10 جاذبه برتر گردشگری در سیده

اگر به دنبال وقت­گذرانی در ساحل و در عین حال دیدن آثار تاریخی می­گردید، جاذبه­ های گردشگری سیده بهترین گزینه برای شما است. Side یا همان سیده در امتداد لبه ساحل مدیترانه، در یک منطقه پر از شن، ماسه و دریا قرار دارد. کسانی که به موضوع فرهنگ، حمام آفتاب گرفتن و ماجراجویی در ویرانه ­های دوران روم علاقه دارند، بدون شک باید بازدید از این شهر را در لیست اولویت­های خود قرار دهند.در ادامه همراه ما باشید تا جاذبه های گردشگری سیده را به شما معرفی کنیم تا در تور ترکیه بتوانید از دیدن آنها لذت ببرید.

معابد آپولو و آتنا از جاذبه­ های گردشگری سیده

معابد آپولو و آتنا از  جاذبه­ های گردشگری سیده

تا سال 1000 قبل از میلاد مسیح، سیده اولین منطقه مسکونی خود را ایجاد کرد؛ اما در قرن ششم یا هفتم قبل از میلاد بود که مهاجران یونانی برای خود یک منطقه مسکونی تأسیس کرده و سپس دست به ساخت یک بندر زدند؛ بدین شکل این شهر رونق گرفت. در دوران رومی­ها، این شهر به یک مرکز تجاری مهم تبدیل شد و این اتفاق زمانی افتاد که در قرن 7 شروع بندر به تدریج گل و لجن بست و در نهایت شهر متروکه شد.

در قسمت نوک شبه جزیره سیده، بقایای دو معبد اصلی شهر باستانی وجود دارد که تحت عنوان آتنا و آپولو شناخته می­شود. این مکان در عین ناقص بودن از نظر ساخت­و­ساز، از جمله جاذبه‌های گردشگری سیده به شمار می­رود.

یکی دیگر از جاذبه­ های گردشگری سیده تئاتر

یکی دیگر از  جاذبه­ های گردشگری سیده تئاتر

تئاتر Side به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری سیده است که زمانی بزرگترین تئاتر در پامفیلیای باستان به شمار می­رفت؛ بطوری که 15000 مهمان را در 49 ردیف صندلی آن به راحتی جای می­داد. اگرچه چند عدد از طاق­های پشتیبان فروریخته و بخشی از سالن اجتماعات را به پایین آورده است، اما این مکان همچنان یک نمونه برجسته از طراحی به سبک معماری روم است. در صورت بازدید از این مکان، بررسی و مشاهده دیوارهای صحنه را که در آن نقش­های برجسته­ای قرار دارد را از دست ندهید.

موزه سیده از دیدنی ترین جاذبه­ های گردشگری سیده

موزه سیده از دیدنی ترین  جاذبه­ های گردشگری سیده

موزه ساید تا حدودی کوچک است اما با این حال نمونه­ای از جاذبه های گردشگری سیده در نظر گرفته می­شود. این موزه، کلکسیونی کاملاً دوست­داشتنی و جذاب را در خود جای داده است و بدون­شک ارزش این را دارد که یک بار به این مکان مراجعه کرده و کمی در آن وقت بگذرانید. این موزه از حمام قرن پنجم شهر، برای ارائه نمایشگاه­های خود استفاده می­کند. این نمایشگاه­ها بیشتر از مجسمه­های هلنیستی و رومی ساخته شده است که در مناطق داخل و اطراف سیده پیدا شده­اند.

ساحل شرقی سیده

سواحل شرقی سیده

این رو­زها نه به دلیل وجود آثار باستانی بلکه بخاطره وجود آفتاب، شن و ماسه مشهور شده است. در ماه­های تابستان که آسمان سرتاسر آبی است، مسافران اروپایی این شهر را مقصد خود قرار می­دهند تا در شن­های سواحل حاشیه آب دراز کشیده و از لحظات خود لذت ببرند.

نزدیک‌ترین و محبوب­ترین نوار ساحلی پوشیده از شن و ماسه دقیقاً در خود شهر قرار دارد که درواقع یکی از جاذبه های گردشگری سیده در نظر گفته می­شود. ساحل شرقی مکانی پر سر­و­صدا بوده که مملو از صندلی­های آفتاب، رستوران­ها و کافه­ها است و هر آنچه را که برای یک روز کامل جهت آفتاب گرفتن، استراحت و برنزه شدن لازم دارید ارائه می دهد.

آگورای ایالتی یکی از جاذبه­ های گردشگری سیده

آگورای ایالتی یکی از  جاذبه­ های گردشگری سیده

این مجموعه رومی مجلل تحت­ عنوان آگورای ایالتی شناخته می­شود و یکی از جاذبه های گردشگری سیده است. در ضلع شرقی آن، به نظر می­رسد که یک ساختمان دو طبقه به عنوان کتابخانه قرار دارد، در حالی که داخل ستون بزرگ یک جایگاه طراحی شده و  هنوز می­توان مجسمه نمسیس، الهه سرنوشت را در آن مشاهده کرد.

اگر از آگورا گذر کرده و به سمت دیوارهای قدیمی شهر قدیمی بروید، به ویرانه­های وسیع کاخ راهب بیزانس، مدیر اصلی و تعمیدگاه خواهید رسید. قدمت این بناهای مسیحی از قرن 5 تا 10 میلادی است.

سلوکی

بقایای شهر سلوکیا از جاذبه­ های گردشگری سیده

بقایای شهر سلوکیا (بخشی از پامفیلیای باستان) در یک کیلومتری روستای بوکاک سیلر، در حدود 15 کیلومتری شمال سیده قرار دارد (از طریق آبشارهای ماناوگات از سیده می­توان به آنجا رسید). خرابه­های نامنظم توسط یک جنگل کاج احاطه شده است، که یک فضای خاص و درهم­ را برای بازدید کننده ایجاد می­کند.

از تاریخ این شهر اطلاعات کمی در دست است و باستان­شناسان هنوز در مورد هویت دقیق آن بحث می­کنند؛ برخی معتقدند که این شهر اصلاً سلوکی نیست بلکه بیشتر شبیه شهر لیربا است.

آبشارهای ماناوگات از بهترین جاذبه­ های گردشگری سیده

 آبشارهای ماناوگات از بهترین جاذبه­ های گردشگری سیده

اگر به دنبال یک مکان برای پیک نیک به دور از ساحل می­گردید، آبشارهای ماناوگات که در حدود 13 کیلومتری شمال شرقی سیده بوده و در­واقع یکی از جاذبه­ های گردشگری سیده به شمار می­رود، را به عنوان مقصد اصلی خود برگزینید. این آبشارها در رودخانه ماناوگات قرار دارند که در رشته کوه سیتان از کوه‌های توروس سرچشمه می‌گیرد. این منطقه که در میان یک باغ بسیار زیبا واقع شده است، مورد­­­ توجه مردم محلی و  همچنین گردشگران به خصوص در روز­های آخر هفته قرار می­گیرد.

سلگ – Selge

سلگ - Selge در رشته کوه سیتان

روستای آلتینکایا کویو و ویرانه‌های چشمگیر سلگ به عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری سیده در ارتفاعات کوه‌های توروس، حدود 50 کیلومتری شمال آسپندوس قرار دارد. گفته می­شود که پیامبر نابینا کالچاس از جنگ تروا و مابقی ارتش او از تروا این شهر را تاسیس نمودند.

تا دوره روم، موقعیت مکانی دورافتاده این منطقه مسکونی از شهر در برابر قوانین خارجی محافظت می­کرد، اما در عین حال تجارت در این منطقه به لطف روابط خوب با شهرهای ساحلی پامفیلیا رونق خاصی گرفت.

دره باریک کپرولو یکی از عجیب ترین جاذبه­ های گردشگری سیده

 دره باریک کپرولو یکی از عجیب ترین  جاذبه­ های گردشگری سیده

رودخانه Köprülü در هفت کیلومتری شرق آسپندوس و حدود 70 کیلومتری شمال غربی سیده، در امتداد پل سلجوقی که سبک رومی ساخته شده است، عبور می‌کند. این رودخانه با حرکت به سمت شمال و پشت روستای آلابالیک، باریک می­شود که در این نقطه پارک ملی کوهستانی Köprülü Canyon شروع شده است. این مکان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری سیده برای قایق­رانی بهترین نقطه در این منطقه در نظر گرفته می­شود.

غارهای دودنسیک یکی از پر رمزو راز ترین جاذبه­ های گردشگری سیده

گردشگران جوان می توانند یکی از عمیق‌ترین شبکه‌های غار در ترکیه را در حدود 18 کیلومتری جنوب شرقی سیده، نزدیک شهر کوچک سیویزلی بیابند. غارهای Düdencik به عنوان نمونه بارزی از جاذبه های گردشگری سیده تا 330 متر به سمت داخل زمین کشیده شده است. یکی از رودخانه­های زیرزمینی درون شبکه به صورت چشمه­ای در نزدیکی Pamukluk Köprüsü ظاهر می­شود.

غارهای دودنسیک یکی از پر رمزو راز ترین  جاذبه­ های گردشگری سیده

برای کسانی که به غار­ها علاقه زیادی دارند، یک مجموعه غار دیگر در جنوب شرقی قرار دارد. شایان ذکر است که مجموعه غار Düdensuyu Magarasi در کنار روستای Akseki واقع شده است؛ می­توانید به این مکان جذاب نیز سر بزنید.

برای تجربه یک سفر منحصر به فرد و دیدن جاذبه­های خارق­العاده سیده زمان را از دست ندهید. همچنین اگر تا به حال به این منطقه زیبا سفر کرده‌اید می‌توانید نظرات خود را درباره جاذبه‌ های گردشگری سیده با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران