قشم در زمستان
19 خرداد 1402
قشم

سفر به قشم در زمستان تجربه‌ای متفاوت و به یادماندنی

جزیره‌ قشم یکی از دیدنی‌ترین جزایر ایران در آب‌های خلیج فارس است. این جزیره در فاصله‌ی کمی از بندر عباس، جزیره‌ هنگام و بندر خمیر قرار دارد. قشم تنها ژئوپارک طبیعی خاورمیانه به حساب می‌آید و با داشتن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار هر سال مسافران بسیاری را به این نقطه‌ی گرمسیری می‌کشاند. به دلیل موقعیت جغرافیایی این جزیره و گرما و رطوبت شدید آن انتخاب زمان مناسب برای سفر کار ساده‌ای نیست. مسافران معمولا بر اساس هدفی که از سفر خود دارند زمان مناسب را انتخاب می‌کنند اما تقریبا تمام مسافرانی که قبلا به این جزیره سفر کرده‌اند موافقند که سفر به قشم در زمستان حال و هوای متفاوتی دارد و بدون نگرانی برای گرما و رطوبت زیاد می‌توان از تماشای زیبایی‌های جزیره لذت برد. در ادامه یه سه کلیک همراه باشید تا با هم جنبه‌های مختلف سفر به قشم در زمستان را بررسی کنیم.

رزرو تور قشم

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

آب‌وهوای قشم در زمستان

آب‌وهوای قشم در زمستان

با شروع فصل زمستان برف و بوران در بسیاری از شهرهای ایران شروع می‌شود. در حالی که مردم بسیاری از نقاط کشور کمد لباس‌های خود را با گرم‌ترین لباس‌ها پر می‌کنند مردم جزیره قشم با یک تی‌شرت یا پیراهن از خانه بیرون می‌روند. دمای هوای قشم در زمستان بین 13 تا 18 درجه‌ی سانتیگراد است و این یعنی با شروع زمستان در قشم آب‌و‌هوا کاملا بهاری می‌شود. جزیره قشم در زمستان بهترین آب و هوا را برای سفر دارد. اگر تصمیم گرفتید سفر به قشم در زمستان را تجربه کنید مطمئن باشید که سفری به یادماندنی خواهید داشت. پس این فرصت را از دست ندهید و در سفر به قشم در زمستان از آب‌وهوای مطبوع و جاذبه‌های دیدنی و متنوع آن لذت ببرید.

جاذبه‌های گردشگری که در سفر به قشم در زمستان حتما باید ببینید

این جزیره‌ی رویایی که در آب‌های نیلگون خلیج فارس خانه دارد علاوه بر نخل‌های سر به فلک کشیده و مراکز خرید متنوع جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به دره ستارگان، تنگه چاهکوه، غار نمکی، جنگل‌های حرا و جزیره‌ی ناز اشاره کرد. با ما همراه باشید تا این جاذبه‌های دیدنی که در سفر به قشم در زمستان نباید از دست بدهید آشنا شویم.

سفر به قشم در زمستان و بازدید از دره ستارگان

 دره ستارگان

احتمالا آوازه‌ دره‌ی عجیب ستارگان را شنیده‌اید. این دره در جزیره قشم واقع شده است و یکی از عجیب‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره به شمار می‌رود که باید در سفر به قشم در زمستان حتما آن را ببینید. از شهر قشم که به سمت جنوب جزیره می‌روید به روستای برکه خلف می‌رسید. کمی که از روستا دور می‌شوید و در امتداد مسیر خاکی به راه خود ادامه می‌دهید کوه‌های تودرتو و رسوبی دره ستارگان را می‌بینید. ستون‌ها و تپه‌های مخروطی اولین چیزهای هستند که با از دور توجه شما را به خود جلب می‌کنند. این دره نزدیک به دو میلیون سال قدمت دارد و تپه‌های مخروطی آن بر اثر فرسایش ناشی از رگبار و آب‌های سطحی و تندبادها بوجود آمده‌اند. بسیاری از مردم محلی گفته‌اند که شب‌ها صداهای عجیبی از سمت دره شنیده می‌شود و معتقدند اجنه و ارواح در این دره زندگی می‌کنند. اما این صداهای عجیب تنها هوهوی باد است که بین ستون‌ها و حفره‌های صخره‌ها می‌پیچد. اگر از شب و تاریکی نمی‌ترسید صبر کنید تا هوا تاریک شود. با غروب خورشید و بیرون آمدن ستاره‌ها یکی از زیباترین صحنه‌ها را از آسمان قشم می‌بینید. این ستاره‌ها آنقدر نزدیک به نظر می‌رسند که گویی با دراز کردن دست می‌توانید آنهارا لمس کنید. این دره عجیب و منحصربه‌فرد که نباید در سفر به قشم در زمستان بازدید از آن را فراموش کنید به عنوان بخشی از ژئوپارک قشم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

تنگه چاهکوه

یکی دیگر از بایدهای سفر به قشم در زمستان بازدید از تنگه چاهکوه است. تنگه چاهکوه در قسمت شمالی جزیره و در مرکز ژئوپارک قشم قرار دارد. این تنگه یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی قشم به شمار می‌رود. دور تا دور این تنگه را دیوارهایی مرتفع پوشانده است که ارتفاع بعضی از آنها به 100 متر هم می‌رسد. با ورود به این تنگه احساس می‌کنید وارد سیاره‌ی دیگری شده‌اید. این دره بر اثر فرسایش خاک و به صورت طبیعی و در طی میلیون‌ها سال به وجود آمده است. در تنگه‌ چاهکوه حفره‌ها و چاه‌های طبیعی بسیاری وجود دارد که در گذشته منبع تامین آب مردم منطقه بوده است. بعدها مردم در اطراف تنگه چهار حلقه چاه بزرگ حفر کردند و آب شیرین خود را به کمک این چاه‌ها ذخیره می‌کردند. علت نامگذاری این تنگه نیز وجود این چاه‌ها است. سفر به قشم در زمستان به دلیل آب‌وهوای مناسب برای پیاده‌روی بهترین زمان برای بازدید از این تنگه است و در آرامش و به دور از گرما می‌توانید از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

سفر به قشم در زمستان و کاوش در غار نمکی 

غار نمکی 

غار نمکی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری قشم است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به قشم در زمستان حتما از آن بازدید کنید. این غار در 90 کیلومتری شهر قشم و در قسمت زیرینِ بلندترین کوه جزیره قرار دارد. ارتفاع این کوه به 237 متر می‌رسد و به نام گنبد نمکی معروف است. طولانی‌ترین غاری که در اعماق این کوه وجود دارد در حدود 6400 متر طول دارد و به عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان شناخته می‌شود. این غار که در حال حاضر بخشی از ژئوپارک قشم به شمار می‌رود در سال 1998 کشف شد. به دلیل آب‌وهوای گرم و شرجی، فصل زمستان در قشم بهترین زمان برای بازدید از غار نمکی است.

جنگل‌های حرا

بدون شک دیدن جنگل‌های حرا یکی از بایدهای سفر به قشم در زمستان است. حرا به درختانی گفته می‌شود که برگ‌های سبز روشن دارند و ارتفاع آنها به 3 تا 6 متر می‌رسد. این درختان در آب‌های شور زندگی می‌کنند. اما چیزی که این جنگل‌ها را متمایز می‌کند پنهان شدن آنها زیر آب است. جزر و مد آب در این منطقه باعث می‌شود جنگل برای ساعاتی از روز داخل آب پنهان شود. ویژگی منحصربه‌فرد این درختان خاصیت شیرین‌ کردن آب است. درختان حرا دقیقا مثل یک آب‌ شیرین‌کن عمل می‌کنند و آب شور را از طریق ریشه‌ها گرفته و نمک آن را دفع می‌کنند. تنوع زیستی نیز در این منطقه بالاست و اگر شانس داشته باشید در سفر به قشم در زمستان می‌توانید پرندگان مهاجر را در جنگل‌های حرا ببینید. برای تماشای بهتر این جنگل می‌توانید از بندر لافت یا روستای طبل قایق اجاره کنید تا شما را به داخل جنگل حرا ببرد.

فصل زمستان در قشم و سفر به جزایر ناز

جزایر ناز

جزایر ناز یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی قشم هستند و سفر به قشم در زمستان بهترین فرصت برای دیدن مناظر منحصربه‌فرد این جزایر است. جزایر ناز یک کیلوکتر از جزیره قشم فاصله دارند. نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی این جزایر این است که بدون نیاز به قایق یا ترس از غرق شدن می‌توانید تا جزایر ناز در آب‌ قدم بزنید. جزایر ناز با دیوارهایی از جنس صخره احاطه شده‌اند و با باریکه‌ای از شن که گاهی کاملا از زیر آب بیرون می‌آید به جزیره قشم متصل می‌شوند. برای اینکه پای پیاده به جزایر ناز بروید باید به زمان جزر و مد آب دقت کنید. هر نوبت جزر و مد حدود 6 ساعت طول می‌کشد. سه ساعت بعد از شروع جزر راه باریک به سمت جزیره از آب بیرون می‌آید و می‌توانید در آرامش تا جزایر ناز قدم بزنید. آب‌و‌هوای مطبوع قشم در زمستان بهترین زمان برای این پیاده‌روی به یادماندنی و خارق‌العاده است.

روستاگردی در سفر به قشم در زمستان

سفر به روستای شیب درازِ قشم در زمستان

روستای شیب درازِ قشم

فصل زمستان در قشم به دلیل کاهش دما و هوای مطبوع بهترین زمان برای بازدید از روستای شیب دراز است. این روستا یکی از جاذبه‌های دیدنی قشم به شمار می‌رود که حتما باید در سفر به قشم در زمستان آن را از نزدیک ببینید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روستای شیب دراز تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌ عقابی در این روستاست.  این گونه از لاک‌پشت‌ها هر سال مسافتی طولانی را در اقیانوس طی می‌کنند و خودشان را برای تخم‌گذاری به ساحل شنی روستای شیب دراز می‌رسانند. اگر به حیات وحش علاقه دارید فصل زمستان در قشم بهترین فرصت برای دیدن این اتفاق نادر و طبیعی است. سواحل روستای شیب دراز هر سال اسفند ماه آماده‌ی آمدن لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هستند. علاوه بر این روستای شیب دراز به دلیل تنوع زیستی اهمیت زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های جنوب ایران برای پرندگان مهاجری مثل کاکایی، سلیم، آبچلیک، فلامینگو، عقاب ماهیگیر و سبزه قبا به شمار می‌رود. 

روستای لافت

یکی دیگر از روستاهای دیدنی و تاریخی که در سفر به قشم در زمستان حتما باید ببینید روستای تاریخی لافت است. قدمت این روستا به هزاره‌ی اول قبل از میلاد مسیح می‌رسد و در زمانی که جزیره‌ قشم را به نام جزیره لافت می‌شناختند مرکز جزیره بوده است. این روستا به روستای بادگیرها نیز شهرت دارد. دلیل این شهرت هم وجود بادگیر بر سقف تمام خانه‌هاست. در گذشته که خبری از کولرهای آبی و گازی نبود باد در داخل این بادگیرها می‌پیچید و فضای خانه را خنک می‌کرد. جزیره قشم در منطقه‌ای گرمسیری قرار دارد و رطوبت هوا در فصل‌های گرم اجازه‌ی بیرون رفتن از خانه را نمی‌دهد به همین دلیل سفر به قشم در زمستان بهترین زمان برای قدم زدن در بافت تاریخی روستای لافت و تماشای بادگیرهای قدیمی و دیدنی آن است. فراموش نکنید که ساحل روستای لافت یکی از دیدنی‌ترین چشم‌اندازهای خلیج فارس را دارد. قبل از غروب خودتان را به ساحل برسانید و از تماشای غروب خورشید بر پهنه‌ی آب‌های نیلگون خلیج فارس لذت ببرید.

بازدید از دیگر جاذبه‌های دیدنی جزیره قشم در زمستان

پارک کروکودیل

پارک کروکودیل

پارک کروکودیل قشم یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی جزیره به شمار می‌رود که حتما باید در سفر به قشم در زمستان از آن بازدید کنید. این پارک اولین و بزرگ‌ترین مرکز نگهداری کروکودیل در خاورمیانه است. در این پارک بزرگ‌ترین کروکودیل ایران را می‌بینید و با نحوه‌ی زندگی این خزنده آشنا می‌شوید. این پارک در سال 1380 توسط مژگان روستایی و همسرش بهروز سالاروند احداث شد. آنها هشت سر کروکودیل بالغ را از کشورهای آسیایی به این پارک منتقل کردند. در پارک کروکودیل حیوانات دیگری از جمله راسو، بز کوهی، میمون، جوجه تیغی، لاک‌پشت کوهی، ایگوانا و مار پیتون نیز نگهداری می‌شود. اگر به این گونه از حیوانات علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم بازدید از پارک کروکودیل را در سفر به قشم در زمستان فراموش نکنید.

فصل زمستان در قشم و بازدید از قلعه پرتغالی‌ها

قلعه‌ی معروف پرتغالی‌ها یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم است. این قلعه در پی تصرف جنوب ایران در سال 1507 میلادی توسط پرتغالی‌ها به فرمان آلفونسو آلبرکرک ساخته شد. از این قلعه عمدتا برای نگهداری مهمات و اسلحه استفاده می‌کردند. قلعه پرتغالی‌ها در سال 78 توسط احسان یغمایی کشف شد. این قلعه بر روی زمینی به مساحت 2000 متر ساخته شده است و چهار برج بلند در چهار گوشه دارد. قلعه پرتغالی‌ها بخش‌های دیگری هم دارد از جمله انبارهای اسلحه، آب انبار، سربازخانه، زندان، کلیسا و مقر فرماندهی. آب‌وهوای قشم در زمستان معتدل است و همین موضوع بهترین فرصت را برای بازدید از این قلعه‌ی تاریخی و تماشای چشم‌انداز فوق‌العاده‌ی آن فراهم می‌کند.

کلام پایانی

جزیره قشم با داشتن جاذبه‌های دیدنی بسیار یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در جنوب ایران به شمار می‌رود. این جزیره‌ی وسیع به دلیل موقعیت جغرافیایی آب‌وهوایی به شدت گرم و شرجی دارد و نمی‌توان هر فصلی را برای مسافرت به آن انتخاب کرد. با توجه به اینکه بسیاری از جاذبه‌های گردشگری این جزیره در فضای باز قرار دارند و ممکن است گرمای هوا آزاردهنده باشد سفر به قشم در زمستان بهترین فرصت برای دیدن این جاذبه‌هاست. در این متن کوتاه سعی کردیم بخشی از جاذبه‌های این جزیره‌‌ی دیدنی را به شما معرفی کنیم تا به کمک آن بهترین برنامه را برای سفر به قشم بچینید و خاطره‌ای به یادماندنی برای خود رقم بزنید.

نظرات کاربران