کلیسای جامع سنت جورج استانبول؛ معماری، ایمان، و هنر

کلیسای جامع سنت جورج استانبول یکی از کلیساهای متفاوت ولی باشکوه این شهر است. نمی‌دانیم چقدر درباره تاریخ کشور ترکیه اطلاعات دارید، اما به صورت مختصر بگوییم دورانی که امپراطوری روم بر ترکیه حکمرانی داشت، کلیساهای بسیار زیادی در شهر استانبول بنا کرد. اما بعد از روی کار آمدن حکومت عثمانی بیشتر این کلیساها تغییر کاربری دادند و به مسجد تبدیل شدند. در این میان کلیسای سنت جورج دست نخورده باقی مانده و هنوز هم یک عبادتگاه مهم برای مسیحیان است. فضای دنج، معنوی و دیدنی که اگر به آثار تاریخی علاقه داشته باشید، حتما از بازدید آن راضی خواهید بود. 

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

درباره کلیسای جامع سنت جورج 

کلیسای جامع سنت جورج استانبول به لحاظ معنوی، جایگاه ارزشمندی در بین کلیساهای ارتودوکس مسیحی دارد و یکی از آثار تاریخی این شهر نیز به حساب می‌آید. اما انتظار دیدن یک کلیسای بزرگ با معماری و طراحی که معمول است را نداشته باشید، چون سنت جورج نمایی واقعا ساده دارد و همین ویژگی آن است که سبب شده خیلی‌ها جذب این کلیسا شوند. فرقی نمی‌کند مسیحی یا هر مذهب دیگری، این کلیسا در همان نگاه اول دل شما را می‌برد و حس آرامش وصف‌نشدنی خواهد داشت.  

کلیسای سنت جورج تقریبا از سال 1600 به عنوان مقر پاتریارسالاری ارتودوکس جهانی شناخته می‌شود. همین نشان‌دهنده‌ی تاریخی بودن این مکان است. البته وقتی هم که قدم در این کلیسا می‌گذارید با تماشای آثار باستانی و موزاییک‌های مقدس آن که قدمتی هزار ساله را به تصویر می‌کشند، متوجه عمق این تاریخ خواهید شد. زیبایی بصری که چشم‌هایتان را نوازش می‌دهد و حس و حالی متفاوت به شما می‌بخشد. 

حقایق جالب کلیسا سنت جورج

کلیسای جامع سنت جورج

شاید برای شما جالب باشد تا به جای توضیحات اضافی در مورد معماری به برخی از حقایق و اطلاعات مختصر درباره این کلیسا بدانید. 

  • ابعاد ساختمان کلیسای جامع سنت جورج استانبول کوچک است و قابل مقایسه با کلیساهای معروف دیگر نیست. اما شکل و شمایل واقعا زیبایی دارد و از تزئینات قابل توجهی در آن استفاده شده است.
  • نام این کلیسا از یک شهید محبوب مسیحی به نام «سنت جورج» و به یاد او گرفته شده است. 
  • کلیسای سنت جورج را با نام و لقب دیگری یعنی «پدرسالاری مریخ بزرگ» نیز می‌شناسند.
  • اشیا و وسایلی که در این کلیسا نگهداری می‌شوند به دوران خیلی قدیم و حتی قرن پنجم برمی‌گردند. 
  • خیلی از مسیحیانی که در استانبول زندگی می‌کنند، در این کلیسا به عبادت می‌پردازند. 
  • وقتی وارد کلیسا شوید، گچ‌بری‌های طلاکاری ‌شده و چلچراغ‌های کریستالی اولین صحنه‌ای خواهند بود که توجه شما را به خود جلب می‌کنند. 
  • فضای داخلی کلیسا را با استفاده از ستون‌هایی به سه بخش تقسیم‌ شده‌اند و حتی میله‌های در امتداد این ستون‌ها قرار گرفته‌اند که نمای زیبایی را بوجود آورده‌اند. 
  • در طول سال‌ها این کلیسا مورد آتش‌سوزی‌های زیادی شده که هر بار مرمت و بازسازی شده است. 

کلیسای جامع سنت جورج کجاست و چگونه برویم؟

کلیسای جامع سنت جورج

درست است که در زمان امپراتوری عثمانی، تعداد زیادی از کلیساها به مسجد تبدیل شدند، اما هنوز هم در گوشه و کنار استانبول، کلیساهای که به قوت خودشان باقی‌اند و عبادتگاه مسیحیان باشند، پیدا می‌شود. از مهمترین و زیباترین کلیساهای ارتودوکس استانبول، کلیسای جامع سنت جورج است که این روزها گردشگران زیادی برای دیدن آن به بخش اروپایی سفر می‌کنند. بله، این کلیسا در قسمت اروپایی و محله‌ی فنر و خیابان صدراعظم علی پاشا قرار گرفته است. 

برای رفتن به این کلیسا می‌توانید به میدان تکسیم بروید. در ایستگاه مترو میدان تکسیم سوار شوید و سپس در ایستگاه فنر پیاده شده و با چند دقیقه پیاده‌روی خودتان را به کلیسای سنت جورج برسانید. 

ساعات بازدید و هزینه ورودی کلیسای سنت جورج

اگر قصد بازدید از کلیسای سنت جورج را دارید هر روز از هفته، البته غیر از یکشنبه‌ها می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر از این کلیسا دیدنی کنید. در مورد هزینه ورودی نیز باید بگوییم که نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست و ورودی آن کاملا رایگان است. 

هتل های اطراف کلیسای سنت جورج

اگر قصد اقامت در همین حوالی را دارید، هتل‌های نزدیک کلیسا عبارت‌اند از: 

  • هتل Troya Hotel Balat Istanbul
  • هتل Lotus Hotel Istanbul
  • هتل GEN PLUS HOTEL

جاذبه‌های دیدنی اطراف کلیسا سنت جورج

در کنار بازدید از کلیسای جامع سنت جورج استانبول به چند مکان دیدنی هم در این اطراف سر بزنید. 

  • کلیسای لغاری سنت استفان (Saint Stephen’s Orthodox Church)
  • محله‌ی زیبای بالات
  • مسجد Ismail Aga 
  • مسجد Kariye 

رستوران‌های اطراف کلیسا سنت جورج

رستوران Pier Café

اگر هم خسته و گرسنه شدید به سراغ یکی از رستوران‌های زیر که کمی با کلیسا فاصله دارند، بروید. 

  • رستوران Pier Café
  • رستوران Perispri
  • کافه POPSTEL

در نهایت

یکی از کارهای متفاوتی که در سفر به استانبول می‌توانید انجام دهید، بازدید از کلیساهای این شهر است. چون هر کدام از جذابیت‌ها و زیبایی‌های واقعا حیرت‌انگیزی برخوردار هستند. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک ما شما را با یکی از همین مکان‌ها دیدنی یعنی کلیسای جامع سنت جورج استانبول آشنا کردیم تا اگر گذرتان به محله فنر خورد، حتما به دیدن آن بروید.  

سوالات متدوال

کلیسای سنت جورج استانبول کجاست؟

این کلیسا در بخش اروپایی شهر و منطقه فنر و خیابان صدر اعظم علی پاشا قرار دارد. 

آیا کلیسای سنت جورج استانبول ارزش بازدید را دارد؟

این کلیسا فضای کوچکی دارد، اما درون آن از تزئینات و وسایلی بسیار قدیمی استفاده شده که برای ساعت‌ها می‌تواند نظر شما را به خود جذب کند. 

نظرات کاربران