بهترین زمان سفر به رامسر
22 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

بهترین زمان سفر به رامسر چه فصلی است؟

رامسر یکی از بهترین و زیباترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که در استان مازندران واقع شده‌است. این شهر زیبای ساحلی که به عروس شهرهای ایران شهرت یافته، یک مقصد گردشگری محبوب به‌شمار می‌آید. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۲۱ متر است و از نظر جغرافیایی از شرق به تنکابن، از غرب به رودسر، از جنوب به کوه‌های البرز و از شمال به دریای خزر منتهی می‌شود. سواحل بکر دریای خزر، مناطق ییلاقی خوش آب‌وهوا، آثار تاریخی و فرهنگی، چشمه‌های آب‌گرم معدنی و شالیزارهای زیبای این شهر، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. کافی است بین درختان نارنج و جنگل‌های سرسبز آن قدم بزنید تا آرامش واقعی را تجربه کنید. بهترین زمان سفر به رامسر بستگی به هدف شما از سفر دارد. اگر می‌خواهید بدانید در فصل‌های مختلف سال از کدام جاذبه دیدنی رامسر بازدید کنید و بهترین زمان سفر به رامسر چه زمانی است؟ با ما همراه باشید. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

بهترین زمان سفر به رامسر از نظر آب‌وهوا   

 بهترین زمان سفر به رامسر

آب‌وهوای رامسر به‌دلیل وجود دریا، مرطوب و شرجی است، اما در ارتفاعات و نواحی کوهستانی حتی در گرم‌ترین فصل سال می‌توانید آب‌وهوای خنک و دلپذیری را تجربه کنید. عر‌وس مازندران به‌دلیل وجود رشته‌کوه‌های البرز و دریای خزر، آب‌وهوایی دلپذیر و شگفت‌انگیزی دارد. میانگین دمای هوا در گرم‌ترین فصل سال ۹/۲۴ درجه و سردترین فصل، ۶ درجه سانتی‌گراد گزارش شده‌است. در این مطلب می‌خواهیم بهترین زمان سفر به رامسر را در فصول مختلف سال بررسی کنیم. 

آب‌وهوای رامسر در بهار        

بهترین زمان سفر به رامسر در فصل بهار، اردیبهشت و خردادماه است. در این فصل می‌توانید شاهد آب‌وهوایی منحصربه‌فرد و رویایی باشید. شکوفه‌ها و باران‌های بهاری می‌تواند حس رویایی و بی‌نظیری را به شما منتقل کند و ممکن است با اقیانوس ابر مواجه شوید. توده‌های ابر در بهار و پاییز به اندازه‌ای پایین می‌آید که می‌توانید میان آن‌ها قدم بزنید و غرق شگفتی و لذت شوید. این شهر هر ساله میزبان مسافران نوروزی است و با هر سلیقه‌ای شما را شگفت‌زده می‌کند. 

بهترین زمان سفر به رامسر؛ سفر به عروس مازندران در تابستان       

بهترین زمان سفر به شهر زیبای رامسر چه فصلی است؟ در فصل تابستان هوا گرم و مرطوب است، اما در ارتفاعات و نواحی کوهستانی می‌توانید آب‌وهوای خنک و دلپذیری را تجربه کنید. ییلاقات مرتفع مانند روستای جواهرده، جنت رودبار و گرسماسر به‌دلیل‌ همجوار بودن با البرز، در دل تابستان هم هوایی سرد و مطبوع دارد. در تابستان می‌توانید به آبشارهای آزاک و آبشار ده قلو هم سری بزنید و لذتی فراموش‌نشدنی را از تماشای آن تجربه کنید. اگر هم به دریا و سواحل علاقه‌مندید، می‌توانید تفریحات آبی مانند قایق‌سواری، جت اسکی، غواصی و شنا را انتخاب کنید. این شهر در همه فصول سال تفریحات مهیج و سرگرم‌کننده‌ای دارد و انتخابی عالی برای سفر است.

بهترین زمان سفر به رامسر در پاییز    

 بهترین زمان سفر به رامسر

در پاییز رطوبت هوا کمتر می‌شود و خنکای دلپذیری را خواهید دید. اگر سوال شما این است که بهترین زمان سفر به رامسر چه فصلی است؟ ما به شما خواهیم گفت که اوایل بهار و پاییز بهترین و زیباترین روی رامسر را مشاهده خواهید کرد. در پاییز هم مانند بهار، شاهد اقیانوس ابر خواهید بود و از گشت‌وگذار در جنگل‌های باران‌خورده و مه‌گرفته‌ لذت خواهید برد. رامسر در فصل پاییز مانند یک بوم نقاشی شما را حیرت‌زده می‌کند. رانندگی در جاده‌های پاییزی و قدم زدن میان زرد و نارنجی برگ‌ها، آرامش رویایی را برایتان به ارمغان می‌آورد. می‌توانید در فصل پاییز از ساحل شگفت‌انگیز لذت ببرید و یا در شهر گشت‌وگذار کنید. همچنین می‌توانید در مراسم و آیین‌های مختلفی که در این فصل برگزار می‌شود شرکت کنید.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

سفر به عروس مازندران در زمستان        

با اینکه در این فصل هوا سرد شده و ممکن است مه و برف شهر را بپوشاند، اما مسافرت در این فصل، لذت‌های مخصوص به خودش را دارد. در روستای کتالم، سادات محله و جواهرده می‌توانید چشمه‌های آب‌گرم معدنی را پیدا کنید و از خواص آب‌درمانی و ماساژدرمانی آن بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید در کنار ساحل، آتش روشن کرده و با نوشیدن یک چای داغ از دیدن امواج دریا لذت ببرید و لذت بازارگردی را بچشید. اگر هم به آثار تاریخی و فرهنگی علاقه‌مندید، می‌توانید از جاهایی مانند قلعه مارکوه، موزه عاج، کاخ مرمر و موزه مردم‌شناسی دیدن کنید. در زمستان به‌دلیل سرمای هوا و مسافران کمتر، هزینه‌ها کمتر شده و اسفند ماه بهترین زمان سفر به رامسر در این فصل است.

بهترین زمان سفر به رامسر از نظر رویدادها و مراسم محلی 

در هر فصل، مراسم‌ها و آیین‌های سنتی در رامسر برگزار می‌شود. مراسم‌هایی که از زمان‌های قدیم هنوز در روستاهای رامسر برگزار می‌شود و جذابیت‌های خاص خودش را دارد. ما در این مطلب به چند مورد از این جشنواره‌ها می‌پردازیم. باز هم می‌گوییم، بهترین زمان سفر به رامسر بستگی به سلیقه شما و چیزی که از سفر می‌خواهید، دارد. 

مراسم گلکار   

 بهترین زمان سفر به رامسر ومراسم گلکار   

این مراسم در دل تابستان و در مرداد ماه برگزار می‌شود. در روستای جواهرده، مردم روستا گِل را به جای آب، با شیر تازه درست می‌کنند ودیوار مسجد آدینه را گلکاری می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند این کار باعث برکت در دام و کشاورزی می‌شود. از بزرگ و کوچک و پیر و جوان، با سلام و صلوات گِل را به دیوارهای مسجد می‌زدند و آرزوی سلامتی و برکت در مالشان را دارند. روستاییان در هفتم ماه مرداد جشنی برگزار کرده و علاوه بر گل‌کاری، به‌منظور قدرت‌نمایی کُشتی مازنی می‌گیرند. اگر تمایل به مراسم مذهبی دارید، تابستان برای شما بهترین زمان سفر به رامسر است. 

 بهترین زمان سفر به رامسر و شرکت در مراسم تیرگان      

بعضی گردشگران خارجی که عاشق آداب و رسوم ایرانی شده‌اند، بهترین زمان سفر به رامسر را در پاییز اعلام می‌کنند. تیرگان یک رسم قدیمی بوده که از شاهنامه و افسانه‌های ایرانی به جا مانده است. مردم در این شب‌نشینی‌ به روایت قصه‌ها و شعرخوانی می‌پردازند. از جان‌فشانی‌های آرش کمانگیر در مقابل ضحاک مار بر دوش گرفته تا روایت رستم و سهراب نقل می‌شود. در این مراسم، خوراک‌های محلی را طبخ نموده و آداب‌ و رسوم ایران را به نمایش می‌گذارند. این مراسم با شکوه در پاییز و آبان ماه برگزار می‌شود. 

آیین نوروز بل     

طبق گاه‌شمارهای گیلکی، در مرداد ماه سال دیلمی به پایان می‌رسد و سال جدید آغاز می‌شود. اهالی روستا این روز را جشن می‌گیرند و با پوشیدن لباس نو و ساز و آواز محلی به جشن و سرور می‌پردازند. نوروز بل در لغت به معنی آتش نوروزی است. مردم ایران باستان، آتش را یک عنصر مهم نماد پاکی و پاکیزگی می‌دانستند. آن‌ها برای مراسم و آیین خود آتش روشن می‌کردند. مردم محلی نیز به تبعیت از اجداد خود در این مراسم، به هنگام غروب آفتاب آتشی روشن می‌کنند و به دور آن می‌رقصند. لباس‌های نو به تن کرده و به یکدیگر تبریک می‌گویند. اگر هنوز به پاسخ مناسبی برای سوال بهترین زمان سفر به رامسر نرسیده‌اید، ادامه مطالب را بخوانید.

بهترین زمان سفر به رامسر در محرم؛ کرنا زنی         

 بهترین زمان سفر به رامسر و کرنا زنی   

اگر به عزاداری و مراسم‌های مذهبی علاقه‌مندید، بهترین زمان سفر به رامسر در ماه محرم است. مراسم کرنازنی در این ایام، در روستای جواهرده برگزار می‌شود. کرنا نوعی ساز بادی است که از نی ساخته می‌شود. با این ساز در مراسم‌های مذهبی آهنگی حزن‌انگیز نواخته می‌شود. این مراسم در ماه محرم برگزار می‌شود و نوعی مراسم مذهبی به شمار می‌آید. این آیین، به نوعی اعلان برپایی مراسم سینه زنی و نوحه‌خوانی است. روستاییان به صورت دسته‌جمعی در محوطه مسجد جامع شهر به عزاداری می‌پردازند. سرکرناچیان در کرنا می‌دمند و صدایی مانند نوای یاحسین سر می‌دهند. بعد از آن کرناوران به آن‌ها جواب می‌دهند. قدمت کرناها به ۳۰۰ سال می‌رسد و می‌تواند هر کسی را مغلوب کند. 

بهترین زمان سفر به رامسر در خرداد و مراسم دودوشان      

اوایل خرداد ماه در روستای اشکورات، مراسم دودوشان برگزار می‌شود. در این مراسم، فردی که به سرگالش معروف است به چرای دام‌ها مشغول است. این فرد شیر گوسفندان را دو بار می‌دوشد و شیر دوم را نزد خودش نگه می‌دارد. در پایان فصل به جای شیر دوشیده شده کره، دوغ، کشک و ماست به گله‌دارها می‌دهد. در این مراسم مردم روستا به طناب‌کشی، کشتی محلی، ساز و آواز و رقص می‌پردازند و به افراد برتر جایزه اعطا می‌کنند. بهترین زمان سفر به شهر زیبای رامسر در اواخر بهار است. در این فصل علاوه بر آب‌وهوای دلپذیر، می‌توانید در این مراسم جذاب شرکت کنید. 

نوروزخوانی      

از اواسط اسفند ماه مراسم نوروز خوانی برگزار می‌شود. آن‌ها با مدح امامان و ترانه‌های محلی به یکدیگر تبریک می‌گویند. گاهی اوقات تعداد نوروزخوانان به چند نفر می‌رسد. یک نفر شعر می‌خواند، نفر دوم ساز می‌زند و نفر سوم کیسه‌ای در دست داشته و هدایای مردم که معمولا پول، تنقلات، تخم‌مرغ و شیرینی است را جمع‌آوری می‌کند. این آیین دیرینه از گذشته‌ها برایمان باقی مانده و امروزه به صورت نمایشی نمادین اجرا می‌گردد. بهترین زمان سفر به رامسر از نظر آب‌وهوا و آشنایی با آداب و رسوم ایرانی، در اول بهار است.

جاذبه‌های گردشگری وبهترین زمان سفر به رامسر   

 بهترین زمان سفر به رامسر و جاذبه ها

جاذبه‌ها و تفریحات فراوانی در شهر زیبای رامسر وجود دارد. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تفریحی رامسر می‌توان به جنت رودبار، کاخ مرمر، تله‌کابین رامسر، پل معلق چوبی و قلعه مارکوه اشاره کرد. علاوه بر این اماکن، غار یاغی لوکا، جنگل دالخانی و آب گرم سادات محله از بهترین جاهای دیدنی رامسر محسوب شده و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. اگر به رامسر سفر می‌کنید، نگران اسکان خود نباشید؛ هتل‌ها، ویلاها و آپارتمان‌های زیادی در رامسر وجود دارد که پذیرای مسافران در همه سال است. لازم به ذکر است که در تابستان و نوروز به دلیل حجم زیاد مسافران، هزینه‌ها کمی بیشتر از باقی ایام است. بهترین زمان سفر به رامسر در مهرماه به‌دلیل خلوت بودن جاده‌ها و شهر گزارش شده‌است. 

جنت رودبار 

در رشته‌کوه‌های البرز و دریای خزر، روستای ییلاقی به‌نام جنت رودبار واقع شده‌است. بهترین زمان سفر به رامسر و روستای جنت رودبار در فصل بهار است. زمانی که  روستا غرق شکوفه و مه شده‌است، بهشتی زیبا روبه‌رویتان پدیدار می‌گردد‌.  جنت رودبار یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی رامسر محسوب می‌شود که در دامنه کوه‌ها و میان ابر و مه پنهان شده‌است. برای رسیدن به دهستان جنت رودبار باید از جنگل دالخانی عبور کنید تا به آن برسید. طبیعت سرسبز، آبشارهای زیبا، کوه‌های بلند، مزارع چای و شالیزارهای برنج این روستا بسیار تماشایی و دیدنی است. این روستا در میان کوه‌های بلند محاصره شده و برای کسانی که عاشق کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی باشند، مناسب است. 

بهترین زمان سفر به رامسر در کاخ مرمر    

این کاخ با نام‌های مختلف مانند تماشاگه خزر یا کاخ موزه شناخته می‌شود.  کاخ موزه در سال ۱۳۱۶ به دستور رضا شاه پهلوی ساخته شده‌است. این کاخ گیاهان ارزشمند زیادی دارد و بسیار پرطرفدار است. چندین موزه درون کاخ وجود دارد که عبارتند از: موزه بین‌المللی عاج ایران، موزه مردم‌شناسی و موزه حمام قدیم. وسایل ارزشمندی مانند فرش‌های دستبافت، آثار بلوری، مجسمه‌های گران‌قیمت و مبلمان آنتیک در این موزه‌ها قرار دارد. کاخ مرمر در خیابان رجایی واقع شده و بازدید از این کاخ آزاد است. 

تله‌کابین رامسر   

 بهترین زمان سفر به رامسر و تله‌کابین

 تله‌کابین یکی از تفریحات محبوب مسافران است. این تله‌کابین در کیلومتر ۵ غرب رامسر واقع شده و مسیری ۲ کیلومتری را طی می‌کند. چشم‌انداز خارق‌العاده این تله‌کابین و وجود جنگل‌های سرسبز هر کسی را غرق حیرت می‌کند. در انتهای مسیر، مجتمع تفریحی در قله یک کوه قرار دارد. در این مجتمع، زیپ لاین، غرفه‌های صنایع دستی و خوراکی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ های جذابی وجود دارد. بهترین زمان سفر به رامسر و لذت بردن از مناظر شهر، در فصل تابستان است. 

بهترین زمان سفر به رامسر چه زمانی است؟ عبور از پل معلق چوبی    

این پل جزو جاذبه‌های گردشگری رامسر محسوب می‌شود. پل معلق یکی از مهیج‌ترین بخش‌های مجموعه تفریحی رامسر است که بالای کوه ایلمیلی قرار گرفته‌است. راه رفتن روی پل معلق چوبی، در حالی که زیر پاهایتان سرسبزی جنگل و مه وجود دارد، یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات است. اگر عاشق هیجان و لذت باشید، این پل را فراموش نخواهید کرد. 

قلعه مارکوه    

بهترین زمان سفر به رامسر از نظر آب‌وهوا در اوایل بهار و پاییز است. برای دیدن قلعه مارکوه باید از صخره‌ای بالا بروید. یک قلعه بزرگ سنگی، در حوالی جنگل ایلخانی قرار دارد. محلی‌ها به آن مرکو می‌گویند. این قلعه روی کوهی قرار گرفته و از سنگ ساخته شده‌است. برای رسیدن به مارکوه باید از ۳۱۱ پله سنگی بالا بروید. مطمئن باشید دیدن دریا و جنگل از آن ارتفاع، ارزش بالا رفتن از آن را دارد. 

غار یاغی لوکا و بهترین زمان سفر به رامسر 

 بهترین زمان سفر به رامسر

بر فراز کوهی بلند، غاری سنگی تشکیل شده که ۱۰۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. یاغی لوکا به معنی سوراخ راهزنان است. در گذشته دزدها و عیاران حکومت، از آن به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کرده‌اند. این چاه با دهانه‌ای ۳ متری، روی کوه ایلمیلی قرار دارد. غار یاغی لوکا از جاهای دیدنی رامسر است و مسافران می‌توانند به راحتی از آن دیدن کنند. 

جنگل دالخانی      

این جنگل در ۳۰ کیلومتری رامسر واقع شده و به اسم دالان بهشت شناخته می‌شود. پوشش گیاهی جنگل و مه غلیظی که  جنگل را پوشانده، آن را به یک بهشت دیدنی تبدیل کرده‌است. این جنگل از جاده میرزا کوچک خان شروع شده و در روستای رودبار و گرسماسر پایان می‌یابد. جنگل دالخانی ۱۰ کیلومتر با دریا فاصله دارد. اگر به ارتفاعات جنگل بروید، دریا زیر پاهایتان خودنمایی می‌کند. بهترین زمان سفر به رامسر و جنگل دالخانی، در فصل بهار است. 

رفتن به آبگرم سادات محله  در چه فصلی بهتر است؟ بهترین زمان سفر به رامسر چه زمانی است؟

در رامسر چندین چشمه آبگرم معدنی قرار دارد. آبگرم سنگ بنه، اشکرگرما و سادات محله از مهم‌ترین جاهای دیدنی رامسر محسوب می‌شود. هر ساله مسافران زیادی برای درمان روماتیسم و دردهای عصبی خود، از این چشمه‌ها استفاده می‌کنند. چشمه آبگرم سادات محله، در پنج کیلومتری رامسر و در روستای سادات محله است. دمای آب آن به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و هر دردی را درمان می‌کند.

بهترین زمان سفر به رامسر از نظر هزینه‌ها و رفت‌و‌آمد   

 بهترین زمان سفر به رامسر و هزینه ها

شهر رامسر علاوه بر طبیعت بی‌نظیر و امکانات تفریحی، تقریبا در همه فصول سال پرمسافر و پرازدحام است. مسافران در اوایل مهرماه به دلیل بازگشایی مدارس و اوایل زمستان به دلیل برودت هوا، کمتر به این شهر سفر می‌کنند. بنابراین در زمستان هزینه‌ها پایین می‌آید و مسافران کمتری را در ساحل مشاهده خواهید کرد. در نوروز به دلیل هوای سرد و رگبارهای سنگین، مسافرت به این شهر پیشنهاد نمی‌شود و بهترین فصل برای سفر به رامسر در تابستان است؛ در این فصل هوا گرم و مرطوب است و می‌توانید از تفریحات آبی مانند قایق‌سواری، جت اسکی و غواصی لذت ببرید. همچنین می‌توانید در اواخر بهار سفر خود را آغاز کنید و از آب‌وهوای دلپذیر رامسر در این فصل، غرق لذت شوید. بنابراین بهترین زمان سفر به رامسر، به خود شما و هدفتان از سفر بستگی دارد.  

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی بهترین زمان سفر به رامسر از زوایای مختلف پرداختیم. آب‌وهوای هر فصل را بررسی کردیم و زمان دقیق مراسم‌های سنتی رامسر را متوجه شدیم. اینکه در چه زمانی به این شهر همیشه سبز سفر کنید، بستگی به خود شما و علایقتان دارد. اگر شما هم در سفر به رامسر تجربه‌ای دارید که ما آن را ذکر نکرده‌ایم، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران