کویت

بزرگترین و کوچکترین کشور آسیا؛ از روسیه تا مالدیو

استرالیا

آسیا با مساحت44,579,000 کیلومتر مربع و جمعیت 4,504,000,000 نفر حدود 60 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است. بزرگترین قاره جهان با داشتن انواع اکوسیستم منحصربفرد و بلندترین کوه‌های جهان و پایین‌ترین ارتفاعات دارای مناظر و صحنه‌های خاص و دیدنی زیادی است. از طرفی، شاید برایتان جالب باشد که بدانید آسیا 48 کشور مختلف را در خود جای داده که هر کدام ترکیبی متنوع از مردم، فرهنگ‌ها و دولت‌ها می‌باشند. ما در این مقاله 10 تا از بزرگترین و کوچکترین کشور آسیا را از نظر وسعت مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بزرگترین کشورهای آسیا

بزرگترین و کوچکترین کشور آسیا به لحاظ وسعت دسته‌بندی می‌شوند که ما در اینجا لیستی از بزرگترین‌ها را ارائه کرده‌ایم.

مقاله پیشنهادی: بهترین جاهای دیدنی آسیا در سال 2023

  1. روسیه
آسیا

روسیه علاوه بر اینکه بزرگترین کشور آسیاست، بزرگترین کشور جهان نیز می‌باشد. وسعت این کشور در حدی است که در 11 منطقه زمانی مجزا امتداد دارد. وضعیت آب و هوا و جغرافیای متغیر در روسیه باعث ایجاد مناطق متفاوت از جمله دشت‌ها، نیمه بیابانی، کوه‌ها، خطوط ساحلی و یخبندان (قطبی) شده است. همین تنوع گسترده از زیستگاه‌های مختلف، تعداد قابل توجهی از گونه‌های گیاهی و جانوری را بوجود آورده است.

وسعت: 200/075/17 کیلومتر مربع

جمعیت: 451/463/144 میلیون نفر

  • چین
آسیا

چین، دومین کشور بزرگ آسیا است، از طرفی مقام پرچمعیت‌ترین کشور جهان را نیز به خود اختصاص داده است. از ویژگی‌های این کشور باید به بلندترین کوه جهان یعنی اورست اشاره کرد که در مرز بین چین و نپال قرار دارد. علاوه بر این، چین دارای چندین اکوسیستم از جمله صحرای گوبی، فلات تبت، جنگل‌های نیمه گرمسیری و سواحل در امتداد اقیانوس آرام است که جاذبه‌های این کشور را دو چندان کرده و باعث شده تا هر ساله گردشگران زیادی اقدام به رزرو تور چین کنند.

وسعت: 000/500/9 کیلو متر مربع

جمعیت: بیش از 1.403 میلیارد نفر

  • هند
آسیا

سومین کشور بزرگ آسیایی، هند است. به لحاظ جمعیتی نیز، هند دومین کشور پرجمعیت جهان شناخته می‌شود. بیشتر مسحت این کشور را شبه جزیره هند تشکیل می‌دهد، همچنین دارای خطوط ساحلی در امتداد خلیج بنگال، دریای عرب و اقیانوس هند است. از ویژگی‌های هند باید به زیستگاه‌های متنوع آن اشاره کرد که شامل صحرای تار در غرب، رشته کوه‌های هیمالیا در شمال، و منطقه حوضه آبخیز هند و گنگ در شمال و شرق است.

وسعت: 000/200/3 کیلومتر مربع

جمعیت: بیش از 1.324 میلیارد نفر                     

  • قزاقستان
آسیا

قزاقستان با مساحت نزدیک به 3 کیلومتر مربع، چهارمین کشور بزرگ آسیا است. این کشور در آسیای مرکزی قرار گرفته و با دریای خزر، روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و چین هم مرز است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی است که بیشترین استپ (چمنزار گسترده) را داراست.

وسعت: 000/700/2 کیلومتر مربع

جمعیت: نزدیک به 18 میلیون نفر

  • عربستان سعودی
آسیا

عربستان سعودی پنجمین کشور بزرگ آسیا است. در این کشور دریای سرخ و خطوط ساحلی خلیج فارس قرار دارد و بیشترین مساحت زمین‌های بیابانی و خشک را نیز داراست. از ویژگی‌های عربستان سعودی بایستی به ذخایز بزرگ نفت آن اشاره کرد که بیشترین اقتصاد آن را شامل می‌شود. در واقع این کشور بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت در جهان است.

وسعت: 690/149/2 کیلومتر مربع

جمعیت: تقریبا 33 میلیون نفر

  • ایران
آسیا

رتبه ششمین کشور بزرگ آسیا به ایران تعلق گرفته است. ایران همچنین دومین کشور بزرگ خاورمیانه نیز می‌باشد. این کشور به لحاظ تاریخی بسیار غنی است و با توجه به میزان زیاد میراث فرهنگی، سومین مکان تاریخی از نظر یونسکو را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، ایران از رشته کوه‌ها، حوضه‌ها و فلات  پوشیده شده و دارای خطوط ساحلی در امتداد خلیج عمان، خلیج فارس و دریای خزر است.

وسعت: 195/648/1

جمعیت: بیش از 80 میلیون نفر

  • مغولستان
آسیا

مغولستان هفتمین کشور بزرگ آسیا می‌باشد که بعد از قزاقستان، مقام دومین کشور محصور در خشکی در جهان را نیز به خود اختصاص داده است. بیشتر مناطق مغولستان به استثنای صحرای گبی که در ناحیه جنوبی کشور قرار دارد، پوشیده از کوه‌ها و استپ‌های مرتعی (چمنزار) است.

وسعت: 000/566/1

جمعیت: حدود 677/0881/3 میلیون نفر

  • اندونزی
آسیا

اندونزی را چهارمین کشور پرجمعیت جهان، هشتمین کشور بزرگ آسیا و  بزرگترین کشور جنوب شرقی آسیا است. این کشور بیش از 17 هزار جزیره را در خود جای داده که بین اقیانوس آرام و اقیانوس هند قرار گرفته‌اند. سوماترا، سلبس و جاوه بزرگترین جزایر آن می‌باشند. گفتنی است که بیشتر اقتصاد اندونزی بر پایه کشاوری بوده و محصولاتی مانند چای، قهوه، برنج، لاستیک و روغن نخل را تولید می‌کند.

وسعت: 569/904/1

جمعیت:456/115/261 میلیون نفر

  • پاکستان
آسیا

پاکستان در جنوب آسیا و شمال غربی هند قرار گرفته و با خلیج عمان، دریای عرب، چین، افغانستان و ایران مرز مشترک دارد. این کشور نهمین کشور بزرگ آسیا می‌باشد و تنوع زیستی بسیار متنوعی را نیز در خود جای داده است. پاکستان، همچنین دارای منطقه وسیعی از رشته کوه‌ها است که پنج قله کوه بزرگتر از 8000 متر از سطح دریا را نیز در آن قرار دارند.

وسعت: 913/881 کیلومتر مربع

جمعیت: تقریبا 886/819/211 نفر

  1. ترکیه
آسیا

ترکیه یک کشور بین قاره‌ای است که بخش کوچکی از آن در قاره اروپا قرار دارد. بیشترین مساحت این کشور با آب یعنی دریای سیاه، دریای مرمره و دریای اژه هم مرز است. ترکیه به عنوان دهمین کشور بزرگ آسیا، همچنین ویژگی‌‌های جغرافیای منحصربفرید دارد،  ازکوه‌ها تا دره‌های رودخانه‌ای. این کشور از نظر تنوع زیستی غنی است و بیش از 80000 گونه جانوری را در خود جای داده است.

وسعت: 356/783 کیلومتر مربع

جمعیت: 871/814/79 نفر

قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

کوچکترین کشورهای آسیا

با توجه به اینکه آسیا وسیعترین قاره جهان می‌باشد، پس طبیعی است که شامل بزرگترین و کوچکترین کشور آسیا باشد. با این حال، ما در ادامه کوچکترین کشورها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. مالدیو
آسیا

مالدیو کوچکترین کشور آسیا است که بخش جنوبی آسیا را اشغال کرده و از 26 جزیره مرجانی در اقیانوس هند تشکیل شده است. این کشور دارای اموسیستم بسیار غنی است که شامل سواحل کم عمق، حراهای حاشیه‌ای، دریاهای عمیق و اکوسیستم‌های صخره‌ای می‌باشد. بلیط هواپیما مالدیو از محبوب‌ترین ها است چراکه در این کشور شاهد  187 گونه صخره مرجانی و مرجانی، 21 گونه دلفین و نهنگ، 1100 گونه ماهی، 83 گونه خارپوستان و 5 گونه لاک پشت دریایی خواهید بود. این تنوع باعث شده تا صنعت گردشگری و رزرو هتل بسیار پررونق باشد.

وسعت: 116 مایل

جمعیت: 756/427 نفر

رزرو تور مالدیو و سفر به سرزمین آب ها!

  • سنگاپور
آسیا

سنگاپور در جنوب شرقی آسیا و دومین کشور کوچک این قاره است. این کشور از یک سرزمین اصلی و جزایر تشکیل شده و سواحل، تپ‌ها و مناظر زیبایی را در خود جای داده است.  همچنین، بزرگترین جزایر دور افتاده سنگاپور سنتوسا، جزیره جورونگ، پولائو اوبین و پولائو تکونگ هستند.

وسعت: 276 مایل

رزرو بلیط هواپیما سنگاپور!

  • بحرین
آسیا

بحرین جزیره‌ای در دریای خلیج فارس است که سومین کشور آسیا به شمار می‌آید. در اطراف بحرین جزایر متعدید با نام‌های ام آن نسان، جزیره بحرین، سیترا، جزیره محرق و جزایر حوار وجود دارند که در حال گسترش نیز هستند. حدود 92 درصد از خاک بحرین یک بیابان با خشکسالی‌های فصلی تشکیل شده و ساکنان آن باید با طوفان‌های گرد و غبار دائمی دست و پنجه نرم کنند.

وسعت: 295 مایل

جمعیت: 171/425/1

  • برونئی
آسیا

در راستای معرفی بزرگترین و کوچکترین کشور آسیا به برونئی می‌رسیم که چهارمین کشور کوچک این قاره است. موقعیت آن در جنوب شرقی آسیا و هم مرز با دریای چین جنوبی و شرق مالزی است. اقتصاد برونئی از میادین گاز طبیعی و نفت گسترده است و کشوری توسعه یافته به حساب می‌آید.

وسعت: 226/2 مایل

جمعیت: 196/423 نفر

  • فلسطین
آسیا

فلسطین پنجمین کشور کوچک آسیا است که بر روی مساحت آن نیز ادعاهای مختلفی وجود دارد. این کشور با مصر و اسرائیل هم مرز است. 6 درصد مردم فلسطین مسیحی و 94 درصد ان مسلمان هستند.

وسعت: 402/2 مایل

جمعیت: 368/550/4 نفر

  • قبرس
آسیا

قبرس جزیره‌ای است در شرق دریای مدیترانه و در مجاورت شمال آفریقا و جنوب اروپا. این جزیره از چهار بخش تشکیل شده است. جمهوری قبرس 60 درصد از مساحت را به خود اختصاص داده است در حالی که جمهوری ترک قبرس شمالی در شمال 36 درصد از قلمرو را تشکیل می‌دهد.

وسعت: 572/3 مایل

  • لبنان
آسیا

لبنان در امتداد سواحل مدیترانه قرار دارد. طبیعت زیبای این کشور باعث شده تا به آن لقب مروارید خاورمیانه تعلق گیرد. چراکه به عنوان یک پیوند تجاری بین قلمرو مدیترانه و شرق آسیا و هند عمل کرده است. لبنان، هفتمین کشور کوچک آسیاست.

وسعت: 536/4 مایل

  • قطر
آسیا

کشور قطر در غرب آسیا قرار گرفته و از لحاظ مرز زمینی تنها با عربستان همسایه است و بقیه قلمرو آن در خلیج فارس می‌باشد. قطر هشتمین کشور کوچک آسیا به لطف ذخایر نفت و گاز طبیعی توانسته خود را به عنوان کشوری با درآمد بالا معرفی کند.

وسعت: 473/4 مایل

جمعیت: 522/675/2 نفر

  • تیمور شرقی
آسیا

تیمور شرقی، نهمین کشور کوچک آسیایی است. قلمرو آن شامل نیمه شرقی جزیره تیمور، جزایر دورافتاده ژاکو و آتائورو، و منطقه محصور Oecusse است. همچنین، بیشتر مردم این کشور مسیحی هستند که باعث آن در در آسیای جنوب شرقی منحصر به فرد باشد.

وسعت: 743/5 مایل

  1. کویت
آسیا

کویت در گوشه شمال غربی خلیج فارس قرار دارد. موقعیت این کشور به گونه‌ای است که باعث شده ذخایر نفت غنی را در خود جای دهد. قلمرو کویت بیش از 9 جزیره است و وربه و بوبیان عمدتاً خالی از سکنه هستند. بیشتر مساحت کویت را خطوط ساحلی تشکیل می‌دهند که 155 مایل از ان را با عربستان مرز مشترک دارد.

وسعت: 879/6 مایل

جمعیت: 2/4 میلیون نفر

در آخر

برای سفر به کوچکترین یا بزرگترین کشور آسیا آماده اید؟ اگر جوابتان بلی است؛ بلیط هواپیما را با سه کلیک بخرید و لذت یک سفر خوب را بچشید.

نظرات کاربران