاً بر ذائقه امپراطوری هاپسبورگ تأثیر داشته است. طرح بلندپروازانه فون ارلاخ حول یک رواق به سبک معبد یونان باستان با دو ستون که از ستون تراژان در رم الگوبرداری شده متمرکز گردیده است. ستون‌های دوقلو به معبد سلیمان و همچنین ستون‌های هرکول (نمادی که چارلز پنجم برای نشان دادن امپراتوری مقدس روم برگزیده بود) اشاره دارد و در کنار هم یادآور پانتئون دوران باستان هستند. این ستون‌ها دارای نقش برجسته‌هایی هستند که توسط مجسمه‌ساز ایتالیایی لورنزو ماتیلی ساخته شده است و صحنه‌هایی از زندگی سنت بورومئو را به تصویر می‌کشند.

گنبد یاد آور کلیسای سنت پیتر است، اما به طور قابل توجهی متفاوت به طوری که پایه آن یک بیضوی کشیده است. محراب اصلی، صحنه ی عروج سنت بورومئو را به تصویر می کشد. در بالای گروه مجسمه ها، دایره‌ای از فرشتگان و پرتوهای خورشید در مقابل منبعی از نور قرار گرفته‌اند که بازتاب طرحی مشابه در کلیسای سنت پیتر است. نقاشی دیواری گنبد توسط یوهان مایکل روتمایر از سالزبورگ و گائتانو فانتی از بولونیا نقاشی شده است و شفاعتی از سنت بورومئو را به نمایش می گذارد – با حمایت مریم باکره – که از تثلیث مقدس برای پایان دادن به طاعون در وین درخواست می کند. این معماری شاهکار قطعا ارزش بازدید در میان تفریحات وین را دارد.

8. نارنتورم

NARRENTURM که به معنای “برج احمق ها” است، یکی از اولین دیوانه خانه هایی بود که تا به حال ساخته شد. امروزه NARRENTURM دیگر دارای وینی های نامتعادل ذهنی نیست، اما حاوی چیزهای جالب دیگری است: موزه آناتومیک-آسیب شناسی. در حالی که ساختمان دایره‌ای نارنتورم تنها درصد کمی از کل مجموعه موزه را در خود جای داده است، اما حاوی قطعات جذابی است. جمجمه‌های سیفلیسی که شبیه پنیر سوئیسی هستند، شیشه‌های جنین‌های بد شکل، و نمایشگرهای مومی گرافیکی از بیماری‌های مقاربتی درمان‌نشده، همگی از سلول‌های قدیمی به شما نگاه می‌کنند. همچنین موزه شامل یک کابینت شگفت‌انگیز بازسازی‌شده با عاج فیل ها و میمون‌های تاکسیدرمی شده است. در این بخش از تفریحات وین در میان عجایب آناتومیک چشمان خود را برای اسکلت هیدروسفالیک، در انتهای موزه باز نگه دارید.

9. باغ گمشده Schloss Schonbrunn

Schloss Schonbrunn

اگر به دنبال ماجراجویی در تفریحات وین هستید، باغ پر پیچ و خم SCHLOSS SCHONBRUNN در کاخ تابستانی و کلبه شکار خاندان سلطنتی هاپسبورگ، برای شما بهترین مکان است. پیچ و خم اصلی در سال 1892 تخریب شد، زیرا درباریان و خاندان سلطنتی و خانم های مختلف دربار در مرکز این پیچ و خم گرد هم می آمدند و “برخوردهای بدنام” در جریان بود. در سال 1999 به دنبال طراحی پیچ و خم اصلی سال 1686 باغ تو در تو بازسازی شد و به طرز شگفت انگیزی امروزه برای پیمایش چالش برانگیز است.

10. موزه سواروسکی

موزه سورئال سواروسکی یا همان پارک موضوعی کریستال جهان برای اولین بار در سال 1995 به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس این شرکت افتتاح شد. جاذبه اصلی پارک نمایشگاه “Chambers of Wonder” است که در داخل تپه ای سبز قرار دارد و ورودی آن شبیه به یک غول خمیده ساخته شده که آبشاری از دهان او بیرون می ریزد. این نمایشگاه شامل بیش از دوازده اتاق مختلف است که با کریستال‌های سواروسکی تزئین شده‌اند و فضاهایی با مضمون منحصربه‌فرد و درخشان ایجاد می‌کنند.

در سال 2015، پارک موضوعی در کنار موزه ساخته شد و اکنون دارای یک فضای سبز بزرگ از جمله یک برج زمین بازی برای کودکان و یک “ابر کریستال” که از بیش از 800000 جواهر جداگانه تشکیل شده است، می باشد. صرف نظر از اینکه واقعاً می‌توانید از پس خرید کریستال‌های سواروسکی واقعی برآیید یا نه، جهان‌های کریستال منظره‌ای باورنکردنی برای کسانی که عاشق فانتزی ها هستند در تفریحات وین است.

کلام آخر

بیش از 100 مورد دیدنی در شهر وین برای اینکه شما تمام طول تور خود را سرگرم کشف این شهر قدیمی باشید، وجود دارد. نوشتن از تفریحات وین می تواند ساعت ها ادامه پیدا کند. این شهر برای شما سراسر شگفتی، رمز و راز و عجایب مختلف خواهد بود. از کاخ های سلطنتی تا دخمه هایی با جسدهای داخل شیشه. اگر روح جستجوگر و ماجراجویی دارید، رزرو بلیط هواپیما تهران وین برای شما یک اولویت است. تا در میان معماهای تاریخی و سنگ های سرد و مربوط کاخ ها و سرداب ها بچرخید و از هیجان دهانتان باز بماند.

نظرات کاربران