غذاهای سنتی کردستان
29 فروردین 1403
کردستان

غذاهای سنتی کردستان؛ طعم‌هایی فراموش نشدنی!

استان کردستان در غرب ایران قرار دارد و به‌دلیل ساکن بودن اقلیم‌های مختلف در آن، تنوع بسیار زیادی در آداب‌ورسوم‌هایشان به چشم می‌خورد. مناظر سرسبز، غارها، مکان‌های تاریخی و آبشارهای زیبا در آن باعث شده هر ساله میزبان گردشگران زیادی باشد. یکی از رکن‌های اصلی سفر به کردستان، غذاهای آن است. غذاهای سنتی کردستان طعم بی‌نظیری دارد و گوشت بره و مرغ سالیان سال است که عضو اصلی غذاهای کردی محسوب می‌شود و عده‌ای تنها برای چشیدن طعم این غذاها به این استان سفر می‌کنند. همچنین سبزیجات، پلو و لبنیات نیز بخش بزرگی از غذاهای سنتی این استان را تشکیل می‌دهد. نگفته نماند نان‌های کردستان هم فوق‌العاده خوش‌طعم هستند و در هیچ‌کجای دنیا چنین طعمی وجود ندارد. آماده باشید تا در این مقاله سفری به دنیای طعم‌های غذاهای محلی کردستان داشته باشیم.

یک تور جذاب همراه با رزرو بلیط هواپیما در سه کلیک میتوانید تجربه کنید

نان برساق

غذاهای سنتی کردستان؛ نان برساق

یکی از غذاهای سنتی کردستان نان برساق نام دارد. این نان خوش‌مزه و سنتی طرفداران زیادی در این استان دارد. خمیر این نان از مخلوط کردن شیر، بکینگ‌پودر و آرد تهیه می‌شود و چند ساعتی در یک جای گرم به آن استراحت می‌دهند تا حسابی ورآید. سپس از خمیر چانه‌های مساوی گرفته و به‌شکل دایره‌ای کوچک و نازک پهن می‌کنند؛ نان‌ها را در روغن داغ سرخ می‌کنند و نوش جان می‌کنند. این نان در کردستان در وعده‌های غذایی افطار، صبحانه و عصرانه سرو می‌شود. اگر به کردستان سفر کردید؛ چشیدن طعم بی‌نظیر این نان را فراموش نکنید.

کردستان کردستان کجا بریم؟
جاهای دیدنی کردستان؛ از قصری باور نکردنی تا تماشای لک لک ها!

کلانه

یکی دیگر از غذاهای سنتی شهر کردستان کلانه است. کلانه در واقع نوعی نان است که شباهت بسیار زیادی به پیتزا دارد. داخل خمیر این نان از پیازچه و سبزیجات مخصوص پر می‌شود و پس از آن روی ساج روی آتش قرار می‌گیرد تا کاملا پخته شود؛ منظور از ساج ظرفی شبیه به ماهیتابه است که به صورت برعکس روی آتش یا گاز قرار می‌گیرد. این نان بیشتر در فصل بهار پخته می‌شود و مردم کردستان هنگام خوردن روی آن را با مقداری روغن حیوانی پوشش می‌دهند. از امتحان کردن کلانه غافل نشوید.

شکلینه

یکی دیگر از غذاهای محلی کردستان شکلینه نام دارد. نان شکلینه میان اهالی کردستان از محبوبیت بالایی برخوردار است. در تهیه خمیر این نان خوش‌عطر از آرد، شیر، زرده تخم‌مرغ، روغن محلی، شیره خرما یا انگور و زعفران استفاده می‌شود و مانند کلانه روی ساج قرار می‌گیرد تا پخته شود. این نان زردرنگ می‌تواند یک انتخاب عالی به‌عنوان سوغات برای عزیزانتان باشد.

شیش‌کباب

غذاهای سنتی کردستان؛ شیش‌کباب

یکی دیگر از غذاهای سنتی استان کردستان شیش‌کباب است. این غذای خوش‌مزه میان مردم کردستان به‌خصوص عشایر طرفداران زیادی دارد. طرز تهیه این غذای سنتی کرمانشاه به این صورت است که ابتدا گوشت‌ گوسفند را به قطعاتی نسبتا بزرگ تقسیم می‌کنند، سپس آن را در مخلوط نعنای تازه، پیاز، فلفل، سیر، زعفران و روغن قرار می‌دهند. پس‌از اینکه گوشت‌ها به‌طور کامل مزه‌دار شدند آن‌ها را روی آتش و یا داخل روغن سرخ می‌کنند. این کباب خوش‌مزه همراه با برنج یا نان خورده می‌شود و در کنار آن نیز گوجه‌فرنگی، جعفری، فلفل و پیاز نیز سرو می‌شود. سفر به کرمانشاه با خوردن شیش‌کباب معنادار می‌شود.

کرمانشاه پیشنهاد 3 کلیک
آداب و سنن مردم دیار کرمانشاه: از عصر سنگ تا عصر حاضر

قایرمه

یکی دیگر از خوش‌مزه‌ترین غذاهای کردی قایرمه نام دارد. قایرمه نوعی غذای سوخاری و گیاهی است که خواص بسیار زیادی دارد. دستورپخت این غذای محلی کردستان به این صورت است که گیاه کنگر را کاملا تمیز و خرد می‌کنند، سپس در یک سس بسیار خوشمزه و غلیظ که از ترکیب تخم‌مرغ، زعفران، کره و آب تهیه شده است قرار می‌دهند. پس از مزه‌دار شدن کنگرها را در روغن داغ سرخ می‌کنند. به‌دلیل نایاب بودن گیاه کنگر در بعضی مواقع برای تهیه این غذای خوش‌مزه از کرفس به‌جای کنگر استفاده می‌شود.

ماهی‌کباب

یکی دیگر از بهترین غذاهای سنتی کردستان ماهی‌کباب است. شما می‌توانید طعم این غذای بی‌نظیر را در دریاچه زریوان که در نزدیکی مریوان قرار دارد امتحان کنید. در این مکان ماهی‌ها را به‌صورت تازه از دریاچه صید می‌کنند و پس‌از تمیزکردن و مزه‌دار شدن، روی زغال کباب می‌کنند. مطمئن باشید که با خوردن ماهی‌کباب هرگز سفر خود به کردستان را از یاد نمی‎برید. 

کباب‌کردی

غذاهای سنتی کردستان؛ کباب‌کردی

یکی دیگر از غذاهای سنتی کردستان کباب‌کردی نام دارد. این غذا با گوشت تازه بره چندماهه درست می‌شود و طعم فوق‌العادی‌ای دارد. برای درست کردن این غذا گوشت‌ها را خرد می‌کنند، به سیخ می‌کشند و سپس روی آتش سرخ می‌کنند. کباب‌کردی پایه ثابت جشن‌ها و مهمانی‌های مردم کردستان است. اگر به یک مهمانی در کردستان دعوت شدید، حتما این غذا را امتحان کنید.

دلمه برگ مو

یکی دیگر از غذاهای محلی کردستان دلمه برگ مو است. این غذا در بیشتر شهرهای ایران پخته می‌شود ولی اصالت آن به کردستان بازمی‌گردد. دلمه برگ مو در کردستان در اندازه‌های بزرگ‌تری پخته می‌شود و به‌دلیل استفاده سبزیجات مخصوص محلی طعم بهتری دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به کردستان سفر کردید، حتما دلمه‌های آن را امتحان کنید. 

خورش ریواس

یکی دیگر از غذاهای سنتی شهر کردستان خورش ریواس نام دارد. ریواس نوعی گیاه است که در کردستان می‌روید و خواص بسیار زیادی دارد. این سبزی توسط مردم بومی از دل کوه چیده و در برخی از غذاهای کردی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها خورش ریواس است. برای تهیه این خورش خوش‌مزه گیاه ریواس را پاک می‌کنند و با گوشت‌، پیاز، ادویه، نعناع و جعفری مخلوط می‌کنند و زمان می‌دهند تا حسابی پخته شود. مزه این غذا تقریبا ترش است و در کردستان طرفداران بسیار زیادی دارد. سفر به کردستان بدون خوردن خورش ریواس بی‌فایده است.

تور ارزان سه کلیک را رزرو کنید

خورش گیلاخه

غذاهای سنتی کردستان؛ خورش گیلاخه

یکی دیگر از غذاهای محلی کردستان خورش گیلاخه است. گیلاخه یک گیاه خاص و نایاب است که در بعضی از قسمت‌های کردستان رشد می‌کند. پیازچه این گیاه سرشار از فیبر است و برگ‌های آن نیز خواص بسیار زیادی دارد. طرز تهیه این غذا به این صورت است که گیلاخه را همراه با نعناع، جعفری، پیاز، لوبیاقرمز، گوشت و ادویه داخل قابلمه قرار می‌دهند تا کامل پخته شود. اگر به کردستان سفر کردید، از خوردن این غذای پرخاصیت غافل نشوید.

یکاوه 

یکی دیگر از غذاهای سنتی استان کردستان یکاوه نام دارد. یکاوه از ترکیب برنج و بلغور درست می‌شود و هنگام پخت به آن گوشت گوسفند اضافه می‌شود. مردم بومی کردستان گوشت این غذا را در فصل پاییز پخته، سپس خشک کرده و در ظروف سفالی برای فصل زمستان نگهداری می‌کنند. طعم این گوشت بی‌نظیر است و در غذاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آش عدس بلغور

یکی از آش‌های سنتی کردستان آش عدس بلغور است. برای تهیه این آش محبوب از عدس، سیب‌زمینی، بلغور، ادویه و گندم استفاده می‌شود. ادویه‌های مخصوص کردستانی که در تهیه این غذا استفاده می‌شود عطروبوی خاصی به آن می‌بخشد. در آخر این آش با نعناع‌داغ و آبلیموی تازه سرو می‌شود. در یک روز سرد زمستانی خوردن یک پیاله آش عدس بلغور در کنار عزیزانتان حسابی می‌چسبد.

آش برویشن تورش

غذاهای سنتی کردستان؛ آش برویشن تورش

یکی دیگر از آش‌های سنتی کردستان آش برویشن تورش است. این آش خوش‌مزه در استان کردستان طرفداران زیادی دارد و به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا خورده می‌شود. برای پخت این غذا از زردآلو، لپه، پیاز، روغن و سرکه استفاده می‌شود و بلغور باعث لعاب‌دار شدن آن می‌شود. حتما این آش خاص و خوش‌طعم را در کردستان امتحان کنید و لذت ببرید.

کلام آخر سه کلیک در مورد غذاهای سنتی کردستان

در این مقاله کوشیدیم شما را با تعدادی از معروف‌ترین غذاهای سنتی کردستان آشنا کنیم. گردشگران زیادی به‌دلیل وجود جاذبه‌های تاریخی و گردشگری از این استان بازدید می‌کنند. غذاها و نان‌های این استان طعم بی‌نظیری دارند و عده‌ای تنها برای چشیدن طعم این غذاها کردستان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. آیا تجربه خوردن غذاهای کردی را داشته‌اید؟ تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران