donerkebab

بهترین کباب های دنیا؛ از متسوادی تاشفتالیا!

یکی از غذاهای محبوب و معروف در اکثر کشورها کباب است. کباب‌ها شامل انواع گوشت مرغ، ماهی، گاو، شترمرغ و … است که طعم‌دار شده و بر روی آتش کبابی شده و با نان یا برنج سرو می‌گردند، غذایی خوش‌طعم، لذیذ و چرب که وقتی به سبک محلی و سنتی طبخ می‌شود، طعمی رویایی دارد که دهان را آب می‌اندازد. کشور خودمان که با کباب‌های بناب و سلطانی و جوجه در سراسر دنیا شناخته می‌شود و ذائقه ایرانی به کباب‌ها بسیار نزدیک است تا غذاهای دیگر. بنابراین سفر بدون مزه کردن کباب‌های محلی بی‌معنی خواهد بود. برای آشنایی با بهترین کباب های دنیا، لیستی از برترین کباب‌ها در جهان را گردآوری نموده‌ایم تا بتوانید در سفر آن‌ها را مزه کنید و لذت ببرید. 

اسکندر کباب

Iskander kebab

اسکندر کباب که یکی از خوراکی‌های شهر بورسا است به نام اسکندر افندی، قصابی که اولین بار این غذای خوش‌طعم را تهیه کرد، نام‌گذاری شده است. اسکندر کباب از خوشمزه ترین کباب های دنیا بوده که از کبابی کردن برش‌های نازک گوشت بره تهیه می‌شود و با سس گوجه و نان پیتا ترکیب می‌گردد. در نهایت برای سرو روی آن کره ذوب شده و ماست محلی می‌ریزند. توصیه می‌شود این کباب را با شیره، یک نوشیدنی ترکی که به هضم غذا کمک می‌کند، سفارش دهید.

چلوکباب ایرانی

چلوکباب از بهترین کباب های دنیا و مربوط به ایران بوده که از برنج معطر زعفرانی، گوجه کبابی و کباب گوشت چرخ‌کرده تشکیل شده است. اعتقاد بر این است که منشاء این غذا در میان مردم قفقاز است که دستور پخت آن‌را به ایرانیان منتقل کردند. سرو چلوکباب ترتیب خاصی دارد، ابتدا برنج و گوجه‌فرنگی سرو می‌گردد و بعد از آن گوشت سرو می‌شود، در حالی که تکه کره محلی روی برنج زعفرانی ایرانی در حال ذوب شدن است، بوی این غذا هوش از سر خواهد برد. مکمل چلوکباب سماق و دوغ است که طعم این غذا را چندین برابر لذیذ خواهد کرد.

جوجه کباب

جوجه کباب

کباب گوشت جوجه که به جوجه کباب ایرانی معروف است، یکی از غذاهای ساده اما اصلی در میان غذاهای ایرانی است. جوجه کباب از معروف ترین کباب ها در جهان بوده که در دو نوع با مرغ بدون استخوان و گوشت مرغ با استخوان تهیه می‌شود. این کباب تکه‌های مرغ مرینت شده با زعفران، ماست و پیاز است که بر روی سیخ کبابی شده و در نهایت با پیاز، نان لواش، لیمو ترش و یا برنج زعفرانی سرو می‌گردد. 

کباب بره ترکی (Cağ kebabı)

Cağ kebabı نوعی کباب از شهر ارزروم ترکیه است. این کباب گوشت بره در پیاز، نمک و فلفل به مدت حدود 12 ساعت خوابانده می‌شود و سپس گوشت را روی یک سیخ بزرگ افقی گذاشته و روی آتش هیزمی می‌پزند. آشپز یک سیخ بلند برمی‌دارد و تکه‌های لطیف و آب‌دار بره را برش می‌دهد. این غذا از کباب های خوش طعم در دنیا است که به طور سنتی یا مستقیماً از سیخ یا با گوشت پیچیده شده در نان لواش گرم و تازه پخته شده سرو می‌شود.

متسوادی (Mtsvadi)

Mtsvadi

متسوادی یک غذای سنتی گرجستانی و از بهترین کباب های دنیا است. این کباب که شبیه شیشلیک است از گوشت چرخ‌کرده گوسفند یا گوساله خوابانده شده در مخلوطی از آب لیمو، آب انار، ترخون، نمک، فلفل و پیاز خرد تهیه می‌شود تا هنگام کبابی نرم و آب‌دار باقی بماند. متسوادی اغلب در فضای باز و روی آتش آماده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این غذا را با سس آلو، پیاز حلقه‌ای خام، گوجه‌فرنگی خلال شده و دانه‌های انار میل نمایید.

ژیروس (Gyros)

ژیروس یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی یونان و معروف ترین کباب ها در جهان است که با گوشت مرغ یا گوشت بره و گوساله پخته می‌شود. گوشت را در برش‌های نازک برش می‌دهند و سپس همراه با سس‌هایی مانند تزاتزیکی و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز، کاهو و خیار در یک نان پیتا قرار می‌دهند.  Gyrosاز کلمه یونانی gheereezo به معنای چرخاندن گرفته شده که به تف عمودی دائماً در حال چرخش که گوشت بر روی آن پخته می‌شود، اشاره دارد. برخی معتقدند که ژیروس در زمان اسکندر مقدونی به وجود آمد، زمانی که سربازان او گوشت را روی شمشیرهای خود به سیخ می‌کشیدند و روی آتش می‌پختند.

سوولاکی (Souvlaki)

Souvlaki

سوولاکی یکی خوشمزه ترین کباب های دنیا در یونان است که از مکعب‌های کوچک گوشت مرغ، بره یا گاو سیخ شده و کبابی تشکیل شده است. این یک غذای فست فود محبوب بوده که معمولاً در سوولادزیدیکا سرو می‌شود، غذاخوری‌های کوچک که اغلب ژیروس و سایر غذاهای گوشتی کبابی مشابه را سرو می‌کنند. سوولاکی اولین بار در یونان باستان ظاهر شد، زمانی که به آن kandaulos می‌گفتند که ترکیبی از گوشت کبابی، نان پیتا، پنیر و شوید بود.

دونرکباب

دونر کباب یک غذای لذیذ در میان بهترین کباب های دنیا بوده که در سراسر جهان شناخته شده است. این کباب شامل تکه‌های گوشت کبابی است که از روی یک سیخ عمودی خرد می‌شود. گوشت معمولاً با گیاهان تازه و ادویه‌جات مزه‌دار می‌شود. در ابتدا گوشتی که در دونر استفاده می‌شد منحصراً گوشت بره بود، اما امروزه در استانبول کباب‌هایی وجود دارد که از ترکیب گوشت بره و گاو یا گاهی فقط با گوشت گاو تهیه می‌شود. گوشتی که به صورت عمودی روی سیخ کباب می‌شود چیز جدیدی نیست، همان‌طور که در سفرنامه‌های قرن هجدهم عثمانی به آن اشاره شده، ساندویچ شکل döner kebab که به معنای کباب‌گردان است، در اوایل دهه 1970 در برلین ظاهر شد.

برای تجربه دونر کباب خوشمزه و یک سفر پر از اتفاقات خوب، تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

شاورما

shawarma

شاورما بهترین کباب های دنیا و یک غذای خوشمزه از گوشت در خاورمیانه است که ریشه آن را می‌توان در دوران امپراتوری عثمانی ردیابی کرد، در حالی که نام آن از تلفظ عربی کلمه ترکی çevirme روشن کردن و چرخاندن گرفته شده به سیخ چرخانی که گوشت روی آن پخته می‌شود، اشاره دارد. شاورما با گوشت بره، بوقلمون، مرغ، گوشت گاو یا مخلوطی از گوشت‌های مختلف درست می‌شود که ساعت‌ها به آرامی پخته می‌شوند و در آب و چربی خودشان ریخته می‌شوند و طعمی بی‌نظیر به دست می‌آورند، اما راز واقعی یک شاورما عالی در مزه‌دار کردن گوشت است.

آداناکباب

کباب آدانا از خوشمزه ترین کباب های دنیا بوده که به نام یکی از معروف‌ترین شهرهای کباب، آدانا نام‌گذاری شده است. این کباب با گوشت چرخ‌کرده و چربی درست می‌شود که با سیر، پیاز، پاپریکا و فلفل قرمز تند مخلوط می‌شود و رنگ قرمز تیره و طعمی تند به آن می‌دهد. گوشت طعم‌دار شده را دور سیخ‌های فلزی بزرگ قرار می‌دهند و سپس کباب می‌کنند. پس از اتمام پخت، گوشت کبابی به طور سنتی در یک بشقاب روی نان‌ با فلفل و گوجه‌فرنگی سرو می‌شود، یا داخل نان پیتا به همراه سالادی متشکل از جعفری و پیاز قرمز پر می‌شود.

شیش کباب

شیش کباب

شیش کباب از معروف ترین کباب ها در جهان است که از تکه‌های گوشت روی سیخ تشکیل شده و روی آتش کباب می‌شود. این غذا از قبایل عشایری سرچشمه می‌گیرد که گوشت را برای لطیف‌کردن و خلاص‌شدن از شر طعم‌های گیج‌کننده، مرینیت می‌کردند. مزه‌دار کردن گوشت شامل ترکیبی از آب‌لیمو، روغن زیتون، شیر، ماست، دارچین، فلفل دلمه‌ای و ادویه‌های مختلف دیگر است. شیشلیک اصیل ترکی به ندرت با سبزیجات روی یک سیخ تهیه می‌شود و بسیاری از منتقدان آشپزی نوشته‌اند که کباب کردن سبزیجات و گوشت روی یک سیخ اختراعی مدرن توسط رستوران‌های ترک است.

تومبیک دونر

دونر تمبیک یا کباب گوبیت نوعی دونر کباب است که در آن گوشت رنده شده در نان پیده اکمک معروف پر می‌شود. این غذا معمولاً با مواد اضافی بسته به انتخاب مشتری مانند گوجه فرنگی، پیاز، کاهو یا سایر سبزیجات و سس‌های مختلف سرو می‌شود و یکی از کباب های خوش طعم در دنیا است.

کباب ترش

sour kebab

این نوع کباب ایرانی به طور سنتی با استان‌های گیلان و مازندران مرتبط است. کباب را با تکه‌های بدون چربی گوشت گاو یا گوسفند درست می‌کنند که در ترکیبی خوش‌طعم از رب انار، گردو، سیر، جعفری و روغن زیتون مزه‌دار می‌کنند. در نهایت گوشت را روی سیخ بر روی آتش کباب کرده و با سبزیجات و برنج به عنوان یکی از خوشمزه ترین کباب های دنیا سرو می‌کنند.

کباب سیخی (Çöp şiş)

کباب سیخی که منشأ آن از منطقه دریای اژه ترکیه است، نوعی کباب ترکی مدرن با تکه‌های گوشت بره برشته و چربی است. گوشت به طور سنتی با سیر و گوجه فرنگی طعم‌دار می‌شود و در ترکیبی از روغن زیتون، پونه کوهی و فلفل سیاه خوابانده می‌شود، سپس روی سیخ‌های چوبی قرار گرفته و به سرعت برشته می‌شود. کباب‌های ترکیه همگی جزو بهترین کباب های دنیا و محبوب گردشگران هستند.

کباب برگ

کباب برگ

کباب برگ نوعی کباب ایرانی از تکه‌های گوشت گوسفند یا گوساله است. معمولاً از گوشت فیله یا ساق‌های بره استفاده می‌شود که به صورت نوار بریده می‌شوند و قبل از این‌که به سیخ کشیده شوند و به‌طور سنتی زغال کبابی شوند، مرینیت می‌شوند. این گوشت معمولاً در کنار برنج و مجموعه‌ای از سبزیجات کبابی سرو می‌شود، اما می‌توان آن را در داخل نان لواش نیز قرار داد و یکی از خوشمزه ترین کباب های دنیا را مزه کرد. 

کباب آلینازیک

آلینازیک نوعی کباب ترکی از منشا غازی‌آنتپ است. این کباب یکی از معروف ترین کباب ها در جهان بوده و شامل بادمجان‌های کبابی و پوره شده است که با سس ماست و سیر ترکیب می‌شود، سپس تکه‌های گوشت بره که با پیاز، رب فلفل قرمز، گوجه‌فرنگی یا رب گوجه‌فرنگی و روغن زیتون مزه‌دار و کبابی شده را روی سس قرار می‌دهند. مهم است که بادمجان‌ها طعم دودی داشته باشند و بهترین راه برای رسیدن به آن، کبابی کردن آن‌ها روی آتش زغال است. هنگام سرو، کباب آلینازیک به‌طور سنتی با پلو یا سبزی کبابی در کنار آن همراه می‌شود.

شیش تاووک

Shish Tavuk

به غیر از سبک سرو و مواد همراه، واقعاً تفاوت زیادی بین این شاورما کلاسیک ترکی و عربی یا ژیروس یونانی از بهترین کباب های دنیا وجود ندارد، زیرا هر سه آماده‌سازی یکسانی شامل کباب کردن گوشت روی زغال دارند. با این حال، تهیه شیش تاووک شامل خواباندن مرغ به مدت حداقل چند ساعت در مخلوط روغن زیتون، لیمو و سیر قبل از تفت‌دادن است. کباب مرغ خوشمزه ترکی معمولاً با سس‌های مختلف و سبزیجات تازه همراه با نان پیتا و یک ظرف برنج یا کوسکوس همراه است.

شفتالیا

این کباب سنتی قبرسی از مخلوط گوشت خوک و بره چرخ‌کرده، پیاز قرمز خرد شده و جعفری خرد کرده پیچیده شده در یک غشای نازک چرب که معده گاو، گوسفند و یا خوک است، درست می‌شود. دو نظریه در مورد چگونگی نام این غذا وجود دارد، یا از کلمه ترکی شفتالی به معنای هلو یا از نام فروشنده خیابانی که این کباب را اختراع نموده، گرفته شده است. مخلوط گوشت را با نمک، فلفل و دارچین مزه‌دار می‌کنند و سپس به شکل سوسیس‌های کوچک در می‌آورند که به سیخ کشیده و کباب می‌شوند. همان‌طور که گوشت پخته می‌شود، چربی آب شده و برشته می‌گردد ولی گوشت نرم و آب‌دار می‌ماند، این کباب از خوشمزه ترین کباب های دنیا را حتماً باید مزه کرد.

چاپلی کباب

Chapelli Kebab

این کباب گوشت تند که یک غذای خاص پشتون است، با ترکیب گوشت چرخ‌کرده گاو یا گوسفند تهیه می‌شود. طعم بی‌نظیر کباب چاپلی از ادویه‌هایی مانند گشنیز خشک و دانه‌های انار، فلفل سبز و نعنا حاصل می‌شود. نام آن از یک کلمه پشتو chaprikh به معنای مسطح گرفته شده است. اگرچه اغلب گفته می‌شود که چاپلی کباب از پیشاور سرچشمه گرفته، امروزه در سراسر پاکستان، افغانستان و هند یکی از معروف ترین کباب های دنیا و مورد علاقه همه است. کباب چاپلی به طور سنتی با سس ماست، سالاد و نان سرو می‌شود.

در پایان

در این لیست دیدیم که پرچم‌دار خوشمزه ترین کباب های دنیا ایران و ترکیه هستند که بهترین کباب‌ها را دارند. کباب‌های ایرانی را که قطعاً مزه کرده‌اید، حالا نوبت این است که به سراغ کباب‌های کشورهای دیگر بروید و طعم این غذای سنتی را بچشید. یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر شکم‌گردی و امتحان کردن غذاهای جدید است. باید بگوییم که کباب‌های ترکیه نزدیک‌ترین مزه به ذائقه ایرانی را دارند. 

نظرات کاربران