ترمینال جدید فرودگاه کیش

از ترمینال جدید فرودگاه کیش چه می‌دانید؟

جزیره کیش نسبت به دیگر جزایر ایران بیشترین سهم گردشگری را به خود اختصاص داده است. فرودگاه کیش در مرکز جزیره کیش واقع شده است. ایده ساخت این فرودگاه در سال 1349 توسط یک شرکت آمریکایی ایرانی داده شد و به اجرا رسید. اما بعد از رشد گردشگری در جزیره نیاز بود تا ظرفیت فرودگاه افزایش یابد، بنابراین طرح ساخت ترمینال مدرن فرودگاه کیش داده شد. اگر شما هم به زودی راهی جزیره زیبای کیش می‌شوید خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. در ادامه با ترمینال جدید فرودگاه کیش آشنا می‌شویم. 

پاسپورت دومینیکا

برای خرید بلیط هواپیما کیش می‌توانید فقط به اندازه سه کلیک وقت بگذارید و سفرتان را شروع کنید!

چرا ترمینال جدید فرودگاه کیش ساخته شد؟

ترمینال جدید فرودگاه کیش 

با توجه به جذابیت گردشگری این جزیره، فرودگاه بین‌المللی کیش با کاهش امکانات برای گردشگران مواجه شد. سازمان آزاد کیش با رویکرد ارتقاء ظرفیت و بهبود خدمات به گردشگران و مسافران داخلی به طراحی ترمینال جدید فرودگاه کیش در سال 1383 پرداخت. این ترمینال  بر اساس استانداردهای روز ترمینال فرودگاهی معتبر دنیا طراحی و در دولت سیزدهم، طرح افزایش باندهای ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش در سال 1391 آغاز شد و در سال 1400 حدودا 74 درصد این پروژه پیشرفت کرد. این ترمینال در سال جدید افتتاح شد. 

وجه تمایز این ترمینال با دیگر ترمینال‌های فرودگاه‌ کیش این است که این پایانه، با رویکرد گسترش سیستم یکپارچه حمل‌ونقل و افزایش نرخ باربری و حتی بهبود فضای خدمات به گردشگران بر اساس ضوابط و استانداردهای فرودگاهی بین‌المللی بنا شده است.

ارتقاء حمل‌ونقل هوایی یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه صنعت گردشگری محسوب می‌شود و در این میان، جزیره کیش نیز از این قاعده مستثنی نیست و به واسطه محدودیت جغرافیایی و محدودیت راه‌های مواصلاتی، ورود گردشگر به جزیره، ایجاد بسترسازی برای ساخت ترمینال مدرن فرودگاه کیش در جزیره بین‌المللی دیده می‌شد.

رزرو تور کیش

مشخصات ترمینال مدرن فرودگاه کیش

ترمینال جدید فرودگاه کیش 

طرح‌های معماری این ترمینال جدید، به شیوه‌ای بسیار مینیمالیستی و ساده‌سازی شده و با استفاده از خطوط افقی و عمودی که پایه مثلث، مستطیل و مربع دارد شکل گرفته است.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش در بازدید از ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش به این نکته اشاره کرد که: «برای احداث مکانیزه‌ترین فرودگاه کشور در جزیره کیش بیش از 20 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شد.»

طراحی ترمینال جدید فرودگاه کیش بر اساس الگوبرداری و بازتاب معماری کیش در دهه 40 هجری است. مساحت ترمینال مدرن فرودگاه کیش، 25 هکتار است و با ساخت این پایانه پذیرش مسافران از 2 میلیون به 6 میلیون افزایش یافته‌ است.

ترمینال جدید فرودگاه کیش با ارتفاع 31.26 متر بالاتر از سطح دریای آزاد و در 4 طبقه، شامل طبقات زیر است:

  • طبقه همکف به مساحت حدود  20787 متر با کاربری فضای عمومی گمرک
  • طبقه اول به مساحت 9150 مترمربع 
  • طبقه دوم به مساحت 14863 مترمربع با کاربری سالن انتظار مسافرین خروجی، کنترل امنیت و فضاهای تجاری 
  • طبقه سوم به مساحت 4250 مترمربع با کاربری رستوران و کافه 

تجهیزات ترمینال جدید فرودگاه کیش

این ترمینال امکانات جدید و مدرنی دارد که سفر گردشگران ایرانی و خارجی را راحت‌تر کرده است. از امکانات این ترمینال می‌توانیم به آسانسور، چیلر، هواساز، پله‌برقی، پمپ آب و آتش‌نشانی، هندریل‌ها، آپلون و سیستم گرمایشی و سرمایشی اشاره کنیم.

 ترمینال مدرن فرودگاه کیش را تامین کرد، همچنین طی قراردادی جداگانه بخش خصوصی پل‌های تلسکوپی، سیستم انتقال بار مسافر، تابلوهای برق، سیستم شبکه آی تی، بی ام اس، اعلام حریق و سیستم صوتی این ترمینال بین‌المللی را تهیه و نصب کرد.

پل‌های تلسکوپی 

ترمینال جدید فرودگاه کیش 

یکی از ویژگی‌های ترمینال جدید فرودگاه بین المللی کیش طراحی نخستین پل‌های تلسکوپی است که با انعقاد قرارداد با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، این سازه وارد پروژه ترمینال جدید فرودگاه شد. با ساخت این پل‌ها ظرفیت فرودگاه بین‌المللی کیش، به دو برابر افزایش یافت.  

در نتیجه ساخت این پل‌های تلسکوپی 15 فروند هواپیما کنار هم پارک می‌شود و افراد از هر دو طرف پل، سوار و پیاده می‌شوند. این سازه شامل 2 باند به طول سه‌هزار و ششصدو‌پنجاه متر است. با این توصیفات، ترمینال مدرن کیش ظرفیت کافی برای میزبانی از گردشگران را خواهد داشت.

همچنین مدیرعامل منطقه آزاد کیش در مورد ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش گفت: «این ترمینال با امکانات جدید ظرفیت پروازی فرودگاه جزیره را افزایش می‌دهد. با توجه به شرایط جغرافیایی جزیره کیش، ارتقاء حمل‌ونقل هوایی در این جزیره نقش به‌سزایی در توسعه گردشگری و اقتصادی آن ایفا خواهد کرد.»

پروازهای ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش

فرودگاه بین‌المللی کیش یکی از فرودگاه‌های برجسته ایران است که هم پروازهای داخلی و هم پروازهای بین‌المللی در آن انجام می‌شود. پروازهای داخلی دارای ترمینال مخصوص است که از 6 صبح تا 12 شب آماده خدمت‌رسانی به مسافران داخلی است.

پروازهای خارجی دو ترمینال دارد: ترمینال شماره 1 جهت پروازهای ورودی و ترمینال شماره 2  جهت پروازهای خروجی.

مقاصد پروازهای ترمینال جدید فرودگاه بین ‌المللی کیش

ترمینال جدید فرودگاه کیش 

با احداث ترمینال جدید حالا فرودگاه کیش به 20 شهر داخلی و چندین کشور خارجی از جمله؛ قطر، امارات متحده عربی و مسقط پرواز مستقیم دارد.

پاسپورت دومینیکا

ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش با شرکت‌های مسافربری و حمل‌ونقل هوایی مختلف و مشهور داخلی و خارجی قرارداد دارد که در لیست زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • هواپیمایی آتا
  • هواپیمایی کاسپین
  • هواپیمایی ایران ایر
  • هواپیمایی اترک
  • هواپیمایی آسمان
  • هواپیمایی نفت ایران
  • هواپیمایی عراق
  • هواپیمایی کیش ایر
  • هواپیمایی معراج
  • هواپیمایی ماهان  
  • هواپیمایی قشم
  • هواپیمایی تابان
  • هواپیمایی زاگرس

معماری گمشده ایرانی در ترمینال جدید 

اصولا در فرودگاه هر کشور نمادی از فرهنگ و آثار تاریخی دیده‌ می‌شود. به عنوان مثال: در فرودگاه مشهد، سازه‌هایی به شکل رواق دیده می‌شود که نشانگر رواق‌های حرم امام رضا است و یا در اکثر کشورهای دنیا مرسوم است که موزه‌ای از نمادها و فرهنگ آن کشور در فرودگاه دایر می‌شود تا گردشگران در بدو ورود به فرودگاه با فرهنگ و نماد کشور موردنظر آشنا می‌شوند. برای مثال می‌توان به فرودگاه استکهلم و آتن اشاره کرد. 

با این وجود در ترمینال جدید فرودگاه کیش آن‌طور که انتظار می‌رفت هیچ نشانه‌ای از معماری غنی ایرانی دیده نمی‌شود. با وجود استفاده از توانمندی‌های دانش‌بنیان در زمینه تجهیزات (در بخش تاسیسات الکتریکال، مکانیکال و تاسیسات ناوبری) و ارتقاء جایگاه به یک فرودگاه هوشمند، ولی معماری گمشده ایرانی در ترمینال جدید  فرودگاه کیش به وضوح خودنمایی می‌کند.

آدرس و موقعیت ترمینال جدید فرودگاه کیش

ترمینال جدید فرودگاه کیش 

فرودگاه بین‌المللی کیش و ترمینال جدید در قسمت مرکزی جزیره کیش واقع شده است.

آدرس: کیش، بلوار فرودگاه، ساختمان اداره کل فرودگاه‌.

کدپستی: 7941963355 

اطلاعات پرواز: 199

مرکز تلفن: 44443200 و 44443300 -076

سخن پایانی

در این مقاله به امکانات و خدمات ترمینال جدید فرودگاه کیش اشاره کردیم تا شما بتوانید به راحتی به جزیره زیبای کیش سفر کنید. اگر به زودی راهی جزیره می‌شوید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را با دقت بخوانید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

نظرات کاربران