بهترین مراکز خرید سنندج
31 اردیبهشت 1403
کردستان

بهترین مراکز خرید سنندج؛ از سرتپوله تا بازار سنتی

سنندج، مرکز استان کردستان دومین شهر بزرگ کردنشین ایران به شمار می‌آید. این شهر با برخورداری از تاریخی غنی و فرهنگی اصیل، همواره مقصدی جذاب برای گردشگران بوده است. در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر در چند سال اخیر مردم بازارها و پاساژهای این شهر را هم شناخته‌اند و گاهی برای خرید به این شهر سفر می‌کنند و در سفرشان در کنار خرید به تفریح هم می‌پردازند. اگر قصد دارید از بهترین بازارهای سنندج خرید کنید؛ ولی اطلاعات چندانی از بهترین مراکز خرید سنندج ندارید در این مقاله همراه ما باشید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

بازار سنتی سنندج

بهترین مراکز خرید سنندج

تقریبا در همه‌ شهرهای ایران بازار قدیمی یا سنتی وجود دارد که با وجود مراکز تجاری جدید و مدرن، این بازارهای قدیمی هنوز هم رونق فراوانی دارند و از مهم‌ترین مراکز تجاری شهرها محسوب می‌شوند. یکی از مزایای خرید و گشت‌وگذار در بازارهای سنتی این است که در حین خرید از یکی از دیدنی‌های تاریخی شهر هم بازدید می‌کنید. بازار سنتی سنندج که قدمتش به دوره صفویه می‌رسد، با الهام از بازار پیرامون میدان نقش جهان اصفهان، با شکل مستطیل ساخته شده است. 

در مرکز این مستطیل، سراهای مختلفی قرار دارد که به‌علت احداث خیابان انقلاب به دو بخش مجزا تقسیم شده و امروزه بخشی از آن را سرای آصف و بخش دیگر را سرای سنندجی می‌نامند. سرای سنندجی یکی از زیباترین سراهای بازار بزرگ سنندج است که با معماری چشم‌نواز و حجره‌های پر از رنگ‌ولعاب، حس‌وحال سنتی بازار را به‌خوبی تداعی می‌کند. در این سرا می‌توانید انواع پارچه، لباس، کیف و کفش را با قیمتی مناسب خریداری کنید. سرای آصف در نزدیکی بازار بزرگ سنندج قرار دارد. در این بازار می‌توانید انواع زعفران، هل، زنجبیل، دارچین و… را با کیفیت عالی و قیمت مناسب پیدا کنید. 

بازار سنندج با معماری منحصربه‌فرد، یکی از بهترین مراکز خرید سنندج محسوب می‌شود که تجربه‌ای ناب از خرید را به شما ارائه می‌دهد. در این بازار می‌توانید انواع سوغات کردستان، ازجمله صنایع‌دستی، لباس‌های محلی، آجیل، خشکبار و عرقیات را با قیمتی مناسب بخرید. 

آدرس: برای دسترسی به بازار سنندج باید به خیابان فردوسی بروید. در این خیابان، سردر بزرگ بازار پیداست.

بازار تاناکورا 

معروف است که برای خرید تاناکورا هیچ شهری به اندازه سنندج خوب نیست؛ هم جنس‌ها باکیفیت‌ و هم  ارزان‌تر است. یکی از بهترین بازارهای سنندج؛ بازار تاناکورا سنندج است که به نام بازار دست‌دوم‌ها نیز شناخته می‌شود. بازاری منحصربه‌فرد و پرطرفدار که در آن می‌توانید انواع لباس‌، کیف، کفش، لوازم منزل واسباب‌بازی دست‌دوم، نو، عتیقه و نوستالژیک را با قیمتی مناسب پیدا کنید. قیمت‌ها در بازار تاناکورا بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است. شما می‌توانید با قیمتی ناچیز، لباس‌های باکیفیت و برندهای معروف را پیدا کنید. البته، قیمت‌ها به نوع لباس، برند و کیفیت آن بستگی دارد. این اجناس از پایتخت تاناکورای ایران؛ یعنی مهاباد به سنندج می‌آیند. بازار تاناکورا که از بهترین مراکز خرید سنندج است در ماه‌های آبان و آذر به اوج شلوغی‌اش می‌رسد. 

آدرس: بازار تاناکورا در خیابان شهدا، تقاطع خیابان کارآموزی، جنب مسجد جامع سنندج واقع شده است. این بازار همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۷ شب فعالیت می‌کند.

پاساژ کردستان 

بهترین مراکز خرید سنندج

اگر می‌خواهید به یکی از بهترین مراکز خرید سنندج بروید پاساژ کردستان مقصد شماست. این پاساژ در بهترین خیابان شهر قرار دارد و انواع پوشاک کیش و برند را ارائه می‌کند و عصرها پاتوق پاساژگردی جوانان شهر است. در این پاساژ لباس‌های مردانه، زنانه و بچه‌گانه، طلا و جواهر و لوازم خانگی می‌فروشند. این پاساژ را که از بهترین پاساژهای سنندج است، بیشتر به کالاهای مد روز و گران‌بودن کالاها می‌شناسند که اگر مبلغ کالا برایتان اهمیت ندارد این مرکز خرید را انتخاب کنید. یکی از بخش‌های پاساژ کردستان به رستوران غروب اختصاص دارد که بهترین غذاها و نوشیدنی‌های شهر سنندج را می‌توانید در آن میل کنید. نکته دیگر اینکه پاساژ کردستان از ۹ صبح تا ۱۰ شب باز است؛ ولی روزهای پنجشنبه و جمعه ممکن است خیلی شلوغ شود.

آدرس: سنندج، خیابان پاسداران

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

بازار سرتپوله 

بازار سرتپوله یکی از بازارهای قدیمی ‌سنندج است که در بافت تاریخی این شهر قرار دارد. قدمت این بازار به دوره صفویه می‌رسد و معماری سنتی ایرانی دارد. بازار سرتپوله ازجمله بازارهای سرپوشیده سنندج به شمار می‌رود که از راسته‌های متعدد و حجره‌های بسیاری تشکیل شده است که در دو طرف راسته‌ها قرار گرفته‌اند. سقف بازار با طاق‌های ضربی و گنبدی‌شکل پوشیده شده و نور خورشید از طریق روزنه‌هایی به داخل بازار نفوذ می‌کند و فضای دلنشینی را ایجاد می‌کند. 

بازار سرتپوله که یکی از بهترین بازارهای سنندج به شمار می‌رود در گذشته در مسیر راه کاروان‌های سقز به کردستان عراق قرار داشته و برای همین در آن زمان، رونق این بازار خیلی بیشتر از این روزها بوده است. امروزه، بخشی از بازار سرتپوله به‌علت فعالیت‌های راهسازی تخریب شده؛ اما بخش‌های باقی‌مانده آن در سال ۱۳۷۵ به‌ثبت ملی رسیده است. در بازار سرتپوله می‌توانید طیف گسترده‌ای از کالاها را پیدا کنید ازجمله صنایع دستی که شامل انواع فرش، گلیم، جاجیم، گیوه، ظروف مسی، سبدهای حصیری و…؛ سوغات مانند انواع آجیل، خشکبار، عرقیات، شیره انگور، کشمش و…؛ پوشاک که شامل انواع لباس‌های محلی کردی، لباس‌های زنانه و مردانه، کیف و کفش و…؛ ادویه و سبزیجات مانند انواع ادویه، سبزیجات خشک، زعفران و…؛ طلا و جواهرات و انواع نقره و بدلیجات را می‌توانید در این بازار تهیه کنید. 

بازار سرتپوله نه‌تنها مکانی برای خرید است، بخشی از تاریخ و فرهنگ کردستان نیز به شمار می‌رود که شما با قدم‌زدن در این بازار می‌توانید جاذبه‌هایی تاریخی را هم ببینید. یکی از این جاذبه‌ها  مسجد سرتپوله است که در ضلع شمالی بازار قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. جاذبه دیگر حمام سرتپوله است که در دوره قاجار ساخته شده و در حال حاضر موزه مردم‌شناسی کردستان است و سومین جاذبه، کاروانسرای سرتپوله نام دارد که در گذشته محل استراحت مسافران و کاروان‌ها بوده و در حال حاضر کاربری رستوران و چایخانه دارد. بهترین زمان برای بازدید از بازار سرتپوله صبح زود زمانی که بازار خلوت‌تر است و می‌توانید با آرامش بیشتری به خرید بپردازید. بازار سرتپوله همه روزه به جز روزهای تعطیل از صبح تا غروب آفتاب باز است.

آدرس: خیابان شهدا، تقاطع خیابان طالقانی، بازار سرتپوله

بازارچه مرزی مریوان

بهترین مراکز خرید سنندج

مریوان شهری مرزی است که در ۱۲۵ کیلومتری سنندج قرار دارد. بازار مرزی مریوان علت شناخته‌شده‌بودن شهر مریوان است. بازارچه مرزی مریوان، یکی از فعال‌ترین و پررونق‌ترین بازارچه‌های مرزی ایران است. این بازارچه در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان و در جوار مرز عراق قرار دارد. این نکته را به‌خاطر داشته باشید این بازارچه مرزی یکی از مراکز خرید کردستان است که کیفیت و اصالت آن را نمی‌توان تضمین کرد. 

در بازارچه مرزی مریوان می‌توانید طیف گسترده‌ای از کالاها را با قیمتی مناسب پیدا کنید ازجمله این کالاها می‌توان به این موارد اشاره کرد. لوازم آرایشی و بهداشتی مانند انواع کرم، لوسیون، عطر، شامپو، لوازم جانبی آرایش و…؛ پوشاک که شامل لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه، کیف و کفش، پتو و روتختی و …؛ ظروف مانند انواع ظروف چینی، بلور، استیل و پلاستیکی؛ لوازم منزل شامل انواع لوازم برقی، فرش، موکت، پرده، اسباب‌بازی و…؛ حتی مواد غذایی مثل انواع آجیل، خشکبار، زعفران، ادویه، چای و قهوه و محصولات الکترونیکی مثل انواع موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری و… در این بازار پیدا می‌شوند. 

مزایای خرید از بازارچه مرزی مریوان، اول قیمت مناسب کالاها در مقایسه با دیگر بازارهای داخلی، دوم تنوع کالاها و سوم اینکه بازارچه مرزی مریوان فرصتی مناسب برای تجارت، صادرات و واردات کالاست.

آدرس: استان کردستان، شهر مریوان، جاده مریوان-باشماق، بازارچه مرزی مریوان

قبل از رفتن به بازارچه مرزی مریوان به این نکته توجه داشته باشید که برای ورود به بازارچه مرزی مریوان نیاز به مجوز دارید. شما می‌توانید این مجوز را از اداره گمرک مریوان تهیه کنید.

 بازار نازک کاران تخته نرد

یکی دیگر از بهترین بازارهای سنندج؛ بازار نازک‌کاران تخته نرد این شهر است. در این بازار حرفه‌ای‌ترین هنرمندان صنایع‌دستی چوبی شهر سنندج مشغول به کارند. نازک‌کاری در سنندج حرفه‌ای قدیمی است که ۱۵۰ سال قدمت دارد. برای مثال با چوب‌های بدون شکل، سینی، جعبه‌های جواهر و تابلوهای چوبی درست می‌کنند و می‌فروشند. این بازار پاتوق خرید و فروش تخته نرد است.

آدرس: این بازار در خیابان شهدا و کنار پارک شهدا قرار گرفته.

 مرکز خرید صدف

بهترین مراکز خرید سنندج

یکی دیگر از بهترین مراکز خرید سنندج؛ مرکز تجاری صدف است. در این مرکز خرید می‌توانید انواع پوشاک و منسوجات و انواع سوغات کردستان را خریداری کنید. یکی از جالب‌ترین نکات درباره مرکز تجاری صدف این است که فرصتی پیدا می‌کنید با مردم کردزبان صحبت کنید و از خون‌گرمی و لهجه زیبای آن‌ها لذت ببرید. مرکز تجاری صدف که یکی از پاساژهای مدرن سنندج است در روزهای جمعه تعطیل است. در برنامه‌ریزی‌تان برای خرید در مرکز تجاری صدف این را هم به‌خاطر داشته باشید که مردم کردستان به‌شدت به اصول دین مقیدند ازاین‌رو در زمان نماز‌های پنج‌گانه، تمام فروشگاه‌های مرکز تعطیل می‌شود. برای همین اگر عصر یا ظهر به مرکز تجاری صدف می‌روید حواستان به این نکته باشد.

آدرس مرکز تجاری صدف: سنندج، بلوار پاسداران

کلام آخر سه کلیک درباره بهترین مراکز خرید سنندج

انتخاب بهترین مرکز خرید به سلیقه شما و اینکه قصد خرید چه لوازمی را دارید، بستگی دارد. اگر به دنبال تجربه خرید سنتی هستید، بازارهای قدیمی سنندج گزینه مناسبی برای شما هستند. اما اگر به دنبال خرید محصولات مدرن و برند هستید، پاساژهای مدرن این شهر را انتخاب کنید و اگر به دنبال خرید لوازم برند با قیمت اقتصادی هستید بازارها و بازارچه های مرزی را انتخاب کنید. اگر تجربه خرید از بهترین مراکز خرید سنندج را داشته‌اید نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران