قدیمی ترین درختان ایران

قدیمی ترین درختان ایران کجا هستند؟

صحبت از درخت که می‌شود، چیزی جز نعمت، برکت و زیبایی در ذهن ما تداعی نمی‌شود. تا حالا فکر کرده‌اید اگر درختی نبود، چه بر سر زندگی ما می‌آمد؟ بی‌شک زمین پر می‌شد از آلودگی و زشتی. نه سایه‌ای بود برای استراحت، نه میوه‌ای بود برای خوردن، نه شغلی بود برای کشاورز و نه هوا پاکیزه بود. همینطور که در زندگی امروز، درختان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند،  در ایران باستان نیز عنصری مقدس بوده‌اند. ایرانیان به یمن مراسمات شادی و مذهبی خود درخت می‌کاشتند. جالب است بدانید بعضی از قدیمی ترین درختان ایران، قدمتی چندصدساله دارند و شاهد اتفاقات تاریخی بسیاری بوده‌اند. به‌دلیل ارزش و قدمتی که این درختان دارند، در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم شما را با درختان قدیمی کشورمان آشنا کنیم.

برای رزرو بلیط هواپیما ارزان قیمت با سه کلیک همراه باشین!

سرو ابرکوه یزد؛ یکی از قدیمی ترین درختان ایران

قدیمی ترین درختان ایران

در شهرستان ابرکوه استان یزد، 4000 سال است که درختی روییده به نام سرو ابرکوه. این درخت که مظهر شکوه و قدرت است، ارتفاعی برابر با 28 متر، قطر 4 متر و شاخه‌هایی با طول 8/1 تا 5/2 متر دارد. سرو ابرکوه که در فضای باز اما در محیطی حفاظت‌شده قرار دارد، همیشه باعث حیرت بازدیدکنندگان شده و هیبت خود را به رخ همگان کشیده‌است. اگر به سرو ابرکوه، یکی از قدیمی ترین درختان ایران نگاه کنیم، تنه‌هایی درهم تنیده را می‌بینیم که مانند تکیه‌گاهی محکم شاخ و برگ‌هایش را در آغوش کشیده‌است. درمورد این که چه کسی این سرو نیرومند را کاشته‌است، روایت‌های زیادی وجود دارد؛ برخی می‌گویند زرتشت برای اولین بار آن را کاشته‌است و به همین دلیل به سرو ابرکوه، سرو زرتشت نیز می‌گویند. برخی دیگر می‌گویند از بین سلیمان نبی، ابراهیم، اسکندر مقدونی و ضحاک، یکی این سرو را کاشته‌است. البته روایت مکتوبی هم وجود دارد که می‌گوید حضرت نوح و خاندانش به شکرانه رهایی از طوفان این درخت را کاشته‌اند و کاشت درخت را به یافث، فرزند خلف نوح نسبت داده‌اند. یک ماجرای تاریخی جالب نیز وجود دارد. گویا اصحابی وجود داشته‌است به نام اصحاب رس که مورد نفرین پیامبرشان قرار گرفتند و محل زندگیشان نابود شد. تنها چیزی که از شهرشان باقی ماند، همین درخت سرو ابرکوه بود.

جالب است که مارکوپولو در کتاب خود از سرو ابرکوه نام برده و این درخت را همچون آبشار سبزی می‌پندارد که بر روی زمین فرود آمده‌است و از هرطرفش که واردش می‌شوید، شما را به دریا، کویر و خورشید می‌رساند. اگر به بازدید از این سرو شگفت‌انگیز که یکی از قدیمی ترین درخت‌ های ایران است رفتید، خواهشمندیم برای حفظ و نگهداری این موجود زنده و ارزشمند کوشا باشید.

درخت سرو هرزویل

درخت سرو هرزویل

درخت سرو هرزویل یکی از قدیمی ترین درختان جهان است که در دو کیلومتری شمال شرقی منجیل و در استان گیلان قرار دارد. سرو هرزویل، درختی همیشه سبز است که با تنه تنومند و شاخه‌های موج‌دارش، نمادی از استواری و زیبایی است. ارتفاع این درخت، 30 متر و قطر تنه‌اش 4/4 متر است و در گروه درخت سروناز یا سرو شیراز قرار دارد. درمورد طول عمر درخت سرو هرزویل دو نظریه متفاوت وجود دارد؛ برخی می‌گویند بیش از هزار سال قدمت دارد و برخی نیز می‌گویند قدمتش به 3000 سال قبل برمی‌گردد. این درخت افراد مشهوری مانند ناصرخسرو و ناصرالدین شاه را به خود دیده‌است که البته ناصرخسرو در سفرنامه‌اش به آن اشاره کرده‌است.

این سرو نامش را از روستای هرزویل گرفته‌است. جالب است بدانید که اهالی این روستا، سرو هرزویل را مقدس می‌نامند و برای برآورده شدن آرزوهایشان به این درخت قفل و پارچه سبز می‌بندند. البته باید بگوییم برای حفاظت از این اثر کهن، دورش را فنس پیچیده‌اند و مردم قفل و پارچه‌هایشان را دور میله‌های فنس می‌بندند.

چنار تنگ چنار؛ از قدیمی ترین درختان ایران

چنار تنگ‌چنار که در شهر مهریز استان یزد واقع شده‌است، ارتفاعی برابر با 19 متر دارد و قطر متوسط تنه‌اش سه متر است. این درخت نامش را از روستایی که در آن قرار دارد، به نام تنگ‌چنار گرفته‌است. مردم چنار تنگ‌چنار را که یکی از قدیمی ترین درختان ایران است مقدس می‌شمارند، البته به آن چیزی وصل نمی‌کنند، بلکه نذورات خود را به شماره‌ حسابی که برای این درخت درنظر گرفته شده‌است واریز می‌کنند تا خرج نگهداری از آن شود. برخی می‌گویند سن این درخت کهن 600 سال است و برخی به 1200 سال اشاره دارند. چنار تنگ‌چنار دارای موقعیتی جذاب است؛ چراکه در کنار مسجد جامع دهستان تنگ‌چنار و چشمه قنات قرار دارد.

ارس شهرستانک

قدیمی ترین درختان ایران

درخت ارس شهرستانک یکی از قدیمی ترین درختان جهان است که به گفته بعضی 2800 سال و به عقیده بعضی دیگر 3500 سال قدمت دارد. به این درخت، پیر تودار نیز گفته می‌شود؛ دقیقا همانند موجودات پیر افسانه‌ای است که با وجود عمری طولانی همچنان تمام قد ایستاده‌ و روزگاران زیادی از دوره شاهنشاهی هخامنشیان به خود دیده‌است. ارتفاع ارس زیبا و ارزشمند، 13 متر است و در استان البز واقع شده‌است.

سرو روستای طرز؛ از قدیمی ترین درختان ایران

یکی دیگر از سروهای زیبا و بلندقامت در روستای زیبای طرز قرار دارد. قدمت این درخت که ارتفاعی 37 متری دارد، به سه هزار سال پیش برمی‌گردد و در فهرست قدیمی ترین درختان ایران قرار می‌گیرد. این درخت زیبا نیز شاهد تاریخی طولانی از دوران ساسانیان بوده‌است و احتمالا اگر زبان در دهان داشت، ماجراهای زیادی برایمان تعریف می‌کرد.

درخت چنار چشمه اکبری

درخت چنار چشمه اکبری

درخت چنار چشمه اکبری که یکی از قدیمی ترین درختان جهان است، در دامنه کوهی صخره‌ای در شهرستان قائن قرار دارد. قدمت این درخت زیبا و البته عظیم به 350 تا 400 سال پیش می‌رسد.  تنه این درخت دارای فضایی بسیار بزرگ است که می‌گویند 20 گوسفند در آن جا می‌شود. درخت چنار چشمه نیز میان مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌طوری که در روزهای مهم مردم به دره‌ای که درخت در آن وجود دارد می‌روند و زیر سایه‌اش می‌نشینند.

درخت گردوی عظیم اصفهان؛ یکی از قدیمی ترین درختان ایران

این درخت که در روستای کلوسه شهر فریدونشهر قرار دارد، قدمتی 950 ساله دارد و یکی از قدیمی ترین درختان زیبای ایران است. ارتفاع این درخت 18 متر است و با برگ‌های سبزش خودنمایی می‌کند. متاسفانه بخش‌هایی از این درخت دچار آسیب شده‌است که امیدواریم دیگر هیچ آسیبی به این سرمایه ملی و قدیمی وارد نشود.

درخت نوش کهن‌سال طرق‌رود

یکی دیگر از قدیمی ترین درختان ایران، درخت نوش کهن‌سال طرق‌رود است که در روستای طرق‌رود استان اصفهان قرار دارد. درخت نوش با عمر 650 تا 750 ساله خود به نام صبرین نیز شناخته می‌شود؛ چراکه این درخت با اینکه قرن‌ها پیش به زمین افتاده‌بود، اما تسلیم نشد و با مقاومت و قدرت، در خاک ریشه کرد و سبز شد.

نوش خراسان؛ یکی از قدیمی ترین درختان ایران

قدیمی ترین درختان ایران

درخت نوش در روستای استند واقع در شهرستان حاجی‌آباد استان خراسان روییده‌است. این درخت زیبا و باشکوه که در فهرست قدیمی ترین درختان ایران قرار دارد، قدمتی 900 تا 1000 ساله دارد. تنه ستبر این درخت مانند فردی است که با دستان مهربانش، شاخ و برگ‌هایش را در دست گرفته و این همه سال استوار نگه داشته‌است.

کلام پایانی

در این مقاله قدیمی ترین درختان ایران را به شما معرفی کردیم. درختانی که با وجود عمری طولانی، همچنان مقاوم و استوار مانده‌اند و مظهر شکوه و قدرت‌اند. امیدواریم که با خواندن این مقاله به اطلاعات عمومی‌تان افزوده شده‌باشد. مشتاقیم دیدگاه خود را در قسمت نظرات این مقاله با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران