آشنایی با بازار تاریخی ارومیه
23 اردیبهشت 1403
ارومیه

آشنایی با بازار تاریخی ارومیه؛ خرید سوغاتی همراه با قدم زدن در تاریخ

اگر دوست دارید یک بازارگردی تاریخی را در یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شمال غرب کشور تجربه کنید و علاوه بر خرید سوغاتی، با هنر، فرهنگ و معماری سه دوره تاریخی ایران بیشتر آشنا شوید، برای سفر به مرکز استان آذربایجان غربی و بازدید از بازار تاریخی ارومیه برنامه‌ریزی کنید. یادتان نرود دوربین خود را نیز به همراه داشته باشید؛ با وجود معماری ساده این بنای اصیل قدیمی، سوژه‌های زیادی برای ثبت عکس‌های یادگاری خواهید یافت. 

پیش از سفرتان لازم است اطلاعاتی درمورد بازار تاریخی ارومیه داشته باشید تا وقتی به آن‌جا رسیدید، بهتر بدانید که چه می‌خواهید و کجا باید بروید. تا انتهای این مقاله که راهنمایی جامع در این خصوص است، با سه کلیک همراه باشید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

 

پیشینه تاریخی بازار سنتی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه

بازار قدیم ارومیه که یکی از تماشایی‌ترین آثار تاریخی این شهر محسوب می‌شود، در عصر صفویه بنا شده است. پادشاهان صفوی به عمران و آبادانی علاقه بسیاری داشتند و هنر معماری نیز در آن دوره به اوج خود رسید؛ بازار تاریخی ارومیه نیز یکی از یادگارهای درخشان دوره آن‌هاست که می‌توان سادگی، هنر و دقت‌نظر سازندگان و معماران دوره صفوی را در بنای آن به‌وضوح دید. البته باتوجه به این‌که این بازار در زمان زندیه و قاجاریه گسترش یافت و بخش‌هایی به آن اضافه شد، با بازدید از این بنای تاریخی در واقع با سبک معماری سه دوره صفویه، زندیه و قاجاریه آشنا می‌شوید. 

معماری ساده و متفاوت این بازار تاریخی به همراه گنبدها و روزنه‌ها و طاق‌ها، این بنا را به اثری هنری تبدیل کرده و نمونه‌ای دیدنی از معماری ایرانی‌اسلامی با سبک و سلیقه آذری را به دست داده است. 

آدرس بازار تاریخی ارومیه و سایر اطلاعات

پیشنهاد می‌کنیم یک روز خود در ارومیه را برای بازدید از بازار قدیم ارومیه برنامه‌ریزی کنید. بازار قدیم که بین دو خیابان امام و بعثت، در جنوب‌شرقی شهر ارومیه، در کنار مسجد جامع ارومیه واقع شده است، همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 20:30 شب، برای بازدید عموم مسافران و گردشگران باز است. این بازار 60هزار متر مربعی با نزدیک به هزار واحد تجاری، میزبان خوبی برای شماست تا علاوه‌بر خرید لوازم و سوغاتی‌ها، با عکاسی، قدم زدن در محیط بازار و بازدید از این بنای اصیل سنتی، برگی از تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین را ورق بزنید و تجربه‌ای دلنشین را به بازارگردی‌های خود اضافه کنید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

نحوه دسترسی به بازار سنتی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه

این‌که چطور به بازار برسید، بستگی به محل اقامت‌تان دارد؛ می‌توانید از قبل برای نزدیک بودن به بازار برنامه‌ریزی کنید و در هتلی نزدیک به آن اقامت داشته باشید. هتل آنا، هتل مروارید و هتل جهانگردی از جمله هتل‌های خوب اطراف این بازار سنتی ارومیه است.

 البته باید بدانید که باتوجه به ساختار این بازار، دسترسی به آن از تمام نقاط ارومیه به‌سادگی ممکن است. اگر به میدان اصلی شهر ارومیه نزدیک هستید، با چند دقیقه پیاده‌روی نیز می‌توانید خود را به بازار برسانید. به‌طورکلی رسیدن به بازار تاریخی ارومیه با تاکسی و اتوبوس هم به‌راحتی امکان‌پذیر است. 

دو حمام تاریخی در بازار سنتی ارومیه

خوب است در حین بازارگردی خود سری هم به حمام‌های تاریخی بزنید. حمام قراچه بین راسته کوزه‌فروشان و خیابان عسگرآبادی قرار دارد و در ضلع غربی بازار سنتی واقع شده است. نادرشاه افشار در این گرمابه تاریخی استحمام نموده و می‌گویند یک بار هم هنگام حمام کردن، با شنیدن صداهایی از جانب نگهبانان، به یکی از افرادش مظنون شده و هر دو چشم او را در رختکن، نابینا کرده است. حمام آخوند دیگر حمام تاریخی بازار ارومیه است که در راسته حاج میرزا حسین آقا قرار دارد و مربوط به دوره قاجاریه است. 

پس از خرید

سفره‌خانه سنتی کشکول

به‌جز حمام‌های تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و اماکنی دیدنی دیگری هم در نزدیکی بازار قدیم ارومیه وجود دارد که می‌توانید پس از بازدید از این بازار تاریخی و خرید مایحتاج و سوغاتی‌های‌تان، به آن‌جا بروید و تجربه روز بی‌نظیر خود در ارومیه را تکمیل کنید. از مسجد جامع ارومیه که کنار این بنای تاریخی است شروع کنید و بعد سری به سفره‌خانه سنتی کشکول بزنید تا با صرف یک وعده غذای لذیذ محلی و سنتی در این رستوران جذاب، دلی از عزا درآورید. پس از نوش جان کردن غذای‌تان نیز می‌توانید به موزه ارومیه و بعد به کلیسای سنت مری بروید تا با بازدید ازاین دو جاذبه گردشگری در نزدیکی بازار سنتی ارومیه، یک روز کاملا تاریخی داشته باشید!

خرید لبنیات از بازار تاریخی ارومیه

به محض ورود به بازار، با مغازه‌های لبنیات مواجه خواهید شد. توصیه می‌کنیم این محصولات اصیل ارومیه‌ای را از دست ندهید و حتما از فروشندگان خوش‌برخورد لبنیات، آن‌چه از فراروده‌های لبنی نیاز دارید را تهیه کنید و از طعم خوش‌شان لذت ببرید.

تهیه ظروف مسی از بازار تاریخی ارومیه

اگر از طرف‌داران صرف غذا در ظروف مسی هستید، راسته مسگرها را در بازار قدیم ارومیه از دست ندهید. این بخش که یکی از بهترین و محبوب‌ترین قسمت‌های این بازار تاریخی است، با عرضه انواع ظروف مسی که دست‌ساز هنرمندان اصیل ارومیه‌ای است، ست ظروف مسی آشپزخانه‌تان را تکمیل می‌کند. 

چاقوهای ارومیه‌ای در بازار قدیم

بازار تاریخی ارومیه

پس از بخش مربوط به ظروف مسی، راسته چاقوفروشان منتظر شماست تا شما را شگفت‌زده کند؛ انواع چاقو، از کارد گرفته تا ساطور و چاقوهای قصابی، با کاربردهای مختلف در این بخش به فروش می‌رسد که می‌توانید بر حسب نیاز خود، تهیه کنید. 

راسته طلافروشان بازار قدیم ارومیه

اگر دوست دارید خرید خود را با تهیه چیزی گران‌قیمت لذت‌بخش‌تر کنید، پس از گذر از لبنیات‌فروشی‌ها، راسته مسگرها و بخش چاقوفروشان، به راسته طلای بازار سنتی ارومیه بروید و طلاها را از نظر بگذرانید تا آن‌چه را که بیشتر مطابق سلیقه‌تان است و می‌پسندید، بخرید. خوب است بدانید در میان اشیا و اجناس طلایی موجود در این راسته، طلاهای قطور و بزرگ بیشتر دیده می‌شود. 

راسته عطاران در بازار تاریخی ارومیه

یک خبر خوب برای علاقه‌مندان به محصولات و مغازه‌های عطاری؛ راسته عطاران در بازار تاریخی ارومیه منتظر شماست. یکی از خوش‌بوترین قسمت‌های بازار که رفت‌وآمد زیادی دارد و هیاهوی مردم و گردشگران در آن دیدنی است و شما را هم به وجد می‌آورد. انواع ادویه، صابون‌های گیاهی و محصولات آرایشی‌بهداشتی طبیعی در این قسمت بازار دیده می‌شود. 

راسته کفش‌فروشی

این بار برای خرید کفش‌های‌تان به بازار ارومیه بروید. در راسته کفش‌فروشی انواع کفش را می‌توانید پیدا کنید و مطابق سلیقه‌تان کفش بخرید. کفش‌های این راسته متنوع است و برای هر سلیقه و رده سنی، چیزی برای ارائه دارد. 

بازار تاریخی ارومیه

راسته بلورفروشی

برای تهیه ظروف بلوری مورد نظرتان، به بلورسازان ارومیه اعتماد کنید و به راسته بلورفروشی بروید. در این بخش از بازار تاریخی ارومیه، می‌توانید انواع بلور زیبا و تماشایی ساخته دست هنرمندان اصیل ارومیه‌ای را ببینید، انتخاب کنید و بخرید. 

دیگر راسته‌های بازار قدیم ارومیه

علاوه‌بر آن‌چه تا این‎جا گفتیم، در بازار قدیم ارومیه راسته‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و سوغاتی و اقلام مورد نیاز خود را نیز خریداری کنید. راسته فرش‌فروشان و راسته پارچه‌فروشان از جمله این بخش‌هاست؛ در راسته فرش‌فروشان، فرش‌های دست‌بافت با طرح‌ونقش‌های خیره‌کننده نظر شما را به خود جلب خواهد کرد و راسته پارچه‌فروشان با به نمایش گذاشتن انواع پرچه با رنگ‌ها و جنس‌های متنوع، شما را به وجد می‌آورد. 

کلام آخر سه کلیک راجع‌به بازار تاریخی ارومیه

در این مقاله درباره بازار تاریخی ارومیه، تاریخچه، آدرس، اماکن دیدنی نزدیک و راسته‌های مختلف بازار صحبت کردیم. امیدواریم برای‌تان مفید بوده باشد. این بازار سنتی از اماکن تاریخی ارزشمند ایران است که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده و از آن‌جا که در سه دوره مختلف تاریخی تغییراتی داشته و وسعت یافته است، با بازدید از آن، می‌توانید سه برگ از تاریخ و فرهنگ ایران را مرور کنید. 

نظر شما چیست؟ دوست دارید این بازار قدیمی را از نزدیک ببینید؟ برای ما بنویسید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران