Gazhane Museum

موزه گازهانه استانبول؛ مکانی فراتر از یک موزه

موزه گازهانه استانبول قطعا شما را به موزه‌گردی علاقه‌مند خواهد کرد. این را محبوبیت سال‌های اخیر این موزه نشان می‌دهد. اگر نمی‌دانید جریان از چه قرار است، حتما تا انتها همراه ما باشید. چون می‌خواهیم در میان گالری‌ها، رستوران‌های جذاب، کتابخانه و موزه‌ی آب‌وهوای آن قدم بزنیم و بخش‌های جذاب آن را با یکدیگر ببینیم. آماده‌اید؟ 

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

کمی با موزه گازهانه آشنا شویم

Gazhane Museum

موزه گازهانه استانبول یا موتورخانه حسن پاشا این روزها به عنوان یک فضای شگفت‌انگیز برای استانبولی‌ها و دوستداران تاریخ تبدیل شده است. 

درست است که در این شهر آثار تاریخی و هنری زیادی دیده می‌شود، اما این یکی با بقیه فرق دارد و از فضای جذابی برخوردار است. موزه گلخانه قبلا کارخانه گاز استانبول بوده و در سال‌های 1891 به مدت 101 سال سوخت شهر تامین می‌کرده است. 

شما این شانس را خواهید داشت که به یک سفر تاریخی دلپذیر در این مکان بروید، جایی که توانسته است با مفهوم موزه خود، همه کسانی را که به استانبول می‌آیند، در آغوش بگیرد. دیدن این مکان الهام بخش بسیار جذاب خواهد بود، به خصوص زمانی که می‌خواهید فرهنگ این شهر را از نزدیک مشاهده کنید!

تاریخچه موزه گازهانه استانبول

موزه گازهانه یا اصطلاحا گازخانه استانبول به مدت یک قرن نیاز سوخت مردم شهر را تامین می‌کرد. اما در نهایت به دلیل آسیب‌های زیادی به محیط زیست وارد می‌شد، مجبور به تعطیل کردن آن شدند. همان‌طور که گفتیم حدود یک قرن فعالیت این کارخانه و قدمت 130 ساله ساختمان آن، باعث شد تا این مجموعه به عنوان یکی از مهمترین میراث‌های صنعتی ترکیه شناخته شود و از طرفی با پایان کارش، ساختمان آن نیز با تخریبات زیادی مواج گردد.

این تأسیسات بعدها بازسازی شد و با هدفی کاملاً متفاوت در معرض استفاده عموم قرار گرفت. موتورخانه حسن پاشا با مساحت 32 هزار متر مربع با مراحل بازسازی به موزه گازهانه تغییر نام داد. در داخل آن موزه‌های متنوع، مناطق نمایشگاهی، کافه‌، رستوران‌ها، صحنه‌های تئاتر و مناطق مختلف فعالیت برای استفاده استانبولی‌ها و گردشگران ساخته شد. به عبارت دیگر حسن پاشا که کاملاً ویران شده بود، سرنوشت آن به کلی تغییر کرد و به مکانی بسیار مهم تبدیل شد و از سال 2021 به عنوان موزه گازخانه جانی دوباره گرفت. مکانی که امروزه توجه همگان را از پیر و جوان به خود جلب کرده است. 

در موزه گازهانه استانبول چه چیزی وجود دارد؟

Gazhane Museum

اگر بپرسید که در موزه گازهانه چه چیزی وجود دارد، ابتدا به این نکته اشاره می‌کنیم که این موزه کاملا به مکانی بسیار جامع تبدیل شده است. وقتی وارد موزه گازهانه استانبول می‌شوید با بخش‌های متنوع و جذاب زیادی روبرو خواهید شد که قطعا شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. خودتان را برای گذراندن یک روز عالی و مفرح در مکانی زیبا و جالب آماده کنید. 

بخش‌هایی را که در موزه گازهانه با آن‌ها روبرو خواهید شد، شامل:

بستنی ساز

در همان ابتدای کار و اگر در روزهای گرم تابستان به این موزه رفتید، به شما توصیه می‌کنیم از این بستنی فروشی واقع در ورودی دیدن کنید و یک بستنی خوشمزه برای خودتان بخرید تا موزه‌گردی مزه‌ای دیگر به شما بدهد. 

مرکز علوم کودکان 

Children's Science Center

یکی از مهمترین بخش‌های موزه گازهانه، مرکز علوم کودکان است. این مرکز که دارای 24 سالن نمایشگاهی در خود است، بر موضوعات “درک انرژی، تبدیل انرژی، انواع انرژی، استفاده از انرژی و آینده انرژی” تاکید می‌کند. در اینجا، به کودکان با استفاده از شیوه‌های جذاب و خلاقانه آموزش داده می‌شود تا با بازی و سرگرمی درک بهترین از انرژی‌ داشته باشند. می‌توان گفت که مرکز علوم کودکان در موزه گازهانه مکانی فوق‌العاده سرگرم کننده برای کودکان و حتی بزرگسالان است.

موزه آب و هوا 

وقتی به این موزه می‌آیید؛ آب و هوا چیست، آب و هوا در طول تاریخ چگونه تغییر کرده است، تغییرات آب و هوای امروزی چه تفاوتی با سایر تغییرات اقلیمی در تاریخ دارد، چگونه بفهمیم آب و هوا در روزهای آینده چگونه تغییر می‌کند، نحوه تغییر اقلیم و خلاصه هر سوالی پیرامون آب و هوا را به روشن‌ترین شکل ممکن درک خواهید کرد. هر کدام از این موضوعات و سوالات به شیوه‌ای جذاب عنوان شده و در گالری‌های مختلف با وسایل و تکنولوژی جدید، پاسخ داده می‌شود. بدین ترتیب این بخش از موزه، موضوعات را به بهترین نحو به بازدیدکنندگان منتقل و توضیح می‌دهد.

کتابخانه عفیفه باتور

Gazhane Museum Library

شاهکار موزه گازهانه استانبول، کتابخانه آن با بیش از هزار کتاب در موضوعات مختلف است. تاریخ، هنر، علم، فلسفه، فرهنگ، تحلیل، جامعه شناسی و معماری بخشی از عناوینی هستند که می‌توانید در مورد آن‌ها در این مجموعه کتاب پیدا کنید. به عبارتی کتابخانه عفیفه باتور یکی از مکان‌های مهم برای دانش‌آموزان، دانشجویان و حتی محقیق است. فضای آرام، معماری جذاب و مجموعه کامل کتاب، از خصوصیات این بخش از موزه گازهانه استانبول است که عاشقان کتاب را همواره به سمت خودش کشیده است. 

گالری گازهانه

یکی از مهمترین بخش‌های موزه گازهانه، گالری‌های آن است. در این بخش در دوره‌های مختلف سال، نمایشگاه‌های متفاوتی برپا می‌شود که نمایانگر یک حوزه فرهنگ و هنر کامل هستند. شاید به همین دلیل است که موزه گازهانه هیچ وقت تکراری نمی‌شود. 

رستوران و کافه بلتور

Gazhane Museum

احتمالا از موزه‌گردی خسته و گرسنه خواهید شد. رستوران و کافه بلتور بهترین ایستگاه برای برگرداندن انرژی از دست رفته شما خواهد بود. این رستوران فضای بزرگ و کاملا متفاوتی نسبت به دیگر رستوران‌های بیرون از موزه دارد، اما دوست‌داشتنی است. می‌توانید بر روی صندلی‌های بیرون رستوران بنشینید و غذاهای سنتی یا یک فنجان قهوه سفارش دهید. نشستن در این رستوران خستگی را به کل از تنتان بیرون می‌کند و باعث آرامش روح و جسم شما می‌شود.

میدان گازهانه

این میدان یکی از بخش‌های خوب و محبوب موزه گازهانه استانبول است. فضایی عمومی که در هر ساعت از شبانه‌روز میزبان فعالیت‌های متنوع است. در برخی مواقع شاهد اجراهای موسیقی خواهید بود و ممکن است یک روز هم گفتگوهای علمی در آن برگزار شود. هر موضوع و رویدادی که باشد این میدان میزبان آن خواهد بود و همه روز شاهد طیف وسیعی از انسان‌های پیر و جوان هستید که در این مکان گرد هم می‌آیند. 

سالن تئاتر 

theater hall

دو سالن بزرگ 300 و 130 نفری در موزه گازهانه وجود دارد که صحنه تئاترهای خیره‌کننده شهر هستند. این تئاترها با مشارکت IMM برگزار می‌شوند و تماشاگران پرطرفداری هم دارند. نمایش‌های این صحنه‌ها همیشه فوق‌العاده هستند و شما کافی است بدون توجه به موضوع آن، فقط بلیط خریداری کنید و از تماشای تئاترها لذت ببرید. 

اطلاعات لازم درباره موزه گازهانه استانبول 

اگر می‌خواهید، یک موزه‌گردی متفاوت را تجربه کنید، موزه گازهانه قطعا یکی از آن‌هاست. فقط قبل از رفتن اطلاعات لازم درباره آن را بدانید:

هزینه ورودی موزه گازهانه در سال2023

ورود به موزه غازانه برای سال 2023 هزینه‌ای ندارد. می‌توانید به صورت رایگان از آن دیدن کنید.

آدرس موزه گازهانه

موزه گازهانه استانبول در منطقه کادیکوی استانبول واقع شده است. می توانید با استفاده از مارمارای یا متروبوس به ایستگاه سوغوتلوچمه بیایید و پس از 5 دقیقه پیاده‌روی از آنجا به موزه برسید.

ساعت بازدید از موزه غازانه

ساعات بازدید از موزه گازهانه با توجه به مکان‌های موجود در آن متفاوت است. در این زمینه ما ساعات هر کدام را به صورت جداگانه عنوان کرده‌ایم:

بخش تئاتر موزه

هر روز هفته و 24 ساعته باز است.

موزه کارتون و طنز، موزه آب و هوا، مرکز علمی کودکان، گالری‌های گازهانه

روزهای هفته = 09:00 تا 18:00 (دوشنبه تعطیل است)

آخر هفته = 10:00 تا 19:00

کتابفروشی استانبول

هر روز = 11:00 الی 22:00

در نهایت باید بگوییم که….

موزه گازهانه استانبول از آن مکان‌های فوق‌العاده برای این شهر است که اکثر توریست‌های خارجی با آن آشنا هستند و فضای فوق‌العاده جذابی دارد. کارخانه‌ای که برای مدت بیش از 100 سال نیاز سوخت شهر را تامین می‌کرد، تغییر کاربری داد و به یک موزه متنوع و جذاب برای عموم مردم تبدیل شد. در واقع، اگرچه پس از مدت‌ها استفاده از آن یک مکان فراموش شده بود، اما با کمک‌های شهرداری کلانشهر استانبول بازسازی و ساماندهی شد و جای خود را در بین مکان‌های دیدنی امروز استانبول باز کرد. اگر بپرسید موزه گازهانه چیست، می‌توان گفت که این یک مرکز فرهنگ و هنر است که در 9 جولای 2021 به روی بازدیدکنندگان افتتاح شد.

سوالات متداول

موزه گازهانه کجاست؟

این موزه در منطقه کادیکوی استانبول قرار دارد.

درون موزه گازهانه چیست؟

در این موزه شما شاهد بخش‌های مختلف: موزه کارتون و طنز، موزه آب و هوا، مرکز علمی کودکان، گالری‌های گازهانه و … خواهید بود. 

نظرات کاربران