راهنمای سفر به انزلی

راهنمای سفر به انزلی؛ شهری شناور در آب

اگر از شما بپرسند دروازه اروپا در ایران کجاست؟ بدون شک بگویید بندر انزلی. این بندر زیبا از نظر اقتصادی، گردشگری و تجارت برای ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اما چرا به بندر انزلی این لقب را داده‌اند؟ تنها یک دلیل دارد، این بندر راه ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی است و از طریق بندر تجارت‌های جهانی صورت می‌گیرد. اگر قصد سفر به یکی از شهرهای شمالی ایران را دارید، سفر به بندر انزلی را در اولویت خود قرار دهید، چرا که این شهر زیبایی‌های طبیعی و خیره‌کننده‌ای مانند تالاب انزلی، موج‌شکن‌، آکواریوم و… را دارد. همچنین در سفر به این شهر طعم بی‌نظیر غذاهای محلی را نیز امتحان کنید. در این مقاله سعی داریم راهنمایی کامل از سفر به بندر انزلی را به شما ارائه دهیم، پس همراه سه کلیک باشید.

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

بندر انزلی ؛ دروازه اروپا 

راهنمای سفر به انزلی

بندر انزلی، شهری شلوغ و حیاتی در استان گیلان، در شمال ایران است. این بندر قطب تجاری و بازرگانی برای ایران از طریق دریای خزر محسوب می‌شود. وقتی در کنار ساحل این بندر قدم می‌زنید کشتی‌های باری بزرگ و کوچکی را می‌بینید که در آب‌های دریای خزر لنگر انداخته و روی آنها پر از کانکس و باکس‌های رنگارنگ قرار دارد که داخل هر کدام کالاهایی از نقاط مختلف جهان یا ایران است. زیبایی این بندر به تماشای این کشتی‌ها ختم نمی‌شود. شما می‌توانید در سفر به انزلی، شهری که انگار در آب‌های دریای خزر شناور است را تماشا کنید. بندر انزلی از اولین و بزرگ‌ترین بنادر کشور ایران به‌حساب می‌آید. این شهر از نظر گردشگری، اقتصادی و ورزشی برای ایران مهم است. از نظر جغرافیایی این بندر از غرب به شهرستان رضوانشهر، از شرق به شهرستان خشک، از شمال به دریای خزر و از جنوب به تالاب بین‌المللی انزلی منتهی می‌شود. این بندر ازآنجایی‌که یکی از شهرهای بزرگ تجاری بین ایران و اروپا بوده، به دروازه اروپا شهرت یافته است. 

بندر انزلی، موج‌شکن و پل غازیان

بندر انزلی به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بندر دریای خزر، نقش بسزایی در حمل‌ونقل دریایی کالا دارد. سفر به انزلی می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد از دیدنِ یک شهر تجاری باشد. قدمت تجارت در این بندر به سال 1921 میلادی ( 1299 شمسی) می‌رسد، زمانی که اولین کشتی که متعلق به کشور آلمان بود، در این بندر پهلو گرفت. 

موج‌شکن غازیان که در سال 1912 (1293 شمسی) ساخته شد، زیبایی ساحل این بندر را دو چندان کرده است. این موج‌شکن برای کاهش تاثیر امواج دریا و تضمین ایمنی کشتی‌های باری، توسط دو مهندس روس ساخته شد. کمتر گردشگری است که در سفر به انزلی با این موج‌شکن زیبا عکس نداشته باشد.

همچنین پل غازیان در سال 1318 شمسی توسط مهندس آلمانی و سوئدی ساخته شد. قبل از احداث این پل رفت‌وآمد در انزلی با قایق صورت می‌گرفت و این پل جهت تسهیل رفت‌وآمد مردم ساخته شد.

سفر به انزلی ؛ منطقه آزاد انزلی

راهنمای سفر به انزلی؛  منطقه آزاد انزلی

اصلی‌ترین سرگرمی در سفر به بندر انزلی خریدکردن است، چرا که بندر انزلی یک منطقه آزاد تجاری شمالی در ایران است. منطقه آزاد تجاری به بخشی از کشور می‌گویند که اجناس بدون پرداخت هزینه گمرک در آن مصرف می‌شوند. اغلب در این نقاط قیمت کالاها کمتر از جاهای دیگر به فروش رسانده می‌شود. این مناطق برای جذب سرمایه‌گذاران و ترویج صادرات، ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود وضعیت اقتصادی منطقه به وجود می‌آیند. شما می‌توانید در سفر به انزلی در مراکز شلوغ و فروشگاه‌های بزرگ بگردید و کالا و وسایلی چون پوشاک، صنایع‌دستی، لوازم آرایشی، غذا و… را خریداری کنید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

چگونه به بندر انزلی برویم؟

برای سفر به انزلی می‌توانید بخشی از مسیر را با پرواز بروید یا اگر می‌خواهید از جاده زیبای آن لذت ببرید با ماشین شخصی، اتوبوس یا تاکسی به بندر انزلی سفر کنید. 

تهران به بندر انزلی:

شما برای سفر از تهران به بندر انزلی دو گزینه دارید. نزدیک‌ترین شهر بزرگ به بندر انزلی رشت است که تقریباً 40 کیلومتر با آن فاصله دارد. اول؛ می‌توانید با پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران به رشت بروید، این راه 45 دقیقه زمان می‌برد. دوم؛  می‌توانید با اتوبوس یا تاکسی یا ماشین شخصی به رشت بروید که تقریبا 4-5 ساعت زمان می‌برد و بعد از رشت تا بندر انزلی حدود 1 یا 2 ساعت، بسته به ترافیک و شرایط جاده طول می‌کشد. 

سفر به انزلی از رشت:

از رشت به بندر انزلی می‌توانید با ماشین شخصی، اتوبوس یا تاکسی‌های مشترک و مربوط به بندر انزلی استفاده کنید.

راهنمای سفر به بندر انزلی؛ آب‌وهوای مناسب!

راهنمای سفر به انزلی؛ آب‌وهوا

آب‌وهوای این شهر ساحلی مانند دیگر شهرهای کنارِ دریا، رطوبت بالایی دارد. همچنین بندر انزلی از شهرهای پر بارش ایران به شمار می‌رود. در فصل بهار هوای این شهر معتدل و دلپذیر با مناظر سبز و زنده است و بارش زیادی را به همراه دارد. در تابستان اما هوا گرما بوده و رطوبت هوا بالا می‌رود، بااین‌حال فصل تابستان زمانی مناسب برای سفرهای ساحلی است و شما می‌توانید در این فصل شکوفه‌های لاله‌های مردابی را نیز تماشا کنید. پاییز بندر انزلی نیز مانند بهار هوایی معتدل و دلپذیر دارد و یکی از فصل‌های مناسب برای سفر به انزلی است. در زمستان این شهر سرمای زیادی را تجربه می‌کند و بارندگی در این فصل بیشتر اتفاق می‌افتد. 

راهنمای سفر به بندر انزلی؛ جاهای دیدنی!

احتمالاً هنگام سفر به انزلی این پرسشِ شماست که کجا برویم که دیدنی باشد؟ در زیر 3 تا از جذاب‌ترین دیدنی‌های انزلی را برای شما آورده‌ایم تا سفر خود به انزلی را خاطره‌انگیز کنید. 

تالاب انزلی

تالاب انزلی یکی از جاهای دیدنی استان گیلان، در شهر بندر انزلی است. این تالاب علاوه بر اینکه شگفتی‌های تماشایی برای گردشگران دارد، زیستگاهی مهم برای پرندگان مهاجر و بومی منطقه به‌حساب می‌آید. در فصل‌هایی از سال این تالاب میزبان شکوفه‌های لاله مردابی خواهد بود. این شکوفه‌ها با رنگ‌های صورتی و سرخابی خود منظره‌ای منحصربه‌فرد را برای گردشگران خلق می‌کنند. همچنین از تفریحات جذاب تالاب می‌تواند به قایق‌سواری، تماشای پرنده‌ها و کایاک سواری اشاره کرد.

کاخ‌موزه بندر انزلی 

در سفر به انزلی تماشای این کاخ‌موزه منحصربه‌فرد را از دست ندهید. این کاخ‌موزه در سال 1933 میلادی ساخته شد و پس از بازسازی، محل نگهداری سلاح‌هایی مربوط به دوران صفویه است. باغ این موزه جز دیدنی‌ترین باغ‌های انزلی به شمار می‌آید. شما همچنین می‌توانید از این کاخ منظره‌ای چشم نواز از دریایی خزر را نیز تماشا کنید. 

آکواریوم بندر انزلی

راهنمای سفر به انزلی؛ آکواریوم بندر انزلی

آکواریوم بندر انزلی یک مجتمع تفریحی بی‌نظیر در شمال کشور است. این آکواریوم نمایی شگفت‌آور از حیات دریایی بومی و جهانی را به شما نمایش خواهد داد. در سفر به انزلی برای تماشای ماهی‌های مختلف و تنوع زیستی آبزیان به این آکواریوم بروید. این آکواریوم بزرگ‌ترین آکواریوم ایران است و یک تونل زیبای 40 متری دارد که با قدم زدن در این تونل، تجربه‌ای متفاوت از حرکت زیر آب را برای خود ثبت کنید.

راهنمای سفر به بندر انزلی؛ بهترین هتل‌های شهر

اولین دغدغه هر مسافر پس از ورود به یک شهر این است کجا اقامت داشته باشد؟ در ادامه تعدادی از بهترین هتل‌های انزلی را آورده‌ایم تا در سفر به انزلی خیالتان از بابت جایی برای اقامت راحت باشد.

سفید کنار یک هتل زیبا در ساحل بندر انزلی است. نیمی از اتاق‌های این هتل چشم‌اندازی وسیع از دریای خزر دارند و نیمی دیگر قابی از جنگل و درختان سرسبز بندر انزلی را به میهمانان نمایش می‌دهند. این هتل چهارستاره یکی از بهترین هتل‌های بندر انزلی است که شما در سفر به انزلی می‌توانید در آن اقامت داشته باشید. 

یک هتل چهارستاره ساحلی دیگر در انزلی، هتل دلفین نام دارد. این هتل زیبا در کنار ساحل شنی انزلی است و خود یکی از بهترین رستوران‌های بندر انزلی را دارد. 

هتل الماس، یک هتل سه ستاره در بندر انزلی است که می‌تواند اقامتگاه مناسب برای شما در سفر به بندر انزلی باشد. این هتل نیز در نزدیکی ساحل انزلی و تالاب انزلی واقع شده است. این هتل با معماری زیبا و منحصربه‌فردش خاطرات خوشی را برای شما ثبت خواهد کرد.

در سفر به انزلی اگر دنبال یک هتل سه ستاره می‌گردید، می‌توانید به هتل پرشین سر بزنید. هتل پرشین یک هتل دنج و آرام در کنار ساحل زیبای بندر انزلی است.

راهنمای سفر به بندر انزلی؛ بازارها و سوغات

راهنمای سفر به انزلی؛ بازارها و سوغات

در سفر به انزلی گردش در بازارهای شلوغ و سرزنده انزلی را از دست ندهید. شما می‌توانید سوغاتی‌های متنوعی از جمله ماهی، زیتون، روغن‌زیتون باکیفیت، سیر، سبزی‌های محلی، ترشی‌های مختلف را خریداری کنید. همچنین در بازارهای محلی صنایع‌دستی متعلق به بندر انزلی را نیز خواهید دید.

بازار سپه، بازار کاسپین از بازارهای معروف بندر انزلی است که اجناس مختلفی در آنها از جمله پوشاک، کیف، کفش و.. به فروش رسانده می‌شود. از جذابیت‌های بازار سپه می‌توان به اینکه در راستهٔ یک خیابان قدیمی است، اشاره کرد.  

شنبه‌بازار نیز یکی از بازارهای قدیمی و دیدنی بندر انزلی است که هر شنبه برپا می‌شود. محصولات کشاورزی، لبنیات و همچنین صنایع‌دستی روستاییان محلی را می‌توانید از این بازار خریداری کنید. 

البته باید به شما بگوییم که مراکز خرید بندر انزلی تنها به این موارد ختم نمی‌شود. مراکز بسیار مدرن و پیشرفته‌ای نیز در منطقه تجاری انزلی تأسیس شده‌اند، از جمله آنها می‌توان به انزل مال، آرش مال، ونوس و… اشاره کرد. در سفر به انزلی به این مراکز حتماً سر بزنید.

راهنمای سفر به بندر انزلی؛ خوشمزه ترین بخش سفر

در سفر به انزلی از طعم غذاهای محلی آن لذت ببرید. برنج یکی از اصلی‌ترین غذاهای استان گیلان است که در کنار آن انواع خورشت‌های خوشمزه، کوکو و… سرو می‌شود. از محبوب‌ترین غذاهای بندر انزلی می‌توان به سیر قلیه، باقالی قاتق، ماهی شکم پر و… اشاره کرد که در زیر چند تا از این غذاها را معرفی خواهیم کرد. 

باقالی قاتق

راهنمای سفر به انزلی؛ غذاهای محلی

این غذا در بین غذاهای انزلی و گیلانی جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذا از ترکیب باقلا، سیر، شوید، نمک و تخم‌مرغ تهیه شده و همراه با برنج می‌توانید آن را نوش جان کنید. ترکیب این طعم‌ها یک تجربه به‌یادماندنی از طعم و عطر خوش غذای شمالی را ایجاد می‌کند.

سیر قلیه

این غذای خوش‌طعم و خوشمزه بندر انزلی که از برج تازه سیر، مرغ و آب‌نارنج تهیه می‌شود. این غذا یکی از غذاهای سنتی بندر انزلی است. اگر شما هم به طعم سیر علاقه دارید، حتماً این غذا را امتحان کنید. سیر قلیه با برنج سرو می‌شود و شما می‌توانید در سفر به بندر انزلی این غذا را نوش جان کنید. 

فوج یا فیبیج (ماهی شکم پر)

یکی دیگر از غذاهای معروف بندر انزلی ماهی شکم پر نام دارد. ماهی اصلی‌ترین ماده برای تهیه این غذا است. داخل شکم ماهی موادی چون گردوی آسیاب شده، سیر، آلو، دانه‌های انار ترش، رب انار و سبزیجات معطر پر می‌کنند. خوردن این غذای خوشمزه را در سفر به انزلی از دست ندهید.

نکته مهمی که نباید فراموش کنید: در کنار این غذاها، سیرترشی، بادمجان ترشی و هفت‌بیجار را نیز امتحان کنید. 

راهنمای سفر به بندر انزلی؛ نزدیک‌ترین مقاصد به این شهر

راهنمای سفر به انزلی؛ نزدیک‌ترین مقاصد

در سفر به انزلی شما می‌توانید از دیگر شهرهای زیبای اطراف آن نیز دیدن کنید. اگر به بندر انزلی سفر می‌کنید، این جاذبه‌های اطراف را برای گشت‌وگذار در نظر بگیرید:

رشت

شهر رشت با 35 کیلومتر فاصله، نزدیک‌ترین شهر به انزلی است. رشت به‌عنوان مرکز استان گیلان شناخته می‌شود. این شهر را به‌خاطر غذاهای خوشمزه و بازارهای پرجنب‌وجوش می‌شناسند. شما می‌توانید در این شهر غذاهای شمالی بی‌نظیری را نوش جان کرده، در بازارهای شلوغ قدم زده و سر به خانه‌های تاریخی مثل خانه میرزا کوچک خان بزنید.  

ماسوله

مقصد بعدی که در 60 کیلومتری بندر انزلی واقع شده، ماسوله نام دارد. یک دهکده کوهستانی که به معماری منحصر‌به‌فرد خانه‌هایش معروف است. در این دهکده شما خانه‌هایی را می‌بیند که به صورت پلکانی در دامنه تپه ساخته شده‌اند و منظره‌ای خیره کننده از دره‌های سرسبز را به نمایش می‌گذارند. 

قلعه‌رودخان

قلعه‌ای زیبا در ارتفاعات جنگل و در میان درختان که در 90 کیلومتری بندر انزلی است. هیچ کس قلعه رودخان تا سال 1830 میلادی نمی‌شناخت. این قلعه زیبا و هم دلهره‌اور می‌تواند منظره‌ای تماشایی برای گردشگرانی باشد که به بندر انزلی سفر می‌کنند. .

کلام آخر؛ راهنمای سفر به بندر انزلی

بندر انزلی مقصدی جذاب برای گردشگران است، چرا که با مناظر طبیعی و دیدنی‌های منحصربه‌فردش گردشگران را شیفته خود می‌کند. این شهر تاریخی و بندری، یکی از بهترین و دیدنی‌ترین شهرهای شمالی است و شما در سفر به انزلی در کنار این دیدنی‌ها می‌توانید تجربه خریدی بی‌نظیری داشته و از طعم غذاهای سنتی بندر انزلی لذت ببرد. شما به این شهر زیبا سفر کرده‌اید؟

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران