بازار سنتی سنندج
19 اردیبهشت 1403
کردستان

بازار سنتی سنندج؛ قدم زدن در بازاری تاریخی!

در بیشتر شهرهای تاریخی و بزرگ ایران، بازارهای قدیمی را می‌توان یافت که سال‌ها محلی برای انجام تجارت بوده و هست. سنندج نیز از این قاعده مستثنی نیست و بازار سرپوشیده و تاریخی آن یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. بازارهای ایران براساس معماری کهن و قدیمی‌شان جزو برترین مقاصد گردشگری جهان هستند. دوره صفویه نمایانگر اوج بازارهای سنتی ایران است، بازار سنتی سنندج، واقع در قلب این شهر، بازاری پرجنب‌و‌جوش و تاریخی است که به بازدیدکنندگان نگاهی اجمالی به میراث فرهنگ غنی کردستان را ارائه می‌دهد. این بازار با پیچ‌و‌خم کوچه‌های سرپوشیده و مغازه‌های شلوغ خود، برای قرن‌ها مرکز تجارت و بازرگانی بوده و برای کسانی که علاقه‌مند به تجربه سبک زندگی محلی اصیل و بازدید از صنایع‌دستی سنتی منطقه هستند، بسیار مناسب است. در این مقاله همراه ما باشید تا به‌خوبی با تاریخچه و جزئیات بازار سنندج آشنا شوید. 

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

تاریخچه بازار سنتی سنندج

بازار سنتی سنندج

بازار سنندج را می‌توان اصلی‌ترین بازار سنتی کل استان کردستان دانست. قدمت آن به حدود 400 سال پیش باز می‌گردد و در سال 1046 در زمان پادشاهان صفوی و حکومت اردلان‌خان ساخته شده است. در اوایل دوره پهلوی به‌دلیل احداث خیابان‌ها و معابر جدید، بازار سنندج به دو بخش مجزا تقسیم شد. نکته جالب نحوه طراحی این بازار زیبا است؛ طراحان بازار را مستطیلی بزرگ در نظر گرفته‌اند که به‌ نظر می‌رسد از میدان نقش جهان اصفهان الهام گرفته شده باشد. بازار سنتی سنندج در گذشته دارای چهار ورودی بوده که امروزه سه ورودی از آن باقی مانده است. این بازار سرپوشیده در مرکز شهر در دو طرف خیابان انقلاب قرار دارد و در گذشته دارای 30 راسته و 280 حجره بود که طی سالیان 400 غرفه دیگر به آن اضافه شد.  

معرفی

بازار سنتی سنندج یک بازار سرپوشیده و سنتی در استان کردستان است. درحال‌حاضر قسمت جنوبی آن آصف و قسمت شمالی آن سنندجی نام دارد. بازار بزرگ سنندج با وجود احداث مراکز خرید فراوان در سنندج همچنان پابرجاست و نقش اصلی خود را در تجارت شهر ایفا می‌کند و مردم بیش از پیش از آن استفاده می‌کنند. کالاها و خدمات مختلفی در این بازار عرضه می‌شود و اکثر مردم سنندج اقلام مورد نیاز خود را از این مکان تهیه می‌کنند. وجود فروشگاه‌های مرتبط با مشاغل سنتی مانند آهنگری و زرگری جذابیت بازار تاریخی سنندج را دوچندان کرده است. اگر در بازار سنندج بگردید، اغلب مردانی را خواهید دید که لباس محلی، شلوار گشاد و کمربند پوشیده‌اند و بانوان کرد نیز پیراهن‌های بلند و رنگی بر تن دارند. 

پس از ورود به بازار با انبوهی از مناظر، صداها و عطرها مواجه می‌شوید. فضای پرجنب‌و‌جوش مملو از صدای بازرگانان است که رهگذران را صدا می‌کنند، رنگ‌های نشاط‌آور فرش‌های دستباف و منسوجات، عطر فریبنده ادویه‌های سنتی کردی و غذاهای لذیذ محلی همگی از جذابیت‌های بازار آصف در سنندج است. این بازار گنجینه‌ای از صنایع‌دستی اصیل کردی از جمله قالیچه‌های دستباف، منسوجات ظریف و ظروف مسی نفیس است که به بازدیدکنندگان فرصت خرید سوغاتی‌های بی‌نظیر و غوطه‌ورشدن در سنت‌های هنری منطقه را می‌دهد. در سفر به کردستان، فرصت بازدید از بازار سنندج را از دست ندهید، زیرا می‌توانید علاوه‌بر خرید از اینجا، فرهنگ و آیین ایل بزرگ کرد را نیز بشناسید.

معماری

بازار سنتی سنندج

بازار سنندج که از دوران صفوی برجا مانده برخلاف دیگر بازارهای ایران که به‌صورت خطی ساخته شده‌اند، مستطیل‌شکل است. سقف گنبدی و طاق‌دار این بازار از آجر و سنگ ساخته شده است که بر جذابیت این مکان می‌افزاید و آن را تبدیل به یک آثار تاریخی می‌کند. در ساخت بازار تاریخی سنندج از مصالح مختلفی مانند خشت، سنگ و آجر استفاده شده است و سه دروازه ورودی جزو میراثی هستند که از دوران باستان برجا مانده و تماشای آن‌ها لذت‌بخش است. زمانی که وارد این بازار شوید احساس می‌کنید درون یک مستطیل بزرگ با دروازه‌های متعدد قدم می‌زنید. جالب است بدانید نام این بازار تاریخی در سال 1375 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. سفر به سنندج بدون بازدید از این بازار زیبا با معماری منحصربه‌فردش بی‌فایده است.

آدرس بازار سنتی سنندج:

ضلع شرقی میدان انقلاب 

جاهای دیدنی نزدیک به بازار سنتی سنندج

از آنجایی که بازار سنندج در مرکز شهر سنندج واقع شده است، مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی زیادی در نزدیکی آن قرار دارند. شما می‌توانید در یک روز علاوه‌بر گردش در این بازار از مکان‌های دیدنی این شهر زیبا دیدن کنید و لذت ببرید. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به بازار بزرگ سنندج را به شما معرفی می‌کنیم.

موزه سنندج

موزه سنندج

یکی از جاهای دیدنی سنندج موزه آن است که در 1 کیلومتری بازار تاریخی این شهر قرار دارد. عمارت سالار سعید که متعلق به دوران قاجاریه است، سالیان سال است که به‌عنوان موزه شناخته شده و مردم زیادی برای بازدید از این مکان باشکوه به سنندج سفر می‌کنند. این موزه دارای دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است و تماشای شیشه‌های رنگی و معماری بی‌نظیرش واقعا لذت‌بخش است. اگر تصمیم گرفتید از بازار تاریخی سنندج دیدن کنید، تماشای این موزه زیبا که در نزدیکی بازار قرار دارد از دست ندهید.

آدرس:

خیابان امام، کوچه حبیبی

ساعت بازدید:

تمام روزهای هفته به‌جز جمعه‌ها از ساعت 9 صبح تا 1 ظهر و 3ونیم بعدازظهر تا 9 شب

مجموعه تفریحی آبیدر

یکی دیگر از معروف‌ترین نقاط تفریحی و گردشگری سنندج مجموعه تفریحی آبیدر نام دارد. این مجموعه در 2ونیم کیلومتری بازار سنتی سنندج و دامنه کوه آبیدر قرار گرفته است. این پارک کوهستانی دل‌نشین دارای چشمه‌هایی زیبا و طبیعتی سرسبز است که تصویری زیبا از شهر سنندج را به مخاطب ارائه می‌دهد. کوهنوردی، تله‌کابین و آلاچیق از جمله تفریحات این مجموعه به شمار می‌آید. به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به سنندج از این مجموعه بکر و زیبا دیدن کنید.

آدرس:

میدان اقبال، انتهای خیابان آبیدر، کوه آبیدر

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

عمارت آصف وزیری 

عمارت آصف وزیری 

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج عمارت آصف وزیری نام دارد. این عمارت زیبا در 600 متری بازار سنتی سنندج قرار دارد و به خانه اصیل کردی معروف است. این عمارت زیبا 4 هزار متری بوده و معماری خاص و مشهوری از سه‌ دوره تاریخ را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. عمارت آصف بزرگ‌ترین موزه مردم‌شناسی ایران شناخته‌شده و در بعضی عکس‌ها از آن به‌‌عنوان نماد شهر سنندج استفاده می‌شود. با بازدید از این موزه می‌توانید با یک خانه اصیل کردی و سبک زندگی سنتی مردم کردستان آشنا شوید.

آدرس:

خیابان امام خمینی

ساعت بازدید:

تمام روزهای هفته به‌جز جمعه‌ها از ساعت 8 صبح تا 1 ظهر و 3ونیم بعدازظهر تا 7ونیم شب

عمارت خسروآباد

یکی دیگر از مکان‌ها و جاذبه‌های منحصربه‌فرد شهر سنندج عمارت خسروآباد است. این عمارت در 2 کیلومتری بازار آصف سنندج قرار دارد و گردشگران زیادی برای بازدید از آن، سنندج را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. ساخت عمارت خسروآباد به دوران قاجار بازمی‌گردد و آجرکاری و حوض زیبایی که در وسط حیاط آن قرار گرفته چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. جالب است بدانید سالیان طولانی این عمارت محل زندگی خاندان اردلان بوده است. سفر به سنندج با بازدید از عمارت خسروآباد معنا پیدا می‌کند.

آدرس:

بلوار خسروآباد

ساعت بازدید:

تمام روزها به‌جز جمعه‌ها از ساعت 9 صبح تا 7 شب

پارک ساحلی سنندج

پارک ساحلی سنندج

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به بازار تاریخی سنندج پارک ساحلی است. پارک ساحلی زیبا و خوش‌آب‌وهوای سنندج در 5 کیلومتری بازار سنندج قرار دارد. ازجمله تفریحات این پارک می‌توان به پیک‌نیک همراه با دوستان و خانواده، پیاده‌روی، تفریحات آبی و کوهنوردی اشاره کرد. همچنین آلاچیق، پارکینگ و سرویس‌بهداشتی ازجمله امکاناتی است که این پارک در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. بی‌شک پارک ساحلی سنندج یکی از بهترین مقاصد در سفر به سنندج است.

آدرس:

مجموعه تفریحی آبیدر

مسجدجامع سنندج

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی و قدیمی سنندج مسجدجامع نام دارد. مسجدجامع سنندج در 800 کیلومتری بازار بزرگ سنندج قرار دارد و نام دیگر آن مسجد دارلاحسان است. بافت سنتی و قدیمی این بنا باعث شده از چشم‌گیرترین بناهای اسلامی استان کردستان به شمار آید و گردشگران زیادی برای بازدید از آن به سنندج سفر می‌کنند. در سال 1197 امان‌الله خان اردلان دستور ساخت این مسجد را داد و کتیبه‌های قرآنی و آجر‌های لعاب‌کاری شده در ساخت این مسجد باعث دوچندان شدن جذابیت آن شده است. شبستان مسجدجامع سنندج 24 ستون، حیاط و دو ایوان دارد که با هنر اصیل ایرانی تزیین شده‌اند. اگر به بازار سنندج رفتید، بازدید از این مسجد که در نزدیکی آن قرار دارد را از دست ندهید. 

آدرس:

بخش شمالی خیابان امام

کلام آخر سه کلیک در مورد بازار سنتی سنندج

در این مقاله کوشیدیم شما را با یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان کردستان یعنی بازار سنتی سنندج آشنا کنیم. این بازار سرپوشیده و پرپیچ‌و‌خم مغازه‌های شلوغی را در دل خود جای داده که برای قرن‌ها به‌عنوان مرکز تجارت و بازرگانی شناخته‌شده است. این بازار تاریخی برای کسانی که علاقه‌مند به تجربه سبک زندگی محلی و اصیل کردی هستند و دوست دارند از صنایع‌دستی سنتی منطقه دیدن کنند، بسیار مناسب است. چمدان‌های خود را ببندید و برای سفر به سنندج و بازدید از بازار زیبای آن آماده شوید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران