سفر به بندرعباس در زمستان

سفر به بندرعباس در زمستان و جاهایی که باید ببینید!

سفر به بندرعباس در زمستان را شاید بتوان بهترین فصل برای سفر به مرکز استان هرمزگان دانست. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید قبل از هر سفری آن را بررسی کنیم، انتخاب زمان مناسب برای سفر است.

بلیط هواپیما

از جنبه‌های مختلفی می‌توان بهترین زمان سفر به بندرعباس را مورد بررسی قرار داد. یحتمل شما هم کنجکاو هستید، بدانید سفر به مرکز استان هرمزگان در زمستان چه مزایایی می‌تواند داشته باشد.

ما قصد داریم در این مقاله، به شما توصیفی شفاف از فرصت‌ها ، چالش‌ها و زیبایی‌های سفر به بندرعباس در زمستان را ارائه دهیم و با هم سفری پر رمز و راز به مرکز استان هرمزگان در زمستان داشته باشیم.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

شهر بندرعباس و موقعیت جغرافیایی آن

برای سفر به بندرعباس در زمستان، ابتدای امر باید با موقعیت جغرافیایی و شاخصه‌های اصلی این شهر آشنا شوید. این شهر ساحلی که به عنوان بزرگ‌ترین بندر کشور در جنوب شناخته می‌شود، از سمت شمال به مناطق کوهستانی و از جنوب نیز به دریا و تنگه هرمز ختم می‌شود.

بندرعباس 27316 کیلومتر مربع مساحت و ارتفاعی 0 تا 20 متری دارد. جمعیت این شهر در آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شده است، چیزی حدود به 500 هزار نفر، اعم از مسلمانان شیعه و سنی، است.

مسیرهای دسترسی به بندرعباس

از دیگر نکات مهمی که برای سفر به مرکز استان هرمزگان در زمستان باید به آن اشاره کنیم، مسیرهای دسترسی به آن جاست. اگر قصد سفر به بندرعباس از هر جای ایران را دارید، راه‌های متنوعی پیش روی شماست؛ از سفر هوایی و سفر با قطار گرفته تا زدن به دل جاده با ماشین شخصی، تاکسی یا اتوبوس. اگر از تهران بخواهید با ماشین شخصی‌تان به بندر عباس سفر کنید، چیزی حدود ۱۴ الی ۱۶ ساعت باید پشت فرمان بنشینید. برای طی کردن این مسیر باید از تهران، قم، کاشان، یزد و پس از آن شهربابک و سیرجان گذر کنید تا به هرمزگان و سپس بندرعباس برسید.

راهنمای مسیر سفر به بندرعباس در زمستان از بوشهر

پس از رانندگی در خط ساحلی خلیج فارس و بعد از پشت سر گذاشتن بندرهای کنگان، سیراف و عسلویه از بخش غربی هرمزگان، منطقه پارسیان، بندر بستانو، بندر مقام، بندر چارک، لنگه و خمیر و کیلومتری ۸۲ شرق بندر خمیر به بندرعباس خواهید رسید.

رزرو بلیط هواپیما عسلویه فقط با سه کلیک

تاریخچه شهر بندرعباس

تقریبا همه ما ایرانیان بر سر قدمت طولانی استان هرمزگان توافق نظر داریم و حدس‌مان این است که تاریخ این بندر به دوران هخامنیشان برمی‌گردد. اما در این امر که بندرعباس  در زمان سلسله هخامنشیان و یا در زمان سلسله ساسانیان محل رفت و آمد تاجران و بازرگانان بوده اختلاف نظر وجود دارد.

اینطور نقل شده که در زمان شاخ و شانه کشیدن‌های یکی از امپراطورهای قدرتمند هخامنشی، داریوش بزرگ به یکی از فرماندها اینطور دستور داده که با قایق، کشتی و هر چیزی که در آن موقع در دریای خلیج فارس پهلو گرفته بود، از بندری واقع در استان هرمزگان، راهی اقیانوس هند شود و یک گشتی در آن ناحیه بزند. 

با این تفاسیر میتوان دریافت که تجارت دریایی ایران با چین، هند و همینطور لیبی از کجا آغاز شده است.

وضعیت آب و هوا به هنگام سفر به بندرعباس در زمستان

بی‌شک همانطور که میدانید آب و هوای خطه جنوب کشور بسیار گرم است؛ حال چه برسد به بندرعباس. حال اگر غیربومی هم که باشید دیگر طاقت‌ آب و هوای گرم و شرعی آنجا را نخواهید داشت. البته آب و هوای مرکز استان هرمزگان در زمستان می‌تواند حسابی نفس شما را جا بیاورد.

به همین خاطر اگر اولویت اصلی برای شما برای سفر به جنوب، تجربه آب و هوای خنک در کنار وزش‌های دل‌انگیز ساحل نیلگون خلیج فارس است، به هیچ وجه سفر به بندرعباس در زمستان را از دست ندهید؛ که هوای معتدل آن در انتظار مسافران و گردشگران است.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

جاذبه‌های گردشگری بندرعباس

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، بندرعباس یک بندر تاریخی بسیار باسابقه در دل تاریخ کهن ایران است. این امر گواه بر این موضوع است که با جاذبه‌های گردشگری فراوانی در این شهر روبه‌رو هستیم. جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی که به هنگام سفر به بندرعباس در زمستان نباید بازدید از آنها را از دست بدهید.

معبد هندوها 

سفر به بندرعباس در زمستان و معبد هندوها

یک تاجر هندی در اواخر دوره حکومت سلسله قاجار، که برای تجارت از آن طرف هند به این سمت از ایران در رفت و آمد بود، جای خالی یک معبد هندی را در شهر بندرعباس حس کرد. او معبدی به نام معبد بت گورن یا هندوها و یا پرستشگاه بت گوران را با سنگ‌های مرجانی و مرمر و به سبک و سیاق بودایی‌ها بنا می‌کند. این بنا رفته رفته کمی رنگ و عطر هنر معماری اسلامی نیز به خودش گرفته است.

البته معماری و گچ‌کاری اصلی معبد دیدنی و تاریخی هندوها  کاملا هندی است و نشان دهنده تجارت بین ایرانی‌ها و هندی‌ها است. این معبد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و یکی از اماکنی است که به هنگام سفر به بندرعباس در زمستان نباید بازدید از آن را فراموش کنید.

معبد هندوها در استان هرمزگان، بندرعباس، خیابان امام خمینی، روبه‌روی بازار واقع شده است.

مسجد جامع اهل سنت

مسجد جامع اهل سنت یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اماکن این منطقه از جنوب کشور است که به نام‌های مسجد جامع دلگشا و همینطور مسجد داماهی نیز شناخته می‌شود. این مسجد قدمت طولانی نزدیک به ۲۵۰ سال دارد.

مسجد جامع اهل سنت یا همان مسجد جامع دلگشا، ۲ طبقه، ۱ مناره، ۱ صحن و همینطور ۱۲ ستون دارد؛ که به دستان زین‌العابدین الوالقاسم ارزی بنا شده و تا امروز نیز نمازگزاران اهل سنت برای برگزاری نماز جماعت هر جمعه به آن‌جا می‌روند و با همراهی یکدیگر نماز اقامه می‌کنند.

مسجد ناصری

سفر به بندرعباس در زمستان و مسجد ناصری

مسجد ناصری نیز یکی از جاذبه‌های تاریخی ماندگار بندرعباس محسوب می‌شود که می‌توانید هنگام سفر به بندرعباس در زمستان از آنجا بازدید کنید. قدمت این مسجد قدیمی به ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد. در روزهای پایانی حکومت قاجار، محمد علی ناصری حیدرآبادی می‌آید و این مسجد را با ۲ مناره و ۶ ستون با تزئینات چشم‌نواز کاشی‌کاری و کچ‌بری و همینطور با نقش و نگارهای داخلی سنتی‌ و جذابی بنا می‌کند تا ساکنان و مسافران هر ساله از آن بازید کنند و به اقامه نماز بپردازند.

این مسجد در استان هرمزگان، بندرعباس، بلوار امام موسی صدر واقع شده است.

قلعه فین بندرعباس

یکی اماکن دیدنی و گردشگری در مرکز استان هرمزگان در زمستان، قلعه فین است که در زمان‌های ایلخانی و تیموری به منظور اهداف نظامی در نزدیکی شهر بندرعباس ساخته شد. این قلعه که امروز دیگر کاربردی ندارد جز اینکه قسمتی از تاریخ کهن ایران باشد؛ سفال‌ها و اشیای تاریخی با قدمت طولانی را در دل خودش جای داده است و میزبان گردشگران و مسافران زیادی از سراسر ایران و حتی جهان است.

قلعه فین بندرعباس که در فهرست آثار ملی قرار گرفته بود، ۵ سال پس از ثبت شدنش، بر اثر زلزله‌ خساراتی به آن وارده شد که تقریبا از آن شکل و شمایل اولیه خودش افتاد.

حمام گله داری

سفر به بندرعباس در زمستان و حمام گله داری

حمام گله داری هم یکی از متفاوت‌ترین و منحصربه‌فردترین جاهایی است که می‌توانید در سفر به بندرعباس در زمستان به آن سر بزنید. این حمام که به حمام شاه عباسی نیز مشهور است را شیخ احمد گله داری در دوران قاجاریه با سنگ‌های بومی و سنگ‌های مرجانی ساخته است که امروز به عنوان موزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی مشهور شهر بندرعباس در محله قلعه شاهی تبدیل شده است. گفتنی است این حمام در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حمام گله داری در استان هرمزگان، بندرعباس، محله قلعه شاهی قرار دارد.

حمام گپ بندرعباس

حمام بزرگ گپ که با آجر، گچ، ملات ساروج و سنگ ساخته شده، قدمتی به درازای تاریخ دارد که به دوران قاجار برمی‌گردد. مردم در آن زمان راهی برای تنی به آب زدن، راهی آن‌جا می‌شدند. حمام گپ یک بخش زنانه و یک بخش مردانه داشت تا مردم بتوانند راحت در آنجا استحمام کنند.

پس از اتمام سلسله قاجاریه و در زمان حکومت پهلوی دوم بود که این حمام به لوله‌کشی مجهز شد تا اینکه تا سال ۱۳۵۰ هجری شمسی از آن استفاده کنند. این حمام امروزه دیگر کارایی قدیمی‌اش را ندارد و تبدیل به یک جاذبه تاریخی و گردشگری در مرکز استان هرمزگان شده است که می‌توانید به هنگام سفر به بندرعباس در زمستان به تماشای آن بنشینید.

موزه مردم شناسی بندرعباس

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی که می‌توانید به هنگام سفر به بندرعباس در زمستان به آنجا بروید، موزه مردم شناسی یا موزه خلیج فارس است. این موزه به عنوان بزرگ‌ترین موره در استان هرمزگان شناخته می‌شود که تمام اشیای باستانی و تاریخی از زمان‌های دور این شهر را در دل خود گنجانده است.

قدمت مردم‌شناسی به دوران صفویه بازمی‌گردد که نمایی از پوشش، سنت‌ها، مشاغل، بازار سنتی، نحوه صیادی مردم محلی، خارج کردن پرتغالی‌ها و تمامی حوادث پنهان و نهان در دل تاریخ و فرهنگ این شهر را به گردشگران و مسافران نمایش می‌دهد.

برای بازدید از این موزه باید به بلوار پاسداران شهر بندرعباس بروید. 

آبشار تزرج بندرعباس

سفر به بندرعباس در زمستان

بله آبشار! شاید برایتان جالب باشد که بندرعباس نیز آبشار دارد. آبشار زیبا و منحصربه‌فرد تزرج که می‌توانید به هنگام سفر به بندرعباس در زمستان از آن بازدید کنید. این آبشار یکی از جذاب‌ترین اماکن دیدنی، گردشگری و طبیعی جنوب کشور است که در مسیر رسیدن به آن‌ چشم‌تان به نخلستان‌ها و آسیاب‌های مختلف اطرافش می‌خورد و نهایت لذت را از مسیر و مقصد خواهید برد.

این آبشار در استان هرمزگان، بندرعباس، کیلومتری ۱۷۵ شمال بندرعباس، شهرستان حاجی آباد واقع شده است.

غار نمکی خرسین

غاری با گنبدهای نمکی که به غار نمکی خرسین شهرت دارد، یکی از جذاب‌ترین اماکن طبیعی مرکز استان هرمزگان در زمستان است. اگر از تجارب و گشت‌وگذارهای پررمز و راز استقبال می‌کنید، بازدید از این غار شگفت‌انگیز را به هیچ عنوان از دست ندهید؛ چراکه تجربه تکرارنشدنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

پارک جنگلی خلیج فارس

در سفر به بندرعباس در زمستان سری به پارک جنگلی خلیج فارس بزنید. این جاذبه تفریحی گردشگری، تا دل‌تان بخواهد گیاهان بومی مختلف را در دل خود جا داده است و همین‌ امر باعث شده که میزبان بازدیدکنندگان و گردشگران بسیاری باشد. شما در این پارک، آلاچیق و وسایل بازی کودکان و امکانات ورزشی بسیاری را خواهید دید که می‌توانید در کنار خانواده خود از آنها استفاده کرده و ساعات خوشی را برای خودتان رقم بزنید.

پارک جنگلی خلیج فارس در استان هرمزگان، بندرعباس، بلوار امام خمینی، ابتدای بلوار خلیج فارس واقع شده است.

مجموعه تفریحی ساحلی سورو

سفر به بندرعباس در زمستان و ساحل سورو

مگر می‌شود به جنوب رفت و تنی به آب نزد؟ در مجموعه تفریحی ساحلی سورو که یک پلاژ، فضای بازی کودکان، میز و نمیکت، آلاچیق و امکانات مختلف دیگری را برای بازدیدکنندگان و مسافران در نظر گرفته، می‌توانید از شنا در مرکز استان هرمزگان در زمستان نهایت لذت را ببرید.

در این مجموعه یک پلاژ خاص برای شنای بانوان نیز تعبیه شده تا زنان نیز بتوانند از شنا و هم از امکانات رفاهی متنوع این مجموعه تفریحی استفاده کنند.

بازارها و مراکز خرید بندرعباس

مگر می‌شود در سفر به بندرعباس در زمستان که در هر بهره زمانی محل رفت و آمد بازرگانان و تجار بوده، از مراکز خرید و بازار خرید نکرد؟

آن هم وقتی که مراکز خرید بندرعباس و بازارهای سنتی آن، تنوع بی‌نظیری از محصولات بومی و محلی را پیش روی شما قرار داده‌اند؛ از لباس‌های محلی، سوغاتی و صنایع دستی گرفته تا غذاها و خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند ماهی که در جنوب حرف اول را می‌زند.

بازار سنتی بندرعباس

بازارهای قدیمی و سنتی در هر گوشه و کنار ایران پیدا می‌شود، حتی در دل پایتخت. دیگر چه برسد به بندرعباس که تاریخ کهن و فرهنگ غنی خودشان را دارند. یکی از بازارهای قدیمی که آن را به بازار قدیم یا بازار سنتی می‌شناسند در مرکز استان هرمزگان وجود دارد. این بازار که اجناس مختلف با قیمت‌های مقرون به صرفه و متنوعی را نسبت به بازارهای مدرن و مراکز خرید مدرن به مشتری ارائه می‌دهد، یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های پیش روی شما در سفر به بندرعباس در زمستان خواهد بود.

بازار ماهی فروشان بندرعباس

سفر به بندرعباس در زمستان و بازار ماهی فروشان

یکی از بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین بازارهای ماهی‌فروشان کشور که البته سرپوشیده نیز است، بازار ماهی فروشان بندرعباس است که انواع خوراکی‌های دریایی نظیر انواع ماهی‌، میگو و خرچنگ را می‌توانید در آن‌جا پیدا کنید را به فروش می‌رساند.

سخن پایانی

سفر به بندرعباس در زمستان می‌تواند یک سفر تکرارنشدنی، خاطره‌انگیز و البته منحصر به فرد را برای شما به ارمغان بیاورد. جاذبه‌های گردشگری جذاب و از آن مهمتر آب و هوایی معتدل و خنک، مرکز استان هرمزگان در زمستان را به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل کرده است.

با این حال، باید به چالش‌های ممکن مانند آب و هوای سرد در این فصل توجه کرد. لازم است که برنامه ریزی مناسب و مطالعه کافی در مورد شرایط هوا و امکانات موجود انجام دهید تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران