جاهای دیدنی چالوس
22 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

جاهای دیدنی چالوس؛ از سبز جنگل تا آبی دریا!

تعطیلات که فرا می‌رسد، برای سفر گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. از بین این گزینه‌ها همیشه ‌رفتن به شمال محبوب مسافران بوده است. بین شهرهای شمالی هم، چالوس یکی از شهرهایی است که هر سال از جمع زیادی  از گردشگران میزبانی می‌کند. در این مقاله ابتدا از جاده چالوس شروع می‌کنیم و به معرفی جاهای دیدنی این جاده پرپیچ‌وتاب و مشهور می‌پردازیم. سپس با نزدیک‌شدن به شهر، با مکان‌های تاریخی و دیدنی‌های طبیعی و بکر آن آشنا می‌شویم. چالوس، شهری است که در آن می‌توانید بخش عمده‌ای از زیبایی‌های طبیعت را بیابید؛ از دریاچه و ساحل گرفته تا جنگل، کوه، آبشار و چشمه. همچنین مکان‌های تاریخی دیدنی‌ای هم در آن هست که از نظر معماری و محل ساخت می‌تواند جالب توجه باشد. جاهای دیدنی چالوس از چنان تنوعی برخوردار است که می‌توان چهار فصل سال را برای سفر به این شهر مناسب دانست. علاوه‌براین، برای اقامت در هر شهری نیاز به انتخاب اقامتگاه مناسب دارید؛ از این رو، در پایان مقاله، تعدادی از هتل‌های مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بلیط هواپیما

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

جاهای دیدنی جاده چالوس؛ پیش از رسیدن به شهر 

جاهای دیدنی چالوس

چالوس فقط یک شهر دیدنی نیست؛ زیبایی‌های آن از جاده‌ مشهورش آغاز می‌شود. اگر مسیرتان طوری بود که از سمت کرج راهی چالوس شدید، می‌توانید به معنای واقعی کلمه بیشترین لذت را از ایستگاه‌های دیدنی در طول جاده ببرید. از روستا و چشمه گرفته تا جنگل و پیست اسکی، همگی در جایی از مسیر رسیدن به چالوس انتظار شما را می‌کشند. فقط کافی است پیش از سفر، با آگاهی کافی از گزینه‌های بازدید، برنامه‌‌ای مشخص بچینید. 

سد امیرکبیر؛ گشت و گذار در حوالی روستای خاص واریان

پیش از رسیدن به شهر و بازدید از جاهای دیدنی چالوس، در کیلومتر ۲۵ جاده کرج به چالوس، جایی نزدیک به روستای دیدنی و مرموز واریان، به دریاچه و سد امیرکبیر می‌رسید. آب این دریاچه شفافیت چشم‌گیری دارد و می‌ارزد زمانی را در کنار جاده، صرف تماشای آن کنید و پیش از ورود به شهر، از زیبایی‌های مسیر لذت کافی را ببرید. 

اگر بخواهید از این منطقه، بیشتر بهره‌ ببرید، وارد روستای واریان در شمال شرقی سد امیرکبیر شوید. اما لازم است بدانید که ورود به این روستا، کار ساده‌ای نیست و برای حفظ طبیعت بکر آن نیاز به مجوز ورود از آژانس‌های مسافرتی گردشگری دارد. همچنین تنها راه دسترسی به روستا، آب است؛ یعنی فقط با قایق می‌توانید خود را به این نقطه از جاهای دیدنی جاده چالوس برسانید.  

غار تاریخی یخ مراد؛ تماشاکده کهنسال قندیل‌ها 

این اثر ثبت‌شده ملی، از معدود جاهای دیدنی در منطقه گچسر چالوس است که حدود ۵۰ میلیون سال عمر دارد. این غار در ۷۰‌کیلومتری جاده چالوس در دل زمین جای گرفته است. تماشای چنین بنای تاریخی کهنسالی، با قندیل‌های طبیعی استالاکتیت و استالاگمیت، فسیل‌هایی به قدمت چندده میلیون سال، آبشاری یخ‌زده، شکل‌های طبیعی یخی و حوضچه‌ آب با املاح معدنی، می‌تواند برای شما بدل به یک تجربه ماجراجویانه پرهیجان شود؛ مخصوصا با ستون‌ها و تالارهای یخی که حین مواجهه با آن‌ها، حس‌وحال منحصربه‌فردی نصیبتان می‌شود. 

دریاچه ولشت؛ آرامش در حضور پرندگان

دریاچه ولشت؛ آرامش در حضور پرندگان

هنوز تا شهر و جاهای دیدنی چالوس، حدود ۳۰‌کیلومتر مانده که به دریاچه‌ای دیدنی و بی‌تلاطم می‌رسید؛ جایی‌ که آرامش و سکوتی دلپذیر را می‌توانید از نزدیک حس کنید. این دریاچه از مقاصد گردشگری پرندگان مهاجر هم به حساب می‌آید؛ پس قرار است سکوت‌تان با آوای پرندگان کمی بشکند؛ اما این نیز تجربه‌ای خوشایند خواهد بود.

دیزین؛ از بهترین جاهای دیدنی چالوس برای اسکی‌بازها!

چه زمستان باشد چه تابستان، دهکده دیزین از جمله جاهای دیدنی چالوس است که همیشه چیزی برای تفریح و خوش‌گذرانی به شما ارائه می‌کند. در زمستان می‌توانید از پیست‌های اسکی این دهکده بهره‌مند شوید. همچنین برای تفریح بیشتر، سراغ تله‌سیژ، تله‌اسکی و پیست‌های تابستانی چمن‌پوش بروید. پیست اسکی زمستانه این دهکده در خاورمیانه کم‌نظیر است و در تابستان از پیست چمن آن برای برگزاری مسابقات بین‌المللی استفاده می‌شود.

شهرستانک؛ روستایی با قلعه به‌جامانده از دوران ساسانی

در جاده چالوس می‌توانید به روستای شهرستانک سر بزنید. این روستا در دل کوه‌ البرز بنا شده است؛ روستایی که خانه‌هایی با سقف‌های شیروانی آبی دارد. این روستا در فصل‌های مختلف سال، مناظری خوش‌رنگ از درختان صنوبر، درخت طویل اُرس، درختان گردو، زردآلو، سیب و توت برای تماشا و حظ انسان می‌سازد. این روستا که زمانی محل گشت و گذار ناصرالدین‌شاه بوده، هنوز بناهایی تاریخی همچون کاخ ناصری و قلعه دزدبند (قلعه‌دختر)- به‌جامانده از دوران ساسانیان- در خود دارد. شهرستانک از جمله جاهای دیدنی چالوس است که بازدید از آن می‌تواند مایه آسایش خاطر و شادی‌آفرین باشد.

جنگل سرپوش تنگه؛ برای طرفداران جنگل پیمایی

جاهای دیدنی چالوس

پیش از ورود به شهر چالوس، اگر دلتان هوای جنگل‌گردی کرده این جنگل بکر را به شما توصیه می‌کنیم. درختانی قدافراشته، تنگه‌های موجود در این جنگل را می‌پوشانند و چشمه‌های آب و مناظر دیدنی، زینت‌بخش آن‌ هستند. این تنها فضای جنگلی در میان جاهای دیدنی چالوس نیست و در ادامه با نمونه‌های دیگری نیز آشنا می‌شوید. 

روستای کندلوس؛ بهشتی در میان جاهای دیدنی اطراف چالوس

روستایی ییلاقی در میان جاهای دیدنی چالوس و اطرافش وجود دارد که به باور اهالی آن، محل عبور خضر نبی هم بوده است. این روستا چندهزار سال عمر دارد؛ طوری‌که نشانه‌های تمدن در آن به پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. برای ورود به این روستا باید در ۲۵‌کیلومتری جاده کرج-چالوس به سمت کجور و پل رودخانه چالوس منحرف ‌شوید. آن‌جا خانه‌های روستایی کاه‌گلی و کوچه‌های سنگفرش بین‌شان، منتظر نگاه‌ها و قدم‌های شما هستند. در کندلوس امکان تماشای آبشار، دیوچشمه، حمام و دریاچه خضر نبی را خواهید داشت. 

مجموعه‌ای از تاریخ و طبیعت؛ جاهای دیدنی چالوس

وقتی از دیدنی‌های  جاده چالوس بهره کافی را بردید، وارد شهر می‌شوید تا از جاهای دیدنی چالوس بازدید کنید. برای تماشای این شهر، لازم است وقت قابل‌توجهی در نظر بگیرید. پس از صرف چنین وقتی احتمالش کم نیست که دلتان بخواهد بارها و بارها این تجربه را تکرار کنید. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی داخل شهر چالوس می‌پردازیم.

آبشار آکاپل؛ یکی از بکرترین جاهای دیدنی چالوس

آبشار آکاپل؛ یکی از بکرترین جاهای دیدنی چالوس

از دیگر جاهای دیدنی چالوس، آبشاری است که سراغش را در جنگل‌های کوهستانی باید بگیرید.  اگر در زمستان به آبشار آکاپل سر بزنید، منظره‌ای ویژه را خواهید دید که تنها در این فصل و به‌خاطر یخ‌زدگی می‌توان تجربه‌اش کرد. آبشار آکاپل برای بازدید کوتاه یا کمپینگ چندروزه مناسب خواهد بود. برای دیدن این آبشار، نیازی نیست خود را به ارتفاع بالایی برسانید؛ این منطقه، نزدیک کلاردشت و  از نظر پوشش گیاهی بکر است. 

آبشار سواسره؛ مایه سرزندگی در میان جاهای دیدنی چالوس

برای بازدید از آبشار سواسره در چالوس، امکان اقامت در جایی را ندارید. اما تماشای این اثر طبیعی ۱۰۰‌متری در میانه چند روستا می‌تواند طراوت و احساس سرزندگی را به شما منتقل کند تا برای گشت‌وگذار در دیگر جاهای دیدنی چالوس آماده باشید.

آبشار هریجان؛ وازش‌گر چشم و گوش

در ادامه مسیر سفرتان به چالوس، می‌توانید یکی از چند جاده فرعی را برای تماشای آبشار هریجان انتخاب کنید تا گوشتان با صدای دل‌انگیز فروافتادن آب، نوازش شود؛ چشم‌هاتان با دشتی از گل‌ها پیرامون آبشار بدرخشد و از این همه زیبایی طبیعی سیر نشوید. شاید تابستان، فصلی باشد که با بازدید از این آبشار، خاطره حضور در این مکان طبیعی و دیدنی در یادتان برجسته‌تر شود.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

پارک جنگلی فین چالوس؛ چشم‌انداز زیبا و رفاه در کومه‌های بوم‌گردی

جاهای دیدنی چالوس

جنگل فین، نمونه‌ای کم‌نظیر از درخشش طبیعت در مسیر بازگشت به تهران و یکی از جاهای دیدنی چالوس است؛ آن هم به علت نزدیکی دریا و جنگل. سازه‌های سنتی، یعنی کلبه و کومه‌های بوم‌گردی، پذیرای مسافران برای ماندن در این جنگل هستند. هر ماهی از سال که به این جنگل بروید، می‌توانید از امکانات رفاهی آن بهره‌مند شوید و از جذابیت‌های صوتی و بصری آن حظ ببرید. با اقامت در کومه‌ها، موسیقی آواز پرندگان را خواهید شنید، از نمای نیلوفرهای آبی دیدن خواهید کرد و برای اینکه سرگرم شوید، از زمین‌های بازی می‌توانید استفاده کنید. نگران تهیه غذا هم نباشید چون این مکان به رستوران هم مجهز است. همچنین نزدیکی به شهر چالوس، ویژگی مهمی است که برای ادامه سفرتان می‌تواند خاطرجمعتان کند. 

دریاچه سد دریوک؛ دیدنی چهارفصل

یکی از جاهای دیدنی چالوس و مناطق اطرافش که می‌توان در چهارفصل سال از آن بازدید کرد، دریاچه سد دریوک با وسعت یک هکتار است. این دریاچه بین کوهی موسوم به دال‌کمر و دره‌ای به نام ولی‌آباد هزارچم جای دارد. در تابستان، این دریاچه دمایی معتدل و خنکی دلپذیری دارد؛ در بهار سرسبزی چشم‌نواز آمیخته با برف‌های آب‌نشده زمستان دیدنی است و در زمستان، این منطقه زیبایی یک‌دست سفیدش را به رخ می‌کشد. وقتش که برسد، پرندگان از اقامتگاه پیشین خود عزم سفر به این دریاچه را می‌کنند تا از شرایط اقلیمی مطلوب آن، بهره‌مند شوند و چشم‌انداز طبیعی منطقه را زیباتر از قبل بسازند.

دریاچه حصارچال؛ برف در مرداد

احتمالا اگر اهل کوهنوردی باشید، این مورد از جاهای دیدنی چالوس، بسیار به دلتان می‌نشیند. دریاچه حصارچال، آبش را از برف‌های ذوب‌شده البرزکوه تامین می‌کند و در دشت حصارچال، در دامنه قله علم‌کوه جای دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا، ۳۸۰۰ متر است. از نماهای جالبی که می‌توانید در میانه تابستان در این مکان ببینید، برف‌هایی است که هنوز تسلیم آفتاب نشده‌ و از زمستان به‌جا مانده‌اند. 

مرداب کندوچال؛ طبیعتی ناشناخته در میان جاهای دیدنی چالوس

مرداب کندوچال؛ طبیعتی ناشناخته در میان جاهای دیدنی چالوس

مردابی کم‌تر شناخته‌شده که آبش را از چشمه‌های پیرامونش می‌گیرد، با مساحت یک‌هکتاری خود در میان درختان بلندقامتی محصور شده است. اینجا مکانی است برای آرامش پرندگان مهاجر که مدتی از عمرشان را در آن بگذرانند. منبع تامین آب این مرداب، چشمه‌هایی است با آب شیرین و اطراف آن با درختانی بلندقامت محصور شده است. خیلی باید خوشبخت باشید که هم‌زمان با حضور پرندگان مهاجر به این منطقه سفر کنید. 

مرداب هسل؛ سطح رنگین آب

این مرداب تفاوتی شگفت‌انگیز با مرداب کندوچال دارد و آن سطح آب جلبک‌پوش آن است که هر فصل رنگی متفاوت به خود می‌گیرد؛ از نارنجی و قرمز گرفته تا سبز و صورتی. برای رسیدن به این مرداب، باید خودتان را آماده مسیری طولانی برای پیاده‌روی از میان درختان قدافراشته کنید. این مرداب که به تالاب کنیچال هم موسوم است،  با مساحتی در حدود ۳۸۰۰ مترمربع، با درختان و برگ‌هایی که فصل به فصل تغییررنگ و تغییرشکل می‌دهند خودنمایی می‌کند. همچنین در حالت عادی عمق این مرداب ۳۰/۲ متر است که ازپی بارش‌های شدید افزایش می‌یابد.

ساحل رادیو دریا؛ ماسه‌بازی و آب‌بازی 

چالوس هم جنگل دارد هم بنای کهنسال تاریخی، هم روستاها هم طبیعتی بکر. اما این ترکیب، با ساحل ماسه‌ای رادیو دریا تکمیل می‌شود. این ساحل در میان جاهای دیدنی چالوس، مکانی با آرامشی منحصربه‌فرد است. علاوه‌بر ماسه‌بازی در ساحل و شنا در آب پاکیزه خزر، این امکان را دارید تا لذت جت‌اسکی روی آب و به‌آب‌انداختن قایق را همراه دوستان و خانواده‌تان تجربه کنید. همچنین، امکانات ورزشی و رفاهی دیگری مثل غرفه‌های خرید سوغاتی و مسیر مجزای دوچرخه‌سواری نیز در این ساحل فراهم است. 

منطقه شکار ممنوع سیاه‌بیشه؛ مه‌آلودترین در میان جاهای دیدنی چالوس

جاهای دیدنی چالوس

سیاه‌بیشه جنگلی است بکر در نزدیکی کلاردشت که همواره در سراسر سال در مهی غلیظ و تیره فرو رفته است. نامش را از همین پدیده طبیعی می‌گیرد و جزو خنک‌ترین جاهای دیدنی چالوس در فصل تابستان است. برای کامل‌کردن طبیعت‌گردی‌تان در چالوس، بازدید از این جنگل می‌تواند گام بزرگی به حساب بیاید.

جنگل‌ های چهارباغ مرزن‌ آباد؛ هوای تازه

شاید با شنیدن چهارباغ، یاد اصفهان بیفتید اما این چهارباغ در میان جاهای دیدنی چالوس، با طبیعتی دست‌نخورده و بکر، جایگاهی متفاوت دارد. این جنگل که در ۹۰کیلومتری جنوب چالوس جای گرفته است، خانه جانورانی وحشی  مثل خرس، روباه و پلنگ و پرندگانی همچون کبک است. برای تجربه هیجان بیشتر در بازدیدهای خود از جاهای دیدنی چالوس، وقتی پا به این جنگل ۱۹‌هکتاری گذاشتید؛ می‌توانید ساعاتی را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اختصاص بدهید و ریه‌هاتان را سرحال کنید. 

پل زغال؛ منظره‌ای فراموش نشدنی در بین جاهای دیدنی چالوس

اگر مسیر مرزن‌آباد و جاده کندوان را پی بگیرید، به یک پل و یک ایستگاه در میان جاهای دیدنی چالوس می‌رسید. روی این پل که بمانید از دیدن مناظر طبیعی و دست‌نخورده‌ اطراف پل حظ خواهید برد. اگر قرار باشد چند عکس خوب از سفر به چالوس با خود به خانه ببرید، پل زغال گزینه‌ای مناسب است.  این پل فاصله‌ ۳۸‌متری بین دو سوی رودخانه را می‌پوشاند و عرضی ۶‌متری دارد. این پل برای راحتی مردم در رسیدن به آن سوی منطقه، در اواخر دهه اول قرن چهاردهم هجری خورشیدی ساخته شده بود. حالا اما این بنای به‌جامانده از دوران پهلوی، با سنگ‌ها و آجرهای چیده‌شده‌اش، قاب‌هایی  از کوه و جنگل و آب در یادتان می‌سازد که همواره با خود به همراه داشته باشید و از مرورشان شادمان شوید. 

کاخ اجابت؛ مشرف بر کلاردشت 

کاخ اجابت؛ مشرف بر کلاردشت 

اگر دوست دارید در نقطه‌ای قرار بگیرید که بر یک منطقه دیدنی اشراف کامل داشته باشید، در بازدیدتان از جاهای دیدنی چالوس، خودتان را به بنایی معماری‌شده به سبک اروپایی برسانید؛ بنایی که از کنار آن تسلط دیداری بر منطقه کلاردشت پیدا می‌کنید و تجربه‌ای را از سر می‌گذرانید که خانواده سلطنتی در دوران پهلوی داشتند. در روستای اجابت، در دل طبیعت بکر، می‌توانید بریده‌ای از تاریخ را ببینید و با سلیقه و ذائقه حکمرانان گذشته کشور تا حدی آشنا شوید. این بنا از آن رو دیدنی است که گچ‌بری‌های سنتی ظریفی روی آن پیاده شده است. همچنین با ستون‌های حجاری‌شده و آجرها و کاشی‌هایی که دیواره‌های آن را می‌سازند، زیبایی برآمده از حیاط پوشیده از سرو را کامل می‌کند تا در آب‌وهوای تمیز ییلاقی شمال کشور، طراوت را لمس کنید.

کاروانسرای سنگی؛ خشی از تاریخ در پای قله کندوان

در مسیر بازدید خود از جاهای دیدنی چالوس، وقتی به فاصله ۲۰۰‌متری از تونل کندوان می‌رسید، با بنایی روبرو می‌شوید که گذشت سال‌ها آن را به باقی‌مانده‌ای از تاریخ کاروانسراهای ایران بدل کرده است. این کاروان‌سرا که با سنگ ساخته شده است، در عصر حاضر، تنها ۵ گنبد در ضلع شرقی خود برای عرضه به ما دارد. 

دبستان پروین اعتصامی؛ از رستوران تا مدرسه

این مدرسه در میان جاهای دیدنی چالوس، با بقیه فرق دارد. این مکان پس از احداث در دوران پهلوی اول، چند بار تغییر کاربری داده است. هدف از ساخته‌شدن آن در سال ۱۳۱۲ خدمت‌رسانی به کارکنان کارخانه حریربافی در ساعات صرف غذا بوده است. سپس جنگ جهانی دوم، این مکان را بدل به اطراق‌گاه ارتش شوروی سابق می‌کند. وقتی نظامی‌ها این بنا را ترک می‌کنند، دبیرستان شاپور در همین مکان شکل می‌گیرد و مدتی بعد، این‌جا به محل تحصیل دانش‌آموزان دبستانی با نام پروین اعتصامی تغییر کاربری می‌دهد. در ساعات اداری می‌توانید با مسئولان مدرسه هماهنگ کنید و به بازدید از مدرسه بپردازید.

کاخ چای‌خوران؛ از جاهای دیدنی ساده اما دیدنی چالوس

جاهای دیدنی چالوس

این کاخ با معماری غربی‌اش، محلی برای استراحت و چای‌نوشی در دوران رضاشاه بوده است. برخلاف دیگرکاخ‌ها که تزئینات پرزرق‌وبرقی دارند، این کاخ با بالکن‌هایی دل‌گشا، در عین سادگی باسلیقه ساخته شده است؛ طوری‌که می‌توان درباره گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌های دیوارهای آن، از منظر زیبایی‌شناختی به بحث پرداخت. موزه کاخ چای‌خوران مکانی برای بازدید رایگان عموم مردم در میان جاهای دیدنی چالوس به حساب می‌آید. 

موزه خودروهای تاریخی ایران؛ از جاهای دیدنی چالوس برای ماشین‌ بازها

اگر ماشین‌باز باشید، بعید است از این موزه ویژه خودروهای عتیقه بگذرید و تا از آن بازدید نکرده باشید، سراغ باقی مکان‌های دیدنی چالوس بروید. نمک‌ آبرود میزبان ۲۵ خودرو قدیمی است؛ خودروهایی که پشت هر کدام داستانی شنیدنی وجود دارد. بازدید از این موزه می‌تواند اطلاعات شما را در زمینه خودروهای قدیمی و صاحبان آن‌ها تا اندازه‌ای گسترش دهد. مثلا مدلی از خودروی رولز رویس در آن دیده می‌شود که شاید جالب به نظر برسد که روزگاری احمدشاه قاجار پشت آن می‌نشسته است.  

سد و جنگل زوات چالوس؛ مقصدی که به رنج مسیرش می‌ارزد

از دیگر جاهای دیدنی چالوس که در همسایگی روستای زوات انتظار مسافران را می‌کشد، مجموعه‌ای است از آب و درخت؛ جنگل و دریاچه‌ای که آب آن با سدی به نام زوات نگه‌داری می‌شود. این سد که همواره حجم آب قابل‌توجهی دارد، روی رودخانه سرداب‌رود بنا شده است. برای اقامت و به‌ویژه کمپینگ بیش از یکی‌دو روز، امکان استفاده از خانه‌های بوم‌گردی و ویلاهای مخصوص را خواهید داشت تا از منظره آبی که سرچشمه‌اش علم‌کوه است و جنگلی سرسبز بهره‌مند شوید. خوب است بدانید که برای رسیدن به این مجموعه روح‌افزا، مسیر آسانی را پیش رو ندارید؛ اما وقتی این مسیر را پشت سر بگذارید و به مقصد برسید، از زحمتی که به خود داده‌اید راضی خواهید بود. 

شهرک نمک‌آبرود؛ تله‌کابین و حمام دیوها

شهرک نمک‌آبرود؛ تله‌کابین و حمام دیوها

همانطورکه پیش از این گفتیم، موزه خودروهای کلاسیک، در شهرک گردشگری نمک‌آبرود قرار دارد. اگر بخواهید به سمت تنکابن بروید، در دوازده‌کیلومتری جاده چالوس، به نمک‌آبرود می‌رسید. اگرچه امکانات تفریحی دیگری مثل پینت‌بال و شهربازی هم از ۸ صبح تا ۸ شب، در آن فراهم شده، اما تله‌کابین دوخطی آن زبان‌زد گردشگران است. خط یک و دو، هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ خط یک با سرعت کندی که دارد، در مدت زمانی یک‌ربع شما را از ارتفاع چهار به پنجاه‌متری می‌رساند. اما خط دو، شما را با منظره‌ای دیدنی از یک پدیده زمین‌شناختی موسوم به حمام دیوها مواجه می‌کند؛ چاله‌هایی عمیق که بهانه‌ای هم برای افسانه‌پردازی در باب پریان به حساب می‌آید. 

راما اسپا؛ از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی چالوس

اینجا نه مکانی تاریخی است نه آن را به‌خاطر طبیعتش به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ بلکه می‌توانید پس از بازدید از تمام جاهای دیدنی چالوس، برای آرامش و رهاشدن از گرفتگی عضلات خود، به مرکزی برای دریافت ماساژ مراجعه کنید. در این مرکز- که فعالیتی شبانه‌روزی دارد- افرادی کاربلد و حرفه‌ای در فضایی آرام، روح و تن شما را به آسودگی می‌رسانند.

بازدید از جاهای دیدنی چالوس در چهار فصل

با ورود سال نو، شهرهای شمالی ایران معمولا میزبان تعداد زیادی از گردشگران هستند. چالوس و مکان‌های دیدنی آن هم از این قاعده مستثنا نیست. شاید بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی چالوس در بهار، اردیبهشت‌ماه باشد. در این ماه، شکوه طبیعت به اوج خود می‌رسد و علاوه‌بر زیبایی و سرسبزی گیاهان، در آب‌وهوای مطبوعی می‌توان وقت گذراند. در بهار پیشنهاد می‌کنیم حتما به دریاچه‌ها، مرداب‌ها، جنگل‌ها، موزه‌ها و کاخ‌موزه‌های این شهر سر بزنید و فرصت تله‌کابین‌سواری در نمک‌ آبرود را از دست ندهید.

 در تابستان که هوا گرم‌تر و رطوب آن بالا است، همچنان از زیبایی‌های طبیعت و امکانات تفریحی چالوس می‌توانید بهره ببرید. با وجود اینکه در شهر هوا به اندازه بهار معتدل نیست، اما امکانات لازم برای لذت از جاهای دیدنی چالوس در تابستان فراهم است. در این فصل، بازدید از دریاچه زوات و جنگل‌های این شهر را در الویت بازدید خود قرار دهید. 

اما پاییز با رنگ‌های بیشتر و متنوع‌تری در این شهر روبرو می‌شوید. مخصوصا اگر پا به جنگل بگذارید. جنگل‌ها در پاییز از دل‌انگیزترین جاهای دیدنی چالوس به حساب می‌آیند. هرچند هوا به اندازه فصل‌ بهار معتدل نیست اما این امکان را دارید تا قاب‌های به‌یادماندنی در ذهن و دوربین‌هاتان ثبت کنید. 

و اگر در زمستان فرصت یافتید از جاهای دیدنی چالوس دیدن کنید، بی‌شک بازدید از مناطق کوهستانی مثل نمک‌ آب‌رود، پارک جنگلی فین و پیست اسکی دیزین را در الویت قرار دهید. در این فصل، می‌توانید از زیبایی مناطق برف‌پوش شهر بهره ببرید و با همراه‌داشتن تجهیزات مناسب هوای سرد، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. 

بهترین هتل‌های چالوس

جاهای دیدنی چالوس

برای اینکه با خاطری آسوده از جاهای دیدنی چالوس بازدید کنید، لازم است بار سفر خود را در اقامتگاهی متناسب با شرایط خود به زمین بگذارید و بین بازدیدهای خود خستگی در کنید تا با تجدید قوا به ادامه گردش خود بپردازید. در ادامه، تعدادی از بهترین مکان‌ها برای اسکان در چالوس را به شما معرفی می‌کنیم.

هتل‌ پارسیان آزادی خزر چالوس؛ اقامتگاهی با موقعیت مناسب برای بازدید از جاهای دیدنی چالوس

اگر بخواهید به سرعت خود را به خطوط تله‌کابین نمک آبرود برسانید، هتل پارسیان آزادی خزر یا هایت سابق، اقامتگاهی مناسب برای آماده‌سازی قبل از گشتن در جاهای دیدنی چالوس به حساب می‌آید. شما می‌توانید با اسکان در این هتل، امکانات ورزشی و تفریحی مطلوب داشته باشید و خیالتان از بابت صرف غذا راحت باشد. با انتخاب اتاق یا سوئیت از میان ۱۶۴ واحد موجود در این اقامتگاه، امکان استفاده از دوچرخه، انتخاب میان چند رستوران و کافه، سرگرمی کودکان در پارک مخصوص و بهره‌مندی از گیم‌نت را خواهید داشت. مهم‌تر از همه اینکه هم جنگل و هم دریا را مقابل چشم خود دارید.

هتل ونوس پلاس چالوس؛ اقامتگاهی پنج‌ستاره در نزدیکی تله‌کابین

برای بهره‌مندی از شهرک نمک آبرود، انتخاب دیگر، هتلی است پنج‌ستاره با ۱۵۰ اتاق که ۱۰ طبقه از آن آماده اسکان است. طراحی بنای این هتل، لوکس و با توجه به جزئیات بوده است. از امکانات آن می‌توان به رستوران با منوی متنوع، فضا و ابزار تفریحی- ورزشی و لابی زیبا اشاره کرد. 

هتل کوروش چالوس؛ اقامتگاهی در حوالی مرداب هسل

هتل کوروش چالوس؛ اقامتگاهی در حوالی مرداب هسل

این اقامتگاه، برای بازدید از مرداب هسل، تله‌کابین نمک آبرود و کاخ چای‌خوران دسترسی آسانی فراهم می‌کند. پس از ۵۰ سال که از زمان ساخت آن گذشت، در سال ۱۳۹۷ موردبازسازی قرار گرفت تا در ۲ طبقه با ۹۰ اتاق میزبان گردشگران برای بازدید از جاهای دیدنی چالوس باشد. این هتل در تمامی ساعات شبانه‌روز اتاق تحویل می‌دهد و از انواع خدمات رفاهی و بهداشتی همچون اینترنت رایگان، سالن بیلیارد، استخر و خشکشویی برخوردار است.

هتل ملک چالوس؛ دسترسی آسان به جنگل 

در نزدیکی پارک جنگلی فین و با فاصله مناسب از شهرک نمک آبرود، این هتل دوطبقه با ۴۳ واحد برای اسکان، اقامتگاهی است که امکانات لازم برای رفع نیازهای تغذیه‌ای، بهداشتی، تفریحی و همچنین تبدیل ارز را در خود دارد.  

هتل آپارتمان فلامینگو؛ نزدیک دریا 

این هتل ۷طبقه، واحدهایی یک و دوخوابه برای ۲ تا ۶ نفر دارد تا در انتهای خیابان دریا، امکان انتخاب اقامتگاهی را داشته باشید که از صرف صبحانه در اتاق گرفته تا سایر امکانات برای دسترسی راحت به جاهای دیدنی چالوس، برخوردار است. 

هتل نارین چالوس

جاهای دیدنی چالوس

این اقامتگاه ۸ساله، اگرچه ۲ستاره است اما با ۲ طبقه و ۲۰ اتاق برای اسکان، در نزدیکی دریا بنا شده است و دسترسی مناسبی به جاهای دیدنی چالوس همچون نمک‌ آبرود، کاخ چای‌خوران، دریاچه زوات و پارک فین دارد. 

هتل کوشال چالوس؛ مجهز برای میزبانی از بازدیدکنندگان جاهای دیدنی چالوس

به‌دنبال اقامت در این هتل، با پیاده‌روی کوتاهی به دریا می‌رسید. در ساحل فرج‌آباد می‌توانید در یکی از ۶۸ واحد این هتل ۵طبقه ساکن و برای بازدید خود از جاهای دیدنی چالوس آماده شوید. این هتل ساحلی، امکاناتی مثل لباسشویی، کافی‌شاپ و چایخانه، تجهیزات ورزشی و فضای سبز در اختیارتان قرار می‌دهد. 

هتل جهانگردی چالوس؛ در میان درختان 

اگر می‌خواهید دسترسی آسانی به یکی از بهترین جاهای دیدنی چالوس داشته باشید، این هتل شاید انتخاب خوبی باشد تا از آواز پرندگان و نمای نیلوفرهای آبی در پارک جنگلی فین، نهایت بهره را ببرید. هتل جهانگردی، قدمتش به دهه چهل خورشیدی برمی‌گردد و آنچه اکنون  آماده ارائه خدمت به مسافران است، بنایی بازسازی‌شده در دل درختان است که می‌توانید از بین اتاق‌‌ها و سوئیت‌های آن- که طراحی و ظرفیت متفاوتی دارند- مطابق با شرایط خود انتخابی مناسب داشته باشید.

اطراق در چالوس، گشتن در شهرهای اطراف

جاهای دیدنی چالوس

پس از اینکه از تماشای جاهای دیدنی چالوس فارغ شدید، بسته به مسیر بازگشت و زمانی که دارید، می‌توانید به شهرهای اطراف یا شهرهای درمسیر سری بزنید. اگر راهی غرب خطه‌ خزری شدید، در مسیر خود به تنکابن، رامسر و شهرهای استان گیلان می‌رسید. اگر به سمت شرق رفتید، می‌توانید از جاهای دیدنی نوشهر، آمل، بابل و ساری دیدن کنید و وارد جنگل وسیع گلستان شوید. 

نوشهر در فاصله ۱۳کیلومتری چالوس قرار دارد که حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد تا خود را به آن برسانید و از مکان‌هایی مثل چهار روستای انگاس، لرگان، نیچکوه و حیرت، آبشارهای زانوس، نجارده، چلندر و دارنو، قسمتی از جنگل‌های هیرکانی، پارک‌های جنگلی سی‌سنگان و خانیکان  و  دریاچه‌های ارواح و آویدر دیدن کنید. 

از این سو، رامسر و تنکابن هر یک در فاصله ۸۰ و ۵۶ کیلومتری چالوس جای گرفته‌اند. این شهرها هم جاهای دیدنی شگفت‌انگیزی دارند که شایسته است به طور مفصل برای آن وقت بگذارید. اگر در ادامه سفرتان به تنکابن رفتید، از تماشای دشت دریاسر، نفس‌کشیدن در هوای جنگل دو‌هزار و پارک جنگلی چالدره، گشت‌وگذار در غار آبی دانیال، ایستادن در مقابل آبشار فرهاد جوی، آب‌تنی در چشمه آبگرم فلکده و  تماشای آسمان و آب از روی پل چشمه کیله به‌راحتی نگذرید. اگر بازدید از جاهای دیدنی چالوس، فرصت کافی برایتان باقی نگذاشت؛ در سفرهای بعدی خود برنامه‌‌ای بچینید تا از زیبایی‌های منحصربه‌فرد جاهای دیدنی دیگرشهرهای شمال کشور هم بهره ببرید.  

جمع‌بندی

در آنچه خواندید، سعی کردیم شما را با گوشه‌هایی از زیبایی‌های شهر چالوس و اطرافش آشنا کنیم. هرچند تا خودتان از نزدیک شاهد این زیبایی‌ها نباشید و حضور در میان‌شان را حس نکنید، حق مطلب ادا نمی‌شود. ما با کلمات، از جاده چالوس راه افتادیم، کنار دریاچه‌ها و درون روستاها رفتیم؛ سری به پیست اسکی زدیم؛ روی پل و مقابل کاخ‌ها و کاروانسرای تاریخی توقفی کردیم؛ سوار تله‌کابین دوخطه نمک‌ آبرود شدیم و موزه‌‌ای را دیدیم؛ در پارک‌های جنگلی بکر قدم گذاشتیم و  آبشارها را نظاره کردیم. هر یک از جاهای دیدنی چالوس که برشمردیم، به مذاق گروهی از گردشگران بیشتر خوش می‌آید؛ از علاقه‌مندان به کوه‌نوردی و جنگل‌پیمایی گرفته تا دوست‌داران اسکی‌بازی، عکس‌برداری، کمپینگ، شنا، ماسه‌بازی و تاریخ. همچنین چند گزینه برای انتخاب محل اسکان با دسترسی مناسب و امکانات لازم رفاهی معرفی کردیم تا رضایت‌بخش‌ترین تجربه را از سفر به چالوس داشته باشید. از این گذشته، دیگرشهرهای خطه سرسبز شمال، زیبایی‌های یگانه‌ای دارند و پس از چالوس می‌توانید مقصدهای دیگری برای سفرهای آینده‌تان انتخاب کنید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

نظرات کاربران