Sydney Opera House

نمایش شکوه و خلاقیت در تالار اپرای سیدنی

تالار اپرای سیدنی که طراحی آن با معمار دانمارکی یورن اوتزون بوده است، در سال 2007 از سمت یونسکو به عنوان “یکی از شاهکارهای خلاقانه بشر، نه تنها در قرن بیستم بلکه در تاریخ بشریت” معرفی گردید. این تالار رویدادهای تاریخی بسیاری را به خود دیده است. در سال 1980 آرنولد شوارتزنگر آخرین عنوان بدنسازی خود در مستر المپیا را در این سالن دریافت نمود و هفت سال پس از آن، پاپ ژان دوم در این سالن بر روی صحنه رفت. در سال 1990 نلسون ماندلا پس از آزادی در این تالار برای 40000 نفر سخنرانی کرد. استرالیا در سال 1988 جشن دویستمین سالگرد خود را در خانه اپرای سیدنی برگزار نمود. امروزه این تالار یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی سیدنی است که سالانه 11 میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

رزرو بلیط هواپیما سیدنی همین حالا!

7 حقیقت از تالار اپرای سیدنی

1.      در مسابقه طراحی خانه اپرا، طرح یورن اوتزون از بین 233 طرح برنده شد

Sydney Opera House

در سال 1956 مسابقه طراحی خانه اپرای سیدنی برگزار شد و 12 طرح اوتزون در ماه دسامبر درست قبل از پایان مسابقه به سیدنی رسیدند و از بین 233 طرح شرکت کننده در مسابقه، طراحی او برنده شد و به عنوان جایزه 5000 پوند دریافت نمود.

2.      هزینه ساخت خانه اپرای شهر سیدنی 102 میلیون دلار شد

اجرای طرح اوتزون یک چالش بزرگ بود. انتظار می‌رفت که ساخت تالار چهار سال طول بکشد و 7 میلیون دلار هزینه ببرد. اما در نهایت ساخت تالار اپرای سیدنی با تلاش ده هزار کارگر، 14 سال زمان و 102 میلیون دلار هزینه برد. یکی از چالش‌های ساخت تالار، اجرای طرح سقفی بود که اوتزون طراحی نموده بود. سقفی بیضی از سبک معماری قرن بیستم. با وجود تمام این چالش‌ها اوتزون در نیمه راه ساخت خانه اپرا استعفا داد و هرگز طراحی خود را کامل ندید. 

3.      اولین اجرا در تالار اپرای سیدنی را پل رابسون انجام داد

اولین اجرا در خانه اپرا قبل از تکمیل ساختمان و حتی قبل از شروع ساخت بادبان‌ها انجام شد. سال 1960 پل رابسون، خواننده و فعال حقوق مدنی آمریکایی، آهنگ «Ol’ Man River» را برای کارگران ساختمانی که روی داربست نشسته بودند خواند. درست یک دهه پس از این اجرا، پرده سالن اپرا برای اجرای جنگ و صلح حماسی پروکوفیف توسط اپرای استرالیا بالا رفت. یک ماه بعد خانه اپرای سیدنی به صورت رسمی توسط اعلی‌حضرت ملکه الیزابت دوم، پادشاه سلطنتی معاصر بریتانیا و رئیس کشورهای مشترک المنافع افتتاح گردید.

4.      وسعت تالار به اندازه هفت هواپیمای A380- بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان – کنار هم است

Bennelong Point،

دماغه بندر سیدنی Bennelong Point، مکانی مقدس برای مردم بومی استرالیا است به عنوان مکان ساخت خانه اپرا انتخاب گردید و در نهایت تالار بر روی زمینی به مساحت 4.5 هکتار در آن محل ساخته شد. خانه اپرای سیدنی 600 ف.ت طول و 394 متر عرض در عریض‌ترین نقطه خود دارد. بالاترین نقطه سقف تالار تقریباً 220 فوت بالاتر از سطح دریا است، یعنی چیزی به اندازه یک ساختمان 22 طبقه. فضاهای داخلی اپرا شامل یک استودیوی ضبط، رستوران‌ها و پنج سالن تئاتر است. بزرگترین سالن تئاتر آن، تالار کنسرت است جایی که نمای داخلی آن توسط سیدنیسایدر رون شارپ طراحی شده و می‌تواند 2679 نفر را در خود جای دهد و ارگ بزرگ و معروف تالار اپرای سیدنی که تقریباً 50 فوت ارتفاع دارد و وزن آن 37.5 تن است، در این سالن قرار دارد.

5.      سیستم خنک کننده تالار اپرای سیدنی از آب دریا است

اوتزون معتقد بود که معماری می‌بایست رابطه‌ی هم‌زیستی با محیط داشته باشد تا ماندگار بماند. معماری تالار اپرای سیدنی همان‌قدر که از نظر زیبایی‌شناسی از محیط اطرافش الهام گرفته است و تبدیل به یکی از جاذبه‌های دیدنی سیدنی گشته (مانند طرح بادبان‌ها یا رنگ آبی آب و آسمان) از منابع طبیعی پایدار نیز استفاده کرده تا با طبیعت در هم‌زیستی باشد. سیستم خنک‌کننده این ساختمان 250 ساله بر روی اسکله سیدنی، توسط اوتزون با همکاری مهندس Ove Arup، به گونه‌ای طراحی شده که آب را از طریق بندر اطراف تامین می‌کند و سالانه سبب ذخیره 4 میلیون گالن آب شهری می‌شود.

6.      بیش از 1 میلیون کاشی سقف سقف تالار را پوشانده که همگی در سوئد ساخته شده اند

اوتزون برای سقف بادبانی تالار اپرا به دنبال طراحی متفاوتی بود که به شکل آینه‌ای آبی آسمان و آبی تیره بندر را در تلاقی با نور خورشید منعکس کند. او برای این طرح از کاسه‌های سرامیکی ژاپنی الهام گرفت و کار ساخت سرامیک‎های سقف را به هوگاناس از سوئد سپرد. هوگاناس در نهایت کاشی‌هایی از خاک رس با درصد کمی از سنگ خرد شده که ترکیبی از رنگ‌های آبی و کرم فولادی را دارند، تولید کرد. این کاشی‌های براق از دور سفید به نظر می‌رسند اما آن‌قدر بازتابنده نیستند که چشم را خیره کنند. سرانجام سقف تالار اپرای سیدنی با 1.0650006 کاشی خودتمیزشونده که با آب باران تمیز می‌گردند، پوشانده شد که این طرح کاشی به کاشی سیدنی معروف گشته است.

7.      خانه اپرای سیدنی توسط ملکه الیزابت دوم در 20 اکتبر 1973 افتتاح شد

Sydney Opera House

طرح معماری تالار اپرای سیدنی اوتزون، نه تنها توسط داوران یک شاهکار خلاقانه هنری اعلام گردید بلکه ملکه الیزابت دوم نیز زمان افتتاح خانه اپرا در سال 1973، آن را نه تنها یک ساختمان نمادین، بلکه چهره جدید یک ملت تشخیص داد. وی اظهار داشت: « اپرای سیدنی تخیل جهان را مجذوب خود کرده است، اگرچه می‌دانم که ساخت آن کاملاً بدون مشکل نبوده است. «روح انسان گاهی باید بال یا بادبان بگیرد و چیزی خلق کند که صرفاً سودمند یا عادی نباشد.»

کلام آخر

خانه اپرای سیدنی که در نگاه اول یک ساختمان بزرگ و هنری در بین جاذبه های دیدنی سیدنی به حساب می‌آید، در واقع شاهکاری از نبوغ یک طراح معمار در میان بیش از 200 طرح است. طرحی که سال‌ها اجرای آن زمان برد اما در انتها تبدیل به یک اثر هنری و تاریخی گردید که پس از گذشت سالیان طولانی همچنان مورد تعریف و تمجید است. این تالار بزرگ که سالن‌های اجرای زیادی دارد، شاهد رویدادها و اجراهای بزرگ تاریخی از هنرمندان و سیاستمداران بزرگ بوده است. در سفر به سیدنی بازدید از این تالار را از دست ندهید و اگر خوش شانس باشید تماشای یک اجرای فوق العاده در این تالار را تجربه خواهید کرد.

نظرات کاربران