کردستان

جاهای دیدنی کردستان؛ از قصری باور نکردنی تا تماشای لک لک ها!

آشنایی با جاهای دیدنی کردستان

کردستان، دیاری پر از زیبایی! بدون شک در هر گوشه و کنار این استان صحنه‌های زیبایی را می‌بینید که برای چند لحظه مات و مبهوت می‌مانید. کوه‌های سر به فلک کشیده‌ای که در همه جای اطراف دیده می‌شوند؛ طبیعت سرسبز به خصوص در بهار و تابستان که نفستان را تازه می‌کند؛ جاذبه‌های تاریخی که با شنیدن داستان پشت هر کدام عقل از سرتان می‌پرد. بله، کردستان مملو از زیبایی است. جاهای دیدنی کردستان به حدی زیاد هستند که با مسافرت یکی دو روزه نمی‌توانید این همه شگفتی را ببینید. مگر اینکه دوباره به این استان برگردید و مطمئن باشید که برخواهید گشت. اگر باور نمی‌کنید، ما در یک دسته‌بندی سعی کردیم قشنگ‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی کردستان را به شما نشان دهیم و مطمئن باشید با دیدن آنها اولین اقدام شما رزرو بلیط هواپیما تهران سنندج خواهد بود.  

روستاهای زیبای کردستان

بیایید با قشنگ‌ترین روستاهای کردستان شروع کنیم که حتی با دیدن عکس آنها هم، هوس سفر به این استان به سرتان می‌زند. در هر کدامشان طبیعت زیبا به همراه مردمانی مهربان با لهجه شیرین کردی به پیشوازتان می‌آیند.

روستای اورامانات؛ ماسوله کردستان

روستای اورامانات از جاهای دیدنی کردستان

در کردستان نه تنها روستاها بله برخی از شهرها مانند مریوان هم خانه‌هایشان به شکل پلکانی است. اما، روستای زیبای اورامانات در نوع خودش پر از شگفتی و زیبای است. در اینجا خانه‌های سنگی و کاه‌گلی را می‌بینید که از قله کوه تا دامنه آن کشیده شده‌اند و حیاط هر خانه، سقف خانه ‌دیگری است. این روستای مرزی که از توابع شهر مریوان است به 6 هزار سال قبل برمی‌گردد و اشیا و کتبیه‌های تاریخی زیادی از آن کشف کرده‌اند. پا به روستا که می‌گذارید؛ جدایی از شنیدن لهجه زیبای کردی، زیبایی‌های اطراف نظرتان جلب می‌کند. اگر مشکل زانو درد یا کمر درد ندارید از پلکان روستا به بالا بروید و از آنجا دره‌های زیبا و کوه‌های سرسبز را ببینید.

روستای نگل؛ قرآن تاریخی

در مسیر سنندج به مریوان روستایی معروف به نام نگل وجود دارد که آن را با پیدا شدن نسخه خطی قرآن شناختند. در مورد این حکایت‌های زیادی وجود دارد؛ برخی می‌گویند هزار سال پیش چوپانی که گوسفندان خودش را به چرا برده بوده متوجه تکه گلی زیبا می‌شود و با برداشتن آن به یک صندوقچه می‌رسد. پس از آن اهالی روستا به همراه چوپان، صندوقچه را از خاک بیرون می‌کشند و متوجه یکی از با ارزش‌ترین گنجینه‌های خطی یعنی قرآن می‌شود. قرآن نگل را بروی پوست آهو و به زبان کوفی نوشته‌اند. امروزه این روستا با داشتن موزه، تپه‌های باستانی و طبیعتی زیبا یکی از مهمترین بخش‌های گردشگری و جاهای دیدنی کردستان به شمار می‌آید.

روستای پالنگان؛ بهشتی برای طبیعت‌گردی

روستای پالنگان از جاهای دیدنی کردستان

به روستای پالنگان که می‌رسیم چیزی از دیگر روستاها کم ندارد. از آب و هوایی که روحتان را تازه می‌کند تا خانه‌های کاه‌گلی و پلکانی گرفته تا طبیعت سرسبز، رود، باغ و خلاصه هر چیزی که با دیدنش حال دلتان را خوب می‌کند در این روستا می‌توانید ببینید و لمس کنید. از مردم باصفا و مهمان نوازش گه دیگر نگوییم؛ خودتان باید از نزدیک با این مردم خونگرم هم صحبت شوید. پالنگان از زیباترین جاهای دیدنی کردستان به شمار می‌آید.

روستای گلین؛ آرامش مطلق

با انتخاب روستای گلین برای گشت و گذار، هر چه غم و استرس دارید از بین خواهد رفت. این گونه بگوییم؛ آیا تابه‌حال شده آرزو کنید در برهه‌ای از زمان که مردم زندگی ساده‌ای داشتند، زندگی می‌کردید؟ گلین این فرصت را به شما می‌دهد. خانه‌های این روستا هم مانند دیگر روستاهای کردستان پلکانی و کاه‌گلی است. در اطراف که قدم می‌زنید، درختان تنومند توت و گردو حالتان را خوب می‌کند. فراموش نکنید که حتما توت فرنگی تازه بخرید و با خود ببرید. این روستا به عنوان یکی از جاهای دیدنی کردستان، مکانی برای رسیدن به آرامش مطلق است. جایی که با خود می‌گویید قطعا ارزش هزینه کردن خرید بلیط هواپیما را دارد.

جاهای گردشگری و طبیعی کردستان

از ویژگی‌های بارز این استان طبیعت بی‌نظیر آن است که باعث شده تا جاهای دیدنی کردستان با هر آنچه که تا به الان دیده‌اید، متفاوت باشد. آب و هوای خنک و مطبوع و باراش‌های پر نعمت حتی سنگ‌های این سرزمین را هم سرسبز کرده است.

دریاچه زریوار؛ بزرگترین چشمه آب شیرین جهان

دریاچه زریوار از جاهای دیدنی کردستان

دریاچه زریوار در شهرستان مریوان قرار گرفته، مرز بین ایران و عراق. این دریاچه زیبا با تمام خصوصیات جالب و شگفت‌انگیزش به عنوان یکی از جاهای دیدنی کردستان شناخته می‌شود. دریاچه‌ای در میان کوه که آب خود را از چشمه‌های کف دریاچه و برف‌های آب شده کوه‌های اطرافش می‌گیرد. در میان آن جزیره‌ای کوچک وجود دارد که در زمستان به زیر آب می‌رود و بهار و تابستان در روی آب قرار می‌گیرد. اگر برای دیدن این دریاچه به مریوان سفر می‌کنید؛ خیالتان راحت باشد که همه امکانات در کنار آن وجود دارد، حتی یک هتل بر روی کوه کنار دریاچه است. قایق سواری، ماهیگیری، تماشای موسیقی و رقص زنده محلی و… از تفریحات دریاچه زریوار است.

آبشار گویله؛ بلندترین آبشار کردستان

در مسیر سقز به مریوان، آبشاری به طول 50 متر با نام گویله وجود دارد. تماشای آبشاری به این بلندی و خوردن قطرات خنک آب بر روی صورتتان در حالی که یک نسیم خنک می‌وزد؛ روحتان را تازه می‌کند. اگر اهل طبیعت‌گردی و کوهنوردی هستید؛ یک مسیر یک ساعته تا آبشار گویله را پیاده‌روی کنید و خودتان را به یک بهشت گمشده در میان کوهستان برسانید.  

دشت بیلو؛ تماشای لک لک‌ها

دشت بیلو؛ از جاهای دیدنی کردستان

بهار و تابستان به دیدن دشت بیلو در اطراف مریوان (15 کیلومتری) بروید تا صحنه‌هایی را که فقط در تلویزیون می‌بینید را از نزدیک لمس کنید. دشتی بزرگ به رنگ سبز که با درختان و گونه‌های گیاهی و انواع حیوانات به یکی از جاهای دیدنی کردستان تبدیل شده است. تماشای لک لک‌ها در کنار این همه زیبایی چشمانتان را نوازش خواهد کرد.

آبشار و دریاچه بل؛ خروشان و زیبا

در روستای بل در منطقه اورمانات از بهترین جاهای دیدنی کردستان یعنی آبشار و دریاچه بل قرار گرفته است. تصور کنید از دل یک سنگ بزرگ، آبشاری خروشان با تمام قدرت آب را به پایین سرازیر می‌کند. این آبشار دیدنی با ایجاد یک دریاچه، محیطی زیبا را برای گردش و تفریح به خصوص قایق سواری به وجود آورده است. جالب است بدانید که آب این آبشار از کوه‌های شاهو سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به رودخانه سیروان می‌ریزد.

جنگل‌های بانه؛ تابلوی نقاشی طبیعت

جنگل‌های بانه از جاهای دیدنی کردستان

شاید تصور شما این باشد که جنگل فقط در شمال کشور وجود دارد؛ در صورتی که این طور نیست در اطراف شهرستان بانه نیز جنگل‌هایی هستند که شاید نه به اندازه شمال کشور، ولی در نوع خود سرسبز و دیدنی می‌باشند. پوشش گیاهی این درختان معمولا بلوط، زالزالک وحشی، گلابی وحشی و… است. اما چیزی که باعث شده تا این منطقه به یک تابلوی نقاشی طبیعت تبدیل شود؛ رنگ‌های عجیب و زیبای‌ این درختان در فصل پاییز است که عقل و هوش از سرتان می‌برد.

جاهای قدیمی و تاریخی کردستان

مکان‌های تاریخی کردستان نیز همانند جاهای دیدنی آن، جذاب و خارق‌العاده است. تماشای هر کدام شما با صفحه‌ای متفاوت از تاریخ روبرو می‌کند که قابل تحسین و غرورآمیز است.

غار باستانی کرفتو؛ از طولانی‌ترین غارهای ایران

غار باستانی کرفتو از جاهای دیدنی کردستان

این غار در شهر سقز قرار گرفته و آنچه که باعث حیرت و شگفتی مردم شده است؛ نشانه‌های مربوط به دوره پیش از قرن هشتم هجری می‌باشد. در این غار، کتیبه‌ها، نقاشی‌ها و آثار تاریخی پیدا شده که بسیار ارزشمند هستند. نکته جالب در مورد کار کرفتو است که به وسیله طبیعت به وجود نیامده و کاملا توسط انسان و با دست کنده شده است.

عمارت خسروآباد؛ قصری باورنکردنی

اگر قرار باشد یکی از جاهای تاریخی کردستان را برای دیدن انتخاب کنید؛ پیشنهاد ما عمارت خسروآباد است. از آن  خانه‌های بزرگ با معماری اصیل ایرانی، حوض بزرگ و آبراه‌های اطراف آن و چهار باغ بزرگ، قطعا نه یک عمارت تاریخی بلکه یک قصر را در جلوی چشمان شما به نمایش می‌گذارد.

عمارت سالار سعید؛ موزه‌ای تاریخی

عمارت سالار سعید از جاهای دیدنی کردستان

عمارت حبیبی یا همان سالار سعید در گذشته متعلق به ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام بوده که پس از آن به نوادگان سپرده شد. آنها نیز بخشی از این عمارت را فروختند و بدین ترتیب بخشی از آن به سالار سعید و بخش دیگر به خانواده حبیبی معروف شد. در حال حاضر، سالار سعید به موزه تبدیل شده و اشیا تاریخی در آن نگهداری می‌شود.

مسجد جامع سنندج؛ با ارزش و معنوی

مسجدهای جامع در هر شهر نماد معماری اصیل ایرانی و مذهب آن شهر هستند که سنندج هم به همین شکل می‌باشد. مسجد جامع سنندج به عنوان یکی از جاهای دیدنی کردستان به دوره فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. دیدن کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ آن با شبستان‌های زیبایش، حس و حال معنوی در شما به وجود می‌آورد. 

حمام وکیل الملک؛ قدیمی اما همچنان پابرجا و زیبا

در پارک سپیدار سنندج عمارتی تاریخی و باارزش وجود دارد بیشتر با حمام قدیمی آن شناخته می‌شود. حمام وکیل الملک از جاهای دیدنی کردستان است که با معماری خاص خود و اشکال و هندسه‌ای که در ساخت آن به کار رفته دیدنی شده است.

در آخر 

سفر به نقاط مختلف ایران پر از تجربه‌های قشنگ و به یادماندنی است. اگر به کردستان سفر می‌کنید؛ خودتان را برای دیدنی طبیعت متفاوت از آنچه که تابه‌حال دیده‌اید؛ آماده کنید. جاهای دیدنی کردستان همگی خاص هستند، به اندازه‌ای که یک نقاشی زیبا جذاب و زیبا است. در هر گوشه از دیار این مردم مهمان نواز که می‌نگرید به غیر از شگفتی خالق طبیعت چیزی دیگری نخواهید دید. پس اگر فکر سفر رفتن و عوض کردن حال و هوایتان را در سر دارید؛ بلیط هواپیما کردستان بهترین مقصد برای شما است.

نظرات کاربران