Sharjah Desert Park, Dubai
18 مرداد 1402
دبی

از 0 تا 100 درباره پارک صحرایی شارجه دبی

برای افراد ماجراجو، علاقه‌مندان به حیات وحش و فقط کسانی که به دنبال یک روز خانوادگی عالی هستند، پارک صحرایی شارجه دبی قطعا بهترین مکان است. پارک علاوه بر اینکه مملو از چیزهای شگفت‌انگیز برای انجام دادن و دیدن است، با ایجاد یک مرکز پرورشی برای حیات وحش در خطر انقراض عربستان، یک حرکت بزرگ را نیز شروع کرده که بسیار تحسین‌برانگیز است. اگر می‌خواهید درباره این مکان محبوب برای بازدید بیشتر بدانید، در اینجا تمام جزئیات ضروری در مورد پارک کویری شارجه، از جمله مکان، زمان‌بندی، قیمت بلیط و موارد دیگر را جمع‌آوری کرده‌ایم تا با مطالعه آن به راحتی یک تفریح جذاب و دیدنی در این شهر رویایی را برای خودتان رقم بزنید. 

رزرو تور دبی

بلیط هواپیما دبی را با سه کلیک رزرو کنید!

درباره پارک صحرایی شارجه دبی

Sharjah Desert Park, Dubai

پارک صحرایی شارجه در سال 1995 در منطقه حفاظت شده سیح الماسموت تاسیس شد. این منطقه به عنوان یک منطقه حفاظت شده برای گیاهان و جانوران در حال انقراض در منطقه شناخته می‌شود. در حال حاضر، با یک باغ گیاه‌شناسی خیره‌کننده و یک مزرعه حیوانات خانگی در آن ایجاد شده تا به عنوان یک استراحتگاه آموزشی و سرگرمی عمل ‌کند. نکته‌ی مهم و مثبت پارک صحرایی شارجه این است که در آن از گونه‌های کمیاب حیات‌وحش بیابانی نگهداری می‌کنند، اقدامی که باعث شده تا برخی از این حیوانات از خطر انقراض نجات پیدا کنند. 

این پارک به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود: مزرعه کودکان، مرکز حیات وحش عربستان و موزه تاریخ طبیعی که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد. 

حقایقی درباره پارک کویری شارجه دبی

  • این پارک در سال 1995 در منطقه حفاظت شده سیح الماسموت افتتاح شد.
  • مساحت این پارک 1 کیلومتر مربع است و از موزه گیاه‌شناسی شارجه، مرکز حیات وحش عرب، مزرعه کودکان و موزه تاریخ طبیعی شارجه تشکیل شده است.
  • مرکز حیات وحش Arabian Wildlife Center تنها باغ وحش در امارات است که حیوانات در زیستگاه طبیعی خود در آن زندگی می‌کنند. شما می‌توانید با حیوانات بومی منطقه مانند خفاش مصری، ماهی کور غار عمانی، کبری عربی، اوریکس و غیره از نزدیک ملاقات کنید.
  • موزه گیاه‌شناسی شارجه که در سال 2008 افتتاح شد: شامل صحنه‌های زیبا و دیدنی از درختان و گیاهان است.
  • این پارک کویری همچنین خانه باغ اسلامی است، باغی منحصر به فرد که دارای گیاهان ذکر شده در قرآن کریم است.

چیزهایی که در پارک صحرایی شارجه باید دید

پارک صحرای شارجه دبی دارای جاذبه‌ها و مناطق متعددی است که در طول بازدید باید از آن‌ها دیدن کنید و لذت ببرید. 

بخش تاریخ طبیعی و موزه گیاه شناسی

Sharjah Desert Park, Dubai

موزه تاریخ طبیعی شارجه دارای بخش‌های مختلفی بر اساس تاریخ شارجه است: 

  • بخش اول «سفر از طریق شارجه» است. این بخش زیستگاه‌های مختلف حفظ شده و تصاویر گرافیکی از اقلیم‌های مختلف را نشان می‌دهد تا بدانید که گیاهان و جانوران محلی شهر چگونه زنده مانده‌اند.
  • بخش Desert Life (زندگی بیابانی) محیط بیابانی را به نمایش می‌گذارید تا شما بدانید که چگونه موجودات برای زنده ماندن در شرایط سخت کویری سازگار می‌شوند.
  • سالن دیگری در موزه تاریخ طبیعی شارجه با مضمون «سفر در طول زمان» وجود دارد. این سالن به عنوان مرکز نمایشگاه‌های زمین شناسی، جدول زمانی زمین را ترسیم می‌کند که می‌توانید بیشتر در این رابطه اطلاعات کسب کنید. حتی شامل استخوان ران فسیل شده یک دایناسور، تخته‌ای عظیم از سنگ معدن مس سنگ شده و اولین شهاب واقعی از فضا همچنین دارای فسیل‌های قطرات باران و قدیمی‌ترین سنگ جهان است.
  • بخش “دنیای زنده” تصاویری از موجودات زنده را به نمایش می‌گذارد. شما می‌توانید بیاموزید که چگونه این موجودات بر انسان، محیط زیست و سایر زیستگاه‌های طبیعی تأثیر می‌گذارند.
  • سالن پنجم «دریای زنده» است که نمونه‌هایی از موجودات دریایی را در معرض نمایش قرار می‌دهد. این مکان فوق العاده‌ای برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اکوسیستم زیر آب است.

موزه گیاه شناسی شارجه در 6 مارس 2008 افتتاح شد و امروز یکی از جاذبه‌های محبوب خانوادگی در دبی است. نمایشگرهای تعاملی و تکنولوژی به روز این بخش به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا با گونه‌های مختلف گیاهی از جمله قارچ‌ها، جلبک‌ها، چمن، گیاهان و درختان به شکلی واقعی‌تر آشنا شوند.

  • موزه گیاه‌شناسی پارک صحرایی شارجه دبی به عنوان یک مقصد سرگرمی هیجان‌انگیز و رنگارنگ برای افراد در هر سنی عالی است. تجربه‌ای خاص که در هیچ کجای دیگر نظیر آن را پیدا نمی‌کنید.
  • کسانی که عاشق گیاه‌شناسی هستند نیز این مکان را بهترین فضا برای یادگیری در مورد زندگی گیاهی با قدمت میلیون‌ها سال می‌دانند.

مرکز حیات وحش عربستان

Saudi Wildlife Center

یکی از جاذبه‌های برتر پارک صحرایی شارجه، مرکز حیات وحش عربستان، در سال 1999 توسط شیخ دکتر سلطان بن محمد القاسمی، حاکم شارجه و عضو شورای عالی امارات افتتاح شد. این اولین مرکز آموزشی است که در یک منطقه حفاظت شده طبیعی در امارات متحده عربی ایجاد شده است. 

مرکز حیات وحش عربستان بر آموزش گردشگران در مورد تنوع گونه‌های زنده در شبه جزیره عربستان تمرکز دارد. این بخش جذاب شامل قسمت‌های زیر است:

  • خزندگان و حشرات خانه: شما می‌توانید گونه‌های بومی از حشرات و خزندگان صحرای عربستان را پیدا کنید، از جمله کبری عربی، مار پف‌دار و افعی‌های فلس‌دار اره‌ای.
  • پرندگان: این بخش نمایانگر پرندگانی است که در دره‌ها، بیابان‌ها و کوه‌های مختلف در منطقه عربستان زندگی می‌کنند. در اینجا پرندگان مختلفی مانند بافنده، کبک و هوبره را خواهید دید. حتی یک غار خفاش نیز در این بخش وجود دارد که می‌توانید خفاش‌های میوه مصری و غار ماهی کور عمانی را ببینید.
  • حیوانات شبگرد: در اینجا می‌توانید چندین حیوان فعال را در طول شب مشاهده کنید، مانند روباه، مانگوس، گربه وحشی، گورکن عسل و غیره.
  • گوشتخواران بزرگ و نخستی‌ها: این بخش شامل پنج محوطه است که بابون هامدریا، گرگ عربی، کفتار راه راه، پلنگ عربی و سایر حیوانات گوشتخوار را در خود جای داده است.
  • کافه تریا و منطقه تماشا: این یک منطقه دید وسیع است که به عنوان یک کافه تریا نیز عمل می‌کند. به این شکل که شما می‌توانید یک دید کلی از همه چیز داشته باشید، از مناظر پانوراما از یک نمایشگاه بزرگ بز کوهی لذت ببرید و در آخر هم حیوانات اوریکس عربی، شترمرغ، غزال را در زیستگاه‌های طبیعی خود مشاهده کنید.

علاوه بر مشاهده حیوانات، باغ وحش پارک صحرایی شارجه دبی مکانی هیجان انگیز برای یادگیری در مورد هر گونه جانوری از طریق ویدیوهای صوتی و تصویری و همچنین پانل‌های آموزشی است. این محیط به شکلی ایمن و کنترل شده طراحی و ساخته شده تا اگر با کودکان هم به دیدن آن بروید، خیالتان از بابت همه چیز راحت باشد. 

مزرعه کودکان در پارک صحرایی شارجه

Children's Farm in Sharjah Desert Park

مزرعه کودکان در پارک صحرای شارجه در ماه می 1997 افتتاح شد. این مکان که زیر نظر سازمان محیط زیست و مناطق حفاظت شده اداره می‌شود، فرصتی را برای کودکان کوچک فراهم می‌کند تا با پرندگان و حیوانات اهلی به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند.

  • شما و حتی فرزندانتان می‌توانید در قسمت بیرونی مزرعه به حیوانات مورد علاقه خود غذا بدهید و آن‌ها را نوازش کنید. به عنوان مثال، کودکان می‌توانند به حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، اسب عرب، بز و شتر غذا بدهند.
  • افراد در هر سنی می‌توانند در فعالیت‌ها و کارگاه‌های اطلاعاتی و آموزشی شرکت کنند تا با حیوانات و پرندگان محلی آشنا شوند.
  • بخش داخلی مزرعه دارای یک کتابخانه کوچک برای کودکان است. آن‌ها همچنین می‌توانند فیلم‌ها و مستندهای جذاب را در اینجا تماشا کنند.

مرکز تکثیر حیات وحش در خطر انقراض عربی (BCEAW)

هدف BCEAW که در سال 1998 تأسیس شد، حفظ حیوانات در معرض خطر انقراض است. این مرکز به پایگاهی برای تحقیقات در مورد برخی از گونه‌های در معرض خطر منطقه مانند کبری عربی و پلنگ عربی تبدیل شده است. همچنین در برنامه‌های پرورش بین‌المللی گونه‌هایی مانند گربه شنی، یوزپلنگ و دیگران شرکت می‌کند.

BCEAW روابط قوی با محققان بین المللی و محلی، ادارات دولتی، امکانات و موسسات برقرار کرده است و آن را به یک مرکز مهم تبدیل کرده که از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. 

باغ گیاه شناسی اسلامی

Islamic botanical garden

باغ گیاه شناسی اسلامی در پارک صحرایی شارجه دبی که در سال 2014 افتتاح شد، اولین باغ از نوع خود در خاورمیانه است. این باغ نزدیک به 100 گیاه از جمله انجیر و انار را در خود جای داده است که در قرآن کریم و سنت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ذکر شده است. در واقع، هر گیاهی که نامش در قرآن آورده شده را می‌توان در این باغ مشاهده کرد. شما می‌توانید از طریق صفحه‌های اطلاعاتی و نمایشگرهای لمسی در مورد این گیاهان بیشتر اطلاعات کسب کنید. یک کافه و کتابخانه نیز در این بخش قرار گرفته تا بتوانید کمی گردش کنید و انرژی از دست رفته‌تان را برگردانید. 

کافه تریا پارک کویری شارجه

این کافه تریا در داخل پارک قرار دارد و انواع تنقلات و نوشیدنی‌ها را ارائه می‌دهد. می‌توانید در فضای آن بنشینید و غذای عربی و شیرینی و تنقلات نوش جان کنید. علاوه بر این، چندین گزینه دیگر در نزدیکی پارک وجود دارد که عبارت‌اند از البطحیه، غروب الشمس و رستوران الفی.

قیمت بلیط پارک صحرایی شارجه

هزینه ورودی پارک صحرایی شارجه دبی برای بزرگسالان 15 درهم است. برای کودکان بالای 12 سال، 5 درهم است. همچنین ورود برای کودکان زیر 12 سال رایگان است. 

در نهایت باید بدانید که….

این خلاصه راهنمای دقیق ما در مورد پارک صحرایی شارجه دبی است. در سال های اخیر، کارهای حفاظتی زیادی در سراسر امارات و شهر دبی انجام شده است که این پارک یکی از مهمترین‌ها به شمار می‌آید. اگر اهل تماشای مستندهای حیوانات هستید یا به دنبال یک ماجراجویی مهیج می‌گردید، این پارک می‌تواند سفر شما را به یاد ماندنی کند. این را هم اضافه کنیم که پارک‌های دیگری نیز مانند جمله باغ وحش العین و پناهگاه حیات وحش راس الخور نیز هستند که می‌توانید از نزدیک حیوانات را ببینید. 

نظرات کاربران