Taksim Gezi Parkı

پارک تکسیم گزی؛ کوچک‌ترین پارک استانبول

پارک تکسیم گزی کوچک‌ترین پارک استانبول است. این پارک، با ساختمان‌ها و برج‌های عظیم محاصره شده و با منظره طبیعی خود در میان فضای مدرن زندگی شهری در تضاد است. این پارک، بهترین مکان برای قدم زدن، پیک‌نیک رفتن و تفریح است. هم‌چنین شما می‌توانید به مغازه‌های اطراف پارک رفته و در آن‌جا شیرینی‌های مخصوص ترکیه را بخورید یا برای دوستان و خانواده‌تان سوغاتی بخرید. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با پارک تکسیم گزی استانبول آشنا کنیم.

رزرو تور استانبول

قیمت بلیط هواپیما استانبول را بررسی کنید!

تاریخچه پارک تکسیم گزی در استانبول

Taksim Gezi Parkı

پارک تکسیم گزی، درست در شمال میدان تکسیم در بی اوغلو -یکی از معدود فضاهای سبز باز در این بخش از استانبول- قرار دارد. بی اوغلو که زمانی منطقه‌ای مملو از مزارع و تاکستا‌ن‌ها بود، در طول دهه 1800 به عنوان بخشی مدرن به سبک اروپایی قسطنطنیه ساخته شد. در این‌جا مخزنی برای ساخت میدان تکسیم پر شد و در سال ۱۸۰۶ پادگان بزرگ خلیل پاشا در ضلع شمالی آن ساخته شد. در مارس 1909 پادگان‌ها در جریان شورش علیه دولت عثمانی آسیب زیادی دیدند.

پس از تأسیس جمهوری ترکیه در سال 1923، پادگان با خاک یکسان شد تا اولین استادیوم فوتبال در ترکیه ساخته شود. در سال 1940، استادیوم نیز تخریب گشت و به یک پارک عمومی تبدیل شد؛ پارک تکسیم گزی با امکانات رفاهی بسیار مورد نیاز در شهری که در دهه‌های آخر قرن بیستم با برنامه‌ریزی شهری بسیار سریع رشد کرد. طبق گفته استادیار یلدیز آکسوی _از گروه معماری دانشگاه باهچه شهیر_ استانبول به دلیل کمبود پارک و فضاهای باز از بسیاری از شهرها عقب افتاده‌است. 

برنامه‌های توسعه پارک

در سال 2011، شهرداری طرح‌هایی را مبنی بر تبدیل پارک به نسخه‌ای مدرن از مغازه‌ها، اقامتگاه‌های مجلل و حتی یک مسجد پذیرفت. در می 2013 نیز قرار بود قطع درختان آغاز شود. پارک تکسیم گزی استانبول تنها منطقه باز برای توسعه در این منطقه نبود. در غرب در سراسر Cumhuriyet Caddesi از پارک تکسیم گزی استانبول، محل رژه پادگان عثمانی، به نام Talimhane قرار داشت. پس از جنگ جهانی دوم، این منطقه بزرگ، مسطح و باز با شبکه‌ای از خیابان‌ها توسعه یافت و اخیرا شاهد ساخت بیش از 12 هتل چهار ستاره با اندازه متوسط ​​بوده‌ که به امکانات گردشگری افزوده‌‌است، اما درعین‌حال بخشی از زیبایی پارک تکسیم گزی استانبول فدای ساختمان‌سازی و برج‌سازی شده‌است.

Taksim Gezi Parkı

در 28 می 2013، تعداد اندکی از مردم مخالف با قطع درختان پارک تکسیم گزی استانبول و اجرای طرح توسعه یکی از معدود فضای سبز باز استانبول، برای اعتراض در پارک کمپینگ برپا کردند. در 31 می، پلیس تلاش کرد تا میدان تکسیم را به وسیله چماق، گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش از این افراد پاکسازی کند، اما وضعیت بدتر شد و میدان مملو از ده‌ها هزار معترض شد. سپس این تظاهرات و همدردی در شهرهای دیگر ترکیه و حتی کشورهای خارجی نیز ادامه پیدا کرد. سرانجام در هفته بعد، این رویداد به جریان اعتراضات سراسری تبدیل شد؛ اعتراضاتی که نه‌تنها علیه تخریب فضای سبز کمیاب شهری بود، بلکه به برخی از سیاست‌ها و روش‌های اجرایی دولت نیز انتقاد می‌کرد.

در اکتبر 2013 هیچ خبری از ردیف مغازه‌ها و دفاتر در امتداد ضلع شرقی Cumhuriyet Caddesi، درست در شمال میدان تکسیم نبود؛ به عبارت دیگر این بخش‌ها با یک شیب خاکی تا پارک تکسیم گزی استانبول جایگزین شده‌ بود. اما  امروزه درختان پارک تکسیم گزی استانبول هنوز آن‌جا هستند و پارک مملو از فواره، نیمکت‌‌ها، گل‌هایآفتاب‌گردانو بچه‌هایی است که در زمین بازی کوچک بازی می‌کنند. راهروی زیرزمینی که Tarlabası Bulvari و Cumhuriyet Caddesi را به هم متصل می‌کند و سایر تغییرات تقریبا تمام ترافیک منطقه تکسیم را حذف کرده‌است که یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

پارک اعتراضات!

از قضا، این کار، یک منطقه باز و بسیار بزرگ‌تر ایجاد کرده‌است که می‌تواند به عنوان محل تظاهرات آینده استفاده شود؛ زیرا میدان تکسیم از گذشته به منظور محل برگزاری تجمعات بزرگ استفاده شده‌است. با‌این‌حال، دولت اقدامات سختگیرانه‌ای را برای جلوگیری از تجمع در آن‌جا انجام می‌دهد، به ویژه در سالگردها و رویدادهایی که ممکن است باعث اذحام جمعیت شود. 

جاهای دیدنی استانبول در نزدیکی پارک تکسیم گزی

  • مرکز فرهنگی آتاتورک استانبول
  • یادبود جمهوریت
  • ساحل فلوریا
  • موزه نظامی استانبول
  • کاخ دولماباغچه
  • خیابان استقلال
Esteghlal St
  • موزه ملی نقاشی استانبول
  • برج گالاتا استانبول
  • کاخ توپکاپی
  • بازار عتیقه‌فروشی فریکوی
  • بازار ادویه استانبول

مراکز خرید نزدیک به پارک تکسیم گزی

  • مرکز خرید ایستینیه پارک
  • مرکز خرید دمیرورن
  • مرکز خرید کانیون
  • مرکز خرید جواهر
  • بازار میسیر کارسیسی
  • بازار بشیکتاش استانبول

در پایان

پارک تکسیم گزی یکی از پارک‌های استانبول است که پس از کشمکش‌های بسیار و تظاهرات سراسری گسترده، هم‌چنان سر جای خود باقی مانده‌است و با درختان سرسبز، گل‌های آفتابگردان و فواره‌ها خودنمایی می‌کند. این پارک که در شمال میدان تکسیم قرار دارد، از ترافیک میدان کم کرده و همین علت باعث شده تا میدان تکسیم به عنوان محلی برای اعتراضات سراسری گسترده تبدیل شود. اگر به استانبول سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم از دیگر جاهای دیدنی این شهر نظیر خیابان استقلال، یادبود جمهوریت، ساحل فلوریا و غیره نیز دیدن کنید، در اطراف پارک پرسه بزنید، شیرینی‌های مخصوص ترکیه را نوش جان کنید و سوغاتی بخرید. سفر خوشی را برایتان آرزومندیم

تور استانبول را همین حالا رزرو کنید!

نظرات کاربران