سفر به یزد در زمستان
23 بهمن 1402
یزد

سفر به یزد در زمستان؛ از جاهای دیدنی تا خوراکی‌ها

 یزد با وسعتی بالغ بر 131 کیلومتر مربع در نیم‌کره شمالی کشور در دره‌‌ای خشک و نیمه‌خشک، بین کوه‌های شیرکوه و خرانق واقع شده است. یزد با 51 دهستان، 23 شهر، 20 بخش و 9 شهرستان جمعیتی بالغ ‌بر یک میلیون نفر دارد. همه‌ساله در ایام مختلف جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی به دیدن این استان زیبای کویری می‌روند. اما وقتی که گردشگران تصمیم می‌گیرند که به دیدن شهر آتش و آفتاب بروند، به یک نکته مهم دقت می‌کنند؛  چه فصلی برای رفتن به این منطقه‌ کویرنشین بهتر است؟ جواب‌دادن به این سوال برمی‌گردد به علاقه‌ شخصی توریست. اما سفر به یزد در زمستان به خاطر شرایط جوی و اقلیمی که دارد می‌تواند بسیار خاطرانگیزتر از بقیه فصل‌ها باشد. اگر شما ایران‌گرد عزیز دوست دارید از مزایای سفر به یزد در زمستان بیشتر بدانید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.  

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

آب و هوای یزد در زمستان

سفر به یزد در زمستان

آب و هوای یزد در فصل زمستان معتدل و کمی خنک‌تر از فصل‌های دیگر در سال است. یکی از مزایای سفر به یزد در زمستان این است که دیگر خبری از گرمای هوای سوزناک و کویری یزد نیست؛ اما این نکته را نباید فراموش کنید که هوا در این فصل سال بسیار سرد بوده و دما گاهی تا منفی یک درجه هم‌ می‌رسد. پس اگر زمستان را برای سفر به شهر قنات‌ها انتخاب می‌کنید،حتما لباس‌های گرم و زمستانی به همراه داشته باشید تا بتوانید از گردش در شهر تاریخی یزد لذت ببرید.

ارزان ترین زمان سفر به یزد

اگر در خلوت‌ترین روزهای سال قصد سفر به شهر یزد را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که در فصل زمستان به یزد سفر کنید. زیرا در زمستان برعکس بقیه فصل‌های سال، به‌خصوص اولین ماه بهار، مسافران کمتری به یزد سفر می‌کنند. همچنین قیمت‌ استراحتگاه‌ها، حمل‌ونقل و نیازهای اولیه که گردشگران در این سفر به آن احتیاج دارند نسبتا به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر می‌شود. بنابراین زمستان، بهترین فصل سفر به یزد از نظر هزینه‌ها و یا به عبارتی دیگر ارزان ‌ترین زمان سفر به یزد خواهد بود. 

اماکن تاریخی یزد 

اماکن تاریخی یزد 

یزد شهر بادگیرها و قنات‌ها در گذر زمان، هزاران هزار سال را پشت‌سر گذاشته و به قدمت این همه سال‌ در دل خود تاریخ و تمدن پنهان کرده است. به همین سبب توریست‌های بسیاری از سراسر ایران حتی جهان برای دیدن این پیشینه به شهر آفتاب و آتش سفر می‌کنند. اما بازدید در روزهای خلوت سرد زمستان به خاطر ترافیک انسانی کمتر شهر یزد برای گردشگران جذابیت بیشتری به‌همراه خواهد داشت. اگر شما از آن دسته توریست‌‌هایی هستید که در بهترین زمان سفر به یزد، یعنی زمستان به این شهر رفته‌اید، با ما همراه شوید تا با بهترین اماکن تاریخی یزد در این فصل آشنا شوید.

1. دخمه زرتشتیان یزد

یکی از اماکن تاریخی که در بهترین زمان سفر به یزد می‌توانید از آن دیدن کنید دخمه‌ زرتشتیان نام دارد. آیین زرتشت یکی از آیین‌های قدیم باستانی ایران‌زمین است. پیروان این دین که آتش را ستایش می‌کنند، اعتقادی به دفن اجساد ندارند. آن‌ها مردگان خود را به برج‌های خاموش می‌بزند و می‌گذارند پرنده‌ها گوشت آن‌ها را بخورند و سپس استخوان‌هایشان را به درون چاه منتقل می‌کنند. یکی از برج‌ها معروف به دخمه‌ زرتشتیان در یزد واقع شده. این دخمه شامل سه بخش مجزا برای اجساد زنان، مردان و کودکان است. همچنین در وسط دخمه یک چاه بزرگ برای انتقال استخوان‌ها به آن قرار دارد.

آدرس:

15 کیلومتری یزد، نزدیک منطقه صفائیه.  

2. خانه هنر یزد

سفر به یزد در زمستان

یکی دیگر از اماکن دیدنی که در سفر به یزد در زمستان می‌توانید از آن دیدن کنید، خانه هنر نام دارد.این خانه که به نام مهدی ملک‌زاده ثبت شده، تصویری از هنر و معماری یزد را به نمایش گذاشته است. در گذشته چهار نسل از خاندان ملک‌زاده در آن زندگی می‌کردند. اما هم‌اکنون این خانه به یک مجموعه فرهنگی تبدیل شده. همچنین بخشی از این خانه به یک کافه و بخشی دیگر به فروشگاه صنایع‌دستی ‌اختصاص داده شده ‌‌است. 

آدرس:

خیابان‌امام، محله‌ فهدان، نزدیک زندان اسکندر، کنار مسجد چهل محراب.

3. مجموعه امیرچخماق 

یکی دیگر از اماکن دیدنی که شما می‌توانید در زمستان یزد از آن دیدن کنید، مجموعه امیرچخماق است. این مجموعه که توسط حاکم وقت، جلال‌الدین امیر چخماق در قرن نهم ساخته شده است، شامل چند بخش به نام‌های میدان، تکیه، بازار، آب‌انبار و مسجد می‌شود. همچنین تکیه و مسجد امیرچخماق در سال 1330به ثبت ملی رسید. این نکته را نیز باید به دیدنی‌های این مجموعه اضافه کرد که نخل معروف یزد در گوشه‌ای از حیاط امیر‌چخماق قرار گرفته که محل بسیار مناسبی نیز برای عکاسی به شمار می‌رود. در اطراف این مجموعه نیز رستوران‌ها و فروشگاه‌های بسیاری زیادی برای سرو غذا و تهیه سوغاتی وجود دارد.

اقامتگاه‌ها و هتل‌های یزد

اقامتگاه‌ها و هتل‌های یزد

یزد یک شهر توریستی با بافتی سنتی و تاریخی است که همیشه گردشگران زیادی را از سراسر نقاط ایران و حتی جهان به‌سوی خود فرا می‌خواند. استان یزد با تمامی امکاناتی که یک شهر توریستی در اختیار دارد حتی در دورترین شهرهایش برای توریست‌هایی که برای یزدگردی می‌آیند، اقامتگاه‌هایی در نظر گرفته‌ است. در ادامه ما تعدادی از این هتل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر به یزد در زمستان در آنها اقامت کنید.

1. هتل پارسیان صفائیه یزد

یکی از هتل‌هایی که می‌توانید در سفر به یزد در زمستان در آنجا اقامت کنید، هتل پارسیان صفائیه نام دارد.این هتل پنج‌ستاره که در یکی از محلات خوش آب‌‌و‌هوای یزد قرار گرفته، از نظر مسافران به‌خاطر معماری آن که ترکیبی از سنت و مدرنیته است، مورد توجه قرار گرفته. این هتل در یک باغ قدیمی در سال 1335 ساخته شد و  در سال 1392 دوباره  مورد بازسازی قرار گرفت. از امکانات رفاهی این هتل لوکس می‌توان به رستوران‌چوبی، کافی‌شاپ کلاه‌فرنگی با گنجایش 70 نفر، سالن چندمنظوره ندارین با ظرفیت 40 نفر، کافی‌شاپ تابستانی با آب‌نما با ظرفیت 70 نفر، فروشگاه‌ صنایع‌دستی، سالن ‌همایش، سالن بدنسازی، مرکز خرید، کافی‌نت، تاکسی سرویس، پارکینگ رایگان و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

آدرس:

خیابان تیمسار فلاحی، جنب میدان امام حسن.

2. هتل الزهرا یزد 

سفر به یزد در زمستان

یکی دیگر از هتل‌هایی که در سفر به یزد در زمستان می‌توانید در آن اقامت آرامی داشته باشید، هتل الزهرا نام دارد. این هتل در سال ۱۳۹۶ کار خود را آغاز کرد. از مزایای این هتل نزدیکی آن به اماکن تاریخی همچون باغ دولت‌آباد، میدان امیرچخماق، آتشکده زرتشتیان و مسجد جامع یزد می‌توان نام برد. هتل الزهرا یزد می‌تواند یک گزینه مناسب برای خانواده و یا توریست‌هایی باشد که دنبال یک محیط دنج و آرام و ارزان‌قیمت برای اقامت در فصل زمستان یزد هستند.

آدرس:

چهارراه فرهنگیان، جنب بانک توسعه و تعاون.

3. اقامتگاه پارسیک یزد 

یکی از هتل‌های سنتی که شما می‌توانید در بهترین فصل سفر به یزد در آن اقامت آرام و دلنشینی داشته باشید، اقامتگاه پارسیک نام دارد. ساختمان این هتل یک خانه به قدمت صدساله است. معماری اصیل یزدی را می‌شود در اتاق‌هایی که دورتادور حیاط داخلی و مرکزی هستند به‌خوبی مشاهده کرد. این هتل سنتی در سال 1398 برای دوستداران اقامت در یک مکان سنتی با 16اتاق مجهز به اینترنت برای پذیرایی از ۴۹ مهمان به بهره‌برداری رسید. از امکانات هتل پارسیک می‌توان به وجود یخچال، تلویزیون، آشپزخانه مرکزی با امکانات کامل، رستوران، کافه و پارکینگ اشاره کرد. هتل پارسیک یزد یک گزینه خوب برای توریست‌های عاشق تاریخ است.

آدرس:

بافت قدیمی شهر یزد، خیابان سید گلسرخ، کوچه لرد کیوان.

آدرس:

خیابان امام، میدان امیرچخماق.

خوراکی‌ها و سوغاتی‌های زمستانی یزد

خوراکی‌ها و سوغاتی‌های زمستانی یزد

شهر یزد از نظر غذاها و سوغاتی‌ها یکی از متنوع‌ترین منوهای سنتی را دارد. شما به هر رستوران، فروشگاه‌ و مغازه که بروید با طیف وسیعی از انواع خوراکی‌های لذیذ و سوغاتی‌های زیبا روبه‌رو می‌شوید و می‌توانید با قیمت و کیفیت مناسب آنها را خریداری کنید. به همین منظور در ادامه با ما همراه شوید تا با تعدادی از آنها آشنا شوید. 

لوز یزدی

یکی از شیرینی‌های که می‌توانید در سفر به یزد در زمستان  خریداری کنید، لوز نام دارد. این شیرینی که شکل هندسی‌مانند دارد، یک خوراکی مقوی و پر از انرژی است که با طمع‌های مختلف مانند پسته‌ای، بادامی و نارگیل به‌همراه شکر و سفیده تخم‌مرغ پخته می‌شود، بعد روی این شیرینی را با بیدمشک و هل تزیین می‌کنند. این شرینی خوشمزه و منحصربه‌فرد را شما در میدان امیرچخماق یزد به‌راحتی می‌توانید تهیه کنید.

قلیه‌ کدو 

یکی از غذاهایی که در زمستان یزد می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید، قلیه کدو است. این غذای خوشمزه که بیشتر در فصل سرد زمستان یزد آن را در خانه و رستوران‌هایشان سرو می‌کنند، در شهرهای دیگر مثل گیلان و مازندران نیز طرفدار دارد؛ اما در یزد حبوباتی که در آن استفاده می‌شود کمی متفاوت‌تر از این دو شهر است. به این صورت که داخل کدوتنبل را با حبوباتی مانند ماش، لوبیا قرمز، برنج و پیاز پر می‌کنند. همچنین با افزودن هل و دارچین به آن عطر و طمع بی‌نظیری هم می‌دهند.

کلام آخر سایت سه کلیک در مورد سفر به یزد در زمستان 

استان یزد در کویری‌ترین منطقه ایران پهناور ما با قدمتی به اندازه هزاران سال تاریخ و تمدن واقع‌ شده است. به همین علت در تمام فصول سال به خصوص ایام عید، ایران‌گردان و جهان‌گردان بسیاری برای بازدید از شهر قنات‌ها و قنوت‌ها به یزد می‌روند. ما در این مقاله درباره سفر به یزد در زمستان، آب‌وهوای این شهر در این فصل، سوغات و خوراکی‌ها و جاذبه‌های دیدنی زمستانی صحبت کردیم. اگر شما هم در این فصل به یزد رفتید؛ تجربیات خودتان را با ما در بخش نظرات و پیشنهادات به‌اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران