Grand Mecidiye Mosque (Ortaköy Mosque)

هر آنچه درباره مسجد اورتاکوی استانبول باید بدانید!

 مسجد اورتاکوی یکی از نمادهای استانبول است که با نام Mecidiye Mosque یاBuyuk Mecidiye Camii شناخته می‌شود.‌ این مسجد درست در کنار میدان اورتاکوی قرار گرفته و مانند برج گالاتا منظره‌ای شگفت‌انگیز از استانبول را ارائه می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید استانبول دارای مساجد بزرگ بسیاری است؛ از جمله آن‌ها مسجد آبی، مسجد سلیمانیه و مسجد یاووز سلطان سلیم است. با‌این‌حال، به‌راحتی می‌توان گفت که مسجد اورتاکوی، مدرن‌ترین مسجد ترکیه است. مطمئنیم که شما به‌محض دیدن این مسجد، حرف ما را تایید خواهید کرد. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با این مسجد بیشتر آشنا کنیم.

رزرو تور استانبول

قیمت بلیط هواپیما استانبول را بررسی کنید!

تاریخچه و ساختار مسجد اورتاکوی استانبول

Grand Mecidiye Mosque (Ortaköy Mosque)

اورتاکوی در زمان عثمانی روستایی میانه بوده؛ بدین معنی که در میانه تنگه و کانال آبی قرار گرفته‌ بوده و در محل فعلی مسجد، مسجد کوچکی وجود داشته‌‌است. تصور می‌شود که مسجد قدیمی در قرن هجدهم در جریان شورش حامیان پاترونا خلیل -رهبر شورشی امپراطوری عثمانی در دوره سلطنت احمد سوم- ویران شده بود. سلطان عبدالمجید دستور ساخت مسجد جدید را در اواسط قرن نوزدهم داد. او رهبر اصلی تغییر سبک معماری در استانبول است که چهره مدرن عثمانی‌ها را نشان می‌دهد. اگر با کاخ دولماباغچه آشنایی داشته باشید، مطمئنا عبدالمجید را نیز خواهید شناخت. عبدالمجید به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی فکر می‌کرد در میان عثمانی‌ها شهرت بدی دارد؛ به همین دلیل کوشید تا بسیاری از سازه‌های خوب را در ساحل بیفزاید.

گارابت بالیان و نیکوگوس بالیان معماران مسجد اورتاکوی استانبول بوده‌اند؛ با‌این‌حال در این مورد اختلاف نظراتی وجود دارد و برخی می‌گویند معمار فقط نیکوگوس بالیان بوده‌است. خانواده ارمنی بالیان ساختمان‌های بزرگ زیادی در استانبول ساخته‌اند و امضای خود را پای بسیاری از سازه‌های استانبول نهاده‌اند. این مسجد بین سال‌های 1854 تا 1856 ساخته شده‌است، برخی نیز به سال‌های 1853 تا 1855 اشاره می‌کنند و برخی دیگر سال‌های 1853 یا 1854 را سال افتتاح مسجد می‌دانند. مسجد اورتاکوی استانبول از سبک معماری متفاوتی برخوردار است به همین دلیل قابل مقایسه با سایر مساجد معروف استانبول نیست. لازم به ذکر است چند حادثه مانند زلزله 1894 و آتش‌سوزی در این مسجد رخ داد که به آن آسیب رساند؛ به‌طوری‌که مسجد اورتاکوی استانبول را تا مرز فروریختن رساند. پس از آن، فعالیت‌های نوسازی مانند تقویت زمین انجام شد که آخرین آن‌ها بین سال‌های 2011 تا 2014 بود.

ساختار بیرونی 

مسجد اورتاکوی استانبول در مقایسه با سایر مساجد معروف استانبول حیاط بزرگی ندارد. هم‌چنین، دارای یک گنبد و دو مناره است که هر کدام از مناره‌ها دارای یک بالکن است. زمین پلانی مربع شکل دارد و چهار ستون اصلی در گوشه‌ها، سازه را نگه می‌دارند. درست در کنار مسجد، یک کاخ تابستانی یا آلاچیق وجود دارد که برای سلطان ساخته شده و به مسجد متصل است. این آلاچیق جایگزین جایگاه اختصاصی حاکم در مسجد شده و خود حکایت از تغییر معماری طی قرن‌ها دارد. اساسا نمای بیرونی مسجد اورتاکوی استانبول از پایین تا بالا به ترتیب سه سطح را نشان می‌دهد: بخش اول دو پنجره، بخش دوم سه پنجره و بخش سوم دارای برج‌های تیز و درست بعد از آن گنبد قرار دارد. هم‌چنین روی ستون‌ها با نقوش مختلف پوشیده شده‌‌است.

ساختار داخلی مسجد

Grand Mecidiye Mosque (Ortaköy Mosque)

داخل مسجد اورتاکوی استانبول از طاقچه، یک لوستر بزرگ و هشت لوستر کوچک تشکیل شده‌است؛ لوسترهایی که شبیه به لوسترهای باشکوه کاخ دولماباغچه هستند. هم‌چنین، تابلوهای بزرگ خوشنویسی مزین به نام‌های الله، محمد و چهار خلیفه نمایی خیره‌کننده به مسجد بخشیده‌است. سلطان عبدالمجید نیز در نگاشتن این خوشنویسی‌ها مشارکت داشته‌است. در این مسجد، بالکن‌هایی برای سلطان و زنان وجود دارد که متاسفانه گاهی اوقات تعطیل است و در دیگر مواقع نیز اجازه رفتن به آن‌جا داده نمی‌شود، اما اگر توانستید به بالکن راه یابید، از یک پله بیضی بالا می‌روید و گنبد را می‌بینید. خود گنبد به رنگ آسمان است و رنگ‌های مختلف اعم از صورتی، آبی، نارنجی، سبز و غیره روی دیوارهای آن وجود دارد. در مسجد اورتاکوی استانبول، محرابی وجود دارد که در جهت مکه و منبری که امامان در هنگام خواندن خطبه‌ها از آن استفاده می‌کنند قرار داده شده‌است.

پنجره‌های بیضی‌ شکل بزرگ مسجد اورتاکوی استانبول اجازه می‌دهد تا نور خورشید به داخل بتابد. چشم‌انداز این پنجره‌ها نیز شگفت انگیز است؛ قبل از خروج از مسجد فراموش نکنید از قاب این پنجره‌ها به بیرون بنگرید. علاوه بر این، فضای داخلی مسجد فوق‌العاده تمیز است و مرتبا گردش هوا در آن صورت می‌گیرد.

چه ساعتی از مسجد بازدید کنیم؟

مساجد به رکن اصلی کشورهای اسلامی تبدیل شده‌اند؛ ازهمین‌رو، در هر ساعتی از روز که نماز برپا می‌شود باز هستند. اما توجه داشته باشید که بازدید از مسجد اورتاکوی استانبول به هنگام اقامه نماز ممکن نیست، مگر این‌که شما نیز وضو گرفته و به جمع نمازگزاران بپیوندید. جمعه‌ها نیز به دلیل برپایی نماز جمعه و خواندن خطبه، مراسم نماز تا اواسط ظهر طول می‌کشد؛ به همین دلیل اگر قصد دارید روز جمعه به مسجد بروید، توصیه می‌کنیم صبح یا بعد از ساعت 14 به مسجد بروید. فراموش نکنید که تماشای منظره طلوع و غروب خورشید نیز خالی از لطف نیست؛ از این منظره رویایی غافل نشوید و آن را با دوربینتان ثبت کنید.

در نزدیکی این مسجد چه تفریحاتی انجام دهیم؟

Kumpir

تابه‌حال استانبول را با باقلوا، قهوه و چای ترکی‌اش می‌شناختید، اما خوراکی‌های استانبول به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ اورتاکوی به خاطر سیب‌زمینی پخته شده یا Kumpir و وافلش نیز معروف است. می‌توانید به کافه‌ها بروید و چای و قهوه ترکی بنوشید یا وافلی خوشمزه نوش جان کنید. توصیه می‌کنیم کافه‌ها را به‌طور تصادفی انتخاب نکنید؛ زیرا ممکن است کیفیت مورد انتظارتان را نداشته باشند؛ آن‌وقت خاطره‌ای بد از استانبول برای همیشه در ذهن شما به یادگار خواهد ماند.

علاوه بر کافه‌هایی که در آن‌ها وافل و چای ترکی سرو می‌شود، کافه‌هایی نیز وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید قلیان بکشید. علاوه بر آن، چند مغازه کوچک در خیابان‌های اطراف وجود دارد که می‌توانید برای خرید نگاهی به آن‌ها بیندازید. غیر از این گزینه‌ها، اورتاکوی به Bebek و Arnavutkoy نزدیک است؛ ساحل بسیار زیبایی که برای قدم زدن عاشقانه با همسرتان جان می‌دهد. منطقه Bebek، منطقه فوق لاکچری استانبول است؛ بنابراین شما بسیاری از رستوران‌های خوب را در آن‌جا خواهید یافت.

 هزینه ورودی مسجد چقدر است؟

از آن‌جایی که نماز خواندن یک امر واجب برای مسلمانان است، کسی بابت ورود به مسجد و نماز خواندن از شما پولی دریافت نخواهد کرد. راستی، در مسجد اورتاکوی استانبول از کمک‌های مالی نیز استقبال می‌شود؛ اگر مایلید می‌توانید در صندوق مربوط به کمک‌های خیریه مسجد پول بیندازید.

در مسجد اورتاکوی استانبول چه بپوشیم؟

همان‌طور که در مقاله‌های قبلی توضیح دادیم، به هنگام ورود به مسجد باید لباسی پوشیده بر تن داشته باشید. بر این اساس، آقایان باید تا زانو و خانم‌ها باید سر، شانه‌ها و پاهای خود را بپوشانند و یا چادر به سر کنند.

حمل‌ونقل و نحوه دسترسی به مسجد اورتاکوی استانبول

Transportation

همان‌طور که توضیح داده شد، دسترسی به مسجد اورتاکوی استانبول بسیار آسان است. اگر در بخش اروپایی استانبول هستید و به سمت اورتاکوی حرکت می‌کنید، می‌توانید به‌راحتی تاکسی بگیرید و یا اگر هوا خوب است، از بشیکتاش به اورتاکوی پیاده‌روی کنید و در طول مسیر با دیگر جاهای دیدنی استانبول آشنا شوید.

Kadikoy و Uskudar

می‌توانید از خطوط شهری که در ترکی به آن‌ها sehir hatlari می‌گویند، از Kadikoy و Uskudar یک کشتی بگیرید و مستقیما به Ortakoy بروید؛ هرچند ممکن است کشتی‌ها همیشه این مسافت را نروند؛ بااین‌حال، شما می‌توانید یک راه آسان را مورد هدف خود قرار دهید و بدین ترتیب از بشیکتاش به مسجد اوتاکوی استانبول برسید.

Eminonu

می‌توانید از فونیکولار استفاده کنید تا به منطقه بشیکتاش برسید و سپس از بشیکتاش به منطقه اورتاکوی بروید.

تکسیم

می‌توانید مستقیما به اورتاکوی بروید و از آن‌جا سوار تاکسی یا اتوبوس شوید و یا ابتدا به بشیکتاش بروید.

دسترسی به مسجد اورتاکوی استانبول از بشیکتاش

می‌توانید از اسکله بشیکتاش، در نزدیکی دانشگاه باهچه شهیر، پیاده بروید، و یا تاکسی یا اتوبوس بگیرید.

در آخر

در طول تاریخ، استانبول شاهد تغییرات زیادی بوده‌است. این دگرگونی در سبک معماری ساختمان‌های آن نیز منعکس شده‌است. مسجدها نیز از این تغییر مستثنی نبوده‌اند؛ به‌طوری‌که مسجد اورتاکوی استانبول مانند کاخ دولماباغچه، چهره غربی امپراطوری عثمانی را به خود گرفته‌است. پیشنهاد می‌کنیم تور استانبول را رزرو کنید تا علاوه بر آشنایی با سبک معماری غربی عثمانی و بازدید از مسجد اورتاکوی و عبادت در آن، از دیگر جاهای دیدنی استانبول مانند برج گالاتا، مسجد آبی، مسجد سلیمانیه، کلیسای ایاصوفیه، کاخ دولماباغچه و کاخ توپکاپی نیز دیدن کنید. سفر خوشی را برایتان آرزومندیم.

نظرات کاربران