آشنایی با موزه خلیج فارس کیش
20 اسفند 1401
کیش

معرفی مجموعه هنری موزه خلیج فارس کیش

جزیره زیبای کیش پر است از جاهای دیدنی، تفریحات آبی و بازارهای جذاب که حیف می‌شود اگر در سفر به این جزیره زیبا این اماکن را نبینیم. موزه خلیج فارس کیش هم یکی از دیدنی‌های جزیره کیش است که برای اهل هنر و تاریخ معنا و مفهوم خاصی دارد. 

رزرو تور کیش

این موزه با هدف شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی در خاورمیانه با طراحی ساختمانی چشمگیر در بخش جنوبی جزیره احداث شد. بعدا ساختمان این موزه به نماد جزیره معروف شد. بیایید با هم موزه خلیج فارس کیش را بیشتر بشناسیم. 

رزرو تور کیش با سه کلیک خوبه!

آشنایی با موزه خلیج فارس کیش

آشنایی با موزه خلیج فارس کیش

نمای بیرونی ساختمان موزه معماری خاصی دارد که برای طراحی آن از شکل صدف دوکفه‌ای الهام گرفته‌اند. موزه در سال 1395 تاسیس شده است و یک طبقه از آن و زیرزمین به موزه اختصاص داده شد. طراحی داخلی موزه مانند نمای بیرونی، به سبک مدرن است. رنگ سفید و طراحی ساده داخلی ساختمان گواه استفاده از این نوع معماری در موزه خلیج فارس است. 

سایر بخش‌های موزه خلیج فارس

  • بخش اداری
  • آمفی تئاتر 
  • نمایشگاه آثار هنری 
  • سینما
  • کافی‌شاپ

برگزاری نمایشگاه هنری در موزه خلیج فارس

هنرمندان و علاقه‌مندان می‌توانند نمایشگاه‌ آثار هنری خود را در ساختمان موزه برگزار کنند. از مزایای برگزاری نمایشگاه در موزه خلیج فارس می‌توان به نزدیکی جزیره کیش به کشورهای همسایه خاورمیانه اشاره کرد. موزه با هدف خاص شناساندن هنر ایرانی به کشورهای دیگر ساخته شد.

معماری موزه خلیج فارس

شاید شما هم با شنیدن اسم موزه به یاد ساختمان‌هایی باشکوه با تزئینات فراوان و یا ساختمان‌هایی قدیمی بیفتید که البته جای تعجبی هم ندارد. اما موزه خلیج فارس با بقیه موزه‌ها کمی فرق دارد. نکته‌ای که به محض ورود به محوطه موزه نظرتان را جلب می‌کند معماری خاص آن است. 

در گوشه گوشه این بنا و نمای ظاهری می‌توانید تاثیر فرهنگ بومی و معماری جزیره را ببینید. صید مروارید از گذشته تا امروز یکی از راه‌های امرار معاش مردم جزیره بوده است. معمار و طراح ساختمان موزه نیز برای نمایش عالی فرهنگ مردم جزیره کیش در ساخت بنای موزه از شمای کلی صدف بهره گرفته است که نمای کلی یک صدف را تداعی کند. شاید بتوان گفت صدف‌ نماد جزیره کیش است. ساختمان موزه خلیج فارس کیش در فهرست سازه‌های بتنی برتر کشور قرار گرفته است. این سازه بتنی منحصر به فرد 52 متر ارتفاع و 10 متر قطر دارد.

نماد خلیج فارس به چه معناست؟

همان‌طور که گفتیم نمای بیرونی ساختمان موزه خلیج فارس به نماد جزیره تبدیل شده است. شاید بهترین برداشت از این معماری اینگونه باشد: نشانه عمودی می‌تواند نشان دهنده رشد و شکوفایی اقتصادی در جزیره کیش و رقابت با بازار جهانی باشد که با واقعیت همخوان دارد.

گالری‌ های موزه خلیج فارس

موزه خلیج فارس کیش

در موزه خلیج فارس امکانی ویژه برای برگزاری نمایشگاه به وجود آمده است. در این موزه 5 گالری دائمی وجود دارد که در یکی از آن‌ها اسناد و مدارک تاریخی خلیج فارس و جزیره کیش نگهداری می‌شود. سایر گالری‌ها هم به نمایشگاه‌های اقوام و آثار تجسمی هنرمندان اختصاص یافته است. 

نخستین نمایشگاهی که در این موزه برگزار شد، آثار موسسه هنری فرا بود. هنرهای تجسمی این نمایشگاه در موزه خلیج فارس به نمایش در آمد و علاقه بسیاری از هنردوستان را برانگیخت.

دیدنی‌های موزه 

شاید برای شما سوال پیش بیاید که در موزه خلیج فارس چه چیزی خواهید دید. همان‌طور که گفتیم در این موزه نمایشگاه اقوام موجود است. در این نمایشگاه با فرهنگ زیستی مردم بومی، صید و صیادی و گوشه‌هایی از زندگی کیشوندها از گذشته تا امروز آشنا می‌شویم. انواع بادگیر، کشتی و لباس‌های دوران گذشته به زیبایی برای نمایش عرضه شده است. قبر خمره‌ای و سازهای بومی جزیره کیش هم در این موزه بزرگ نگهداری می‌شود و توجه شما را جلب خواهد کرد.

مسابقه نقاشی و عکاسی 

علاوه بر نمایش آثار هنری در موزه خلیج فارس امکاناتی جهت برگزاری کارگاه‌ھای آموزشی نقاشی و عکاسی و همچنین حراج‌های هنری مختلف تهیه دیده‌اند که فرصت خوبی برای معرفی هنرمندان جوان خواهد بود. همچنین افراد علاقه‌مند می‌توانند در مسابقات نقاشی و عکاسی در سطوح عمومی و حرفه‌ای شرکت کنند.

موزه مردم شناسی بومیان کیش

سنگ‌های کیهانی

علاوه بر نقاشی‌های گوناگون و آثار تجسمی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، سنگ‌های کیهانی، مجسمه‌ها و آثار حجمی و صنایع دستی در موزه خلیج فارس نگهداری می‌شود که توجه بینندگان را جلب می‌کند.

پاسپورت دومینیکا

سینما 

موزه خلیج فارس فقط یک موزه نیست. در سینمای این مجموعه فیلم‌های برتر روز دنیا و فیلم‌های باارزش تاریخ سینما با زبان اصلی در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه اکران می‌شود. پس اگر به سینما و فیلم‌ دیدن علاقه دارید روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه را برای بازدید موزه خلیج فارس انتخاب کنید.

دوچرخه سواری

در محوطه موزه خلیج فارس، یک پیست دوچرخه‌سواری تعبیه شده است. این پیست فضایی عالی برای ورزش و فعالیت‌های گروهی ایجاد کرده است. بنابراین فرصت را غنیمت بشمارید و از لحظه به لحظه سفر به کیش لذت ببرید.

آدرس موزه خلیج فارس

جاده جهان، روبروی کشتی یونانی.

ساعت بازدید و تلفن تماس 

این موزه هر روز از ساعت 11 الی 22 میزبان علاقه‌مندان به هنر است. 

تلفن تماس موزه خلیج فارس کیش: 09121167225

سایر موزه‌های کیش

موزه مردم شناسی بومیان کیش
  • موزه مردم شناسی بومیان کیش
  • موزه کاریز کیش

رستوران‌های نزدیک به موزه خلیج فارس

رستوران پدیده البرز

مقاله بهترین رستوران‌های کیش + نظر مسافران را از مجله سه کلیک بخوانید

هتل‌های نزدیک به موزه خلیج فارس

  • هتل گلدیس
  • هتل فانوس
  • هتل ترنج
  • هتل آفتاب شرق

جاذبه‌های نزدیک موزه خلیج فارس

کشتی یونانی
  • ساحل دامون
  • کشتی یونانی
  • ساحل کلبه هور
  • پارک آبی اوشن
  • قلعه جنی

سفر به جزیره هزار رنگ کیش با ان همه هیاهو و دیدنی و خوردنی جذاب است. حالا تصور کنید در سفرتان سر از موزه‌ای در آورید که اصلا شبیه موزه‌های معمول نیست. تازه سینما هم دارد. اگر به جزیره کیش سفر کردید حتما به موزه خلیج فارس کیش در جاده جهان سر بزنید. شما تا حالا کدام یکی از دیدنی‌های کیش را از نزدیک دیده‌اید یا دوست دارید در سفر بعدی به کیش ببینید؟ برای ما بنویسید. 

برای خرید بلیط هواپیما کیش می‌توانید فقط به اندازه سه کلیک وقت بگذارید و سفرتان را شروع کنید!

نظرات کاربران