دوازده تا از جاذبه های گردشگری فجیره

فهرست مطالب

فجیره یک شهرک مدرن و صنعتی در ساحل شرقی امارات متحده عربی است. این امارت به وسیله کوه‌‌های هاجر از باقی امارات متحده عربی جدا شده است. این ناحیه برای غواصی، شنا و آفتاب گرفتن بسیار مناسب است.

کافی است کمی از شن و ماسه ساحل فاصله بگیرید، تا بتوانید به کاوش در کوهستان هاجر، بناهای تاریخی مانند مسجد البیدیه و دیگر جاذبه‌ های گردشگری فجیره بپردازید. برای ایده گرفتن در مورد گشت‌وگذار در این شهر، به لیست جاذبه‌ های گردشگری فجیره که در ادامه خواهیم آورد توجه کنید.

  1. مسجد البیدیه

در حدود 35 کیلومتری شمال شهر فجیره، مسجد جامع البیدیه از جنس خشت و گل آجر، قدیمی‌‌ترین مسجد در امارات متحده عربی است و به نام شهری که زمانی آن را محاصره کرده بود، نامگذاری شده است. این مسجد از جاذبه‌ های گردشگری فجیره، است که برای علاقه­مندان به تاریخ توصیه می­شود. ویژگی‌‌های معماری حاضر در این بنا، با توجه به زمان ساخت آن یک موفقیت بزرگ تلقی می‌‌شود. این مسجد شامل یک نمازخانه است که با طاق نماها تزئین شده و دارای دهانه‌‌های تهویه و محراب است. یک ستون مرکزی فضای داخلی را به چهار مربع از ابعاد مشابه تقسیم می‌‌کند که توسط سقف‌‌های گنبدی پوشانده شده‌اند.

با حفاری‌‌هایی که در محوطه اطراف مسجد صورت گرفته است، 4000 سال پیش در این ناحیه مردمی ساکن بوده‌‌اند. در یک گورستان اسلامی در شمال این ناحیه، مقبره‌‌ای وجود دارد، که قدمت آن به عصر آهن بر می‌‌گردد. مصنوعاتی که در این مقبره یافت شده است، قدمتی حدود 1000 سال قبل از میلاد دارد.

مشاهده قیمت بلیط هواپیما تهران دبی

  • قلعه فجیره

قلعه فجیره در سال 1670 ساخته شد و در اثر حمله انگلیس در اوایل قرن 20 به شدت آسیب دید. این قلعه که قدیمی‌‌ترین قلعه در امارات متحده عربی محسوب می‌‌شود، قبلاً به عنوان یک ساختمان دفاعی و هم خانه‌ی خانواده حاکم بوده است.  برای قرن‌های متمادی، این تنها ساختمان سنگی در امتداد ساحل و یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری فجیره بوده است. این قلعه دارای سه بخش عمده، چندین تالار، یک برج مربع و دو برج مدور است. در سال‌های اخیر، قلعه به طور کامل بازسازی شده است و به دوران شکوه خود بازگشته است. منطقه اطراف قلعه اکنون بخشی از دهکده میراث فرهنگی است که توسط اداره باستان شناسی و میراث فجیره ایجاد شده است. در این جا می‌توانید خانه‌های قدیمی ترمیم شده، نمایشگاه‌هایی درباره زندگی سنتی و نمایشگاهی از سیستم آبیاری الیزره را مشاهده کنید که کشاورزان اماراتی در مزارع خود استفاده می‌کردند.

  • ساحل آل آقا

در حدود 45 کیلومتری شمال شهر فجیره، ساحل آل آقا که تحت سلطه صخره‌های سنگی «جزیره اسنوپی» واقع در خارج از مرز قرار دارد، امیرنشین بزرگترین استراحتگاه ساحلی فجیره است. این ساحل در خلیج عمان قرار دارد و یکی از جاذبه‌ های گردشگری فجیره است که امکانات غواصی در اختیار شما قرار می­دهد. هتل‌‌های حاشیه ساحل همه برای فعالیت‌‌های آبی تنظیم شده‌‌اند، اپراتورهای غواصی و سایر ورزش‌‌های آبی دیگر نیز ارائه می‌‌شوند، اما نگران نباشید اگر فقط می‌‌خواهید در ساحل استراحت کنید، این نوار شن و ماسه همه امکانات را دارد تا شما برای یک روز راحت آفتاب بگیرید.

  • قلعه بیتنا

خارج از شهر فجیره، در فاصله 13 کیلومتری شاهراه اصلی، قلعه بیتنا یکی دیگر از جاذبه‌ های گردشگری فجیره قرار دارد که زمانی نگهبان و مراقب مسیرهای استراتژیک عبور از کوه‌‌های هاجر از طریق وادی هام بود. این قلعه که در سال 1735 ساخته شد و برای دفاع از منطقه شرقی امارات متحده عربی از اهمیت حیاتی برخوردار بود.

  • کوهستان هاجر

کوه‌‌های هاجر سواحل غربی امارات متحده عربی را از فجیره جدا می‌‌کند و این امارت را به پایگاه عالی برای اکتشاف بیشتر در مناطق صخره ای و خشک تبدیل می‌‌کند. این منطقه از کوهستان به خاطر وادی‌‌های زیادی که دارد، مشهور است و گشت‌وگذار در این وادی‌‌ها با خودرو یا پیاده یکی از جاذبه‌‌هایی است که توریست‌‌ها به آن علاقه دارند.

از جمله زیباترین جاذبه‌ های گردشگری فجیره، می‌‌توان به وادی سیجی، وادی سحام و وادی میداق اشاره کرد. وادی هام طولانی‌‌ترین دره است و بازدید از وادی آل تایوان به همان اندازه مسیر کوهستانی منتهی به آن خیره‌کننده و سرگرم کننده است. در شمال فجیره، وادی الولایه مشهورترین وادی امارات است. اگرچه توسط مقامات برای حفظ محیط زیست حساس و منحصربه‌فرد آن در چند سال گذشته به روی مردم بسته شده است.

  • مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید مدرن فجیره محوطه‌‌ای به بزرگی سه زمین فوتبال را پوشش می‌‌دهد و دارای شش مناره به ارتفاع 100 متر است. نمازخانه ماموت برای 32000 نمازگزار فضا دارد. نمای سفید این مسجد، آن را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ های گردشگری فجیره تبدیل کرده است و بعد از مسجد جامع شیخ زاید ابوظبی به عنوان دومین مسجد بزرگ در امارات متحده عربی شناخته می‌‌شود. ورود به داخل مسجد برای غیر مسلمانان مجاز نیست، اما می‌‌توانید از نمای بیرونی آن عکسبرداری کنید.

  • موزه فجیره

درست در جنوب قلعه فجیره، موزه فجیره مجموعه‌ای عالی از آثار با قدمت مربوط به اوایل عصر برنز دارد که در حین حفاری‌های باستان شناسی در قیدفا و بیتنا کشف شده و یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌ های گردشگری فجیره است. این نمایشگاه‌ها شامل سلاح‌های عصر برنز و عصر آهن، سفال‌های نقاشی شده، ظروف سنگ صابون حک شده و سکه‌های نقره قبل از اسلام است.

یکی از قطعات با ارزش این موزه که در قیدفا کشف شد، کاسه‌ای است که از تخم شترمرغ ساخته شده و قدمت آن به 2200 سال پیش برمی‌‌گردد. همچنین بخش مردم نگاری خوبی وجود دارد که شامل زندگی روزمره و صنایع دستی امارات سنتی است.

  • قلعه الحایل

قلعه الحایل اکنون یکی از جاذبه‌ های گردشگری فجیره است، که زمانی به عنوان مقر اصلی زندگی خانواده حاکم فجیره مورد استفاده قرار می‌گرفت. تقریباً 250 سال پیش ساخته شده و در دفاع از منطقه نقش مهمی ایفا کرده و به عنوان پایگاه نظارت و گشت‌زنی برای محافظت از فجیره از حمله مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه چیز زیادی از آن باقی نمانده است، تنها برجی که یادآور دوران فعالیت و اهمیت استراتژیک آن است.

  • چشمه‌های آب گرم عین المدب

در دامنه کوه‌‌های هاجر، یکی از جاذبه‌ های گردشگری فجیره، یعنی چشمه‌‌های آب گرم عین المدب قرار دارد. چشمه های معدنی در اینجا آب گرم گوگردی تولید می کنند که به دو استخر شنا پمپ می‌‌شود. مکان‌های حمام جداگانه‌ای برای مردان و زنان وجود دارد. اگر در سفر هستید و به زمان‌های استراحت احتیاج دارید، این مکان مکانی عالی برای استراحت و اجازه دادن به آب‌های گرم و غنی از مواد معدنی برای تسکین دردهای رنج‌آور است.

  1. مصافی

در حدود 33 کیلومتری شمال غربی فجیره، روستای مصافی در حاشیه کوه‌‌های هاجر نزدیک فجیره قرار دارد. این روستا یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌ های گردشگری فجیره است. در ابتدا قبل از احداث بزرگراه‌‌های مدرن منطقه در دهه 1970، یک ایستگاه تجاری و توقف سوخت‌رسانی بود. مصافی در مرز بین دو امارت قرار دارد، بخش بزرگتر، شهر فجیره و قسمت کوچک‌تر متعلق به امارت رأس الخیمه است. مصافی به دلیل چشمه‌های طبیعی خود در امارات متحده عربی مشهور است و تولید کننده برجسته آب معدنی است.

در جاده فجیره-دبی وقتی به مصافی می‌‌رسید بازار محلی مکانی عالی برای چانه زدن برای فرش، محصولات سفالی، عتیقه جات و صنایع دستی محلی است.

  1. قلعه اهله

این قلعه متمایز در روستای اهوله، با دیوارهای ضخیم و بلند، یکی از بهترین قلعه‌‌های محافظت شده و جاذبه‌ های گردشگری فجیره در امارات فجیره است. این قلعه به دلیل بازسازی کمتر، نسبت به سار قلعه‌‌های امارات، شکل قدیمی خود را حفظ کرده است، بنابراین برای افرادی که به تاریخ علاقه‌‌مند هستند بسیار مناسب است. این قلعه در 30 کیلومتری شهر فجیره، در دامنه تپه‌ای در موقعیت استراتژیک عالی برای محافظت از حومه شهر قرار دارد. در داخل، برج دیده بان مدور 20 متر ارتفاع دارد و دارای پنجره‌های باریکی است که برای کمانداران و دید عالی در دیوارها تعبیه شده است.

  1. گاو بازی

گاو بازی توسط استعمارگران پرتغال به امارات متحده عربی وارد شد. در فجیره، گاو بازی هر جمعه در ماه‌های خنک‌تر اتفاق می‌افتد و یک رویداد خانوادگی محبوب است. روز با نبرد 20 گاو نر با یکدیگر آغاز می‌شود و با رفتن به مرحله بعد، تعداد به آرامی کاهش می‌یابد.

جایزه گاو برنده افزایش ارزش است. البته گاو بازی، برای تماشاگران خطر هم دارد، چرا که با وجود این که مسئولان گاوها را کنترل می‌‌کنند، ممکن است به تماشاچیان آسیب بزنند.

برای گشت و گذار در فجیره کجا اقامت کنیم؟

برای آن که بتوانید به راحتی از جاذبه‌ های گردشگری فجیره دیدن کنید، باید در اقامتگاهی مناسب بمانید.

  1. هتل‌‌های لوکس

در فاصله 55 دقیقه رانندگی تا فجیره هتل‌‌هایی خانوادگی در آل آقا وجود دارند که دارای آب گرم هستند. این هتل‌‌ها با مسجد البیدیه 10 دقیقه فاصله دارند.

  • اقامتگاه بین قاره‌‌ای فجیره، یک مجموعه 5 ستاره است، که به دلیل خدمات استثنایی و بسیاری که برای کودکان ارائه می‌‌دهد، مشهور است. همچنین معماری و فضای داخلی شیک و معاصر و فضای استخر و ساحل استثنایی دارد.
  • هتل تفریحی و ساحلی میرامار، دارای یک مرکز غواصی در محل است و فضای داخلی آن سبکی خاورمیانه‌ای دارد.
  • هتل‌‌های میان قیمت
  • در ساحل آل آقا، هتل Sandy Beach & Resort به جزیره اسنوپی نگاه می‌‌کند و دارای مرکز غواصی و سوئیت‌‌های دو خوابه برای خانواده‌‌ها است.
  • هتل Radisson Blu Resort خدمات مختلفی از جمله آب‌گرم، استخرهای شنا، ساحل اختصاصی و اتاق‌های مدرن و روشن با بالکن‌های مشرف به دریا را ارائه می‌دهد.
  • هتل‌‌های ارزان قیمت

اگر به دنبال محل اقامت ارزان قیمت هستید ، هتل های شهر فجیره ارزان‌تر از استراحتگاه‌های بزرگ ساحلی هستند.

  • Ibis Fujairah دارای قیمت عالی در مرکز شهر، با استخر شنا، نمای کوه از اتاق‌ها و یک رستوران است.
  • در همسایگی این هتل، Novotel Fujairah یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های شهری است که دارای اتاق‌های دارای سبک مدرن و زیبا از جمله صبحانه، رستوران و استخر پشت بام است.
  • در آن سوی جاده، Nour Arjaan Fujairah قرار دارد، که با اتاق‌ها و سوئیت‌های مدرن، برای خانواده‌ها یا اقامت طولانی‌تر ایده آل است. این هتل امکانات استخر، آبگرم و صبحانه ارائه می‌‌دهد.

سفر به امارات

چنانچه قصد سفر به امارت را دارید توصیه ما به شما رزرو تور دبی میباشد.با رزرو تور دبی میتوانید علاوه بر بازدید از جاذبه ها و مکان های تفریحی دبی،سفر مقرون به صرفه ای را نیز تجربه خواهید کرد.
چرا که در بیشتر مواقع تهیه بلیط هواپیما دبی و رزرو هتل دبی به صورات جراگانه هزینه بیشتری نسبت به رزرو تور خواهند داشت.

نظرات کاربران