غذاهای سنتی بندر انزلی
25 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

غذاهای سنتی بندر انزلی؛ اناربیج بخوریم یا سیر قلیه؟

اگر عاشق غذاهای شمالی هستید، طعم بی‌نظیر و خوشمزه غذاهای استان گیلان، شهر بندر انزلی را از دست ندهید. اکثر غذاهای سنتی بندر انزلی طعمی ترش و ملس دارند و یک‌بار امتحان‌کردن هر کدام می‌تواند شما را عاشق غذاهای سنتی گیلانی کند. در این مقاله درباره انواع خورشت‌های سنتی مثل اناربیج، شوید خولی و…، غذاهای گیاهی مثل کال کباب و شش‌انداز و یک عصرانه خوشمزه مثل ترش آش صحبت و مواد اولیه هرکدام را برای شما لیست کرده‌ایم. امیدواریم که طعم غذاهای سنتی بندر انزلی در ذهن شما ماندگار شود.

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

اناربیج

غذاهای سنتی بندر انزلی؛ اناربیج

یکی از غذاهای سنتی بندر انزلی ، خورشت اناربیج است. یک خورشت سنتی گیلانی با طعم ترش و شیرین. در این خورشت سنتی از مانند خورشت فسنجان از رب انار و گردو استفاده می‌شود. همچنین پخت این خورشت مشابه با تهیه خورشت فسنجان است اما تفاوت اصلی آن استفاده از سبزی مخصوص و معطر (تره، نعنا، گشنیز و خلواش) خواهد بود.

غذاهای سنتی بندر انزلی ؛ شوید خولی

یکی از بهترین غذاهای سنتی بندر انزلی ، شوید خولی است. همان‌طور که از اسمش مشخص است در آن از سبز شوید استفاده می‌شود. در گیلان این غذا در اصل باید با گوشت اردک پخته شود، اگر اردک در دسترس شما نیست می‌توانید از مرغ استفاده کنید. این غذا را هم می‌توانید با نان و هم برنج نوش جان کنید. طعم شوید خولی مشابه اناربیج، ترش و ملس است؛ چراکه در تهیه آن از آلو، رب آلوچه یا رب انار ترش استفاده می‌شود. همچنین باید یادآور شد که غذای شمالی بدون سیر مزه ندارد، پس به لیست مواد، سیر را نیز همراه با تخم‌مرغ و پیاز اضافه کنید.

آلو مسما

از دیگر غذاهای سنتی بندر انزلی که با استفاده از رب انار پخته می‌شود می‌توان به آلو مسما اشاره کرد. اصلی‌ترین ماده که طعم این غذا را ویژه می‌کند، آلوبخارا است. این غذا برخلاف اغلب غذاهای سنتی بندر انزلی که با طعم ترشی همراه‌اند، ملس و شیرین است. برای تهیه این خورشت شما باید از گوشت یا مرغ استفاده کرده و با اضافه‌کردن رب انار، پیاز و سیر و ادویه‌‌هایی چون نمک، فلفل و زردچوبه طبخ آلو مسما را تکمیل کنید.

غذاهای سنتی بندر انزلی ؛ پلا کباب

غذاهای سنتی بندر انزلی ؛ پلا کباب

پلا کباب یا پلو کباب یک غذای سنتی گیلانی شامل سینی پلو و کباب با دورچین‌های ویژه است. طعمی که این کباب را از دیگر کباب‌های ایران متفاوت می‌کند، طعم ترش و ملس این کباب است. در تهیه پلا کباب از گوشت، رب انار، آبلیمو و گردو به‌اضافه ادویه‌های مختلف و دلخواه با پیاز، سیر و سبزی‌های معطر استفاده می‌شود. در سینی پلا کباب می‌توانید سالاد شیرازی، لیموترش، زیتون‌پرورده و سبزی‌خوردن به دورچین غذا اضافه کنید.

باقلاقاتق

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی بندر انزلی ، باقلاقاتق یا خورشت باقلا است. این خورشت هم با نان هم با پلو سرو می‌شود. تفاوت این خورشت با خورشت‌های دیگر این است که کم آب، تهیه می‌شود. مواد اولیه باقلاقاتق شامل باقلا، شوید خشک و تخم‌مرغ با ادویه‌هایی چون نمک، فلفل و زردچوبه است. فقط حواستان باشد که اضافه‌کردن سیر را به مواد فراموش نکنید. در عین سادگی طبخ، بسیار خوشمزه و پرطرف‌دار در بین گردشگران بندر انزلی است.

غذاهای سنتی بندر انزلی ؛ اشپل کوکو

ماده اصلی این غذای سنتی تخم ماهی است. گیلانی‌ها به تخم ماهی اشپل می‌گویند. این کوکو را هم با سیب‌زمینی و هم با سبزی می‌توان تهیه کرد. اشپل کوکو یک غذای متفاوت شمالی با طعمی خوشمزه است که می‌توانید آن را به دورچین پلا کباب نیز اضافه کنید. مواد اولیه برای تهیه این غذا، تخم ماهی، سیب‌زمینی یا سبزی به همراه ادویه‌هایی چون نمک، زردچوبه و فلفل و سیر و پیاز است.

واویشکا

غذاهای سنتی بندر انزلی؛ واویشکا

واویشکا یکی از غذاهای سنتی بندر انزلی است که با الهام از کشور روسیه تهیه می‌شود. این غذای ساده و بسیار خوشمزه از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، پیاز، گوجه و سیب‌زمینی به‌اضافه ادویه‌های دلخواه درست می‌شود.

غذاهای سنتی بندر انزلی ؛ کال کباب

اگر گیاه‌خوار هستید یا به غذا‌های گیاهی علاقه دارید، کال کباب غذایی مناسب برای شما است. کاله کباب یک غذای خوشمزه، گیاهی و ساده گیلانی است. این غذای خوش‌طعم از ترکیب بادمجان کبابی، گردو، سیر، سبزی معطر، آب انار و ادویه‌های دلخواه تهیه می‌شود.

سیر قلیه

یک غذای سنتی و محبوب بندر انزلی سیر قلیه با طعمی بی‌نظیر است. سیر قلیه از ترکیب مواد اصلی برگ تازه سیر، مرغ، تخم‌مرغ و لپه پته می‌شود. در اکثر غذاهای گیلانی و در کل شمالی سیر نقش مهمی دارد و در این خورشت از برگ آن استفاده می‌شود که طعم منحصربه‌فردی را بری شما خلق می‌کند.

غذاهای سنتی بندر انزلی ؛ ماهی شکم پر

غذاهای سنتی بندر انزلی ؛ ماهی شکم پر

ماهی یکی از اصلی‌ترین غذاهای شهرهای کناردریا، همچون بندر انزلی است. ماهی معروف دریای خزر، ماهی سفید نام دارد. برای تهیه این ماهی شکم پر خوشمزه، شکم ماهی را پاک و خالی کنید و موادی چون گردو، سبزی‌های معطر شمالی و محلی و رب انار را داخل آن قرار می‌دهند و به صورتی کبابی بپزید. نام دیگر این ماهی شکم پر فیبیج یا مالابیج است که در بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد.

میرزاقاسمی

میرزاقاسمی یکی از غذاهای سنتی بندر انزلی و گیلان است که در بین ایرانی‌ها محبوبیت ویژه‌ای دارد. این غذا از ترکیب بادمجان کبابی، سیر، تخم‌مرغ و گوجه تهیه می‌شود و طعم بی‌نظیری را برای شما خلق می‌کند. در سفر به بندر انزلی این غذای خوشمزه سنتی را حتماً امتحان کنید.

غذاهای سنتی بندر انزلی ؛ ترش تره

یکی از خوشمزه‌ترین و ملس‌ترین طعم‌های غذاهای بندر انزلی ، ترش تره است. این غذا با سبزی‌های مختلف تهیه می‌شود و هم می‌توان آن را به‌تنهایی نوش جان کنید و هم می‌تواند در کنار غذاهای دیگر سرو کرد. این غذا از ترکیب سبزی‌های محلی (تره، اسفناج، گشنیز، چوچاق و جعفری) با سیر، تخم‌مرغ، سیر، برنج یا آرد تهیه می‌شود و کمی تند، ترش و ملس است.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

ترش آش

غذاهای سنتی بندر انزلی؛ ترش آش

ترکیب لوبیا، آبغوره یا رب انار، نخود، برنج نیم‌دانه، سیر، باقالی به‌اضافه ادویه می‌تواند آش بی‌نظیر و ترش‌مزه‌ای معروف به ترش آش را خلق کند. این آش در بین گیلانی‌ها معروف است و معمولاً به دلیل طعم ترش و خوشمزه‌اش برای ویار خانم‌های باردار تهیه می‌شود.

غذاهای سنتی بندر انزلی ؛ پامادور قاتق

یک خورشت خوشمزه دیگر در استان گیلان، شهر بندر انزلی، خورشت پامادور یا پامادور قاتق نام دارد. این خورشت از ترکیب گوجه، تخم‌مرغ و سیر تهیه می‌شود. این غذا بسیار ساده طبخ می‌شود. ابتدا گوجه‌ها را در ماهیتابه همراه با سیر یا پیاز و ادویه‌ها تفت می‌دهید و بعد تخم‌مرغ را به آن اضافه می‌کنید، به همین سادگی و خوشمزگی.

شش‌انداز

یک غذای گیاهی و سنتی دیگر در بندر انزلی، خورشت شش‌انداز است. در تهیه این غذا از گوشت استفاده نمی‌شود. مواد موردنیاز برای تهیه این خورشت خوشمزه، بادمجان، پیاز، گردو، رب انار و ادویه‌های دلخواه است و با برنج سرو می‌شود.

کلام آخر سه کلیک

غذاهای گیلانی و بندر انزلی به دلیل عطروطعم خوشمزه‌شان در بین ایرانیان و جهانیان جایگاه منحصربه‌فردی دارند. برنج یکی از اصلی‌ترین غذاهایی است که از سفره گیلانی‌ها هیچ‌گاه حذف نمی‌شود؛ بنابراین هرکدام از خورشت‌هایی که در این مقاله معرفی شد را همراه با برنج نوش جان کنید. همچنین طعم ترش و استفاده از سبزی‌های معطر و تازه غذاهای سنتی بندر انزلی را خاص می‌کند. شما کدام یک از این غذاها را امتحان کرده‌اید و کدام را بیشتر دوست دارید؟

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران