ناژوان

بهترین پارک‌ های اصفهان؛ بهشت گل‌های رنگارنگ

بهترین پارک‌ های اصفهان عبارتند از: پارک ناژوان، پارک صفه، پارک گل‌ها، پارک ملی قمیشلو، بوستان پردیس هنر و بوستان قلمستان. برای آشنایی با بهترین بوستان‌ های اصفهان همراه ما باشید.

اصفهان، مهد هنر است. این شهر، هنر خود را نه‌تنها در بناهای تاریخی، بلکه در طراحی پارک‌ها نیز به کار بسته است. پارک ‌های اصفهان، به‌دلیل وجود حوض‌ها و فواره‌های آب، درختان پرسایه، گونه‌های گیاهی متنوع و رنگارنگ و آلاچیق‌های زیبا، نمونه تمام‌عیار و درخشان هنر اصفهان به شمار می‌رود و از همین رو موردتوجه مردم محلی و گردشگران سراسر دنیا قرار گرفته است. با هم سری به بهترین بوستان ‌های اصفهان می‌زنیم و شما را با دیدنی‌ ها و امکانات هریک آشنا می‌کنیم.

این بار بلیط هواپیما اصفهان را فقط با سه کلیک بخرید! 

پارک یا کوه صفه 

پارک یا کوه صفه 

یکی دیگر از دیدنی ترین پارک‌ های اصفهان، کوه صفه است. کوه صفه، مکانی محبوب برای کوه‌نوردان و صخره‌نوردان به شمار می‌آید؛ از همین رو، بسیاری از کوه‌نوردان  و صخره‌نوردان حرفه‌ای برای انجام این ورزش به این‌جا می‌آیند. علاوه بر کوه صفه که دلیل اصلی جذابیت این پارک محسوب می‌شود، چشمه‌های گل زرد، نقطه و چشمه درویش یا خاچیک، حیات‌وحش طبیعی، قلعه شاه‌دژ و 14 غار خوف‌ناک آن، بر زیبایی پارک صفه افزوده است. از دیگر امکانات تفریحی این پارک می‌توان به تله‌کابین، سالن بولینگ، سالن بیلیارد، زیپ‌لاین و پل معلق اشاره کرد. پارک صفه از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه‌های تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن منتهی می‌شود.

آدرس: اصفهان، بلوار شهدای صفه، بوستان کوهستانی صفه

ناژوان؛ توریستی ‌ترین پارک‌ اصفهان

یکی از بهترین پارک‌ های اصفهان، ناژوان است. این پارک، به‌دلیل طبیعت سرسبز و بکر، باغ پرندگان متشکل از 130 گونه پرنده، باغ‌-موزه پروانه‌ها، باغ خزندگان، موزه صدف‌ها و اولین آکواریوم ایران، همه ساله موردتوجه گردشگران سراسر دنیا قرار گرفته است. پارک ناژوان اصفهان، با امکانات بی‌همتای خود مانند شهربازی، پارک آبی کودکان و دیگر جاذبه‌هایی که در بالا به آنان اشاره شد، توجه کودکان را به خود جلب کرده است. از دیگر تفریحات این پارک می‌توان به تله‌سیژ و قایق‌رانی در آب‌های زلال اشاره کرد.

آدرس: اصفهان، اتوبان شهید حبیب‌الهی، میدان سهروردی، خیابان الفت

بوستان قلمستان 

بوستان قلمستان 

یکی دیگر از بهترین بوستان ‌های اصفهان، قلمستان است. این بوستان سرسبز، با آلاچیق‌های زیبا، نهر آب، فواره، آب‌نما و حوض‌های بزرگ، دل هر گردشگری را می‌رباید. هم‌چنین، امکان قدم زدن در پارک، انجام ورزش و حتی دوچرخه‌سواری نیز وجود دارد. علاوه بر این‌ها، بوستان قلمستان خانه کودک و پارک موضوعی الفبا را در خود جای داده است؛ تا کودکان با مشاهده مجسمه‌ها و حروف مختلف، الفبا را بیاموزند. این پارک، به امکاناتی‌ مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه نیز مجهز است.

آدرس: اصفهان، دروازه تهران، خیابان امام خمینی، کوچه شماره 28 (عدالت)، جنب پلاک 22

باغ گل‌ها؛ بهشتی ‌ترین پارک‌ اصفهان

یکی دیگر از دیدنی ‌ترین پارک‌ های اصفهان، باغ گل‌هاست. این باغ زیبا، در زمینی به مساحت 67 هزار متر مربع در حاشیه زاینده‌رود قرار دارد. در باغ گل‌ها، آب به‌صورت فواره‌هایی کوتاه در آبراهه‌ها جریان می‌یابد و سرانجام به برکه می‌ریزد. این باغ زیبا، دارای بخش‌های متنوعی از جمله باغ صخره‌ای متشکل از 250 گونه گیاهی صخره‌ای، آب‌نماها، برکه‌ای به مساحت 3500 متر مربع، باغ گیاهان دارویی و خوراکی با 132 گونه گیاهی، باغ سوزنی‌برگان متشکل از 86 گونه متنوع گیاهی، باغ رز، مجموعه گونه‌های زنبق، مجموعه پرچین شامل شمشاد و زرشک و مجموعه گونه‌های داوودی‌ست. از جمله امکانات باغ گل‌های اصفهان نیز می‌توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی، آلاچیق، محوطه بازی کودکان، شربت‌خانه و غرفه‌های فروش اشاره کرد.

آدرس: اصفهان، میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی

بوستان پردیس هنر

بوستان پردیس هنر

یکی دیگر از بهترین بوستان ‌های اصفهان، پردیس هنر است. این بوستان، در حاشیه زاینده رود، در محل قبلی شهربازی قرار دارد. در قسمت نمای ورودی پارک، سازه‌ای با سقف چوبی خودنمایی می‌کند که نورپردازی زیر سقف، آب‌نما و رقص نور بر زیبایی آن افزوده است. در بخش دیگری از بوستان پردیس هنر نیز، سازه‌ای چوبی معروف به دالان بهشت ساخته شده که دورتادور آن با گل‌های رنگی احاطه شده است. در بخش انتهایی پارک نیز یک فرش گل با طرح اسلیمی قرار دارد که توسط دو برکه بزرگ محاط شده است. هم‌چنین، در کل محوطه نیز 11 آبشار وجود دارد.

یکی دیگر از جالب‌ترین امکانات این پارک، سالن آمفی‌تئاتر روبازی‌ست که در آن مراسم‌های فرهنگی، جشن‌های اعیاد و کنسرت‌ها برگزار می‌شود. علاوه بر آن، غرفه‌های زیادی در بوستان پردیس هنر قرار دارد که در آن، هنرمندان رشته‌های مختلف در اصفهان، آثار خود را در آن‌جا به نمایش می‌گذارند.

آدرس: اصفهان، کوله پارچه، خیابان آبشار سوم

قمیشلو؛ قدیمی‌ترین و بهترین پارک ملی اصفهان

یکی دیگر از بهترین پارک‌ های اصفهان، پناه‌گاه حیات‌وحش قمیشلو است. پارک ملی قمیشلو، یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده روی کره زمین بوده که دارای تنوع زیستی فراوان است؛ به همین دلیل در گذشته به‌عنوان شکارگاه پادشاهان مورداستفاده قرار می‌گرفت. منطقه قمیشلو، به‌علت تنوع ماهیت خاک، فیزیوگرافی گوناگون سطوح دامنه‌ها، نوع پوشش گیاهی مختلف و اختلاف ارتفاع موجود، به سه زیستگاه کوهستانی و برف‌گیر، زیستگاه تپه ماهوری و زیستگاه دشتی و استپی تقسیم می‌شود. علاوه بر این، پارک ملی قمیشلو دارای گونه‌های جانوری مختلف شامل 160 گونه پستاندار، 492 گونه پرنده، 209 گونه خزنده و تنها گونه ماهی از خانواده Cyprinidaeهاست. از دیگر جاهای دیدنی این پارک می‌توان به قلعه باستانی قمیشلو و دو قلعه شاه‌ماهور و قلعه یاور که بخش‌های زیادی از آنان تخریب گشته، اشاره کرد.

آدرس: ۴۵ کیلومتری شمال غرب اصفهان

در آخر

در این مقاله به معرفی بهترین پارک ‌های اصفهان پرداختیم. این پارک ‌ها، با چشم‌اندازهای سرسبز، فواره‌ها و آب‌نماها، حوض‌های بزرگ، گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع و امکان انجام تفریحاتی هم‌چون تله‌سیژ و قایق‌رانی و فعالیت‌های مخصوص به کودکان، موردتوجه بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر دنیا قرار گرفته است. بعد از سفر به اصفهان و بازدید از فهرست بالا، بهترین بوستان‌ های آن را به ما معرفی کنید؛ منتظر شنیدن نظرات شما خواهیم ماند.

نظرات کاربران