IOI City Mall

بزرگترین مراکز خرید جهان؛ از ایران مال تا چاینامال!

اولین مراکز خرید حدود چند قرن گذشته در سراسر جهان ظاهر شدند. درست است که اصطلاحی مانند مال یا مرکز خرید بزرگ ممکن است بیشتر در آمریکای شمالی محبوبیت پیدا کرده باشد اما هم اکنون بزرگترین مراکز خرید جهان در سراسر نقاط این کره خاکی گسترش پیدا کرده‌اند. با این حال بدون شک می‌توان گفت که بیشتر تمرکز مراکز خرید بسیار بزرگ در آسیا است. اگر به خرید کردن علاقه مند هستید بنابراین خوب است که با بزرگترین مراکز خرید جهان هم آشنا شوید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید به این خاطر که می‌خواهیم ۱۰ مرکز خرید بزرگ جهان را به شما معرفی کنیم.

بلیط هواپیما آنلاین با سه کلیک را یادت نره رزرو کنی!

Iran mall

Iran mall

عنوان بزرگترین مراکز خرید جهان به ایران مال تعلق می‌گیرد. ایران مال از نظر مساحت بزرگترین مرکز خرید جهان است و در تهران، پایتخت ایران واقع شده است. این مرکز خرید که در سال 2018 افتتاح شد، به عنوان جدیدترین مرکز خرید در این لیست با ICONSIAM در تایلند، گره خورده است.ایران مال تقریباً 2 میلیون متر مربع مساحت قابل اجاره دارد که بیش از دو برابر بزرگ‌ترین مرکز خرید دنیاست. بیش از 700 فروشگاه در ایران مال و طیف گسترده‌ای از امکانات لوکس در این مرکز وجود دارد.

برخی از امکانات قابل توجه در این مرکز خرید شامل هتل، پیست یخ، سینما مالتی پلکس، سالن بولینگ، کلینیک پزشکی ورزشی و مرکز نمایشگاه است. از بین جاذبه‌های منحصر به فردتر، بازار سنتی این مرکز خرید احتمالاً در صدر فهرست قرار دارد. بازار سنتی ایران مال از بازارهای سنتی شهرهای معروف ایران مانند تبریز، اصفهان و شیراز الهام گرفته شده است. معماری ایرانی که برگرفته از الگوهای سنتی و روش‌های ساخت و ساز است، به چشم می‌خورد. هتل ایران مال علاوه بر اقامتگاه‌ها و سوئیت‌ها در 18 طبقه گنجایش بیش از 300 اتاق دارد و در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

 IOI City Mall

IOI City Mall در رده دومین بزرگترین مراکز خرید جهان از نظر مساحت قابل اجاره است و بزرگترین مرکز خرید در مالزی و آسیای جنوب شرقی است. این مرکز خرید در دره کلانگ جنوبی مالزی واقع شده است و قصد دارد بدون نیاز به سفر به کوالالامپور، به ساکنان این منطقه یک گزینه خرید در سطح جهانی ارائه دهد. این مرکز خرید در منطقه‌ای است که باید بتواند به حدود 1.8 میلیون نفر خدمات رسانی کند.

 IOI City Mall اولین بار در سال 2014 افتتاح شد، اما بازسازی این مجموعه در سال 2022 به پایان رسید. بیش از 650 فروشگاه در این مرکز خرید وجود دارد که طیف وسیعی از محصولات را به فروش می‌رسانند و همچنین جاذبه‌هایی که آن را از سایرین متمایز می‌کند. District 21 یک پارک موضوعی در IOI City Mall با انواع فعالیت‌های ماجراجویی است که در این مرکز خرید قرار دارد. همچنین در این مرکز خرید یک پیست یخی و «مزرعه شهر IOI» وجود دارد. این مزرعه نمایشگاهی است که آموزش و سرگرمی را با هم ترکیب می‌کند و 70 گونه مختلف از گیاهان و همچنین برخی از ماهی‌ها و حیوانات کوچک را به نمایش می‌گذارد. سینماها، مرکز ورزشی و سالن نمایشگاه نیز از جمله جاذبه‌های مرکز خرید IOI City Mall هستند.

South China Mall

South China Mall

مرکز خرید South China Mall بزرگترین مرکز خرید چین و سومین مرکز خرید بزرگ در جهان است. این مرکز خرید در منطقه Wangjiang در Dongguan واقع شده است و در زمین‌های کشاورزی قدیمی ساخته شده است. تخمین زده می‌شود که ساخت آن حدود 1.3 میلیارد دلار هزینه داشته باشد و پروژه‌ای است که توسط هو گویرونگ، تاجری که ثروت زیادی در صنعت نودل فوری به دست آورده بود، رهبری می‌شد. این مرکز خرید علاوه بر وسعت، چند نکته خاص دارد.یکی این است که به هفت منطقه آمستردام، پاریس، رم، ونیز، کالیفرنیا، مصر و دریای کارائیب تقسیم شده است که هر کدام از یک منطقه یا کشوری از جهان الگوبرداری شده است. این مناطق موضوعی شامل مدل‌ها یا نمایش‌هایی از مکان‌های شاخص مانند کانال‌های ونیز، طاق پیروزی و ابوالهول است.

یکی دیگر از عناصر جالب این مرکز خرید عظیم این است که از زمان افتتاح آن در سال 2005 عمدتاً خالی بوده است. اکثریت قریب به اتفاق فضای قابل اجاره در مرکز خرید حتی چندین سال پس از افتتاح مرکز خرید خالی مانده است. یک نظریه برای این موضوع این است که این مرکز خرید به سمت مشتریان ثروتمندتر هدف قرار می‌گیرد، اگر چه در شهری با جمعیت کم درآمد واقع شده است.

Isfaan city center

مرکز خرید اصفهان جزو چهارمین بزرگترین مراکز خرید جهان و دومین مرکز خرید بزرگ ایران پس از ایران مال است. این مرکز خرید ابتدا در سال 2012 افتتاح شد و فاز دوم ساخت آن در سال 2019 به پایان رسید. این مرکز خرید توسط Medardo Cadiz، معمار شرکت معماری Cadiz International طراحی شده است. علاوه بر صدها مغازه، این مرکز خرید دارای ویژگی‌های خاص نیز است. یکی از آن‌ها موزه است که مرکز خرید اصفهان را به بزرگترین مرکز خرید دارای موزه در جهان تبدیل می‌کند.

این موزه حاوی آثار بسیار متفاوتی از ایران است که قدمت برخی از آن‌ها به 7000 سال پیش بازمی‌گردد. از دیگر جاذبه‌های این مرکز خرید می‌توان به رستوران‌ها، دفاتر هواپیمایی، سینما، مرکز مالی بین‌المللی، مرکز تجارت جهانی و پارک موضوعی با ترن هوایی و… اشاره کرد. اصفهان سنتر در مساحتی از هفت طبقه گسترده شده است و زیرساخت پارکینگ برای پذیرش 5500 خودرو وجود دارد.

SM Mall of Asia

در رتبه پنجم این لیست از بزرگترین مراکز خرید جهان، SM Mall of Asia است که در شهر Pasay در فیلیپین واقع شده است. این مرکز خرید زمینی به مساحت 170 هکتار و مساحت ناخالص آن نزدیک به 600000 متر مربع است. ساخت این مرکز خرید در سال 1996 آغاز شد و در آن زمان قرار بود بزرگترین مرکز خرید جهان باشد. این مرکز خرید در سال 1996 بزرگترین مرکز خرید فیلیپین بود، عنوانی که بعداً از دست داد و سپس در سال 2021 دوباره به دست آورد. این مرکز خرید بیش از مکان‌های خرید، فضای زیادی برای برگزاری همایش‌ها و فعالیت‌های اجتماعی دارد.

SM Mall of As بزرگ‌ترین مرکز خرید فیلیپین است و هر روز پذیرای صدها هزار نفر است. تعدادی هتل، سینما، یک پیست یخ، چهار کاندومینیوم مسکونی، ساختمان‌های اداری، یک شهربازی و یک ساختمان IKEA تنها برخی از جاذبه‌های SM Mall of Asia هستند. چهار ساختمان اصلی شامل مرکز خرید اصلی، مرکز خرید سرگرمی و ساختمان‌های پارکینگ بال شمالی و جنوبی این مرکز خرید را تشکیل می‌دهند. این ساختمان‌ها توسط پل‌های آسمانی به هم متصل می‌شوند.

SM Tianjin

SM Tianjin

SM Tianjin بخشی از مراکز خرید زنجیره‌ای SM Supermalls مستقر در فیلیپین است. این یکی از بزرگترین اپراتورهای مراکز خرید در آسیای جنوب شرقی است که حدود 100 مرکز خرید در فیلیپین و هفت مرکز در چین دارد. اس ام تیانجین دومین مرکز خرید بزرگ چین پس از مرکز خرید جنوبی چین و ششمین مرکز خرید بزرگ در جهان است. مرکز خرید SM در تیانجین در سال 2006 در منطقه نیو بینهای چین، بزرگترین منطقه تجاری آزاد در شمال چین و یک منطقه تجاری پر رونق، افتتاح شد. این مرکز خرید در مجاورت فرودگاه بین‌المللی تیانجین بینهای است و از پکن و کینوانگدائو با حمل‌ونقل عمومی قابل دسترسی است.

SM Tianjin توسط Arquitectonica، یک شرکت معماری مشهور جهان طراحی شده‌اند. این طرح از سه ساختار تشکیل شده است که وقتی از بالا به آن نگاه کنید شبیه گلبرگ‌های یک گل به نظر می‌رسند. بیش از 8000 پارکینگ در SM Tianjin برای خریداران در دسترس است و بیش از 1000 فروشگاه برای فروش کالا در این مرکز خرید وجود دارد. برخی از جاذبه‌های دیگر این مرکز خرید شامل یک پیست اسکیت و یک Exploreum مناسب برای کودکان می‌شود.

Golden Resources

مرکز خرید Golden Resources در پکن که در سال 2004 افتتاح شد، سومین مرکز خرید بزرگ در چین است و در رتبه هفتم این لیست قرار دارد. این مرکز خرید برای مدت کوتاهی بزرگ‌ترین مرکز خرید در جهان بود تا اینکه مرکز خرید جنوبی چین در سال بعد افتتاح شد. تا حدی به دلیل موقعیتش در پکن، این مرکز خرید در روزهای اولیه پس از افتتاح تعداد زیادی مشتری جذب نکرد. در حالی که پیش بینی می‌شد روزانه 50000 بازدیدکننده به این مرکز خرید بیایند، این تعداد پس از افتتاح این مرکز خرید به 20 نفر در ساعت می‌رسید. در سال‌های پس از آن، ترافیک افزایش یافته است، تا حدی به دلیل گسترش شهر پکن و تا حدودی به دلیل رشد طبقه متوسط ​​چینی و باعث شده است که محصولات برای فروش در مرکز خرید برای تعداد قابل توجهی از مردم مقرون به صرفه باشند.

بیش از 1000 مغازه در این مرکز خرید وجود دارد، به این معنی که خریداران می‌توانند تقریباً هر چیزی را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. همچنین برخی از امکانات سرگرمی مانند پیست اسکیت، سینما، سالن بدنسازی و حتی یک فواره موزیکال نیز وجود دارد.

Central WestGate

Central WestGate یکی از بزرگترین مراکز خرید جهان و اولین مرکز خرید از سه مرکز خرید در تایلند است که در بین ده مرکز خرید بزرگ جهان قرار دارند. این مرکز خرید در سال 2015 افتتاح شد و پس از بازسازی و اضافه شدن، از CentralWorld پیشی گرفت و در سال 2017 به بزرگترین مرکز خرید تایلند تبدیل شد. Central WestGate در Nonthaburi واقع شده است که یک استان پرجمعیت تایلند در شمال بانکوک است. چندین بزرگراه و جاده‌های پرترافیک وجود دارد که در نزدیکی مرکز خرید به هم متصل می‌شوند و دسترسی افراد زیادی را به آن می‌دهند.

بیش از 650 فروشگاه در Central WestGate وجود دارد و همچنین یک فروشگاه IKEA نیز در این مجموعه وجود دارد که بیش از 50 هزار متر مربع فضای قابل اجاره را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این یک سینما در این مرکز خرید، یک باشگاه سلامت و طیف وسیعی از گزینه‌های غذاخوری وجود دارد. این مرکز خرید چهار طبقه است و همچنین دارای یک زمین بازی برای کودکان است.

Central World

CentralWorld

مرکز خرید سنترال ورلد جزو بزرگترین مراکز خرید جهان است و در سال 1990 افتتاح شد و در15 سال گذشته قدیمی‌ترین مرکز خرید در این لیست است. زمانی که برای اولین بار افتتاح شد، از 8 طبقه تشکیل شده بود، اما اکنون دو آسمان خراش وجود دارد که بخشی از مجموعه CentralWorld نیز هستند. مجموعاً کل مجموعه بیش از 1 میلیون متر مربع مساحت دارد. این مرکز خرید در بانکوک، تایلند قرار دارد، همانطور که سه مرکز خرید بزرگ جهان در تایلند وجود دارد.

CentralWorld دارای 600 فروشگاه است که برخی از آن‌ها بزرگترین در کشور یا منطقه هستند. فروشگاه اپل در CentralWorld بزرگترین فروشگاه در جنوب شرقی آسیا، فروشگاه Uniqlo اولین در تایلند و بزرگترین فروشگاه در جنوب شرقی آسیا است و فروشگاه H&M سومین فروشگاه بزرگ در جهان است. همچنین یک هتل 5 ستاره با 57 طبقه و دو زیارتگاه هندوها در این مرکز خرید وجود دارد. یک پیست روی یخ، یک باشگاه بدنسازی و یک سینمای 15 صفحه‌ای، برخی از جاذبه‌های دیگر در CentralWorld بانکوک را تشکیل می‌دهند.

 ICONSIAM

ICONSIAM یکی دیگر از مراکز خرید غول پیکر واقع در بانکوک تایلند است. این مرکز خرید سومین مرکز خرید بزرگ تایلند و دهمین مرکز خرید بزرگ در جهان است. این مرکز خرید که در سال 2018 افتتاح شد، همچنین به عنوان جدیدترین مرکز خرید در این لیست شناخته شده است. مجموعه ICONSIAM به دلیل داشتن بلندترین ساختمان در تایلند، 70 طبقه Magnolias Waterfront Residences قابل توجه است. این مرکز خرید میزبان بیش از 550 فروشگاه است که شامل اولین فروشگاه اپل در کشور و اولین فروشگاه بزرگ سیام تاکاشیمایا است. همچنین یک سالن نمایشگاهی 3000 نفری، یک موزه میراث فرهنگی و یک پارک کنار رودخانه در این مجموعه وجود دارد. این مجتمع تجاری به خوبی به حمل و نقل عمومی متصل است و حتی به همتایان آن که خدمات کشتی و اسکله برای قایق‌های خصوصی ارائه می‌دهند، متصل است.

سخن پایانی

خرید کردن همیشه یکی از تفریحات لذت بخش محسوب می‌شود. درست است که برای خرید لباس، کیف، کفش و… می‌توانید به هر فروشگاهی مراجعه کنید، اما قبول کنید که خرید از مراکز خرید بسیار بزرگ لذت دیگری دارد. به این خاطر که می‌توانید در یک روز تمام چیزهایی که به آن احتیاج دارید را تهیه کنید. در این مقاله درباره بزرگترین مراکز خرید جهان صحبت کردیم. حالا که ایران مال لقب بزرگترین مرکز خرید جهان را به خود اختصاص داده است بنابراین شما مسافت زیادی را برای دیدن این مرکز خرید طی نخواهید کرد و این کاملاً جای خوشحالی است که می‌توانید در کشور خودتان به این مرکز خرید رفته و هر آنچه که دوست دارید تهیه کنید. 

نظرات کاربران