tavuk göğsü
27 اردیبهشت 1402
استانبول

چرا بستنی های استانبول معروف و خوشمزه اند؟

در سفر به استانبول حتماً بستنی ترکی را امتحان کنید. این پیشنهاد را ساده فرض نکنید، بستنی‌های ترکی کاملاً با آنچه تابه‌حال امتحان نموده‌اید فرق دارند و دوندورما طعمی دارد که باید آن را در قلب استانبول بچشید تا مزه‌اش از زیر زبانتان نرود. دوندورما یا همان بستنی معروف ترکی در زبان ترکی به معنای “یخ زده” است. این بستنی که دستور پخت سنتی آن برپایه شیر بز و شکر بوده متفاوت از بستنی‌های سبک غربی یا حتی بستنی سنتی ایرانی است. بستنی سنتی ترکیه شیرین، خامه‌ای، کشدار و جویدنی است که بافت کشسان آن به دلیل وجود ریشه نشاسته‌ای ارکیده وحشی با نام ثعلب است. ثعلب بستنی سنتی ترکیه از پیاز ارکیده بومی منطقه قهرمان‌ماراش ترکیه به دست می‌آید و جالب است بدانید دوندرمای ترکی نیز قرن‌ها پیش اولین بار در همین منطقه درست شد. 

رزرو تور استانبول

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

طعم‌های بستنی استانبول

Istanbul ice cream

چه اولین بار باشد که مسافر استانبول باشید و چه برای چندمین بار برای تعطیلات به ترکیه رفته باشید، بی‌شک یکی از گزینه‌های موجود در لیست خوراکی‌های سفر دوندورما خواهد بود. اصلاً حتی برای پیدا کردن جواب این سوال که چرا بستنی استانبول معروفه؟ باید به سراغ بستنی‌فروشی‌های استانبول بروید. بستنی سنتی ماراش را در باقلوافروشی‌ها و بستنی‌فروشی‌ها می‌توانید پیدا کنید. طعم‌های این بستنی خوشمزه گیج‌کننده است اما محبوب‌ترین طعم‌ها بین مردم محلی و گردشگران دوندورمای ساده، پسته‌ای و کاکائویی است. 

انواع سرو بستنی ترکی

بستنی ترکی را تنها در قیف‌های نونی و یا کاسه سرو نمی‌کنند بلکه این ترکیب کش‌دار و خامه‌ای همراه با باقلوا و کنافه ترکی نیز سرو می‌گردد که دسری بسیار محبوب و پرطرفدار است. علاوه بر این دو شیرینی گاهی دوندورما کنار irmik helvası (دسر بلغور) و یا از tavuk göğsü (دسر سینه مرغ) نیز در رستوران‌ها سرو می‌شود. 

حرکات نمایشی بستنی فروشان ترک

یکی از دلایل معروفیت بستنی استانبول، حرکات نمایشی و شوخی‌های بستنی فروشان محلی است. ممکن است هنگام قدم زدن در محله‌های استانبول، جمعیتی را دیده باشید که جلوی یک مغازه جمع شده‌اند و یک نفر در حال تلاش برای گرفتن بستنی از دست فروشنده است. بله درست حدس زدید آن‌جا دوندورما می فروشند. بستنی فروشان ترکی با لباس‌های سنتی جالب بستنی را در قاشق‌های بلندی از قیفی به قیف دیگر با سرعت می‌برند و مشتری باید سعی کند با سرعت عمل بستنی را بگیرد. این یکی از سرگرمی‌های بستنی خریدن در ترکیه است که برای گردشگران و حتی مردم محلی جذابیت بسیاری دارد. در نهایت طعم خامه‌ای و شیرین این بستنی سنتی به بازی با فروشنده و لحظاتی کوتاه شیطنت و خنده می‌ارزد. 

رزرو تور استانبول با سه کلیک خوبه!

بستنی ماراش استانبول

بستنی استانبول

بی‌نظیرترین نوع بستنی سنتی ترکی به نام Maraş dondurması (بستنی ماراش) شناخته می‌شود. این دسر کمیاب نام خود را از منطقه قهرمان‌ماراش در جنوب آناتولی، جایی که اولین بار این بستنی درست شد، گرفته است. بستنی ماراش استانبول حاوی مقادیر بیشتری از ثعلب است که آن را غلیظ‌تر و در مقابل ذوب شدن مقاوم‌تر می‌کند. بنابراین برای میل نمودن این بستنی باید از کارد و چنگال استفاده کرد. بستنی ماراش ترکی را در بسیاری از کافه‌های استانبول می‌توانید بیابید. 

(Dondurmacı Yaşar Usta) پیشنهاد 3 کلیک
بهترین بستنی فروشی های استانبول؛ 13 تا از خوشمزه‌ترین‌ها

بستنی در زمستان

اگر در فصل زمستان به استانبول سفر کردید، نگران نباشید. چرا که در تمام طول سال می‌توانید به راحتی بستنی ترکی پیدا کنید. اما اگر فکر می‌کنید که بستنی در آب‌وهوای سرد نمی‌چسبد به جای آن یک فنجان داغ ثعلب سفارش دهید. ثعلب همان مواد تشکیل دهنده بستنی سنتی ترکی است که به صورت گرم و با پودر دارچین سرو می‌گردد. بسیاری از بستنی‌فروشی‌های ترکیه در طول زمستان به کافه‌های فروش ثعلب گرم تبدیل می‌شوند. اما پیشنهاد ما این است که هم دوندورمای سنتی و هم ثعلب گرم را امتحان کنید. 

کجا دوندورما بخوریم؟

  • یاشار اوستا
Yashar Avesta

بستنی‌فروشی یاشار اوستا در محله کادیکوی استانبول یکی از همان جاهایی است که می‌توانید بستنی ترکی سفارش دهید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. مزیت مغازه یاشار اوستا این است که تا 2 صبح باز بوده و اگر در شبگردی‌های شبانه‌تان در استانبول هوس بستنی کردید، می‌توانید خودتان را به آن‌جا برسانید.

  • علی اوستا

اگر در بخش آسیایی استانبول اقامت داشتید و یا در حال گشت‌وگذار در آن منطقه بودید و دلتان دوندورمای ترکی خواست، به سراغ بستنی‌فروشی معروف علی اوستا بروید، این مغازه تا اسکله اسکودار 20 دقیقه فاصله دارد. می‌توانید بستنی را بخرید و آن را در پارک مودا در نزدیکی بستنی‌فروشی بخورید یا اگر حوصله پیاده‌روی ندارید روی همان نیمکت‌های رنگی مغازه بنشینید و در حال گپ با همسفران‌تان بستنی را نوش جان کنید. 

تفریحات تابستانی پیشنهاد 3 کلیک
جاهای تاریخی استانبول: از قصرهای عثمانی تا حمام‌های باستانی، سفری در زمان!
  • مینی دوندورما

یک بستنی‌فروشی کوچک در منطقه ببک که نباید انتظار داشته باشید بتوانید جایی برای نشستن پیدا کنید، چرا که همیشه جلوی مغازه صفی ار مردم در حال انتظار وجود دارد. این بستنی‌فروشی، بستنی استانبول را با آجیل و سس شکلات سرو می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم بستنی را تهیه و آن را در حال قدم زدن در خط ساحلی نزدیک آن‌جا میل کنید.

  • بایلان
بستنی استانبول

از بستنی‌فروشی‌های قدیم استانبول که از سال 1923 فعالیت دارد و اکنون با دو شعبه در کادیکوی و بشیکتاش با روش‌های صدساله طعم‌های بی‌نظیری از بستنی ترکی را درست می‌کند. شعبه بشیکتاش کنار آب قرار دارد و دارای دو فضای سرپوشیده و باز است که می‌توانید علاوه بر طعم دوندورما از مناظر اطراف نیز لذت ببرید.  

رزرو هتل استانبول را به سه کلیک بسپارید.

کلام آخر

شیرینی سفر را با طعم بستنی ماراش استانبول شیرین‌تر کنید. این یک پیشنهاد نیست، بیشتر شبیه این است که بگوییم اگر در سفر به استانبول دوندورما ترکی نخورید، سفرتان ناقص است. تجربه طعم‌های جدید و خصوصاً خاص که فقط در بعضی کشورها وجود دارند، فرصتی ویژه است که باید از آن استفاده نمود. این بستنی سنتی و قدیمی ترکیه نیز از همان فرصت‌ها است. حتی پیشنهاد می‌کنیم به سراغ بستنی‌فروشی‌های محلی بروید تا حرکات نمایشی و شوخی‌های بستنی‌فروشان با مردم را نیز ببینید و سرگرم شوید.  

سوالات متداول

بستنی ترکی چیست؟

بستنی ترکی، که به آن “دوندورما” نیز گفته می‌شود، بستنی‌ای با بافتی کشدار و مقاوم در برابر ذوب شدن است. این خاصیت به دلیل استفاده از موادی چون صمغ صنوبر و صمغ مستکا در تهیه آن است.

بهترین بستنی‌فروشی‌ها در استانبول کجا هستند؟

برخی از معروف‌ترین بستنی‌فروشی‌های استانبول شامل دوندورماچی علی استاد در کاراکوی و دوندورماچی یحیی در کادیکوی می‌شوند که به خاطر بستنی‌های سنتی ترکی‌شان شناخته شده‌اند.

چه طعم‌هایی از بستنی در استانبول پرطرفدار هستند؟

طعم‌های سنتی مانند پسته و صمغ مستکا بسیار محبوب هستند. همچنین، طعم‌هایی مانند وانیل، شکلات، توت‌فرنگی و لیمو نیز در بین گزینه‌های محبوب قرار دارند.

قیمت متوسط بستنی در استانبول چقدر است؟

قیمت‌ها می‌توانند بسیار متغیر باشند، اما به طور کلی، یک قیف یا کاسه بستنی معمولی ممکن است بین ۵ تا ۲۰ لیر ترکیه قیمت داشته باشد. بستنی‌های دست‌ساز و طعم‌های خاص ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند.

نظرات کاربران